Genderneutraal

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:24

Onali schreef:
mooney schreef:
Is het een angst dat het doorgetrokken wordt in het extreme, of vind je het vervelend te woord worden gestaan met een neutrale term zoals reiziger of is het compleet wat anders?



Voor mij is het meer een wat nou weer.

Jodenkoeken, negerzoenen, blanke vla, Zwarte Piet, beste reizigers.
What's next?

Persoonlijk vind ik dit gezeur vermoeiend.


Hier ben ik het dus echt mee eens, ik ben een vrouw en als er straks in mijn paspoort geen geslacht staat slaat NL zoals altijd weer helemaal door. Het moet toch eigenlijk niet gekker worden, Beste reizigers oké, maar gemengde wc omdat mensen zich gekwetst voelen door het plaatje op de deur? Doe toch normaal joh

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:27

MariekeB schreef:
Maar zou het niet fijn zijn voor de kinderen die nog geboren worden als er geen meisjes en jongens speelgoed meer is. Geen meisjes of jongens kleding, boeken, sporten Etc?

Waarom zou dat fijn zijn?

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:31

LadyMadonna schreef:
MariekeB schreef:
Maar zou het niet fijn zijn voor de kinderen die nog geboren worden als er geen meisjes en jongens speelgoed meer is. Geen meisjes of jongens kleding, boeken, sporten Etc?

Waarom zou dat fijn zijn?


Vraag ik me ook af. En je kan toch ook gewoon kopen wat je kind leuk vindt?
Ik heb ook eens een bestuurbare auto gehad van de Sint, en wij hadden ook ridderlego etc. Ook 'meisjes'lego, de paardenmanege en het strand. Maar ook een grote treinrails.
Mijn zusje kreeg een autogarage.
Mijn neefje is nu in z'n nopjes met een pop, en mijn zoontje speelt met veel plezier in z'n keukentje.

Anoniem

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:32

Het zou je verbazen hoe veel mensen zich krampachtig vasthouden aan 'meisjesspeelgoed' en 'jongensspeelgoed'. Oude buren van mij wouden absoluut niet dat hun zoontje een knuffel met roze accenten voor zijn verjaardag kreeg want dat was te verwijfd.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:33

Ik speelde bijna altijd met jongens speelgoed.
En ik heb er geen trauma van overgehouden dat het geen transgender speelgoed was.

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:34

Omdat sommige mensen/kinderen bijvoorbeeld een jongen pesten als hij graag met barbies wilt spelen...
Een kennis heeft hierdoor een ontzettend zware tijd op de basisschool gehad en is uiteindelijk verhuisd omdat het zowel mentaal als fysiek niet meer veilig was voor hem...

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:35

Als kind zie je dat volgens mij ook echt niet :n dan wil je gewoon spelen met een treinrails of wil je graag een prinsessenjurk. En niet een 'jongenstreinrails' of een 'meisjesprinsessenjurk'.
En hoeveel jongens liepen er tijdens de frozenhype niet in een Elsa-jurk :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:35

Emmaa_ schreef:
Het zou je verbazen hoe veel mensen zich krampachtig vasthouden aan 'meisjesspeelgoed' en 'jongensspeelgoed'. Oude buren van mij wouden absoluut niet dat hun zoontje een knuffel met roze accenten voor zijn verjaardag kreeg want dat was te verwijfd.

Of dit soort geneuzel:
Afbeelding

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:35

nee omdat de kinderen er geen probleem in zien. Maar de ouders wel, dus kopen die ouders geen speelgoed voor het kind wat voor het andere geslacht bedoeld is.
Wanneer we deze grenzen weg halen kan het kind dus spelen met wat ie wil, omdat de ouders niet meer kinderachtig speelgoed van het andere geslacht kunnen weigeren aan te nemen/kopen. Want het is dan allemaal gewoon kinder speelgoed, niet meer meisjes of jongens speelgoed.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:37

Chasingmood schreef:
nee omdat de kinderen er geen probleem in zien. Maar de ouders wel, dus kopen die ouders geen speelgoed voor het kind wat voor het andere geslacht bedoeld is.
Wanneer we deze grenzen weg halen kan het kind dus spelen met wat ie wil, omdat de ouders niet meer kinderachtig speelgoed van het andere geslacht kunnen weigeren aan te nemen/kopen. Want het is dan allemaal gewoon kinder speelgoed, niet meer meisjes of jongens speelgoed.


Dan ken ik gewoon niet zulke ouders denk ik; hier liepen heel wat jochies in Elsa-jurk door het dorp tijdens de frozen-manie :+

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:37

Alsof een auto dan niet meer als jongens speelgoed word gezien.
En een pop als meisjes.
Al zet je 100 meisjes op de auto verpakking.
De ouders die zo zwart wit denken zijn die associatie niet ineens kwijt.

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:39

Nee diezelfde ouders die het nu nog kennen als jongens/meisjes speelgoed niet nee, die zullen niet van mening veranderen.
Maar als we nu die grenzen/labels weghalen, mogelijk de ouders over een paar generaties wel.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:41

Hiraeth schreef:
Zeeuwsemeid schreef:
Dames en Heren is toch prima? Want hoe je het ook went of keert, je bent een vrouw of een man. Tenzij je hermafrodiet bent.

Zo simpel is het dus niet, maar ga lekker door. :+


Lichamelijk ben je man of vrouw. Geestelijk misschien niet ;p

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:41

niet het hele topic gelezen, dus misschien dat het al voorbij is gekomen.

Maar als ik een man was zou ik toch echt een protestmars organiseren als er genderneutrale toileten zouden komen.... Moet je voortaan ook opeens een uur in de rij staan voor het toilet omdat de dames niet op kunnen schieten.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:43

verootjoo schreef:
Chasingmood schreef:
nee omdat de kinderen er geen probleem in zien. Maar de ouders wel, dus kopen die ouders geen speelgoed voor het kind wat voor het andere geslacht bedoeld is.
Wanneer we deze grenzen weg halen kan het kind dus spelen met wat ie wil, omdat de ouders niet meer kinderachtig speelgoed van het andere geslacht kunnen weigeren aan te nemen/kopen. Want het is dan allemaal gewoon kinder speelgoed, niet meer meisjes of jongens speelgoed.


Dan ken ik gewoon niet zulke ouders denk ik; hier liepen heel wat jochies in Elsa-jurk door het dorp tijdens de frozen-manie :+

En toch zijn er een hoop mensen die vinden dat het niet hoort: http://www.rainbowinmysky.nl/gendermoe/#more-399

love_mandy

Berichten: 2943
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:45

Chasingmood schreef:
Nee diezelfde ouders die het nu nog kennen als jongens/meisjes speelgoed niet nee, die zullen niet van mening veranderen.
Maar als we nu die grenzen/labels weghalen, mogelijk de ouders over een paar generaties wel.

Precies, ouders van nu zullen misschien niet veranderen, maar over een paar generaties denk ik dat het niet meer uitmaakt.

Hier zelf trouwens wel meegemaakt dat een jongen(tje) werd uitgelachen omdat hij een roze jurk wilde 'ja maar roze is voor meisjes en niet voor jongens' dus ik zie niet wat er kwaad kan aan geen meisjes en jongens speelgoed meer te hebben.
Overigens denk ik ook zo over kleuren, waarom is roze voor meisjes en blauw voor jongens?

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:49

jasmijn16 schreef:
Onali schreef:
Persoonlijk vind ik dit gezeur vermoeiend.


Hier ben ik het dus echt mee eens, ik ben een vrouw en als er straks in mijn paspoort geen geslacht staat slaat NL zoals altijd weer helemaal door. Het moet toch eigenlijk niet gekker worden, Beste reizigers oké, maar gemengde wc omdat mensen zich gekwetst voelen door het plaatje op de deur? Doe toch normaal joh

Volgens mij blijft M of V gewoon op het paspoort maar komt daarnaast de optie X voor degenen die zich geen man of vrouw voelen of juist beiden.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:51

Maar wat heeft de douane er nou helemaal mee te maken wat voor geslachtsorganen ik heb eigenlijk :+

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:51

Wat die kleuren betreft: halverwege de 19e eeuw is het omgedraaid.

Waarom - ??? Wie het weet, graag melden!

Eerst was blauw voor vrouwen en rood voor heren, op gegeven moment werd het andersom (waarbij roze dus geldt als zacht rood).

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:51

Maar er is toch gewoon verschil tussen jongens en meisjes? (uitzonderingen daargelaten)
Over het algemeen zullen meisjes toch zorgzamer, rustiger en verfijnder zijn en jongens wat ruwer en wilder, met bijbehorend speelgoed. Zou uiteindelijk een weggelaten label zo'n verschil gaan maken in de keuze voor speelgoed?
En is er trouwens echt een jongens- en een meisjesafdeling in speelgoedwinkel? Ik heb dat eigenlijk nooit echt gezien. Het is me in ieder geval niet opgevallen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:54

Schoentje schreef:
Maar er is toch gewoon verschil tussen jongens en meisjes? (uitzonderingen daargelaten)
Over het algemeen zullen meisjes toch zorgzamer, rustiger en verfijnder zijn en jongens wat ruwer en wilder, met bijbehorend speelgoed. Zou uiteindelijk een weggelaten label zo'n verschil gaan maken in de keuze voor speelgoed?
En is er trouwens echt een jongens- en een meisjesafdeling in speelgoedwinkel? Ik heb dat eigenlijk nooit echt gezien. Het is me in ieder geval niet opgevallen.


Gemiddeld genomen misschien. Maar door de hele populatie te focussen op die gemiddelden doe je af aan een grote groep die daar juist niet in valt. (Daar zag ik laatst een goed voorbeeldgrafiekje van maar die kan ik nu niet meer vinden.)

Dat zorgzame meisje zal nog steeds kiezen voor een pop, en de wildere jongen voor een skateboard. Prima toch? Alleen mag in een meer genderneutrale winkel een zorgzame jongen ook kiezen voor een pop en een wilder meisje voor een skateboard.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:58

Ik heb dus zelf dat nooit zo ervaren als kind. Ik speelde met jongens en meisjes en ook met jongens- en meisjesspeelgoed.
Maar als dat tegenwoordig problemen geeft en dus blijkbaar apart en per geslacht is ingedeeld in speelgoedwinkels, dan moet dat daar inderdaad maar veranderen. Kinderen moeten zich gewoon kunnen ontwikkelen op de manier als zij dat willen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:00

Ouders in volgende generaties veranderen toch wel zonder zo overdreven spastisch over gender neutraal te gaan doen.
Zo was 40 jaar terug toe durven geven dat je homo of lesbisch was ook veel groter dan nu. En zo spastisch is er ook niet over gedaan en toch is er verandering in gekomen.
Mag nog meer maar dat ontwikkeld ook wel door. Op een kleine groep overdreven gelovigen na zowel van christenen als islamieten.

En zo gaat dat ook wel met speelgoed.
Met het idee dat mensen geen man of vrouw voelen.
Maar dat krampachtige gedoe maakt het juist niet beter. Ik en meerdere met mij gaan zich dan juist afzetten.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:09

Magrathea schreef:
Maar wat heeft de douane er nou helemaal mee te maken wat voor geslachtsorganen ik heb eigenlijk :+

Hoe moeten ze anders weten door wat voor geslacht medewerker je gefouilleerd mag worden?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:10

oomens schreef:
Magrathea schreef:
Maar wat heeft de douane er nou helemaal mee te maken wat voor geslachtsorganen ik heb eigenlijk :+

Hoe moeten ze anders weten door wat voor geslacht medewerker je gefouilleerd mag worden?

Door het te vragen?