Genderneutraal

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:03

Alle varianten van de mens... anders dan de 2 geslachten man of vrouw..

Nee sorry, ik snap niet wat er staat... maar dat is denk ook een generatiekloofdingetje dan :j

Memories

Berichten: 2635
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:07

Alle mensen die niet zuiver man of vrouw zijn of zich niet zuiver zo voelen. Ta-da :D

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:24

Cer schreef:
Alle varianten van de mens... anders dan de 2 geslachten man of vrouw..

Nee sorry, ik snap niet wat er staat... maar dat is denk ook een generatiekloofdingetje dan :j


Er zijn mensen die verschil maken tussen vrouwen en transgender vrouwen etc. Dat ze alleen 'echte' vrouwen willen en niet eentje die ooit/nog een piemel heeft/had.

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:34

Cer schreef:
Felicxa schreef:
In mijn geval corrigeerde ik iemand gewoon vriendelijk en naderhand kon er ook wel om gelachen worden. Ik lig daar echt niet wakker van, ik denk dat (bijna) niemand daar wakker van ligt of er over valt.
Ik werd door deze even getriggerd..

wat deed diegene dan 'niet juist' zodat er gecorrigeerd moest worden?
Nu lijkt het alsof er staat dat iemand jou aansprak met mevrouw, maar dat je dat liever niet had? Dus ik denk dat ik het verkeerd lees :)


De genderneutrale omroepteksten, helemaal prima, en sneller (t scheelt toch 2 woorden). Aanhef met bijv brieven schrijven daarintegen vind ik lastig. Als ik een brief zou krijgen geadresseerd aan "beste lezer" voelt dat als automatisch gegenereerd en van sommige instanties wil ik wel heel graag dat ze weten met wie ze corresponderen. De optie "Beste De Vries" zou ik dan een beetje gek vinden.

Ook genderneutrale toiletten hoeven van mij niet overal, laat staan douchehokjes etc. Er zijn plekken waar ik geen mannen tegen hoef te komen.
Op andere plekken kan het zeker een uitkomst zijn, zie inderdaad alleen al de wachtrijen :D

En er zijn inderdaad veel situaties waarin de aanduiding M/V totaal overbodig is, maar soms ook weer wel. Als ik korting krijg op mn verzekering omdat ik vrouw ben (en volgens de statistieken (!) veiliger autorij en dus een lagere premie betaal, ben ik voor :j :') )


Nou ja in mijn geval werd ik dan aangesproken met meneer terwijl ik toch echt een mevrouw ben. Dus dan vertelde ik iemand gewoon vriendelijk "sorry, maar ik ben toch echt een mevrouw :D " en dan was het weer klaar. Misschien staat het er niet zo handig.

Het punt is dus dat ik niet denk dat je echt op je tenen moet gaan lopen, want als iemand liever een bepaalde aanspreekvorm niet heeft dan kan hij dat zeggen. Ik denk dat er echt maar heel weinig mensen zijn die daar echt moeilijk over doen. En wat voor een aanpassing is dat nou? Net zoals bij iemand dus van hij naar zij overschakelen: niet lastig en ook geen grote moeite.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37326
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:47

Pan? Ik heb een goed stel hersens maar snap er geen biet van : kort samengevat, ze zijn totaal nietkritisch en kunnen het op iedereen :') of is dat grof en mannelijk gezegd :+ jemig waarom zo moeilijk doen. Een transseksueel is iemand die ook of man of vrouw is alleen toevallig ooit anders is geboren. Dan ben je toch nog steeds man of vrouw?

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:48

Maar wat is er zo mis met hokjes? Waarom hebben mensen zo'n aversie tegen hokjes? Juist als die hokjes onderdeel van jouw identiteit. Soms heb je die nodig om te ontdekken wie je bent. Als je trans of genderneutraal bent, ben je juist heel erg opzoek naar jezelf en vaak doe je dat adhv hokjes. Ik ben bevriend met iemand die genderneutraal is (wij spreken Engels samen dus ik zeg 'they' of 'them' maar zal hier even het Zij en Haar aanhouden) en zij ging juist heel erg opzoek naar manieren om toch bij een groep te horen. Voelde zich zo buiten de maatschappij vallen omdat ze duidelijk anders was maar niet wist waarom. Pas toen ze zichzelf de stempel Genderneutraal gaf,vielen er puzzelstukjes op hun plaats. (is wel iets ingewikkelder verlopen dan hier beschreven, uiteraard).

Ik vind het daarom ook moeilijk waarom mensen die geboren zijn met een hokje (man/vrouw bijvoorbeeld) en zich hier bij voelen, het zo moeilijk vinden om een ander dit niet te gunnen. Wat geef ik op door te erkennen dat er meer hokjes zijn?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37326
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:49

Een persoon meervouding aanspreken die je bij de koning of koningin of bij schizofrenen. Een persoon een een mens geen meervoud dan.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:49

Voorop gesteld doe vooral creatief en verzin iets anders dan dames en heren. Ik heb daar geen last van. Dat zijn gestandaardiseerde dingen en dat hoef je maar 1 keer aan te passen. Als het het verder dan dat gaat ga ik al wat bedenkelijker kijken.

Verder is het voor mij echt een volkomen vreemde discussie.

Je hebt xx of xy in je chromosomen. Daar horen tieten of een slurf bij. Veel meer zegt dat niet meer in Nederland. Erg sterke rollen patronen zijn er niet.
Als je je daardoor beledigd voelt is dat alleen omdat jij er zelf meer invulling aan geeft en een waarde aan hangt. Je bent vrij om je eigen invulling te geven aan je eigen leven.
Gender neutraal bestaat ook gewoon echt niet. Je hebt een geslacht. Tenzij je een hermafordiet oid bent. Of je hebt er achteraf iets aan laten veranderen. Maar dan nog heb je een bepaald DNA.

Ik voel mij als vrouw en mens nooit echt belemmerd om iets te doen. Ja, er wordt wel eens raar gekeken of verbaasd gereageerd. En er zal heus ook wel eens weerstand zijn. Maar ook weerstand hoort toch gewoon bij het leven?
Als ik de spagaat wil leren zal ik weerstand ervaren. Dan kan ik stoppen, boos zijn op de weerstand of juist zachtjes tegen die weerstand in duwen. Maar ik hoef niemand anders te zeggen dat ze die weerstand op moeten heffen.

Als ik in een hokje geduwt wordt waar ik niet in wil kan ik dat duidelijk maken als het mij echt persoonlijk aangaat. Als ik heel algemeen in een hokje 'geduwd' wordt stap ik daar gewoon weer uit, zucht een keer en ga verder met mijn leven.

Als ik nou echt eens iets discrimineren zou willen veranderen zou dat zijn dat alleen vrouwen een kind kunnen krijgen. Dát vind ik nou echt oneerlijk.

Mannen/vrouwen/mensen hoeven van mij ook echt niet allemaal hetzelfde te zijn. Dat zijn we namelijk gewoon echt niet. En dat ligt deels in je genen en deels in de invulling van je leven. Dat ze allemaal even waardevol zijn vind ik wel belangrijk.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:52

Cer schreef:
%) wat stáát daar...


Misschien is die boodschap niet voor jou :)

Weet je, als mensen die niks met paarden hebben, gaan lezen over de fijnere nuances van dressuur zullen ze ook hebben 'wat staat daar.'

Als jij nooit iets te maken hebt gehad met genderidentiteit / verwarring of seksuele identiteit - prima. Dan is het voor jou genoeg om te weten dat er andere mensen zijn die andere ervaringen hebben, en dat je die niet belachelijk hoeft te maken. Accepteer het gewoon, zonder kritiek, zonder oordeel... het is niet belangrijk voor jou.

Maar voor mensen die daarmee bezig zijn, die proberen meer grip te krijgen op wat ze voelen, is het nuttig om meer begrippen te hebben. Zoals het bij paardrijden handig is om kennis te hebben over tact, stelling, buiging, impuls, ontspanning, voorhand, achterhand... en je niet veel verder komt met de bottebijl-omschrijving van non-ruiters: "je zit toch alleen maar op zo'n paard" en "dressuur, dat is toch dat huppelen?"

Is het niet voor jou dan is het niet voor jou.

Maar zoals het knap onsportief zou zijn als er bij elke dressuurwedstrijd mensen langs de kant gaan staan om hun minachting te laten blijken, kunnen we ook best proberen om niet meteen te minachten als mensen het hebben over gevoelens of identiteiten waar jij wellicht niets mee te maken hebt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:53

Waarom ik moeite heb met hokjes en stempels... omdat iedereen tegenwoordig een hokje of stempel lijkt te moeten hebben. Of je het nu hebt over homo/bi/pan/hetero of vega/vegan/flexi of adhd/pddnos/etc..
Waarom kan iemand niet gewoon mens zijn?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37326
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:00

Deze hele discussie doet me denken aan een vraag die een psychiater me ooit bij de zoveelste revalidatie van mijn linkerbeen stelde. Ik weet trouwens nu bijna 20 jaar later hetantwoord nog steeds niet. Heb hierdoor dusdanige ruzie gekregen met de beste man omdat ik op ene gegeven moment vroeg wat is het antwoord dan dat je wil horen? dat ze bij revalidatie besloten dat het beter was dat onderdeel maar te schrappen. Omdat deze vraag en het antwoord niet mijn been beter zou maken.

De vraag was wat voel je bij het feit dat je klein bent. :? Eeeh niks :n het is een gegeven. Dat was dus niet het juiste antwoord. Ik moest er iets bij of van voelen. :o? Nou tot vandaag weet ik dus werkelijk niet wat ik zou moeten voelen omdat ik de 160 cm net wel net niet aantik.

Zo voelt vrouw zijn ook voor me. Ik voel en denk er niks bij het is een gegeven.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:02

Shadow0 schreef:
Is het niet voor jou dan is het niet voor jou.

Ik ben mens, dus het is wel degelijk ook voor mij. Deze hele discussie gaat ook over mij.

Citaat:
Maar zoals het knap onsportief zou zijn als er bij elke dressuurwedstrijd mensen langs de kant gaan staan om hun minachting te laten blijken, kunnen we ook best proberen om niet meteen te minachten als mensen het hebben over gevoelens of identiteiten waar jij wellicht niets mee te maken hebt.

Ik doe niet minachtend en maak niemand belachelijk.. Nee, ook niet met die smiley.
Dat negatieve wat jij echt uit iedere post lijkt te kunnen halen wanneer iemand iets anders zegt dan wat aan jou megahoge tolerantiegrens voldoet, staat er gewoon niet altijd in.
Ondanks dat je tolerantie overal lijkt te promoten, vind ik de intolerantie van jou tegenover mensen die iets anders vinden, in steeds grotere mate tussen de regels door sijpelen..
maar dat kan ik verkeerd lezen. Als ik het verkeerd lees, komt het in ieder geval op mij wel zo over.

Verder zal ik hier niet meer over zeggen, waar ik in eerste instantie nog graag in gesprek ging, probeer ik nu ieder topic gewoon even te mijden.

Popstra
Berichten: 13846
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:03

Ik vind het een overdreven gedoe dat gender zus en gender zo... Het word je allemaal maar opgedrongen hoe je zou moeten denken en zou moeten oordelen.

Onali

Berichten: 18502
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:07

karuna schreef:
De vraag was wat voel je bij het feit dat je klein bent. :? Eeeh niks :n het is een gegeven. Dat was dus niet het juiste antwoord. Ik moest er iets bij of van voelen. :o? Nou tot vandaag weet ik dus werkelijk niet wat ik zou moeten voelen omdat ik de 160 cm net wel net niet aantik.

Zo voelt vrouw zijn ook voor me. Ik voel en denk er niks bij het is een gegeven.



Dit dus.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:08

En hoe kunnen mensen nou toch aanstoot nemen aan roze en zwarte scheermessen?
Onzin vind ik het wel. Maar aanstoot aan nemen? Er is zoveel keus. Kies iets anders.....Wind je over andere dingen op.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37326
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:09

Ik gebruik een mannen scheermes gilette. Werkt veel beter dan die truttige dames dingen. Maar ja pas ook kwa breedte niet in vrouwen kleding of schoenen :')

Alleen daarom is het opschrift damesmode of herenmode wel fijn. Dan weet ik dat ik niet vergeefs de vrkeerde winkel instap waar ik toch niks passends kan vinden. :P
Laatst bijgewerkt door karuna op 18-08-17 10:10, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:09

Herkenbaar. Ik ben vrouw. Dat ben ik geworden tijdens mijn ontwikkeling in de baarmoeder van mijn moeder en dat is gewoon zo.
Ik voel er idd ook niks bij, zou niet weten wat je erbij moet voelen...

Haha, en die scheermessen; tja, als je de roze lelijk vindt neem je toch een andere kleur :?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37326
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:10

Ik houd van roze als kleur. Dat dan weer wel <3

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:11

karuna schreef:
Ik houd van roze als kleur. Dat dan weer wel <3


Ja omdat je een vrouw bent :')

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:12

Ik hou ook van roze. En ook van blauw.
Crisis...
oh nee, keuze

Memories

Berichten: 2635
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:13

Aanstoot aan nemen lijkt me ook wel overdreven maar het is zo ontzettend nutteloos om dat apart te verkopen imo := net als bepaalde verzorgingsproducten en medicaties. Waarom moet dat in godsnaam? :o? Ik hou ook heel erg van roze en shiny en glitter etc. etc. maar bij dat soort producten snáp ik het gewoon niet. Echt niet.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:13

Ik snap oprecht niet waarom mensen het moeilijk vinden dat er nu meer genderneutrale termen zijn zoals "reizigers", en dat speelgoed nu minder ge-target wordt op "jongens vs meisjes".

Waarom is dat een probleem ? :? Als jij alleen maar roze wil dragen, is dat alsnog prima. Als jij jezelf graag mevrouw wil noemen, is dat prima. Maar anderen hebben dan de volledige vrijheid om zelf te kiezen dat niet te zijn.

Dat heeft niks te maken met intolerantie of het veroordelen van mensen die het wel fijn vinden om een stereotypische westerse "vrouw" te zijn. Eerder andersom: ik vind het van intolerantie getuigen dat je probeert te laten zien hoe raar/vreemd het wel niet is dat anderen zich daar niet prettig bij voelen.

Overigens is het man-vrouw onderscheid heel cultureel bepaald: los van het feit dat "man" in heel veel tijden en culturen iets heel anders betekende (in 17e eeuws Frankrijk droegen mannen bijvoorbeeld hakken, en was het zelfs mannelijk om te huilen terwijl wij verdriet en huilen nu als "vrouwelijk" zien). Het is zelfs zo dat in sommige Aziatische culturen er bijvoorbeeld een derde geslacht bestaat.

En zoals ik al eerder noemde: ook "biologisch" is het onderscheid tussen man-vrouw niet volledig te maken: er zijn mensen met XXY chromosomen, er zijn mensen die met beide geslachtsorganen zijn geboren (er stond laatst nog een interview met een als interseks geboren persoon in de Telegraaf, nota bene). Dat komt veel vaker voor dan je denkt: afgerond 2% van de wereldbevolking is biologisch gezien niet overduidelijk man of vrouw. Dat is net zoveel als het aantal roodharigen ter wereld!

(https://www.ondertussen.nl/belgisch-top ... at-is-dat/)

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:13

Cer schreef:
Shadow0 schreef:
Is het niet voor jou dan is het niet voor jou.

Ik ben mens, dus het is wel degelijk ook voor mij. Deze hele discussie gaat ook over mij.

Citaat:
Maar zoals het knap onsportief zou zijn als er bij elke dressuurwedstrijd mensen langs de kant gaan staan om hun minachting te laten blijken, kunnen we ook best proberen om niet meteen te minachten als mensen het hebben over gevoelens of identiteiten waar jij wellicht niets mee te maken hebt.

Ik doe niet minachtend en maak niemand belachelijk.. Nee, ook niet met die smiley.
Dat negatieve wat jij echt uit iedere post lijkt te kunnen halen wanneer iemand iets anders zegt dan wat aan jou megahoge tolerantiegrens voldoet, staat er gewoon niet altijd in.
Ondanks dat je tolerantie overal lijkt te promoten, vind ik de intolerantie van jou tegenover mensen die iets anders vinden, in steeds grotere mate tussen de regels door sijpelen..
maar dat kan ik verkeerd lezen. Als ik het verkeerd lees, komt het in ieder geval op mij wel zo over.

Verder zal ik hier niet meer over zeggen, waar ik in eerste instantie nog graag in gesprek ging, probeer ik nu ieder topic gewoon even te mijden.


Dat klopt inderdaad Shadow, even een aandachtspuntje. :)


karuna schreef:
Ik houd van roze als kleur. Dat dan weer wel <3


Oudroze vooral. :+:


verootjoo schreef:
Herkenbaar. Ik ben vrouw. Dat ben ik geworden tijdens mijn ontwikkeling in de baarmoeder van mijn moeder en dat is gewoon zo.
Ik voel er idd ook niks bij, zou niet weten wat je erbij moet voelen...

Haha, en die scheermessen; tja, als je de roze lelijk vindt neem je toch een andere kleur :?


Terwijl dat mij aan mijn kont oxideert. Vrouwen scheermessen vind ik sowieso minder fijn als de mannen variant.

liedje89
Berichten: 7159
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:13

Memories schreef:
Lijkt me vrij duidelijk toch :+
Vind ik het ook grappig dat Aleve Feminax hier weer genoemd wordt als zijnde 'daar ga je de naam toch ook niet van veranderen!!!' want dat is ook zo'n nutteloos gegenderd product, kan je net zo goed een gewone, sterkere en goedkopere(!!!!!) variant van pakken :')


Je kan natuurlijk gewoon huismerk pakken en goedkoper uit en genderneutraler zijn maar aleve feminax is een fractie goedkoper dan aleve select, wat echt dezelfde pillen zijn. Ik weet niet of dat altijd en in iedere winkel zo is, maar laatst in de kruidvat wel dus toen heb ik een roze doosje meegenomen ondanks dat ik de claims op de verpakking onnozel vind :$ .

Ik denk dat de keuze voor een nutteloos gegenderd product gewoon een beetje onhandig is. Als je nu zou zeggen op de verpakking voor tampons staat "voor vrouwen met een zware menstruatie" en mensen daarover zouden vallen omdat daar dan mensen zou moeten staan bijv zou ik het dus wel echt onnozel vinden, maar eerlijk gezegd heb ik dat in Nederland nog nooit zo gehoord. In Engeland was er eens ophef dat je zwangere mensen geen zwangere vrouwen of aanstaande moeders mocht noemen omdat ook een enkele transman er ooit nog wel eens voor zou kunnen kiezen om toch een kind te dragen, dat vind ik dus wel een niveau van aanpassing op de minderheid die gewoon een beetje onhoudbaar is. Ik denk dat veel mensen die het vervelend vinden meer bang zijn voor een glijdende schaal.

Duurdere dames en heren scheermessen zijn wel degelijk verschillend trouwens, en niet allemaal alleen roze of zwart :Y)

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:14

Memories schreef:
Aanstoot aan nemen lijkt me ook wel overdreven maar het is zo ontzettend nutteloos om dat apart te verkopen imo := net als bepaalde verzorgingsproducten en medicaties. Waarom moet dat in godsnaam? :o? Ik hou ook heel erg van roze en shiny en glitter etc. etc. maar bij dat soort producten snáp ik het gewoon niet. Echt niet.


Ooit gehoord van marketing? :) bedrijven willen graag zoveel mogelijk producten verkopen en blijkbaar werkt dat zo het best.