Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luuntje

Berichten: 13990
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:08

Als ik naar mijn puberzoon kijk, die draagt doorsnee kleding.
Spijkerbroek met shirt of blouse en Nikes eronder.
Camo korte broeken als het weer het toe laat. Soms een giletje.
Prima, hij wil niet anders zijn.

Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:09

Ik vind het ook mateloos interessant :j Want het valt ook mij heel erg op.

'Vroeger' had je de populaire (mainstream) groepjes, alto's, skaters, gothics, gabbers, wannabe-gabbers, boeren, kakkers...
En ik zie ze tegenwoordig ook niet meer. Vooral de jonge meiden zien er allemaal hetzelfde uit, met bijna als enige nuance inderdaad een andere kleur schoen, tas of jas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:12

Hypericum schreef:
Ik vind het ook mateloos interessant :j Want het valt ook mij heel erg op.

'Vroeger' had je de populaire (mainstream) groepjes, alto's, skaters, gothics, gabbers, wannabe-gabbers, boeren, kakkers...
En ik zie ze tegenwoordig ook niet meer. Vooral de jonge meiden zien er allemaal hetzelfde uit, met bijna als enige nuance inderdaad een andere kleur schoen, tas of jas.



Dit, inderdaad. Vroeger had je nog verschillende groepjes, nu is dat ook verdwenen.

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:13

gekvanfleur schreef:
Wij tellen altijd adidasjes. (De schoenen) mijn god, die heeft echt iedereen.

Ach, aan de andere kant: als ze er maar gelukkig mee zijn toch?



Ach in de jaren 80 liep iedereen op Nike Air (dat kwam toen op de markt), hadden de vrouwen enorm bossen gepermanent haar, grote ronde oorbellen en...schoudervulling!!! :j
Ook in die tijd had je trends waar iedereen in liep en hadden we als style Icoon Madonna.

Eens in de zoveel tijd veranderd dat.
Over een 10 jaar lachen die meiden zich rot :D

Al vind ik persoonlijk dat het tijdperk skinny jeans wel over ma zijn. Zijn niet zo gek veel mensen bij wie dat mooi staat. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:15

Dreamybol schreef:
Ik snap niet helemaal waarom Resistance persoonlijk wordt aangevallen.

Maar ik kan me wel vinden in het artikel, vind het heerlijk om mensen te kijken en moest laatst een kwartier op een vriendin wachten op Utrecht CS en het viel me echt op dat veel jonge meiden hetzelfde aan lijken te hebben. Maar volgens mij is dat niet iets van 'nu'. Vroeger op school werd ik ook gepest omdat ik een eigen stijl had, maar ondertussen deden klasgenoten me ook na met bijvoorbeeld het dragen van twee verschillende oorbellen. Verder ging hun rebellie blijkbaar niet, want als ik terugkijk zie ik ook wel dat ik me af probeerde te zetten tegen de geldende, ietwat conservatieve, norm die er op mijn middelbare school heerste. En daarbij vond ik mijn kledingstijl van toen echt leuk en begreep ik toen al niet zo goed waarom mensen in de massa op willen gaan. Kleding en accessoires zijn de simpelste dingen om je eigen identiteit mee aan te tonen, het is meteen zichtbaar en zegt iets over je. In mijn ogen tenminste.
Je kunt kleding ook gebruiken om je veilig te voelen en als jij je veilig voelt door je te kleden zoals het gros van de massa moet je dat vooral doen. Het is alleen pas jammer als je dat doet omdat je die veiligheid nodig hebt omdat je anders buiten de boot zult vallen of angst daarvoor hebt. En ik denk dat die angst misschien wel steeds groter wordt in de wereld waarin we alles van elkaar weten, elke stommiteit gefilmd en gedeeld kan worden en daarna ook nog voor eeuwig op internet te vinden is.



Je slaat hiermee de spijker op zijn kop. :j


Als ik om me heen kijk zie ik jonge meiden die gepest worden omdat ze zich durven te onderscheiden, ook zie ik jonge meiden een scene schoppen bij hun ouders wanneer ze niet dat ene gewilde kledingstuk mogen. Dat vind ik negatief, er is tegenwoordig een veel grotere angst om er niet bij te horen.

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:16

Resistance schreef:
Anoniem schreef:
En het is ook verdrietig dat meiden blijkbaar de mode niet meer mogen volgen, ook al vinden ze het mooi, omdat ze anders saaie trutten met lang haar worden genoemd.

Want dát is lekker sociaal.



Het is bijna geen mode meer te noemen...


Dit is toch jouw mening? Blijkbaar voelen de mensen die zogenaamd 'allemaal hetzelfde aan hebben', zich daar prettig bij. Ik snap niet waarom men daar dan over zou willen oordelen, net zo min als waarom men oordeelt over mensen die dan blijkbaar 'anders' gekleed zijn.
Je zegt zelf dat je vaak genoeg uitgejouwd bent dat je er raar uit zou zien, doe jij nu niet precies hetzelfde?
Ik vind dit geen poging tot een controversieel onderwerp aanhaken, want mijn inziens kraak je een groot deel van de tieners nu af ('is geen mode meer te noemen'), en andere meningen van bokkers worden niet geaccepteerd en zijn meteen fout.

Persoonlijk kan het mij echt aan mijn reet roesten wat iedereen aanheeft. Als 90% van de tieners lekker in gescheurde skinny's met opdruk-shirts wil lopen, doe lekker. En de 10% die iets anders aandoet, doe ook vooral lekker. Ik zie niet in wat de maatschappij, en dus deze 'discussie', kan doen aan de meisjes die zich volgens jou onderdrukt voelen om hun eigen stijl aan te nemen. Dat is tienereigen, jezelf ontdekken en ontwikkelen, zelfvertrouwen bouwen. Tienerjaren zijn over het algemeen je onzekerste jaren, dus ja dan doe je al snel wat iedereen doet. Is dat fout? Nee, ik vind van niet. Leer je van, ontwikkel je jezelf mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:18

Minjon schreef:
Resistance schreef:



Het is bijna geen mode meer te noemen...


Dit is toch jouw mening? Blijkbaar voelen de mensen die zogenaamd 'allemaal hetzelfde aan hebben', zich daar prettig bij. Ik snap niet waarom men daar dan over zou willen oordelen, net zo min als waarom men oordeelt over mensen die dan blijkbaar 'anders' gekleed zijn.
Je zegt zelf dat je vaak genoeg uitgejouwd bent dat je er raar uit zou zien, doe jij nu niet precies hetzelfde?
Ik vind dit geen poging tot een controversieel onderwerp aanhaken, want mijn inziens kraak je een groot deel van de tieners nu af ('is geen mode meer te noemen'), en andere meningen van bokkers worden niet geaccepteerd en zijn meteen fout.

Persoonlijk kan het mij echt aan mijn reet roesten wat iedereen aanheeft. Als 90% van de tieners lekker in gescheurde skinny's met opdruk-shirts wil lopen, doe lekker. En de 10% die iets anders aandoet, doe ook vooral lekker. Ik zie niet in wat de maatschappij, en dus deze 'discussie', kan doen aan de meisjes die zich volgens jou onderdrukt voelen om hun eigen stijl aan te nemen. Dat is tienereigen, jezelf ontdekken en ontwikkelen, zelfvertrouwen bouwen. Tienerjaren zijn over het algemeen je onzekerste jaren, dus ja dan doe je al snel wat iedereen doet. Is dat fout? Nee, ik vind van niet. Leer je van, ontwikkel je jezelf mee.




Als je even doorleest, zie je waar mijn "het is bijna geen mode meer te noemen" op slaat. ;)

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:18

hier in onze woonplaats is het ook zo erg. De jeugd tussen 12 en 17 loopt er allemaal hetzelfde bij. En t zijn bijna wandelende kopieen. En ja soms hier en daar iemand die anders gekleed is maar die loopt dan vaak alleen of wordt duidelijk niet echt geaccepteerd. Ik vind het vreselijk trouwens wat ze aan hebben,vooral de meiden lijken wel wandelende barbiepoppen, met heel veel bont. en zelfs de kleuren zijn standaard geworden.
Ik hoop dat mijn dochter toch niet zo erbij wil gaan lopen want ik ben fel tegen die bont troep!

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:20

Resistance schreef:
Als ik om me heen kijk zie ik jonge meiden die gepest worden omdat ze zich durven te onderscheiden, ook zie ik jonge meiden een scene schoppen bij hun ouders wanneer ze niet dat ene gewilde kledingstuk mogen. Dat vind ik negatief, er is tegenwoordig een veel grotere angst om er niet bij te horen.


Hoezo 'tegenwoordig' ?? Volgens mij is dit iets van alle jaren. Ik droeg 8 jaar terug ook zo'n afgrijselijk lelijk addidas vestje omdat iedereen die droeg. Ben ik niks minder van geworden hoor. En destijds vond ik ze ook ook nog eens leuk.

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:21

Het enige wat ik pijnlijk vind is dat sommige van die meisjes niet het lichaam hebben om een skinny jeans te dragen.
Het is jammer dat niemand ze daarop attendeert en even uitlegt dat mode niet alleen leuk moet zijn, maar ook bij je moet passen. :)

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:22

Ik vind het raar dat mensen Adidas schoenen gaan tellen. Ik heb ook een paar en heb er voor mijn werk 15 km per dag op gelopen en ze lopen echt fantastisch. Daarbij vind ik ze heel mooi. Mag dat niet? Ik heb ook Nike's, idem dito. Hebben ook veel meiden. Ben ik dan een schaap? Ik vind het leuk om de mode te volgen. Tegenwoordig zie je in grote steden trouwens dat meiden zich uitbundiger kleden hoor, niet meer precies volgens de regels.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:22

Dit is van alle tijden.
Erg controversieel vind ik dit onderwerp niet.

Persoonlijk vind ik het belangrijker dat ze nadenken over de afkomst van hun kleding en stil staan bij waarom sommige kleding zo bizar goedkoop is :)

Dat mensen jou raar hebben genoemd is flauw, maar dat zegt meer over die personen dan over jou.
Persoonlijk vind ik jouw kledingstijl normaal en niet echt vreemd. Gewoon schouders ophalen de volgende keer als ze zoiets zeggen, smaken verschillen nu eenmaal :)

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:23

Ik heb zeker doorgezelen, maar ik snapte je uitleg eigenlijk nog steeds niet echt.

Resistance schreef:
......... Mijn "het is bijna geen mode keer te noemen", slaat op het feit dat het er allemaal tegenwoordig wel héél hetzelfde uitziet. Dat is niet belachelijk maken, dat is een constatering.


'Mode' is toch juist het idee dat veel mensen dezelfde soort dingen (de dingen die 'in de mode zijn') aanhebben?

Tot die conclusie kom ik in ieder geval nog steeds, ook na op internet gekeken te hebben.
Wat versta jij onder mode?

LauraO

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:24

Ik vind het beeld wat geschetst wordt - dat iedere tiener er hetzelfde uitziet- wel meevallen. Ik geef les in de onderbouw (middelbare school). Moet wel zeggen dat er wel degelijk nog alternatievelingen zijn als ik ze zo mag noemen. Denk hierbij aan tieners met knalroze of blauwe kapsels :)

Daarnaast wil je als tiener bij een groep horen, dit is van alle tijden en was vroeger niet anders. Door bij de groep te horen/passen, zorg je ervoor dat je er net zo uitziet en je net zo gedraagt als dat wat de groep van jouw verwacht.

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:24

minikatje schreef:
Persoonlijk vind ik het belangrijker dat ze nadenken over de afkomst van hun kleding en stil staan bij waarom sommige kleding zo bizar goedkoop is :)


Dit, vind ik iets waar we ons veel beter druk over kunnen maken. _/-\o_

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:27

Oskar Wilde gaf de perfecte definitie van mode: "Fashion is a form of ugliness so intolerable that we have to alter it every six months."

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:29

In de winkel is niks anders meer te krijgen dan alles hetzelfde. Zowel bij zara, bershka h&m alles is t zelfde alleen bvb een andere kleur. Tsja waar moet je dan nog heen om je te onderscheiden? :+

Vind de mode van nu by the way erg leuk :)

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:33

Minjon schreef:
minikatje schreef:
Persoonlijk vind ik het belangrijker dat ze nadenken over de afkomst van hun kleding en stil staan bij waarom sommige kleding zo bizar goedkoop is :)


Dit, vind ik iets waar we ons veel beter druk over kunnen maken. _/-\o_

Ik vind kleding van de Zara etc niet bepaald goedkoop :+..

Maar ik shop nooit bij primark.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:33

Resistance schreef:
Het gaat erover dat tegenwoordig bijna álle...


Er zijn van die zinsneden die bij al vrij snel irritatie oproepen, en 'tegenwoordig' is er ondertussen al een van. Want er wordt (meestal zonder fatsoenlijke onderbouwing) een verschil verzonnen, waarbij ook vrijwel zonder uitzondering de nu-tieners er bekaaid afkomen. Vroeger was alles beter...

Citaat:
Ik snap het niet. Is de jeugd nu echt zo onzeker dat ze als schapen de "trends" (dat is het ook bijna niet meer te noemen) volgen en zich niet meer durven te onderscheiden?


Waarom kies je er hier voor om zo'n gekleurde vraagstelling te maken met woorden als 'nu echt zo', 'als schapen', de aanhalingstekens en het commentaar op 'trends', de conclusie trekken dat ze zich niet meer 'durven' te onderscheiden?

Ik denk dat een open vraag veel interessanter kan zijn.
Waarbij de eerste vraag natuurlijk is of het werkelijk zo anders is. (Weten we hoeveel leerlingen zich destijds 'alto' kleedden bijvoorbeeld? Het is makkelijk om ze te onthouden, maar hoeveel waren het er? Als het er 2 van de 700 leerlingen waren, is het dan werkelijk zo veranderd?)

En de tweede vraag is dan: als het veranderd is, waarom is het dan veranderd? Hoe voelen leerlingen zich nu?
Daar kun je het over hebben zonder er meteen een waardeoordeel aan te verbinden.

Dat geldt zeker ook voor het artikel van het NRC. Het is zo gemakzuchtig om de likes van Facebook er weer eens bij te halen. Maar als de jongeren van nu zich anders gedragen dan de jongeren van 20 jaar geleden, dan is de logische vraag toch: wat is er in onze maatschappij, dus grotendeels door volwassenen, veranderd dat geleid heeft tot de verandering bij jongeren?

(En dan kan ik ook best wat dingen bedenken: de invloed van marketing en reclame bijvoorbeeld. Of bij de nadruk op conformeren door onze maatschappij, niet zozeer in kleding wellicht maar wel in allerlei andere zaken: er wordt meer gemeten en getoetst en afwijkend is meestal niet positief. Grote kans dat dat invloed heeft op hoe originaliteit wordt gewaardeerd door jongeren. Ook in cultureel opzicht heb ik het idee dat conformistisch gedrag belangrijker gevonden wordt, of het nou gaat om de inburgeringscursus of de nadruk op protocollen en 'regels zijn regels'. Dat jongeren dat dan reflecteren lijkt mij niet gek.)

Maar hoe dan ook - het is flauw om dat dan neer te leggen bij de jongeren, en niet bij ons als maatschappij, want wij creeren de context waarin jongeren opgroeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:34

Kuggur schreef:
Oskar Wilde gaf de perfecte definitie van mode: "Fashion is a form of ugliness so intolerable that we have to alter it every six months."



_O-



Mode is inderdaad iets wat momenteel een trend is, maar mode is niet het belangrijkst. Je kan met kleding juist zo mooi je eigen identiteit weergeven, tot in de kleine details. Je kan mode gebruiken om je eigen stijl te maken, als je iets echt mooi vindt moet je het vooral kopen. Het is niet zo dat je mode moet kopen omdat het mode is, wat ik veel zie gebeuren. Veel meiden vinden het na een tijdje niet meer leuk en gooien het weg, wat ook nog eens zonde en slecht voor het milieu is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:36

SavannahNx schreef:
In de winkel is niks anders meer te krijgen dan alles hetzelfde. Zowel bij zara, bershka h&m alles is t zelfde alleen bvb een andere kleur. Tsja waar moet je dan nog heen om je te onderscheiden? :+

Vind de mode van nu by the way erg leuk :)



Zara is toch echt wel anders dan de rest. ;) En als je zo weinig keus denkt te hebben, zoek je gewoon niet goed genoeg.

Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:37

LauraO schreef:
Ik vind het beeld wat geschetst wordt - dat iedere tiener er hetzelfde uitziet- wel meevallen. Ik geef les in de onderbouw (middelbare school). Moet wel zeggen dat er wel degelijk nog alternatievelingen zijn als ik ze zo mag noemen. Denk hierbij aan tieners met knalroze of blauwe kapsels :)

Daarnaast wil je als tiener bij een groep horen, dit is van alle tijden en was vroeger niet anders. Door bij de groep te horen/passen, zorg je ervoor dat je er net zo uitziet en je net zo gedraagt als dat wat de groep van jouw verwacht.


Blauw haar is juist in geloof ik ;-)

Bij een groep willen horen klopt, dat is er altijd al geweest.
Maar het lijkt nu wel een heel erg grote groep te zijn ipv verschillende kleine groepjes met diverse identiteiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:38

Shadow0 schreef:
Resistance schreef:
Het gaat erover dat tegenwoordig bijna álle...


Er zijn van die zinsneden die bij al vrij snel irritatie oproepen, en 'tegenwoordig' is er ondertussen al een van. Want er wordt (meestal zonder fatsoenlijke onderbouwing) een verschil verzonnen, waarbij ook vrijwel zonder uitzondering de nu-tieners er bekaaid afkomen. Vroeger was alles beter...

Citaat:
Ik snap het niet. Is de jeugd nu echt zo onzeker dat ze als schapen de "trends" (dat is het ook bijna niet meer te noemen) volgen en zich niet meer durven te onderscheiden?


Waarom kies je er hier voor om zo'n gekleurde vraagstelling te maken met woorden als 'nu echt zo', 'als schapen', de aanhalingstekens en het commentaar op 'trends', de conclusie trekken dat ze zich niet meer 'durven' te onderscheiden?

Ik denk dat een open vraag veel interessanter kan zijn.
Waarbij de eerste vraag natuurlijk is of het werkelijk zo anders is. (Weten we hoeveel leerlingen zich destijds 'alto' kleedden bijvoorbeeld? Het is makkelijk om ze te onthouden, maar hoeveel waren het er? Als het er 2 van de 700 leerlingen waren, is het dan werkelijk zo veranderd?)

En de tweede vraag is dan: als het veranderd is, waarom is het dan veranderd? Hoe voelen leerlingen zich nu?
Daar kun je het over hebben zonder er meteen een waardeoordeel aan te verbinden.

Dat geldt zeker ook voor het artikel van het NRC. Het is zo gemakzuchtig om de likes van Facebook er weer eens bij te halen. Maar als de jongeren van nu zich anders gedragen dan de jongeren van 20 jaar geleden, dan is de logische vraag toch: wat is er in onze maatschappij, dus grotendeels door volwassenen, veranderd dat geleid heeft tot de verandering bij jongeren?

(En dan kan ik ook best wat dingen bedenken: de invloed van marketing en reclame bijvoorbeeld. Of bij de nadruk op conformeren door onze maatschappij, niet zozeer in kleding wellicht maar wel in allerlei andere zaken: er wordt meer gemeten en getoetst en afwijkend is meestal niet positief. Grote kans dat dat invloed heeft op hoe originaliteit wordt gewaardeerd door jongeren. Ook in cultureel opzicht heb ik het idee dat conformistisch gedrag belangrijker gevonden wordt, of het nou gaat om de inburgeringscursus of de nadruk op protocollen en 'regels zijn regels'. Dat jongeren dat dan reflecteren lijkt mij niet gek.)

Maar hoe dan ook - het is flauw om dat dan neer te leggen bij de jongeren, en niet bij ons als maatschappij, want wij creeren de context waarin jongeren opgroeien.




Daar heb je zeker een punt. :j

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:38

Maar hoe de mode op het moment is, is wat ik mooi vind. Ik haal inspiratie uit insta, pinterest en noem maar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:39

sureido schreef:
Maar hoe de mode op het moment is, is wat ik mooi vind. Ik haal inspiratie uit insta, pinterest en noem maar op.



Maar hoe zie jij er dan uit? :) Oprecht gewoon benieuwd, ik bedoel niets vervelend.