Inferno - een kern van waarheid?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Inferno - een kern van waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 00:06

Ja jongens, het is weer 12 uur geweest dus dan worden de diepe onderwerpen aangesneden. :+

Ik heb het laatst de film inferno gezien, en later hoorde ik van mijn vader over wat voor virus het nou precies ging, wat niet in de film werd verteld. Het was een virus dat, als ik met het goed herinner, binnen een bepaalde tijd een groot deel van de menselijke populatie zou bereiken, en waardoor ongeveer 1/3 van de mensheid onvruchtbaar zou worden. Verder geen gevolgen.

Nu werd de bedenker van het virus gezien als een verschrikkelijke vent - wellicht is hij dat ook. Maar heeft hij niet ergens gelijk? We zijn met teveel, dat is een feit. En onze populatie groeit steeds sneller, ook dat is een feit. De aarde houdt dit niet lang meer vol, we maken alles om ons heen kapot. Vanmiddag las ik nog dat wetenschappers spraken van massale uitsterfte van diersoorten.

Als ik dit onderwerp aansnij, word ik vaak met de nek aangekeken als ik zeg dat ik van mening ben dat zoiets als dat virus nodig is. Tuurlijk is het verschrikkelijk als je zoiets overkomt (mocht dat het virus in inferno echt zijn geweest), maar als het eenmaal gebeurd is, heb je er maar gewoon mee te leven. We zijn met teveel, zoiets zou een gouden oplossing zijn. Als iemand zoiets zou doen als de "dader" in inferno, zou ik hem eigenlijk wel gelijk geven.

Ik ben zeer benieuwd hoe bokt hierover denkt. Graag wil ik een open, vriendelijke discussie over dit onderwerp starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 00:10

Ik vind de aarde best vol , ik heb geen kinderwens en wat heb ik in deze wereld een kind te bieden ... Nee genoeg is genoeg ,een inferno als die mag van mij best :j

Sokje_6

Re: Inferno - een kern van waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 00:13

In het boek wordt die daad op zich niet als iets vreselijke beschouwd (aan het eind in ieder geval), maar meer de techniek.
Dit is een zeer vergevorderd staaltje DNA-manipulatie en dàt is eigenlijk het gevaar.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 00:13

De film komt vermoed ik van het gelijknamige boek van Dan Brown. In mijn mening een erg goed boek die het punt van overbevolking goed aansnijdt. Zeker een aanrader, al is het soms iets moeilijk te volgen in het begin.

Zelf denk ik dat overbevolking een groot punt is waar meer mensen over na zouden moeten denken. Voor mij is het een reden om geen kinderen te nemen(ben er nog niet zeker van)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 00:14

Ik heb de film niet gezien, wel het boek gelezen. En mijn eerste gedachtengang was: dit is dé oplossing. :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 00:19

Er worden niet te veel baby's geboren. Mensen worden te oud. Of hoe wil jij die paar mensen dan al die aow ed laten betalen? Dan mogen ze allemaal wel 4 banen nemen en met een beetje geluk houden ze net genoeg over om zelf van te eten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 00:20

fleurtjeuh schreef:
Voor mij is het een reden om geen kinderen te nemen(ben er nog niet zeker van)

Doe maar niet. Pedofilie is strafbaar.

Hoewel het ontwikkelen en/of gebruiken van een dergelijk virus moreel en ethisch verwerpelijk is zie ik er eigenlijk wel wat in. Dit omdat mijn kinderwens bestaat uit dat ik vurig wens dat kinderen ver bij mij uit de buurt blijven. Dus dit virus klinkt voor mij meer als een Heaven dan als een Inferno.

Onlangs heb ik me laten vertellen dat rond 2050 de wereldpopulatie aan mensen zal stabiliseren. Onder andere vanwege de éénkindpolitiek in China. Over een decennium of 4 zullen we zien of dat klopt.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 00:21

Koper schreef:
fleurtjeuh schreef:
Voor mij is het een reden om geen kinderen te nemen(ben er nog niet zeker van)

Doe maar niet. Pedofilie is strafbaar.

_O- _O- _O-
Proberen te krijgen. Excuses voor mijn taalgebruik :')

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 00:25

Citaat:
...
Onlangs heb ik me laten vertellen dat rond 2050 de wereldpopulatie aan mensen zal stabiliseren. Onder andere vanwege de éénkindpolitiek in China. Over een decennium of 4 zullen we zien of dat klopt.

Dat er teveel mensen zijn is tegenwoordig overal op aarde wel duidelijk. Als er dus een kans is dat die eenkindpolitiek zo goed helpt, waarom is dit dan eigenlijk alleen in China zo? Het zou lijkt me heel vlot resultaat leveren als dit overal in de wereld ingesteld zou worden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 00:26

ben het met je eens ts......voor alle anderen; plantenwereld, dierenwereld, heck de complete planeet met alles erop, zou het beter zijn als de mensheid flink werd uitgedund.
Maar dat mag je idd vaak niet zeggen (ook niet mogen zeggen is een groot woord natuurlijk, maar de meesten zijn wel zwaar geshockeerd als je zoiets zegt), want het leven van de mens en de mensheid zelf is heilig en staat boven alles en iedereen, volgens de meesten dan; ik zelf deel die mening niet.

Doet me denken aan een gesprek die ik vorig jaar een keer had met een stalgenootje en het neefje van de staleigenaresse; staleigenaren zijn gelovig, neefje ook en de vraag kwam; wat zou je doen als je 1 dag God mocht zijn. Dus hun allebei allerlei dingen opnoemen die voornamelijk de mensheid ten goede komt (overigens wel allemaal nobele wensen hoor; zoals geen honger meer, geen oorlog; dat soort wensen.
Ik had al wijselijk mn mond gehouden omdat ik al wist dat mijn gedachte veel te controversieel zou zijn, zeker na hun nobele wensen...maar goed; stalgenoot wilde perse mijn gedachte weten; wat zou ik doen als ik 1 dag God mocht zijn. Dus ik nog tegenstrubbelen van'dat wil je niet weten, want de mensheid gaat er zeer bekaaid vanaf komen bij mij'etc etc...maar bleef aandringen, dus tja; dan krijg je hem ook; dus ik zeg; nou om deze prachtige planeet te redden en het prachtige dierenrijk zou ik eerst beginnen met de omvang van de mensheid te verminderen tot minstens 2/5 van wat het nu is (oftewel;minstens 3.5 van de wereldbevolking poef weg...liefst nog meer, dacht ik nog, maar dat heb ik maar niet gezegd; de shock was al groot genoeg)...ik wilde nog meer zeggen; verdere uitleg waarom ik vind dart de mensheid flink uitgedund moet worden, maar die kans kreeg ik de eerste 5 minuten niet eens, want beiden , zoals verwacht, helemaal in shock, want oei wat bloeddorstig........heeft niks met bloeddorst te maken; maar alles met de vernietigende kracht die de mensheid is ten overstaande van al het andere wat leeft op deze planeet.
Uiteindelijk begrepen ze mijn standpunt, maar was overduidelijk veel te radicaal voor ze; de mens is alles en hoort altijd voorop te staan in hun beleving; dat wordt ons allemaal tenslotte met de paplepel ingegeven, dus ook wel logisch dat het merendeel zo denkt.....
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 30-08-17 00:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 00:27

Och ik zou me niet teveel zorgen maken; genoeg potentiele mogelijkheden ter decimering of zelfs extinctie van de mensheid. Van supervulkanen tot meteorietinslagen, de huidige klimaatsverandering is veelbelovend, nog afgezien van het feit dat de globale levensstijl van de mens niet "self sustaining" is.
Kortom, het lijkt me sterk dat we zo' n virus nodig zullen hebben...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 00:31

hahaha ja daar heb je een goed punt Kuggur

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 00:33

De mens roeit zichzelf wel uit, vele diersoorten zullen meegesleurd worden maar uiteindelijk zal de aarde wel herstellen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 00:34

Dat doen ze al hoor... Of het er beter van. Wordt is de vraag... Simpelweg omdat niet alleen de sterkste zich voortplanten maar dus ook zwakkere.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 00:36

Yentaah schreef:
Citaat:
...

Dat er teveel mensen zijn is tegenwoordig overal op aarde wel duidelijk. Als er dus een kans is dat die eenkindpolitiek zo goed helpt, waarom is dit dan eigenlijk alleen in China zo? Het zou lijkt me heel vlot resultaat leveren als dit overal in de wereld ingesteld zou worden.

Omdat we dan veel te snel vergrijzen met z'n allen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 00:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 00:55

Saskia9 schreef:
Dat doen ze al hoor... Of het er beter van. Wordt is de vraag... Simpelweg omdat niet alleen de sterkste zich voortplanten maar dus ook zwakkere.

Dit inderdaad. Iedereen mag maar kinderen krijgen. Niet dat ik voor een of andere übermensch ben, maar ik blijf vraagtekens zetten bij mensen die met ernstige genetische afwijkingen kinderen blijven krijgen. Maar als je zoiets zegt wordt je al helemaal afgeschreven als de reïncarnatie van Hitler, dus tegenwoordig hou ik mijn mond dicht over dat onderwerp. :+

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 01:41

Ik ben sowieso misantroop; de mensheid is een plaag geworden naar mijn mening. Zo'n virus lijkt me geen overbodige luxe, ik zou de bedenker ervan ook niet betitelen als een slecht mens.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 02:01

Ieder organisme wordt een "plaag" als het té succesvol wordt, té competatief. In die fase zit de diersoort mens momenteel, maar dat kan nooit eeuwig duren....
En het leven iha op deze planeet heeft heftiger bedreigingen doorstaan als dat wat de mensheid momenteel doet.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 02:09

Het creëren en verspreiden van zo'n virus wordt als onmenselijk gezien (haha pun intended), want je neemt iemand de kans weg om zelf die keuze te maken.
Wat je nu echter ziet gebeuren, is dat de hoger opgeleiden bedenken om geen kinderen te nemen. Hetzij omdat een kind niet in de levensstijl past, hetzij omdat er een goed overwogen keuze is gemaakt met betrekking tot over populatie. Wat er tegenover gebeurd is dat de lager /niet opgeleiden in verhouding meer kinderen krijgen. Wat op de lange termijn zorgt voor een minder slim volk, waar minder nagedacht wordt over overbevolking en klimaats problemen.

TS je zegt dat de aarde het niet meer lang zal volhouden, maar dat is niet waar. De aarde zal het overleven. De aarde heeft al voor veel lastige dingen gestaan en heeft het overleefd. Wat op den duur niet zal overleven, is de mensheid. Wij als mensheid vervuilen de aarde en vernietigen diersoorten, omdat wij onszelf als superieur zien. De gedachte is vaak dat de aarde zo vervuild is, dat hij onbewoonbaar wordt. Maar dat is niet waar. Dat de aarde onbewoonbaar wordt voor de mens, betekent niet dat de aarde per definitie onbewoonbaar is. De mens is zichzelf van de aarde aan het afjagen.

En om onze eigen verjaging tegen te gaan, zou zo een virus best kunnen werken.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 03:30

Interessant vraagstuk!

Ik ben het wel eens met de stelling uit het boek (en de film, al vond ik die en stuk minder goed), en het lijkt mij een pijnloze manier om overbevolking tegen te gaan en tegelijkertijd de mensheid te redden (minder pijnlijk dan bijvoorbeeld de pest/Spaanse griep enz)

Laatste de serie "de Anderen" gelezen van Anne Bishop. Over hoe het op de aarde zou zijn als er nog iets 'boven' ons zou zijn, wat over Moeder Natuur waakt. Interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 04:14

Resistance schreef:
We zijn met teveel, dat is een feit.

Nee, dat is een mening.

Resistance schreef:
En onze populatie groeit steeds sneller, ook dat is een feit.

Nee, dat is incorrect. Het groeipercentage van de wereldbevolking lag rond 1960 rond de 2.2% en ligt nu net boven de 1%. Verwachting is dat dit verder zal vallen tot 0.1% in het jaar 2100.

Resistance schreef:
De aarde houdt dit niet lang meer vol, we maken alles om ons heen kapot.

Stemmingmakerij. Geeft de aarde het dan opeens op, en schud het alle mensen van haar oppervlakte zoals een hond doet met mieren?

Resistance schreef:
Vanmiddag las ik nog dat wetenschappers spraken van massale uitsterfte van diersoorten.

Laat me raden, dit waren wetenschappers verbonden aan een natuurorganisatie die graag wat geld van je willen hebben als gift?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 04:25

enzino schreef:
Nee, dat is incorrect. Het groeipercentage van de wereldbevolking lag rond 1960 rond de 2.2% en ligt nu net boven de 1%. Verwachting is dat dit verder zal vallen tot 0.1% in het jaar 2100.

Het groeipercentage zal misschien afnemen, maar 2,2% van 3 miljard is toch een stuk minder dan 1% van 7-7,5 miljard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 05:29

TinGu schreef:
Het groeipercentage zal misschien afnemen, maar 2,2% van 3 miljard is toch een stuk minder dan 1% van 7-7,5 miljard...

En 0.1% van 8.5 miljard is minder dan zowel 2.2% van 3 miljard en 1% van 7.5 miljard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 05:40

Yentaah schreef:

De eenkindpolitiek is al gedeeltelijk afgeschaft in China (mensen zonder broers en zussen die trouwen mogen meer kinderen hebben) en je wilt niet weten wat de gevolgen zijn geweest van die "succesvolle politiek"; denk aan gedwongen aborties voor en na geboorte kind en vrijwillige (thuis-) aborties als je kind het verkeerde geslacht heeft.

Misschien ook interessant om naar Japan te kijken waar de bevolking afneemt wat grote problemen geeft. Denk aan verlaten dorpen, ouderen zonder zorg en supermarkten bestaande aan machines.