Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:31

Ik las zojuist een ontzettend interessant stuk, en kon het niet laten om het met jullie te delen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/08/su ... 7-a1572607


Het gaat erover dat tegenwoordig bijna álle tienermeisjes er hetzelfde uit zien; sneakers, (gescheurde) skinny jeans, t-shirt met opdruk, lang haar. Het is bijna een uniform geworden, meisjes die iets anders aanhebben worden als raar afgestempeld. Toen een deskundige een zaal van 100 tieners vertelde dat ze allemaal hetzelfde gekleed waren, waren ze verontwaardig. Er kwam een meisje naar haar toe dat ze toch echt de witte sneakers met rode neuzen van haar vriendin nooit zou kopen, zelf had ze helemaal witte. :')



Ik snap het niet. Is de jeugd nu echt zo onzeker dat ze als schapen de "trends" (dat is het ook bijna niet meer te noemen) volgen en zich niet meer durven te onderscheiden? Want daar lijkt het op. Als ik op straat kijk zit iedereen er inderdaad hetzelfde uit, afgezien van een paar die zich wel anders te durven kleden, en aantrekken wat ze zelf mooi vinden


Ik geloof namelijk nooit dat iedereen die het "uniform" draagt, het ook mooi vindt. Of het moet zo zijn dat in de dagelijkse maatschappij het woord "creativiteit" niet meer bestaat.

Dit is overigens hoe ik er persoonlijk over denk, is uiteraard gewoon mijn mening en iedereen kan er anders over denken! :)


Hoe denkt bokt hierover?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-17 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:32

Dat is echt het laatste waar ik me druk om maak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:34

Anoniem schreef:
Dat is echt het laatste waar ik me druk om maak.



Wat is "dat"? :)

Anoniem

Re: Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:36

Dat iedereen er hetzelfde uit ziet. Boeit me vrij weinig :=.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:38

Och 10 jaar geleden liep iedereen er 'alto' bij, in de hippietijden liep iedereen er hetzelfde bij.

Dat is niet echt iets nieuws van nu hoor.

En dat men dan de 'trendvolger' schapen noemt, dát is wel iets nieuws. Newsflash; een ander een schaap noemen maakt jou niet unieker hoor! Sterker nog, dat doen 'al die zogenaamde uniekelingen allemaal'.

Om het maar even lekker algemeen te houden. Dát is namelijk pas een 'modeverschijnsel'. Een groep mensen die dezelfde stijl leuk vindt een kudde schapen of creativiteitloos noemen.

Edit: maar TS, geen nood! Zelf heb je ook lang haar toch? Welkom bij de schapenclub dan maar toch? :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-17 10:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:39

Ik heb het artikel niet gelezen, alleen jouw openingspost, maar ik denk dat dit vooral veroorzaakt wordt door social media en dan met name instagram. Op Instagram heersen er zogenaamde schoonheidsidealen en zijn er regels omtrent hoe een meisje zich zou moeten kleden. We leven op dit moment in een Kylie Jenner tijdperk waarin mensen zoals Kylie worden aanbeden en het uiterlijk van deze mensen wordt gezien als ideaal door jonge meisjes. Foto's van Instagram meiden die er zo uitzien krijgen immers veel likes, en tegenwoordig heeft een like op Instagram meer waarde dan een eigen identiteit.


Anoniem schreef:
Och 10 jaar geleden liep iedereen er 'alto' bij, in de hippietijden liep iedereen er hetzelfde bij.

Dat is niet echt iets nieuws van nu hoor.


Ik denk toch dat dit niet geheel vergelijkbaar is met wat er zich nu afspeelt. Maar dat is slechts mijn mening. Natuurlijk volgen mensen altijd graag een trend, maar we worden nu op een andere manier beïnvloed.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:41

Als zij dat toch mooi vinden? Ik loop er ook neutraal bij. Wat maakt dat uit? Is iedereen verplicht om wat anders te dragen???

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:41

Ik weet niet hoor,
maar dat is toch niet iets van deze tijd.

elk decennia veranderd dit wel, maar er is altijd een zeer duidelijk stereotype aan te wijzen.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:41

Ik heb het artikel ook gelezen, en ik ga er eens op letten. Het is ook maar net wat je ziet en hoe je kijkt. ik geloof nieuws niet meer meteen, zelfs niet als het in het NRC staat :)
Ik kom uit de tijd dat je of disco of punk of hardrock was :') en daarna zijn er echt 100 nieuwe stijlen bijgekomen volgens mij. Dus als het nu tijdelijk rustig is op het stijlfront hoeft dat natuurlijk niet te betekenen dat het door de social media komt. Ik denk dat je die conclusie niet kunt/mag trekken.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:41

Wij tellen altijd adidasjes. (De schoenen) mijn god, die heeft echt iedereen.

Ach, aan de andere kant: als ze er maar gelukkig mee zijn toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:42

Ja, en? :')

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:46

Danique schreef:
Ja, en? :')


En het is verdrietig dat sommige meiden niet meer hun eigen style durven te hebben omdat ze bang zijn dat ze als "anders" worden gezien. Lijkt mij toch wel best een kwalijke zaak.

Anoniem

Re: Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:47

En het is ook verdrietig dat meiden blijkbaar de mode niet meer mogen volgen, ook al vinden ze het mooi, omdat ze anders saaie trutten met lang haar worden genoemd.

Want dát is lekker sociaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:48

Een paar reacties hier bevestigen het, grappig genoeg. Zodra iemand aan de kleding komt wprdt er spottend gereageerd, maar ik ben in het verleden vaak genoeg uitgejouwd door mensen die dit dragen dat ik er raar uitzie. Aan de ene kant mag je er niets over zeggen, aan de andere kant mag je niets anders aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:49

Anoniem schreef:
En het is ook verdrietig dat meiden blijkbaar de mode niet meer mogen volgen, ook al vinden ze het mooi, omdat ze anders saaie trutten met lang haar worden genoemd.

Want dát is lekker sociaal.



Het is bijna geen mode meer te noemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:50

Resistance schreef:
Een paar reacties hier bevestigen het, grappig genoeg. Zodra iemand aan de kleding komt wprdt er spottend gereageerd, maar ik ben in het verleden vaak genoeg uitgejouwd door mensen die dit dragen dat ik er raar uitzie. Aan de ene kant mag je er niets over zeggen, aan de andere kant mag je niets anders aan.


Maar omdat jij een paar keer belachelijk bent gemaakt geeft dat jou dan het recht om een ander belachelijk te maken?

Terwijl ik jou overigens ook aardig 'standaard' gekleed vindt.
Of je standaard een vies woord vindt, is vervolgens aan jezelf maar ik vind jouw kledingstijl én je lange haar (waar ze het in het artikel ook over hebben) ook niet extreem uniek. Ik maak je er echter niet belachelijk mee. Wat maakt het voor jou dan oke om 'skinnyjeansmeisjes' wel te kakken te zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:51

Resistance schreef:
Anoniem schreef:
En het is ook verdrietig dat meiden blijkbaar de mode niet meer mogen volgen, ook al vinden ze het mooi, omdat ze anders saaie trutten met lang haar worden genoemd.

Want dát is lekker sociaal.



Het is bijna geen mode meer te noemen...


Jij víndt het geen mode of niet mooi.
Mode is wat er nu op straat veel gedragen wordt, dat zijn modetrends. Je hoeft het niet mooi te vinden, maar dat is nou eenmaal hoe mode gaat; veel mensen dragen kledingstijl x en dat is dan het straatbeeld en daarmee 'in de mode'.

En gelukkig verandert dat vrij vaak.
Geen nood, volgend jaar lopen we allemaal weer met hanekammen. Kunnen 'ze' daar weer als over zeiken. De ene kudde schapen tegen de andere zegmaar. De 'schapen' die de trends volgen en de 'schapen' die elkaar napraten en het allemaal afschuwelijk vinden en er ondertussen net zo niet-uniek uit zullen zien :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:54

Anoniem schreef:
Resistance schreef:
Een paar reacties hier bevestigen het, grappig genoeg. Zodra iemand aan de kleding komt wprdt er spottend gereageerd, maar ik ben in het verleden vaak genoeg uitgejouwd door mensen die dit dragen dat ik er raar uitzie. Aan de ene kant mag je er niets over zeggen, aan de andere kant mag je niets anders aan.


Maar omdat jij een paar keer belachelijk bent gemaakt geeft dat jou dan het recht om een ander belachelijk te maken?

Terwijl ik jou overigens ook aardig 'standaard' gekleed vindt.
Of je standaard een vies woord vindt, is vervolgens aan jezelf maar ik vind jouw kledingstijl én je lange haar (waar ze het in het artikel ook over hebben) ook niet extreem uniek. Ik maak je er echter niet belachelijk mee. Wat maakt het voor jou dan oke om 'skinnyjeansmeisjes' wel te kakken te zetten?



Ik maak niemand belachelijk? :) Ik open een topic over een duidelijk controversieel onderwerp, en uit mijn mening. Dat die mening niet mag worden geuit, zegt meer over anderen dan over mij. Daarbij is een mening uiten iets anders dan belachelijk maken en pesten, wat andersom vaak wel gebeurt. Mijn "het is bijna geen mode keer te noemen", slaat op het feit dat het er allemaal tegenwoordig wel héél hetzelfde uitziet. Dat is niet belachelijk maken, dat is een constatering.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:59

Anoniem schreef:
En het is ook verdrietig dat meiden blijkbaar de mode niet meer mogen volgen, ook al vinden ze het mooi, omdat ze anders saaie trutten met lang haar worden genoemd.

Want dát is lekker sociaal.


Nee jij begrijpt mij helaas verkeerd :) Als die mode oprecht de style is van deze meisjes, dan prima, geen problemen mee. Ik aimde meer op de meiden die hun eigen unieke style onderdrukken om er bij te horen.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:59

Ik heb op een vrijeschool gezeten, en ik ha het laatst met mijn nichtje over de types (jongens in dit geval) die bij bepaalde soorten schoenen horen. Ze moest er erg om lachen, maar ze herkende het totaal niet: alle jongens droegen sneakers.
Ik ben heel erg gewend dat alle kledingstijlen maar gewoon geaccepteerd worden, ik draag wat ik mooi vind. Soms is dat mainstreem, soms heel alternatief. Ik heb echt maar een paar keer negatieve dingen daarover gehoord, meestal krijg ik complimentjes. Mijn nichtje voelt zich er wel vrij onzeker over, ik had al eens beloofd dat ik haar van school op zou halen op mijn aller-alternatiefst :P

Ik ken ook veel mensen die zich gewoon heel goed voelen in de mode van tegenwoordig. Dat lijkt me dikke prima, iedereen moet dragen wat hij of zij wil.

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:01

Is dat niet gewoon de "mode" volgen? Ik zie ook iedereen van die zwarte laarsjes dragen met een blokhak, of met spikes achtige dingen erop.
Nu zijn knielaarzen weer in, dus lopen er veel mensen met knielaarzen.

Ik vind het niet gek in ieder geval, je ziet het bij bekende mensen, het wordt veel verkocht in winkels want het is de mode van dit seizoen.
We moeten ook een eigen stijl kunnen ontwikkelen, en de een is daar eerder mee dan de ander.

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:06

T is nou ook niet dat je heel veel keus krijgt of wel? Want de winkels bieden gewoon aan wat in de mode is, en dat is nu eenmaal gescheurde skinnys (ook niet eens meer de laatste tijd, mom jeans zijn heel erg in nu).
Gaat zo'n tienermeisje shoppen met vriendinnen of moeder, dan komt ze winkels vol ''dit soort kleding'' tegen, en dat wordt er dan gekocht.
Ik zie het probleem niet zo, als zij dat willen dragen, prima dan toch?

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:07

Dit is van alle tijden :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:08

Chasingmood schreef:
T is nou ook niet dat je heel veel keus krijgt of wel? Want de winkels bieden gewoon aan wat in de mode is, en dat is nu eenmaal gescheurde skinnys (ook niet eens meer de laatste tijd, mom jeans zijn heel erg in nu).
Gaat zo'n tienermeisje shoppen met vriendinnen of moeder, dan komt ze winkels vol ''dit soort kleding'' tegen, en dat wordt er dan gekocht.
Ik zie het probleem niet zo, als zij dat willen dragen, prima dan toch?




Hier heb je inderdaad een punt. In veel winkels is ook alles hetzelfde, inderdaad. :j Dat vind ik jammer, het zou leuker zijn als meer winkels zich meer gaan onderscheiden van elkaar.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:08

Ik snap niet helemaal waarom Resistance persoonlijk wordt aangevallen.

Maar ik kan me wel vinden in het artikel, vind het heerlijk om mensen te kijken en moest laatst een kwartier op een vriendin wachten op Utrecht CS en het viel me echt op dat veel jonge meiden hetzelfde aan lijken te hebben. Maar volgens mij is dat niet iets van 'nu'. Vroeger op school werd ik ook gepest omdat ik een eigen stijl had, maar ondertussen deden klasgenoten me ook na met bijvoorbeeld het dragen van twee verschillende oorbellen. Verder ging hun rebellie blijkbaar niet, want als ik terugkijk zie ik ook wel dat ik me af probeerde te zetten tegen de geldende, ietwat conservatieve, norm die er op mijn middelbare school heerste. En daarbij vond ik mijn kledingstijl van toen echt leuk en begreep ik toen al niet zo goed waarom mensen in de massa op willen gaan. Kleding en accessoires zijn de simpelste dingen om je eigen identiteit mee aan te tonen, het is meteen zichtbaar en zegt iets over je. In mijn ogen tenminste.
Je kunt kleding ook gebruiken om je veilig te voelen en als jij je veilig voelt door je te kleden zoals het gros van de massa moet je dat vooral doen. Het is alleen pas jammer als je dat doet omdat je die veiligheid nodig hebt omdat je anders buiten de boot zult vallen of angst daarvoor hebt. En ik denk dat die angst misschien wel steeds groter wordt in de wereld waarin we alles van elkaar weten, elke stommiteit gefilmd en gedeeld kan worden en daarna ook nog voor eeuwig op internet te vinden is.
Laatst bijgewerkt door Dreamybol op 10-09-17 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt