Appen of dronken achter het stuur? Wat weegt zwaarder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Appen of dronken achter het stuur? Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 09:42

Een gaande discussie over het appen of dronkenschap achter het stuur.

http://www.ad.nl/binnenland/waarom-zijn ... ~a66abf5c/

Iemand die appt achter stuur en iemand doodrijdt krijgt werkstraf. En een dronken iemand achter het stuur die iemand aanrijdt/doodrijdt krijgt 3 jaar...
What's the difference?

Ben benieuwd.

SayaJones

Re: Appen of dronken achter het stuur? Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:44

Wat apart dat die straffen zo ver uit elkaar zitten..
In eerste instantie toen ik je titel las, dacht ik, je moet beide niet doen maar dronken achter het stuur zitten is helemaal dom.
Maar of je nou append of dronken iemand doodrijd, vind ik geen verschil uitmaken. Ik bedoel, het maakt niets uit hoe je die persoon doodrijd, dood is dood...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:52

Ik vind het allebei even erg. Je neemt zowel bij mobielgebruik als bij dronkenschap niet je verantwoordelijkheid. Daarmee speel je met je eigen leven, maar ook met dat van een ander.
Van mij zouden de straffen zo omhoog mogen, en de boetes ervoor ook.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:53

Ik denk dat veel mensen het gevaar onderschatten van appen achter hrt stuur. Denk dat heel goed signaal is om ze even zwaar te straffen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:56

Ik vind het ook allebei even erg en kan er met mijn hoofd niet bij. Je speelt gewoon met het leven van andere mensen. Veel onverantwoordelijker kan het niet 8)7

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:57

Er gebeuren al genoeg ongelukken als mensen wel hun aandacht bij de weg hebben.

Wat mij betreft mag appen/sms-en/naar de telefoon kijken tijdens het rijden sowieso zwaar bestraft worden. Veroorzaak je een een ongeluk door meer met je telefoon bezig te zijn dan met de weg? Minstens even zwaar bestraffen als met alcohol op achter het stuur.

Het verschil zit er waarschijnlijk is dat je alcoholgebruik vrij eenvoudig kunt aantonen en het maar lastig te bewijzen is dat iemand met de telefoon bezig was, tenzij er op dat exact zelfde tijdstip daadwerkelijk een bericht verzonden is of een andere activiteit kan worden aangetoond.

Beide zijn levensgevaarlijk en simpelweg niet toegestaan. Gewoon niet doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:59

IMO zouden beiden gewoon dezelfde straf moeten krijgen. :)
Ik vrees dat MoriMann idd een punt heeft betreffende de bewijslast. :)

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:02

Hoe komen ze bij drie jaar 8)7

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:06

Ik ben er helemaal voor, maar het bedienen van de autoradio tijdens het rijden moet eigenlijk ook verboden worden. (Jaren geleden had manlief een auto in z'n achterbak omdat de bestuurder daarvan dus idd met z'n radio aan het klooien was en niet zag dat een verkeerslicht op rood sprong) Of het bedienen van de TomTom, ook zo'n gruwel.

Álles wat je in de auto doet waardoor je je ogen niet op de weg hebt, is link. Als chauffeur je passagier aankijken tijdens het praten, ook zo irritant. Ik praat altijd recht vooruit als ik iemand naast me in de auto heb zitten. Sterker, als passagier doe ik het ook, om te vermijden dat degene die rijdt mij alsnog aan gaat zitten kijken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:06

Zo is het nu nog in de wet geregeld.
Het kan gewoon nog niet anders met de straffen.

Met alcohol achter het stuur bestaat natuurlijk al tientallen jaren langer, dan appen achter het stuur.
Dat bestaat in verhouding nog helemaal niet lang.
Maar ik begreep dat ze wel bezig zijn, om de wetten hieromtrent te veranderen.
Dat zal wel tijd kosten natuurlijk.

Maar ja, alles wat je afleidt van het autorijden is gevaarlijk.
Kletsen met medepassagier, roken, moe of slaperig achter het , boos achter het stuur dat je meer risico's neemt, een moeder die een oogje houdt op haar ruziënde kinderen op de achterbank.

Als het resultaat is, dat je iemand dood rijdt, welke reden is dan erger?
Geen idee, er is iemand dood.
Ook geen idee of je voor elke reden dan een minder of juist zwaardere straf kunt geven.

Of heb je bijvoorbeeld als je was afgeleid door je kinderen op de achterbank, geen straf verdiend als je iemand dood rijdt?
Of door het aansteken van een sigaret, een half zware straf?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 21-07-17 10:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:07

Verkeerde vraag - allebei svp rijbewijs inleveren.

Toen ik mij verkeersdiploma haalde, werd er gesproken over doden in het verkeer.
We schrijven 1972. Het waren er 1000 per jaar.

Toen ik mijn rijbewijs haalde, we schrijven 1988 ging het NIET over verkeersdoden.
...tot op de huidige dag: dat aantal is gedaald.

Fijn, natuurlijk.

MAAR: het aantal automobilisten dat sterft is naar beneden.
Het aantal voetgangers en 'mensen op 2 wielen ' dat sterft is sinds 1972 niet gedaald.

Elders op bokt een vraag over die borden met smileys langs de weg. (U rijdt 48 waar 50 mag: 'groene glimlach')
Verkeerstechnich: dat zijn dure dingen, gericht op "via bewustwording het wangedrag inperken".
Reactie van een bokker: "Oh, maar ze geven geen boete , hoor!"
-:(-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:09

Is daar ook bij in gecalculeerd dat er nu veel meer mensen op de baan zijn als in 1972?
Ook fietsers zijn niet altijd heilig. Voorrang van rechts is een onbekend fenomeen onder de fietsers. :x

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:10

De uitspraak is overigens niet alleen een werkstraf geworden, maar wel een celstraf. Maar wel minder dan 3 jaar. Ze heeft 6 maanden cel gekregen en haar rijbewijs wordt 2 jaar ingenomen en ze moet een schadevergoeding van €50.000 betalen.
http://www.ad.nl/binnenland/celstraf-ge ... ~a381363e/

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:38

Dit is nog maar een eis en dus is het nog niet zeker dat er een celstraf volgt.
Van mij mag iedereen die een dodelijk ongeval veroorzaakt door telefoon gebruik vervolgt worden voor dood door schuld.
Je weet wat de gevolgen kunnen zijn en toch pak je dat ding en breng je de levens van anderen in gevaar. Laat gewoon liggen dat ding of gooi hem in de achterbak, als het belangrijk is bellen ze wel terug of spreken ze in.
Het lijkt wel alsof mensen slaven zijn van hun mobiel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 11:35

Ayasha schreef:
Is daar ook bij in gecalculeerd dat er nu veel meer mensen op de baan zijn als in 1972?
Ook fietsers zijn niet altijd heilig. Voorrang van rechts is een onbekend fenomeen onder de fietsers. :x

Ja, mbt percentages is het percentage voetgangers en 'mensen op 2 wielen' zelfs toegenomen tov 1972.
|(
Logisch ook: wie in 1972 de auto tegen een boom "zette" met fikse snelheid, stierf.
Tegenwoordig hebben de koekblikken een kreukelzone, verplichte hoofdsteunen en gordels. Zeker als de bestuurder die gordel droeg, is de kans dat-ie heelhuids uitstapt vrij hoog.

Voor de boom en de niet beschermde mens is diezelfde rit in 1972 even gevaarlijk/ dodelijk als in 2017.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:06

Om op de beginpost in te gaan, de appende bestuurder heeft een halfjaar tegen zich horen eisen, geen werkstraf. Zie http://www.ad.nl/binnenland/celstraf-ge ... ~a381363e/

Dus het is niet dat appen onbestraft blijft en je er met een taakstraf vanaf komt.

Wel is er het verschil dat als je dronken achter het stuur zit, je van begin tot eind van de rit een gevaar op de weg bent. Met appen alleen op het moment dat je daadwerkelijk appt (of belt of wat je ook doet met je telefoon).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:09

Ibbel schreef:
Ik ben er helemaal voor, maar het bedienen van de autoradio tijdens het rijden moet eigenlijk ook verboden worden. (Jaren geleden had manlief een auto in z'n achterbak omdat de bestuurder daarvan dus idd met z'n radio aan het klooien was en niet zag dat een verkeerslicht op rood sprong) Of het bedienen van de TomTom, ook zo'n gruwel.

Álles wat je in de auto doet waardoor je je ogen niet op de weg hebt, is link. Als chauffeur je passagier aankijken tijdens het praten, ook zo irritant. Ik praat altijd recht vooruit als ik iemand naast me in de auto heb zitten. Sterker, als passagier doe ik het ook, om te vermijden dat degene die rijdt mij alsnog aan gaat zitten kijken.

Wat denk je van jengelende kinderen op de achterbank en de ouder zo ongeveer achterstevoren in de auto zit.
Maar helaas allemaal niet echt te controleren.
En dat zal het probleem met appen ook vaak wel zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:11

Stel: iemand is niet dronken, dus goed bij zinnen en weet wat hij/zij doet.
Persoon gaat appen.
En een volstrekt onschuldig mens moet dit met de dood bekopen.

Zijn er redenen om die £¥₩!#$ die appte minder zwaar te bestraffen dan een dronken bestuurder?
Ik zie die redenen niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:17

Dronken in de auto gaan zitten is al een misdaad opzich wat ook gelijk te controleren valt.
In de auto stappen met je telefoon is niet strafbaar. Het gebruiken wel. Maar ook voor achterom naar kindere/navigatie bla bla is dat veel moeilijker aan te tonen en te bewijzen.

Ik vermoed dat dit het verschil in straf ook is. Dronken achter het stuur stappen is al een grote overtreding die bestraft wordt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:26

Bewijslast kan een argument voor de rechter zijn.
Dwz: pal na een ongeluk, zodra de politie ter plekke is 'moet je blazen'. Bij alcohol of drugs volgt sowieso straf - en hoogstwaarschijnlijk heb je ook het ongluk veroorzaakt.

Maar iemand die goed bij zinnen is, zich gevaarlijk gedraagt en daardoor een ander mens die er niets mee te schaften heeft doet sterven -
ik zie geen redenen zulk gedrag minder zwaar te bestraffen dan dronken rijden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:32

Maar hoe bewijs jij dat hij ten tijde van dat ongeluk appte en niet een minuut eerder?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:36

De bekeuringen kunnen mij niet hoog genoeg zijn voor dit soort gedrag. Appen achter het stuur vind ik levensgevaarlijk. Ben zelfs een keer bij een vriendin uit de auto gestapt omdat ze steeds zat te appen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:57

bruintje123 schreef:
Maar hoe bewijs jij dat hij ten tijde van dat ongeluk appte en niet een minuut eerder?

Daar kan je natuurlijk een hele simpele regel voor maken, maak het hebben van een telefoon los in de auto strafbaar. Maw, het ding moet in een tas zitten, of mag hooguit aan een lader hangen. Ligt-ie los, dan wordt standaard aangenomen dat-ie ook gebruikt werd. Lijkt me vrij simpel.

Maar je kunt ook van alles inbouwen in een auto. Zo rijden er ook al auto's rond waarbij je eerst een blaastest moet doen voordat de auto kan starten. Lijkt me niet zo moeilijk iets te ontwikkelen waarbij de telefoon in vliegtuigmodus in een houder moet worden geplaatst, en anders start de auto niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:00

Het niet voorhanden hebben is inderdaad wel een goed idee.
Dat word in de wapenwet ook al gebruikt als term, dus kan best wel doorgetrokken worden.

Mijn telefoon staat overigens wel altijd aan want zo gaat hij automatisch in contact met mijn navigatie en handsfree bellen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:05

Ik vind dat op dronken rijden en appen een flinke boete moet staan, gelijkwaardig aan elkaar want dit zijn zaken die niet achter het stuur horen. 500 0f 1000 euro wanneer je betrapt word en word je voor de tweede keer gepakt een dubbele boete en het rijbewijs kwijt voor een half jaar. En bij de derde overtreding opnieuw je rijbewijs halen. Misschien dat mensen dan hun verstand gaan gebruiken.