Hurricane Harvey in Houston, hoe burgers proberen te helpen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Hurricane Harvey in Houston, hoe burgers proberen te helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 13:35

Ik zag zo snel geen topic over dit onderwerp, ik denk dat ik er overheen kijk..... Wat wij op het nieuws zien over de schade van de orkaan is natuurlijk 1 ding, maar het is heel wat anders als je het dichter bij mee maakt.

Ik kwam langs deze youtube vlogger, hij woont in de buurt en is met jetski's en al daar heen gereden om te kijken of hij kon helpen.
Indrukwekkend om te zien hoe veel gewone burgers ongeveer alles wat vaart en drijft gepakt hebben om te kijken of ze kunnen helpen in het overstroomde gebied.

Keet

Re: Hurricane Harvey in Houston, Texas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:48

Wat fijn dat er zoveel burgers zijn die de hulpdiensten ondersteunen :)

Leuke dierenarts wel trouwens ;)

Apple

Re: Hurricane Harvey in Houston, hoe burgers proberen te helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 13:52

Zn voornaamste youtube kanaal is Vetranch, waarbij hij en andere DA's allerlei opknappertjes verder helpen. Dat volg ik, dus vandaar dat ik ook dit filmpje tegen kwam :-)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:05

Indrukwekkend, maar ergens ook triest. Het is schijnbaar lastig het pad van zo'n ding te voorspellen dat begrijp ik. Maar je zou toch verwachten dat mensen en zeker de regering hier beter op voorbereid zijn ipv de dieren achter te laten of zelf ook achter blijven? :o

Dat de regering wel geld heeft voor oorlogje te voeren en nu niet voldoende materiaal heeft is helemaal erg imo.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:21

Gypsy, er is volgens mij juist bewust tegen mensen gezegd dat ze níet moesten proberen om Houston uit te gaan. Dat zou namelijk een nog groter probleem hebben veroorzaakt, namelijk een paar miljoen mensen die allemaal tegelijk de stad uit willen. Dat hebben ze in 2005 een keer geprobeerd, en dat liep niet best af:

https://qz.com/1064813/hurricane-harvey-why-wasnt-houston-evacuated-the-experience-of-hurricane-rita-explains-why/

Ik volg het ook een beetje, vind het ook apart dat er weinig steun (lijkt?) te zijn vanuit de overheid. Nu heb ik al niet zo'n hoge pet op van de Amerikaanse overheid in het algemeen (ook voor het oranje gevaar niet, btw), maar toch.

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:22

Gypsy schreef:
Indrukwekkend, maar ergens ook triest. Het is schijnbaar lastig het pad van zo'n ding te voorspellen dat begrijp ik. Maar je zou toch verwachten dat mensen en zeker de regering hier beter op voorbereid zijn ipv de dieren achter te laten of zelf ook achter blijven? :o

Dat de regering wel geld heeft voor oorlogje te voeren en nu niet voldoende materiaal heeft is helemaal erg imo.

Punt is dat ze niet dezelfde fout wilden maken als met Orkaan Rita.. waar mensen dus juist zijn omgekomen in de chaos die was ontstaan omdat men opriep om te evacueren.

Ik vind het super om te zien dat er zulke initiatieven worden genomen +:)+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:37

Initiatieven komen bijna allemaal van burgers, de Amerikaanse regering doet weinig tot niets. Inderdaad, ze maken zich drukker over een muur bouwen en oorlogje voeren dan een goed watermanagement uit te denken. Bebouwing in lage gebieden en vele andere zaken zouden veel ellende kunnen voorkomen maar dat doen ze niet, noodtoestand uitroepen waardoor het leger ingezet kan worden heeft die achterlijke Trump zelfs niet gedaan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:39

Nou ja, er zitten een hoop Nederlandse ingenieurs op het gebied van watermanagement in het gebied. Alleen zijn die de afgelopen x jaar bezig geweest met het water wat vanaf zee kwam.
Bij Harvey is er zo'n enorme oliebol aan water uit de lucht komen zetten die ze niet hadden zien aankomen omdat hij elke keer weer over zee ging (= warm) waardoor er nog meer regen uit kwam.

Ben het wel met je eens dat de USA gov er erg weinig aan doet verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:44

Er zijn 800.000 mensen echt uit hun huis gehaald om te evacueren, en 1 miljoen mensen zijn vrijwillig vertrokken. Het is dus niet zo alsof de lokale overheid niets gedaan heeft om mensen veilig te stellen. Het probleem is echter dat de hurricane evacuation routes allemaal naar andere staten lopen, en die staten moeten wel mensen kúnnen opvangen. Een paar duizend mensen in een stadion is niet zo'n groot probleem, maar er zijn dus nu al 1.8 miljoen mensen die gewoon tijdelijk (en waarschijnlijk niet voor korte tijd ook) ergens anders moeten worden neergezet en dat is een behoorlijke volksoperatie. Moet je nagaan als ze heel Houston hadden opgeroepen om te evacueren, dat is echt structureel gezien onmogelijk. Niet alleen omdat het enorm gevaarlijk is (bijna alle wegen staan onder water) maar ook omdat er gewoon geen ruimte is op een andere plek in de buurt om al die mensen tijdelijk te laten wonen.

Het FEMA-potje is zo goed als leeg, daar zat geloof ik nog 1 miljard in terwijl de kosten nu geschat worden op 125 miljard, en dat is alleen voor de staat Texas. Louisiana oa hebben ook nog miljoenen-/miljardenschade opgelopen.

De berichtgeving hierover vind ik wel tenenkrommend. Er is net een wet ingevoerd waardoor het claimen van dit soort geld bij de verzekering nog moeilijker wordt, en wat dus waarschijnlijk vooral de mensen zal treffen die het al totaal niet breed hebben of zelfs in armoede leven. Dat zie je ook in New Orleans, de armste mensen die getroffen zijn door Katrina zijn nog steeds niet terug in hun huis. Veel mensen wonen zelfs nog in andere staten omdat ze geen geld hebben om hun huis te laten maken en de verzekeringen het af laten weten. Ik durf wel te voorspellen dat dat hier ook gaat gebeuren, ook Houston is een miljoenenstad met veel armoede in de periferie.

Edit: naast het evacueren van mensen is een belangrijke factor natuurlijk ook dat niemand had verwacht dat er zó veel water uit de lucht zou komen. Er was inderdaad voorspeld dat er zeer ernstige buien zouden zijn en dat de kans groot was dat bepaalde delen van Texas hier overlast van zouden krijgen, maar dat een miljoenenstad als Houston onder zou lopen lag echt niet in de lijn der verwachtingen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 14:57

Aan het eind van het filmpje zegt de vlogger nog wel dat ze naar huis gaan aangezien er meer dan voldoende overheidspersoneel aanwezig is om te helpen.

Maar goed, in de US is het wel allemaal erg anders geregeld dan hier bij ons.