Hema schrapt de naam meisjes jongens kleding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Hema schrapt de naam meisjes jongens kleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 07:16

Wat ik net op het nieuws zag.

https://www.nu.nl/binnenland/4929839/he ... traal.html

Hema heeft voortaan alleen nog genderneutrale kinderkleding .

Ik persoonlijk vind dit echt veel te ver gaan !

Want als we zo doorgaan word alles genderneutraal.

Straks loop ik dus als volwassene in niet fijne kleding rond want iedereen moet overal maar in kunnen lopen ?

Want pasvormen kunnen niet genderneutraal zijn ....

Zijn mannen en vrouwen hetzelfde gebouwd dan ?

Wat vinden jullie hier nou van ?
Ik vind dit allemaal veelste ver gaan !
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 20-09-17 07:45, in het totaal 3 keer bewerkt

DeEenhoorn

Re: Hema schrapt meisjes jongens kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:20

Ik vind het eigenlijk wel prima, ik ben momenteel mijn stijl weer aan het ontdekken en koop dus ook soms mannen/jongenskleding omdat ik me er in kan vinden qua stijl. En ja, dat roept reacties op, waarom ik jongenskleding draag? Nou.. het kan.. en dat vragen stellen is iets wat ook misschien wel deels voorbij zou zijn op het moment dat er genderneutraal gewerkt word.

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:20

Je titel en tekst kloppen niet met elkaar ;)

Eerst geef je aan dat kinder kleding; meisjes en jongens kleding gender neutraal wordt.

Later geef je aan dat je als volwassene bang bent, dat je daar alleen nog maar (volwassen) gender neutrale kleding kan kopen.

Ik heb het artikel niet gelezen, maar bedoelen ze geen kleding voor kleine kindjes? Daar is de pasvorm namelijk gelijk van :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 07:22

Nee ik probeer aan te geven wat als straks alle kleding genderneutraal gaat worden want daar stevenen we op af met deze onzin.

Op en titel even aangepast .

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:23

Ik vond hema sowieso al erg achteruit gegaan met kleding, maar nu gaan ze wel heel erg ver.
Ik vind dat hele genderneutrale sowieso een beetje overtrokken en te ver gaan. Heb gewoon respect voor anderen en laat iedereen (ja iedereen, dus ook de niet genderneutrale, de mensen met wat voor huidskleur dan ook, de mensen die wél of niet van zwarte piet houden, enz enz enz) in zijn waarde. Maar respect voor elkaar is in deze tijd al een tijdje zoek denk ik...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:24

Als ik het artikel op de site van het AD lees verdwijnen alleen de labels jongens en meisjes van de kleding en word de afdeling 'kids' genoemd. Alleen het woord kids, heb ik zelf een allergie voor, waarom niet gewoon kinderen?
Maar goed. Ik zie er verder echt geen problemen in. Daarnaast heb je dan nog geen probleem met zoiets als pasvorm in het algemeen.
Dus voor mij prima, waarom niet? Als daar behoefte aan is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:26

Ik denk dat je het verkeerd begrijpt.
Natuurlijk behouden we de pasvormen (tussen vrouwen onderling bestaat ook een immense verscheidenheid aan vormen trouwens). Tegen de tijd dat we als volwassenen allemaal in dezelfde hobbezak lopen (überhaupt of dat er ooit van komt) ben je wel weer 100 jaar verder.

Het gaat om de kinderkleding: geen leuzen meer die meisjes/jongens in een keurslijf duwen, geen labels meer in kleding of op verpakkingen met "jongen/meisje".

Ik vind het een goede zaak. Niet perse in de eerste plaats dat alles beter neutraal is maar wel om wat minder krampachtig met stoere jongens en lieve meisjes ideeën om te gaan. Gelukkig kochten genoeg ouders al voor hun baby of kids de ene keer een trui van de jongensafdeling en de andere keer een broek van de meisjesafdeling.
Voortaan kijk je bij de hema gewoon naar wat je leuk vind over de hele lengte van de baby en kind collectie. +:)+

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:26

Hier was laatst nog een heel druk lopend topic over :') [NM] Genderneutraal

Maar ik vind dit ook klinkklare onzin, een man en vrouw hebben hele andere vormen en horen elkaars kleding helemaal niet te passen, bovendien denk ik dat Hema hier alleen maar slecht aan doet en er steeds minder mensen bij Hema kleding gaan kopen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:27

Ik vind het sowieso grote onzin, en kan me er echt ontzettend aan storen. Als iemand erover begint loop ik ook gewoon weg.

Het gaat echt veel en veel te ver.

Vroeger was ik een meisje in jongenskleding, iemand die daarover viel? Nee... :n

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:28

Wat Lous inderdaad zegt. Niet alle kleding wordt nu ineens grijs en geen roze of blauw. Maar de benaming jongens of meisjes gaat eraf.

Zoals ik het lees en begrijp blijven er dus gewoon roze jurkjes en stoere blauwe broeken. Maar dan zonder dat ergens specifiek op staat of het voor een meisje of jongen is. Niks mis mee wat mij betreft.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:36

Ik vind het eigenlijk best wel een prima plan. Meisjes kleding is vaak toch een beetje truttig, en ik shopte niet graag bij de jongensafdeling want stel dat klasgenootjes erachter komen ofzo.
Weet nog dat ik ooit erg blij was met mijn groene winterjas, tot een vriendinnetje zei dat het een jongensjas was. Hoewel ze daar verder niet stom over deed vond ik het toen wel vervelend, ik wilde gewoon geen truttige meisjesjas.

De volwassen afdeling zie ik nog niet zo snel genderneutraal worden aangezien er toch flink wat verschil zit in pasvormen. Daarbij is de vrouwen afdeling lang niet zo truttig als de meisjes afdeling.

_Aurora_

Re: Hema schrapt de naam meisjes jongens kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:45

Balen zeg. Hopelijk blijft het wel in 2 verschillende schappen hangen. Ik hoef geen legging voor mn jongen en zie soms echt het verschil niet aan een hangertje. Was nu nog makkelijk te zien.

Maargoed vind hema al tijdje geen fijne winkel meer dus aan mij als klant missen ze ook niets.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:45

Ik vind het ook wel prima. Kinderkleding is vaak heel erg opgedeeld in jongen-meisje. Roze en Fluffy, Of stoer en wijd. Een tussenweg lijkt er bijna niet te zijn. De meisjes shirts zijn veel strakker en korter dan die van de jongens in precies dezelfde maat (ik heb het nu over Hema kleding mt 128-134 ongeveer). Ik heb deze zomer ontzettend veel moeite gehad om goed passende kleding voor m'n dochter te vinden die ze ook echt leuk vond. Ik vind veel meisjes kleding ook gewoon niet praktisch qua ontwerp.
Dus als ze niet alleen de labels gril/boy vervangen maar ook wat aan pasvorm en uiterlijk doen ga ik weer naar de Hema :)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:50

Voor!!!
Meisjes hoeven toch niet alleen maar van roze te houden? En jongens alleen in grijs of blauw of legerprint?
Laat ze zelf uitkiezen wat ze leuk vinden. En zeker bij babies vind ik her echt teveel. Roze babiebarbies en stoere babieminimannen. Het zijn kleintjes die willen spelen en ze hebben nog hun hele leven om stereotypje te worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:53

Mijn dochter (7) is gek van roze, alles met glitter, en jurken en rokjes. Niks aan gestimuleerd want ik zie haar juist ook graag in een spijkerbroek. Heeft ze wel in de kast, maar trekt ze amper aan. Voor ons is genderneutraal niet nodig. Hoe uitgesprokener meisjesachtig hoe beter :j

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:56

Hannanas schreef:
Ik denk dat je het verkeerd begrijpt.
Natuurlijk behouden we de pasvormen (tussen vrouwen onderling bestaat ook een immense verscheidenheid aan vormen trouwens). Tegen de tijd dat we als volwassenen allemaal in dezelfde hobbezak lopen (überhaupt of dat er ooit van komt) ben je wel weer 100 jaar verder.

Het gaat om de kinderkleding: geen leuzen meer die meisjes/jongens in een keurslijf duwen, geen labels meer in kleding of op verpakkingen met "jongen/meisje".

Ik vind het een goede zaak. Niet perse in de eerste plaats dat alles beter neutraal is maar wel om wat minder krampachtig met stoere jongens en lieve meisjes ideeën om te gaan. Gelukkig kochten genoeg ouders al voor hun baby of kids de ene keer een trui van de jongensafdeling en de andere keer een broek van de meisjesafdeling.
Voortaan kijk je bij de hema gewoon naar wat je leuk vind over de hele lengte van de baby en kind collectie. +:)+

Jij zegt precies wat ik denk :)!

Ik heb echt een hekel aan 'alle meisjes moeten roze en alle jongetjes blauw'. Probeer maar eens een geboortekaartje te vinden die niet stereotyperend is.

Natuurlijk hoeft niet alles mintgroen en grijs. Maar er zou fijn zijn als we van het stigma schattig en stoer af gaan.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:58

Kunnen we kinderen niet veel beter leren dat het meer dan oke is om te dragen wat je fijn en mooi vind, ipv af te schermen van "meisje/jongen"?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:59

Er is letterlijk niks veranderd aan de kledinglijn behalve dat er nu "kinderjurkje" staat ipv "meisjesjurkje". Als je roze dingen wil kopen kan dat nog steeds. En wat pasvorm betreft: kinderen zijn nog best wel hetzelfde daarin, dus dat maakt ook geen zier uit.

Overigens viel me dit een paar maanden terug al op... dit is al best lang zo. Maar nu valt ineens iedereen erover. Get over it, het was geen probleem, nu nog steeds niet.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:04

Wat Margrathea zegt...

Maargoed, het verbaast me niets dat hier #ophef over ontstaat. De 'gemiddelde Nederlander' heeft al wel vaker bewezen dat ze een beetje bang zijn voor verandering (vooral de veranderingen waar ze zelf niets van merken :') )

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:07

Lieshorses schreef:
Maar ik vind dit ook klinkklare onzin, een man en vrouw hebben hele andere vormen en horen elkaars kleding helemaal niet te passen,

en wie beslist dat?

Ik ben 1.85 m groot, ben breed gebouwd (bouw, niet alleen qua vetjes), de tijd dat ik me slank mocht noemen is een grijs verleden. Daardoor nog breder. Heb te lange armen, te brede schouders maar wel weer een taille. Een gemiddeld getaileerd mannenoverhemd past en staat mij beter dan een gemiddeld vrouwenbloesje. Die laatste is vaak rond de schouders al veel te krap. Ga ik naar de grotere maten, dan passen de schouders wel, maar de lengte van de armen niet en is het rond taille tentvorm.

Dus "het hoort niet" vind ik wel enigszins kort door de bocht. Laat iemand toch gewoon zelf kiezen in wat voor kleding te lopen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:15

Lieshorses schreef:
Hier was laatst nog een heel druk lopend topic over :') [NM] Genderneutraal

Maar ik vind dit ook klinkklare onzin, een man en vrouw hebben hele andere vormen en horen elkaars kleding helemaal niet te passen, bovendien denk ik dat Hema hier alleen maar slecht aan doet en er steeds minder mensen bij Hema kleding gaan kopen.

Meisjes van 4 jaar hebben dezelfdee heupjes al jongetjes van 4 jaar.
Daar zit nog niet veel vrouweljke vorm in.
Mijn dochter kocht (nou ja, ik kocht het, zij koos het uit) vroeger altijd jongenskleding van de HEMA

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:24

Je kan een naam veranderen, maar dat veranderd de kleding nog niet toch?

Ik bedoel je ziet duidelijk verschil. Dat betekent dus dat wanneer ik een shirt pak alsnog denk nee laat maar dit is jongenskleding.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:26

Rocamor schreef:
Lieshorses schreef:
Maar ik vind dit ook klinkklare onzin, een man en vrouw hebben hele andere vormen en horen elkaars kleding helemaal niet te passen,

en wie beslist dat?

Ik ben 1.85 m groot, ben breed gebouwd (bouw, niet alleen qua vetjes), de tijd dat ik me slank mocht noemen is een grijs verleden. Daardoor nog breder. Heb te lange armen, te brede schouders maar wel weer een taille. Een gemiddeld getaileerd mannenoverhemd past en staat mij beter dan een gemiddeld vrouwenbloesje. Die laatste is vaak rond de schouders al veel te krap. Ga ik naar de grotere maten, dan passen de schouders wel, maar de lengte van de armen niet en is het rond taille tentvorm.

Dus "het hoort niet" vind ik wel enigszins kort door de bocht. Laat iemand toch gewoon zelf kiezen in wat voor kleding te lopen

Vrouwen hebben borsten en mannen (meestal) niet. Lijkt mij al een reden waarom mannen kleding niet bij vrouwen 'hoort' te passen.

Ik vind het echt overdreven en onnodig al dit gedoe. Laat een kind dragen wat ie wil maar kom op zeg, kinderjurkje? Waar slaat dat op? Alsof een jongen ineens denkt yes dit is echt een jurk voor jongens. Denk dat 99% het echt niet gaat dragen. Voor mij echt een reden om geen kleding bij de Hema te kopen. Hoeveel genderneutrale kinderen zijn er überhaupt?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:28

Gaat mij echt te ver, dat hele gedoe.
Je koopt toch sowieso wat je wilt? Wat n onzin zeg

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:29

MAar omdat jij dat toevallig niet mooi vindt, betekent toch niet dat dat voor iedereen moet gelden? Nu kan iemand gewoon kopen wat hij/zij mooi vindt zonder dat het labeltje je 'dwingt' (groot woord natuurlijk) om na te denken of het jongens of meisjeskleding is.

Mooi verdiepend artikeltje in de volkskrant: https://www.volkskrant.nl/economie/-lit ... ~a4517448/

xMalibu schreef:
Ik vind het echt overdreven en onnodig al dit gedoe. Laat een kind dragen wat ie wil maar kom op zeg, kinderjurkje? Waar slaat dat op? Alsof een jongen ineens denkt yes dit is echt een jurk voor jongens. Denk dat 99% het echt niet gaat dragen. Voor mij echt een reden om geen kleding bij de Hema te kopen. Hoeveel genderneutrale kinderen zijn er überhaupt?

'Ik heb er geen last van, dus dan is het geen probleem en moeten mensen zich niet aanstellen' :') Kom op zeg, hoeveel last heb jij er van? Toch prachtig dat die 0,1% gewoon een kinderjurkje kan kopen?