Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:48

Ik ben het met je eens Tamary. Maar daaruitstappen is eigenlijk onmogelijk. Veel boeren moeten groter worden om de kop boven water te houden. Maar dat gaat dan meestal wel samen met stallen bijbouwen. Ik vraag me wel eens af of mensen enig idee hebben over hoeveel geld het gaat in bijvoorbeeld een melkveehouderij. Je wordt vaak gewoon in een hoekje gedrukt.

Even een voorbeeldje. Ouders van iemand die ik ken hebben een melkveebedrijf. Familiebedrijf, de zoon, noem hem even E. is enig kind. Hij wil het bedrijf wel overnemen maar is van mijn leeftijd, zou graag nog iets van de wereld willen zien maar helaas. Ouders werken zich kapot, hij ook. Hij zou willen verder studeren maar hij kan niet. Na de middelbare is hij direct het bedrijf in gegaan. Ze kunnen geen extra personeel betalen, enige optie is groter worden. E. wilt dit niet, maar het zal moeten, en hij gaat moeten meedoen met de leningen. En dan gaat het dus niet meer om 100.000 euro. Om weer winst te maken moeten ze naar maarliefst 1000 koeien. Enige voorstelling wat dat met iemand doet?

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:53

het doel is toch lang niet altijd om een dier naar de slacht te brengen?
Je draait overigens nu mijn vraag om. Ik vraag of geld verdienen aan dieren dus betekent dat dit onvriendelijk is. Jij komt met totaal iets anders, namelijk dat het feit dat veel mensen hun geld verdienen aan dieren geen argument is om het goed te keuren.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:54

Kinke schreef:
en hoe gaat die boer daar uitstappen dan tamary?

Die boer niet zo meteen, de consument zal voorop moeten lopen, rest volgt waar het geld heen gaat. Dat spreekwoord "verander de wereld begin bij jezelf" is niet voor niets.
Want het is altijd iemand anders die het moet doen werkt niet :
Citaat:
Er waren eens drie mensen: Iedereen, Iemand en Niemand. Op een dag moest er een belangrijke opdracht worden vervuld. Iedereen dacht dat Iemand die taak wel op zich zou nemen. Hoewel Iedereen de opdracht kon vervullen, deed Niemand het. Daarom werd Iedereen boos op Iemand. Het was zíjn taak en nu had Niemand die uitgevoerd! Iedereen dacht dat Niemand de opdracht had kunnen doen, maar Niemand had zich gerealiseerd dat Iedereen juist zo graag wilde. Aan het einde beschuldigde Iedereen Iemand omdat Niemand deed wat Iedereen had kunnen doen.


Alles bij elkaar zie ik veel meer economisch, maatschappelijk, dierenwelzijn, milieuvriendelijk, duurzaam, enz. nut in een mix van zelf doen en lokaal kopen. Dat betekent variatie qua smaak (veranderend dieet met de seizoenen voor zowel mens als dier) en aanbod afhankelijk van regio/klimaat/seizoen. Het slechte nieuws? Dat betekent o.a. accepteren dat lang niet alles altijd (vers) te koop is. Het goede nieuws? Als het er wel is smaakt het tig keer zo lekker.

@romylover : belasting op bedrijfsovernames door de eigen kinderen is iets waar je zeker grote vraagtekens bij kan stellen, multinationals dekken dat wel af, een boer (juist zo essentieel voor de voedselvoorziening) kan dat niet. Krommer kun je het eigenlijk niet verzinnen van een overheid.

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:58

dus…waarom dan overal de boeren aanvallen? Ik zie nooit spotjes van bijvoorbeeld WD waarin men de overheid aanspreekt? Ik zag op FB gisteren weer een of andere foto en gebedel om geld (weet zo niet meer welke club) over de geitenhouderij. Daar is expres een foto bijgeplaatst van een melkstal, waarbij de geiten tussen stangen staan. Waarop alle roeptoeters en masse roepen dat dit zoooooo zielig is. Een paar mensen doen nog een poging om te melden dat het een melkstal is, waar de dieren 2x per dag 10 minuten in staan, maar het doel is weer bereikt. En daarom wordt er geen foto van geiten in het stro bij geplaatst. Zulke vieze achterbakse methodes. En de reacties daar gaan echt niet tegen de consument.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 16:03

Daar sluit ik me inderdaad bij aan! Jammer dat de gemiddelde consument al zo snel oordeelt. Maarja, snap ook dat mensen zich niet overal in kunnen verdiepen. Ik heb stage gelopen op een geitenmelkerij, en ben ook al op verschillende andere bedrijven geweest en dat ziet er allemaal top uit. Ook weer verbeterpuntjes ja. Maar die dieren hadden het altijd erg fijn. Geitenstallen zijn ook bijna allemaal nieuw omdat het geitenmelken nu pas een jaar of 10 op aan het komen is.

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 16:09

maar het probleem zijn de clubs als WD, Animal Rights etc., die stoken de rest op door hun doortrapte berichtgeving, waar vervolgens de burger weer op reageert.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 16:09

poes schreef:
Kuggur schreef:
"Geen dierenleed"? Laat me raden, je hebt je niet erg verdiept in hoe de natuur werkt?
Ik weet tamelijk zeker dat mijn schapen een aanzienlijk comfortabeler leven hebben en een betere dood dan een equivalente diersoort in de natuur.


Ben je bereid om foto's te plaatsen van het hele proces? Leven- transport- slacht? Want due beelden, van plekken waar het dan wel goed gebeurt, blijven om de één of andere reden achter?

Ja hoor, geen probleem ( ik heb foto's van allerlei onderdelen van dit proces, niet precies alles natuurlijk, maar dat is te regelen). Je kunt ook zelf langskomen, je mag alles bekijken.
Dit is hier volkomen open. De kleuterschool organiseert zelfs iedere slachttijd een excursie naar het locale slachthuis terwijl het in vol bedrijf is. Niets te verbergen. Ik zou niet deelnemen aan een productie waarvan onderdelen verborgen zouden zijn voor het publiek.
Als je oprecht geïnteresseerd bent wil ik ook wel een beschrijving geven van de schapenhouderij hier, en waarom ik vind dat dit een ethisch gezien acceptabele manier van vleesproductie is.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 13-09-17 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 16:18

Kuggur : Hier zeker interesse in A-Z beschrijving incl. waarom welke keuze (sorry vraag aardig boekwerk :o )
Hoe zit het daar trouwens qua mening over welke slachtmethode het beste is? Ik hoor nl ook dat verdoofd slachten lijdt tot slechter uitbloeden en dus meer onbruikbaar vlees aan een karkas?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 16:20

Pas maar op dat ik je uitnodiging niet letterlijk neem :D een tripje naar jouw streek zeg ik nooit nee tegen. Maar ik denk dat het in IJsland mss ook wel anders verloopt. Ben eigenlijk. Zo benieuwd! Ik hou het in gedachten.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 16:25

Ik gok dat schapenhouderij sowieso een van de meer diervriendelijke vormen van veehouderij is. Schapen staan het overgrote deel van hun leven in het land, met bewegingsvrijheid en ruimte voor natuurlijk gedrag, en verder in grote strostallen tijdens de lammertijd/slechte winters. In Nederland gaat het overgrote deel van de schapen helaas onverdoofd over de kling, anders was het naar mijn idee een prima vorm van vleesproductie. Zeker omdat ze ook op allerhande stukken grond kunnen lopen waar andere vormen van landbouw niet goed uitgevoerd kunnen worden.

Hoe staat het überhaupt met dierenwelzijn in IJsland Kuggur? Kinderen op excursie naar het slachthuis klinkt voor mij als een voorbeeld van een veel gezondere relatie tussen mens en voedseldier dan hier in Nederland gebruikelijk is. Het idee alleen al dat een kind te horen krijgt dat hun knakworst ooit een schattig varkentje was is al genoeg om ouders boos te krijgen, laat staan dat ze het zelf te zien krijgen. :P



tamary schreef:
Kuggur : Hier zeker interesse in A-Z beschrijving incl. waarom welke keuze (sorry vraag aardig boekwerk :o )
Hoe zit het daar trouwens qua mening over welke slachtmethode het beste is? Ik hoor nl ook dat verdoofd slachten lijdt tot slechter uitbloeden en dus meer onbruikbaar vlees aan een karkas?


Hier ook zeker wel interesse in zo'n boekwerk! Overigens vind ik die ideeën over het al dan niet leegbloeden ook wel interessant. Het word namelijk ook gezegd dat je beesten, zelfs kippen, niet kan onthoofden als manier van slacht, omdat er dan bloed achter blijft. Toch heb ik hier nog nooit slecht verbloedde beesten gehad, terwijl er toch al heel wat kippen en kalkoenen de pan en oven in zijn gegaan. (Ja, ik ben zo'n principiële vega die er geen problemen mee heeft zijn eigen beesten te doden en op te eten. Vreselijk hypocriet, ik weet het. :P )

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 17:18

Kinke schreef:
het doel is toch lang niet altijd om een dier naar de slacht te brengen?
Je draait overigens nu mijn vraag om. Ik vraag of geld verdienen aan dieren dus betekent dat dit onvriendelijk is. Jij komt met totaal iets anders, namelijk dat het feit dat veel mensen hun geld verdienen aan dieren geen argument is om het goed te keuren.


Ah dan begreep ik je vraag verkeerd. Nee, het hoeft niet per definitie onvriendelijk te zijn. Maar in mijn visie zouden dieren niet gezien moeten worden als bezit, maar als levende, voelende wezens met eigen behoeftes en belangen. Geld verdienen zonder wederzijds goedkeuren (wat een dier uiteraard niet kan geven) is wat mij betreft niet ok.

Citaat:
maar het probleem zijn de clubs als WD, Animal Rights etc., die stoken de rest op door hun doortrapte berichtgeving, waar vervolgens de burger weer op reageert.

Wat is er doortrapt aan om verborgen camera beelden te delen, zeker als er duidelijk sprake is van misstanden (en niet alleen in die slachterij, maar in meerdere)

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:25

PlantsTho schreef:
Kinke schreef:
maar het probleem zijn de clubs als WD, Animal Rights etc., die stoken de rest op door hun doortrapte berichtgeving, waar vervolgens de burger weer op reageert.

Wat is er doortrapt aan om verborgen camera beelden te delen, zeker als er duidelijk sprake is van misstanden (en niet alleen in die slachterij, maar in meerdere)

Dat is doortrapt op het moment dat je de verkeerde beelden relateert aan een bepaalde context, zoals het genoemde voorbeeld van geiten in de melkstal, waar ze 10 minuten per dag in staan.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:30

Kinke schreef:
maar het probleem zijn de clubs als WD, Animal Rights etc., die stoken de rest op door hun doortrapte berichtgeving, waar vervolgens de burger weer op reageert.

Maar als deze clubs dat niet zouden doen komt het nooit aan het licht. En als de slachthuizen de dieren met respect behandelen hebben deze clubs geen walgelijke beelden om naar buiten te brengen.

Als jij netjes betaald in een winkel zal die zaak de camarabeelden waar jij op staat nooit naar buiten brengen. Maar als jij niet betaald of je op andere wijze schofterig gedraagt worden de beelden waarschijnlijk wél naar buiten gebracht.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:36

Het is maar goed dat de burger er op reageert! Dan kunnen de instanties hier op gaan inspelen...

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 17:40

Wendy schreef:
Dat is doortrapt op het moment dat je de verkeerde beelden relateert aan een bepaalde context, zoals het genoemde voorbeeld van geiten in de melkstal, waar ze 10 minuten per dag in staan.

Eens, maar niet in het geval van deze beelden uit de slachterij denk ik dan toch.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:42

PlantsTho schreef:
Wendy schreef:
Dat is doortrapt op het moment dat je de verkeerde beelden relateert aan een bepaalde context, zoals het genoemde voorbeeld van geiten in de melkstal, waar ze 10 minuten per dag in staan.

Eens, maar niet in het geval van deze beelden uit de slachterij denk ik dan toch.

Klopt :j

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 20:19

PlantsTho schreef:
Eens, maar niet in het geval van deze beelden uit de slachterij denk ik dan toch.


Uiteraard

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 21:53

PlantsTho schreef:
Wendy schreef:
Dat is doortrapt op het moment dat je de verkeerde beelden relateert aan een bepaalde context, zoals het genoemde voorbeeld van geiten in de melkstal, waar ze 10 minuten per dag in staan.

Eens, maar niet in het geval van deze beelden uit de slachterij denk ik dan toch.

Jawel, de boodschap is nl eet geen vlees. En niet : deze slachterij voldoet niet aan de wet en eigen claims en dient dus aangepakt te worden. Er wordt dus wel degelijk misbruik gemaakt van zo'n filmpje om de eigen agenda te promoten.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Re: Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 22:04


tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 22:08

PlantsTho schreef:
Erg goed stuk in de Knack: http://www.knack.be/nieuws/belgie/ooit- ... 99799.html


@Tamary: Ik snap niet echt dat je daar een agenda in ziet. Animal Rights is geen vegetarisch-vlees verkoper of iets dergelijks :-).

Laatste wat in het filmpje gezegd werd was eet plantaardige voeding. Niet zorg dat deze slachterij sluit/beboet wordt en zich aan de wet gaat houden zoals hun website/brochure claimt. M.a.w. het wordt als voorbeeld gebruikt voor een verandering van dieet, niet om een wetsovertreding te bewijzen en veroordeeld te krijgen, dat is bijzaak.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 22:11

tamary schreef:
Laatste wat in het filmpje gezegd werd was eet plantaardige voeding. Niet zorg dat deze slachterij sluit/beboet wordt en zich aan de wet gaat houden zoals hun website/brochure claimt. M.a.w. het wordt als voorbeeld gebruikt voor een verandering van dieet, niet om een wetsovertreding te bewijzen en veroordeeld te krijgen, dat is bijzaak.

Blij dat ik in staat ben die ene zin als bijzaak te zien en niet de urgente boodschap in de rest van het filmpje. ;)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 22:19

De boodschap is: er komen constant misstanden aan het licht. De enige manier (voor de meesten) om 100% zeker ervan te zijn dat je geen dierenleed op je bord hebt is een veganistisch dieet.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 22:30

Magrathea schreef:
De boodschap is: er komen constant misstanden aan het licht. De enige manier (voor de meesten) om 100% zeker ervan te zijn dat je geen dierenleed op je bord hebt is een veganistisch dieet.

Er is iets fundamenteel mis met het de hele agrarische bioindustrie, elke keer op 1 stukje lopen hakken veranderd daar niks aan. En geen dierenleed is relatief, veganistisch dieet en dus plantaardig druipt weer van de insecticiden (ook beestjes). In de huidige manier van produceren op zulke grote schaal ontkom je dus eigenlijk niet aan dierenleed(en plantenleed door herbiciden). Monocultuur trekt nu eenmaal ziektes aan en die worden met dodelijke middelen bestreden ongeacht of het plantaardig of dierlijk voedsel is dat er geproduceerd wordt. Dat het vleesvee de zichtbare dierenellende is, maakt niet dat je veld soja/graan/broccoli geen dode beestjes tot gevolg heeft.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 22:36

Je denkt erg zwart/wit Tamary. Jij bent nu toch echt degene die aankaart dat het óf vlees óf vegan is. Ik vind dat behoorlijk drastisch.

Ondanks dat ik zelf geen vlees eet weet ik dat er ook middenwegen bestaan. En die middenwegen beginnen met bewustwording.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 23:08

Palmera schreef:
Je denkt erg zwart/wit Tamary. Jij bent nu toch echt degene die aankaart dat het óf vlees óf vegan is. Ik vind dat behoorlijk drastisch.

Ondanks dat ik zelf geen vlees eet weet ik dat er ook middenwegen bestaan. En die middenwegen beginnen met bewustwording.

Nee, het productiesysteem klopt niet, en daar een deel van uitsluiten in je dieet lost de ellende die er bij hoort niet op. Het is enkel dat die ellende minder zichtbaar is, maar die is er even goed. Het "ik kan zonder zorgen naar de supermarkt, want ik eet/koop geen vlees en dus ben ik milieu/diervriendelijk bezig idee" is incorrect. De natuur wil het liefst vaste planten en dus permanente bodembedekking, wij gaan daar met onze standaard vorm van landbouw voluit tegenin. Kijk je naar de geschiedenis, dan zie je dat alle beschavingen die voor de voedselvoorziening gebouwd waren op de ploeg ten onder gegaan zijn. Aan bv klimaatveranderingen (bomenkap met droogte of overstromingen tot gevolg) en uitputting van de grond. Als je kijkt naar de oude idealen van voedsel was dat melk en honing, beide hebben vaste planten nodig en zijn mede ideaalbeeld omdat er weinig arbeid voor nodig is. De mens is terecht lui, maar helaas nu met dank aan aardolie verkeerd lui en doet dus schade die met goedkope energie makkelijk onzichtbaar te maken is.

Om tegen de natuur te vechten heb je zwaar wapentuig nodig. Sec gezien is een koe/schaap op permanent grasland natuurlijker en minder belastend dan het elk jaar weer omploegen en 1jarigen zaaien, zeker omdat er veel meer soorten willen groeien dan jij wil hebben. Komt bij dat zonder vee voor de vruchtbaarheid je vast zit aan kunstmest (met de bijbehorende nadelen daarvan). Ja, je kan vee enkel houden voor de mestprductie en als grasmaaier zodat je biologisch verantwoord kan bemesten voor 1x in de 5 jaar een oogst graan oid. Maar dat wordt dan een heel duur broodje.