Olifanten opvang Hoenderdaell?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Olifanten opvang Hoenderdaell?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 07:58

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Olifanten opvang Hoenderdaell?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 08:00

Waarom vind je dit een slecht idee?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 08:03

Ik ga vanmiddag uitgebreid reageren maar 2 hectare? De doodshoofdapen in de apenheul hebben al 1 hectare. Daarnaast was er vorig jaar (denk ik :P ) een artikel/ uitzending over het hechten van olifanten aan een situatie en mensen.

Ik weet zelf te weinig van olifanten maar zo op het eerste oog opslag lijkt het mij niks... dus ik ben benieuwd of er bokkers zijn die er meer over weten?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 08:05

ik heb er ook geen verstand van, maar mijn gedachten waren: Mwa elke olifant die je helpen kan is er weer 1 dus niet eens zon gek idee. Ze zullen altijd meer ruimte krijgen als dat ze gewend waren

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 08:05

Ambitieus, maar ik vind t wel goed klinken eigenlijk.

Al is 2 ha wel bar weinig...

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 08:09

Daar hebben jullie zeker een punt;dat ze geholpen moeten/kunnen worden! En het is meer ruimte dan in sommig dieren tuinen, dat is ook niet goed!

Maar help je ze niet van de regen in de drup?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 08:10

Wat ik begrijp wordt het bij hem een tijdelijke opvang voor de olifanten.
Ze worden verhuisd naar Thailand.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 08:12

eclair98 schreef:
Daar hebben jullie zeker een punt;dat ze geholpen moeten/kunnen worden! En het is meer ruimte dan in sommig dieren tuinen, dat is ook niet goed!

Maar help je ze niet van de regen in de drup?

Naja, je helpt ze imo altijd iets. want ze hoeven geen kunstjes te doen, hebben (iets) meer bewegingsruimte en kunnen lijkt mij, zoveel mogelijk olifant zijn. Tuurlijk is het niet de echte omgeving zoals in Afrika, maar dat zal nooit lukken

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 08:15

Er staat ze hebben een uitloop van 2 hectare. Dus er is dus nog meer ruimte lijkt mij.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 08:17

Er staat niet dat ze 300 olifanten op 2 hectare gaan neerzetten :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 08:19

belle_boef schreef:
Er staat ze hebben een uitloop van 2 hectare. Dus er is dus nog meer ruimte lijkt mij.

Een verblijf en dan een uitloop van twee hectare. Dat is echt niet veel hoor, 200 x 200 meter.

Ik heb twee paarden al op meer staan :o.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 08:21

Het initiatief is geweldig maar veel te weinig ruimte, 2 hectare is niets.
Ik ben erg benieuwd hoeveel ze er tegelijk op gaan zetten.
Ik heb me pas in wildlands al zitten verbazen hoe weinig ruimte de olifanten hebben.
Gaan ze dat hier ook doen.
Of ze moeten er hooguit maar 4 op zetten dan naar Thailand en de volgende 4 weer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 08:21

CarinaR schreef:
Wat ik begrijp wordt het bij hem een tijdelijke opvang voor de olifanten.
Ze worden verhuisd naar Thailand.

Dat begrijp je volgens mij goed, want dat is ook wat er staat.. :j
Maar misschien krijgt ie meer ruimte, of misschien klopt het bericht niet helemaal. Ze hebben daar dieren op grote buitengebieden zitten..

T is een mooi idee.. beter dan die dieren op een hokje laten staan denk?
Alternatief is dood, dat kan ook :j

Maar waarom niet? Ze hebben daar voor de leeuwen een mooie plek, en blijkbaar heeft de man contacten om ze uit te zetten (ik neem aan naar een reservaat ofzo)..

En wellicht kunnen dieren, die niet meer zo ver kunnen reizen, gewoon een mooie ouwe dag hebben daar (geen idee hoe oud ze zijn als ze daar komen, ze kunnen natuurlijk best oud worden)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 08:39

Waarom gaan ze niet meteen naar Thailand? Daar lopen veel getrainde em ervaren mensen en daar komen de olifanten meteen in hun natuurlijke habitat.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 08:41

bruintje123 schreef:
Het initiatief is geweldig maar veel te weinig ruimte, 2 hectare is niets.
Ik ben erg benieuwd hoeveel ze er tegelijk op gaan zetten.
Ik heb me pas in wildlands al zitten verbazen hoe weinig ruimte de olifanten hebben.
Gaan ze dat hier ook doen.
Of ze moeten er hooguit maar 4 op zetten dan naar Thailand en de volgende 4 weer.

En toch doen ze het daar heen goed op. Plant zich geregeld voort daar. En dan te bedenken dat hun oude verblijf nig vele malen kleiner was.

Maar ik enn het met iedereen eens het is wel wat klein. En het zijn natuurlijk wel olifanten met een verleden, niet zomaar een gezellige sociale kudde die al jaren samen is

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:01

Hoorde meneer Wiek hier vorige maand over. Zijn plannen daar worden nog groter met 20 hectare voor de olifanten, zodat hij er nog meer kan opvangen. Maar je moet ergens beginnen als je de olifanten tzt naar Thailand wilt verhuizen. Vind het super dat stichting Leeuw zich hiervoor wilt inzetten en ook de kosten wilt dragen. En natuurlijk dat Wiek ook de leeuwen op wilt gaan vangen.
Ik ben alleen bang wat de Thaise overheid dan straks (weer) tegen hem heeft, omdat ze hem toen al opgepakt hadden voor het in bezit hebben van deze dieren.
https://www.hieristhailand.nl/einde-aan ... dwin-wiek/
Laatst bijgewerkt door Samy op 20-07-17 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:04

Een olifant niet complex. Ik wens hem succes.

Dandy200

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:08

Er staat wel in het artikel dat het de grootste olifanten opvang van Europa gaat worden. Ik weet niet hoe groot de andere opvang adressen dan zijn? De leeuwen opvang ziet er heel goed uit en ze weten vast wel wat ze doen. Ik hoop in ieder geval dat ze de olifanten goed kunnen opvangen en dan weer uit kunnen zetten in Thailand.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:17

Ik ben absoluut tegen! Ben vorig jaar naar Hoenderdaell geweest en vond het er vreselijk. Veel te kleine leefhokken voor de dieren. De leeuwen bijvoorbeeld waren al net zo als in Artis: bleven maar stoïcijns hun ingesleten padje heen en weer lopen. Gewoon in- en intriest. Dieren hebben veel grotere ruimtes nodig en moeten de kans krijgen om hun natuurlijke gewoonten te uiten.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:40

Dandy200 schreef:
Er staat wel in het artikel dat het de grootste olifanten opvang van Europa gaat worden. Ik weet niet hoe groot de andere opvang adressen dan zijn? De leeuwen opvang ziet er heel goed uit en ze weten vast wel wat ze doen. Ik hoop in ieder geval dat ze de olifanten goed kunnen opvangen en dan weer uit kunnen zetten in Thailand.

Olifanten uitzetten gaat helaas niet meer lukken.
Citaat:
Hoeveel ruimte de circusdieren ook krijgen, uitzetten in het wild lijkt zo goed als uitgesloten. „Als de olifanten het ooit al in het wild zouden overleven, is er te weinig leefgebied voor ze,” zegt Wiek. „Als ze in aanraking komen met mensen, is de kans groot dat ze schade aanrichten of worden afgeschoten.”

Voor de toekomst van de tijgers heeft hij iets meer hoop. „De nakomelingen van deze tijgers worden niet in een kooi geboren, maar hebben hier grote, open verblijven. Als ze daardoor verder verwilderen heeft een derde of vierde generatie een kans om het in het wild te redden.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/07/18/hi ... m=20170719

Shenavallie schreef:
Ik ben absoluut tegen! Ben vorig jaar naar Hoenderdaell geweest en vond het er vreselijk. Veel te kleine leefhokken voor de dieren. De leeuwen bijvoorbeeld waren al net zo als in Artis: bleven maar stoïcijns hun ingesleten padje heen en weer lopen. Gewoon in- en intriest. Dieren hebben veel grotere ruimtes nodig en moeten de kans krijgen om hun natuurlijke gewoonten te uiten.

Het is ook geen volledige opvang, Stichting Leeuw vangt de circus olifanten op, laat ze kennismaken met het leven in een groep/grotere ruimte dan ze gewend zijn en de Thaise cultuur en laat ze dan overvliegen naar Wiek en in dit geval is dat Thailand, maar hij heeft daar in meerdere landen (oa Laos) opvang zitten.

Indien je geïnteresseerd bent in de opvang van Wiek
https://www.wfft.org
https://www.facebook.com/WildlifeFriendsFoundation

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:43

Dan moeten we eigenlijk concluderen dat Nederland sowieso geen dieren in nood moet opvangen... want er is simpelweg geen ruimte...

Moeten ze dan maar niets doen?

(ja of ze laat alles los in de Oostvaardersplassen)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:48

Er is wel ruimte, maar dat kost geld.
Ik woon in zuidoost brabant en nu staan er elke dag wel artikelen in het eindhovens dagblad dat ze vinden en verwachten dat er verpaupering is van het buitengebied omdat door de strenge regels vanuit Den Haag er veel boeren gaan stoppen.
Particulieren kunnen het vaak niet kopen door de bestemming agrarisch die niet omgezet word.
Maar dat betekend dus wel boeren die stoppen dus ruimte die vrij komt.
Die ruimte zou prima gebruikt kunnen worden voor een olifanten opvang.
Maar zoals met alles, wil je iets goed doen kost het geld.
Het is toch te gek dat ik voor 4 paarden nog meer ruimte heb dan hun voor zo'n grote dieren?!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:39

Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Ergens is het initiatief mooi. Maar denk dat de uitvoering vaak lastig is om dat goed te doen. Ben al een aantal keer bij een vogelrevalidatiecentrum geweest en ze doen daar goed werk door gewonde dieren weer op te knappen en vrij te laten maar helaas zitten daar ook roofvogels die in beslag genomen zijn. En die zitten daar al jaren. En daar krijg ik echt de kriebels van als ik die dieren zie zitten. Dat heb ik met dit eigenlijk ook wel. Ergens is het natuurlijk fantastisch dat die dieren nog een leven hebben maar ook het vervoer ervan naar Thailand is dat wel zo vriendelijk tegenover de dieren. Eerst in NL in een kleine opvang en dan weer naar Thailand. Moet je dat wel willen voor de oudere olifanten. Als ze uit het circus komen zijn ze natuurlijk wel gewend om van het een naar het ander gesleept worden maar dan nog. Vraag me echt af of je die dieren daar nu een plezier mee doet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 16:23

Cer schreef:
Dan moeten we eigenlijk concluderen dat Nederland sowieso geen dieren in nood moet opvangen... want er is simpelweg geen ruimte...

Moeten ze dan maar niets doen?

(ja of ze laat alles los in de Oostvaardersplassen)

Dierentuinen in bijvoorbeeld Duitsland hebben veel meer ruimte dan wij hier. Misschien is het een optie om daar naar uit te wijken.