Handicap vs geen Handicap

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:06

Danique schreef:
De hele godganse wereld is ingericht op mensen die niks hebben, 'normaal zijn', hetero zijn, in de meerderheid zijn en dan vallen er altijd mensen over dat er een dag is voor mensen met een beperking, of mensen die niet heteroseksueel zijn, of mensen die niet blank zijn, of mensen die in de minderheid zijn.


Precies!

Je valt erover dat er geen dingen worden 'verwezenlijkt' voor 'gewone' mensen? Wel, 'gewone' mensen zijn meestal prima in staat om te verwezenlijken wat ze willen, zonder al te grote hindernissen. Dat is voor mensen met een handicap wel wat anders....
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 06-07-17 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:07

Danique schreef:
De hele godganse wereld is ingericht op mensen die niks (van een beperking) hebben, 'normaal zijn', hetero zijn, in de meerderheid zijn en dan vallen er altijd mensen over dat er een dag is voor mensen met een beperking, of mensen die niet heteroseksueel zijn, of mensen die niet blank zijn, of mensen die in de minderheid zijn.

_/-\o_

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:08

Danique schreef:
De hele godganse wereld is ingericht op mensen die niks hebben, 'normaal zijn', hetero zijn, in de meerderheid zijn en dan vallen er altijd mensen over dat er een dag is voor mensen met een beperking, of mensen die niet heteroseksueel zijn, of mensen die niet blank zijn, of mensen die in de minderheid zijn.


Echt +1 hoor, doodziek word je ervan.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:08

Mijn indruk is dat er voor heel wat groepen, van downkinderen, kinderen die erg ziek zijn, gehandicapten, ouderen, daklozen, bijstandsgezinnen, mensen met schulden al heel wat wordt georganiseerd. Niet alles komt op TV of zie je in de media. Maar er zijn heel wat regelingen waar mensen gebruik van kunnen maken in NL beschikbaar. Je moet ze alleen wel weten te vinden. Bij je gemeente kun je daar informatie over krijgen.
Gelukkig leven we in Nederland waar dit er (nog) wel is. Al wordt het er mn. voor ouderen niet beter op. Daar mag zeker wat aan gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-07-17 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:08

Ashleytjuhh schreef:
Maar als ik hoor van ouders met een kind wat het syndroom van down heeft, is dat ze niet speciaal behandeld willen worden en er zelf geen last van hebben ( volgens mij heb je hier ook verschillen in hoever je afhankelijk bent van andere toch? )

Je bent niet verplicht mee te rijden als je (of je kind) niet wilt.

Ook al willen de meeste gewoon worden behandeld als "normale" mensen is een uitje soms een echte uitdaging.
Met normaal behandeld worden bedoelen ze meestal dat ze graag zien dat mensen gewoon tegen ze praten en met hun mening rekening houden.
Dat er niet over hun maar tegen hun gepraat wordt.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:10

Heel veel dingen die voor jou vanzelfsprekend zijn, zijn dat niet voor een gehandicapte (afhankelijk van de handicap, natuurlijk). Voor jou is het heel vanzelfsprekend dat je op een fiets stapt, dat je naar school gaat, dat je met vriendinnen afspreekt e.d. Dit is vaak niet zo voor een gehandicapte, daar komt veel meer bij kijken en bepaalde dingen zijn gewoon onmogelijk.
Hier komt ook 1 keer per jaar een stoet vrachtwagens langs met gehandicapten die dan mogen toeteren en alles, fantastisch! Jij zou theoretisch gezien je vrachtwagenrijbewijs kunnen halen, een gehandicapte niet.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:11

xBontfire schreef:
kwita schreef:
nou en toch snap ik ts wel. Gewoon gewoon zijn is zeker iets om blij mee te zijn.
Maar je hebt ook een hoop mensen die zomaar een droom hebben of iets willen wat er niet van gekomen is. En dan gaat het niet altijd om dure dingen. Je kunt iemand ook een dienst bewijzen door te helpen met dat ene probleem of wens. Gewoon een rondje met de koets of gewoon wandelen op de pier van scheveningen of nog eens dat ene liedje horen van toen...

tja dat is natuurlijk ook gewoon mooi die ander iets gunnen en zijn /haar wens vervullen.


Maar waarom zou een gezond persoon niet naar Scheveningen kunnen gaan dan? Of een liedje draaien? Of een koetsritje inplannen? Zo moeilijk is dat toch allemaal niet.

Die dromen van de mensen met een handicap zijn vaak ook heel simpel, in Hotel Syndroom wilde een meisje graag met haar pony op wedstrijd. Dat is voor 80% van bokt niet meer dan normaal; om even op wedstrijd te gaan.


omdat ze geen rijbewijs hebben en door andere reden zelf niet naar scheveningen kunnen komen.
omdat dat liedje nog stamt uit hun jeugd 1935 of zo
En omdat het leven zijn pad zelf wijst en die ene wens net altijd niet gedaan kan worden

daarom wat is er mis mee om een gewoon iemand ook eens zijn wens te vervullen, die verdienen dat ook! (maar dat mag niet want hun zijn niet speciaal genoeg....nonsens)

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:15

kwita schreef:
omdat ze geen rijbewijs hebben en door andere reden zelf niet naar scheveningen kunnen komen.
omdat dat liedje nog stamt uit hun jeugd 1935 of zo
En omdat het leven zijn pad zelf wijst en die ene wens net altijd niet gedaan kan worden

daarom wat is er mis mee om een gewoon iemand ook eens zijn wens te vervullen, die verdienen dat ook!

En toch is het voor een 'gewoon' mens makkelijker te regelen om naar bijvoorbeeld Scheveningen te gaan; er gaan treinen en bussen die kant op. Met een rolstoeler is dat al een stuk lastiger. Vaak is er niet voldoende ruimte en je moet een bepaalde tijd van tevoren bellen zodat er iemand van de NS klaar staat met het plateau, anders kom je er niet eens in.
Natuurlijk mag een 'gewoon' iemand zijn wens ook in vervulling laten gaan, maar dat is over het algemeen iets makkelijker. En als het om de liefde o.i.d. gaat, heb je altijd nog All you need is love ;)

Ashleytjuhh

Berichten: 6665
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 14:16

Steeph schreef:
Ashleytjuhh schreef:
Ik zeg ook niet dat het niet mag en dat ik het echt niet leuk vind voor wie mensen.

Maar als ik hoor van ouders met een kind wat het syndroom van down heeft, is dat ze niet speciaal behandeld willen worden en er zelf geen last van hebben ( volgens mij heb je hier ook verschillen in hoever je afhankelijk bent van andere toch? )

Maar ik bedoel meer de dingen die voor normale mensen nooit te bereiken zullen en kunnen zijn ( daarmee bedoel ik dingen die in Down met johny gebeuren)

Ook word vrolijk als ik mensen zie lachen met of zonder handicap. En ben echt dankbaar dat ik gelukkig gezond ben.


Fijn dat er mensen ook reageren met andere instantie die er zijn voor de 'gezonde' mens. dit is namelijk er slecht aangegeven vind ik.

Steeph wat vind je slecht er aangeschreven?


Dat je Johnny al verkeerd hebt geschreven :+

Citaat:
Ik wil NIEMAND tegen het zeer benen aan schoppen.

Enkelvoud/meervoud én je verneukt het spreekwoord.

Citaat:
het syndroom.

Welk syndroom? Zijn er genoeg, maak uw keuze hier

En on-topic; ik vind het echt gezever om niks. Gun die mensen ook gewoon de tijd van hun leven.



Nou sorry dat ik niet zo perfect kan type als jou :roll:

en waarom ik voor syndroom kies omdat er juist zoveel syndromen zijn en dus er niet 1 groep tussen uitpik hiervoor.

Bedankt voor de mensen die hier wel gewoon normaal antwoord op kunnen geven, en uitleggen welke instanties er nog meer zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:16

Nou ik zou zeggen, Kwita, trek jij je portemonnee open voor de eerste de beste die met de trein naar Scheveningen wilt, dan hou ik me bezig met de minderheid.

Er wordt ook niet gezegd dat je je naasten niet mag helpen als ze prima in staat zijn zelf iets te doen, je kan ook uit een goed hart een keer aanbieden om de buurvrouw mee te nemen naar de bioscoop omdat ze zo alleen is maar verder prima ter been en bij verstand. Het is niet het een of het ander.

AmyJamess

Berichten: 2121
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:17

Mijn vader deed jaren geleden mee aan de opstap dagen in haaksberger. Hier konden mensen een klein stukje op de motor meerijden. dit was niet alleen voor mensen met een beperking. iedereen mocht mee, klein, volwassen, beperking of niet. iedereen genoot ervan.

En zo zijn er vaak genoeg evenementen of uitjes wat niets kost en mensen met weinig geld ook heen kunnen.

voor ieder wat wils

Anoniem

Re: Handicap vs geen Handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:18

TS, wat voor dag voor 'normale mensen', zou jij willen zien waar jij aan mee zou doen dan?

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:18

kwita schreef:
omdat ze geen rijbewijs hebben en door andere reden zelf niet naar scheveningen kunnen komen.
omdat dat liedje nog stamt uit hun jeugd 1935 of zo
En omdat het leven zijn pad zelf wijst en die ene wens net altijd niet gedaan kan worden

daarom wat is er mis mee om een gewoon iemand ook eens zijn wens te vervullen, die verdienen dat ook!


Zeker niks mis mee, maar dat zijn wel wensen die vrij makkelijk zelf te vervullen zijn; lijkt mij.

Er rijden een boel treinen richting Scheveningen.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:19

Stem je toevallig ook pvv omdat de asielzoekers 'onze' woningen/banen inpikken?

Jammer dat je niet wat positiever kunt zijn ipv je afvragen waarom dit niet voor mensen die geen beperking hebben wordt georganiseerd. Je bent veel gelukkiger als je dat soort negatieve gedachten loslaat en oprecht blij voor anderen kunt zijn zonder dat je zelf iets krijgt/hebt en daarbij tevreden bent met wat je allemaal al hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:23

xApple schreef:
Stem je toevallig ook pvv omdat de asielzoekers 'onze' woningen/banen inpikken?

Jammer dat je niet wat positiever kunt zijn ipv je afvragen waarom dit niet voor mensen die geen beperking hebben wordt georganiseerd. Je bent veel gelukkiger als je dat soort negatieve gedachten loslaat en oprecht blij voor anderen kunt zijn zonder dat je zelf iets krijgt/hebt en daarbij tevreden bent met wat je allemaal al hebt.

Ja, nee, echt Gerda van de huishoudschool. Mohammed de neurochirurg pikt jouw baan in. Zeker weten.




:+

Ashleytjuhh

Berichten: 6665
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 14:26

xApple schreef:
Stem je toevallig ook pvv omdat de asielzoekers 'onze' woningen/banen inpikken?

Jammer dat je niet wat positiever kunt zijn ipv je afvragen waarom dit niet voor mensen die geen beperking hebben wordt georganiseerd. Je bent veel gelukkiger als je dat soort negatieve gedachten loslaat en oprecht blij voor anderen kunt zijn zonder dat je zelf iets krijgt/hebt en daarbij tevreden bent met wat je allemaal al hebt.


Ik ben wel echt postief hierin hoor ;) het niet iets wat me heel de dag bezighoud maar vraag het me gewoon af, als er zoiets voorbij komt op tv.
Ik ben juist een mensen mens waardoor ik aan iedereen denk. Maar dat ik me dit afvraag betekend niet dat ik het ze echt niet gun. Ik gun het juist iedereen.


Danique schreef:
TS, wat voor dag voor 'normale mensen', zou jij willen zien waar jij aan mee zou doen dan?

Voor mij zelf niks.
Maar er zijn bijv genoeg kinderen en volwassenen die ook een keer een dolfijn willen trainen in het dolfinarium of met de luchtmacht een rondje mee willen vliegen enz...

De dag met de vrachtwagens is hier ook altijd en heet trucker truck dag :j



AmyJamess. wat een leuk iets heb ik nog nooit van gehoord

Anoniem

Re: Handicap vs geen Handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:29


Danielleeee_
Berichten: 3175
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:29

kwita schreef:
nou en toch snap ik ts wel. Gewoon gewoon zijn is zeker iets om blij mee te zijn.
Maar je hebt ook een hoop mensen die zomaar een droom hebben of iets willen wat er niet van gekomen is. En dan gaat het niet altijd om dure dingen. Je kunt iemand ook een dienst bewijzen door te helpen met dat ene probleem of wens. Gewoon een rondje met de koets of gewoon wandelen op de pier van scheveningen of nog eens dat ene liedje horen van toen...

tja dat is natuurlijk ook gewoon mooi die ander iets gunnen en zijn /haar wens vervullen.

vroeger had je de suprise show met henny huisman,
en de wereld rond met bejaarden heb je nu lopend dus het is er wel.

Zat programma's die mensen zonder beperking ook een fijne dag geven. Dus ook de mensen met een droom en zonder beperking hebben mogelijkheden om hun droom uit te laten komen. :)

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:31

Je laatste reactie stelt me wel een beetje bij, had namelijk meer de indruk dat je gewoon zuur was dat niemand jou een leuke dag cadeau deed. :o

Ik snap je op zich wel, maar je kunt bij bijvoorbeeld Dolfinarium een hele boel extraatjes doen met de dolfijnen hoor. Dat kun je gewoon zelf regelen, dat bieden ze daar aan. :)

Dancyy
Berichten: 2699
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:32

Ashleytjuhh schreef:
Voor mij zelf niks.
Maar er zijn bijv genoeg kinderen en volwassenen die ook een keer een dolfijn willen trainen in het dolfinarium of met de luchtmacht een rondje mee willen vliegen enz...

Er zijn ook genoeg mensen met een handicap die gewoon normaal naar de supermarkt willen gaan, gewoon spontaan een dagje weg, gewoon naar school willen of willen werken (en ga zo maar door!) maar dat niet kunnen. Een dolfijn trainen is leuk, maar luxe. Gewoon functioneren in het dagelijks leven is een stuk belangrijker, en als je dat niet kan dan is dat behoorlijk *** kan ik je vertellen. Denk dat die mensen liever een normaal leven willen als een handicap hebben en een dolfijn mogen trainen ;) jammer dat jij dan geen dolfijn trucjes mag laten doen maar besef je wel even hoe blij je mag zijn dat jij geen handicap hebt want er zijn genoeg mensen die dolgraag met je willen ruilen!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:34

Danique schreef:
xApple schreef:
Stem je toevallig ook pvv omdat de asielzoekers 'onze' woningen/banen inpikken?

Jammer dat je niet wat positiever kunt zijn ipv je afvragen waarom dit niet voor mensen die geen beperking hebben wordt georganiseerd. Je bent veel gelukkiger als je dat soort negatieve gedachten loslaat en oprecht blij voor anderen kunt zijn zonder dat je zelf iets krijgt/hebt en daarbij tevreden bent met wat je allemaal al hebt.

Ja, nee, echt Gerda van de huishoudschool. Mohammed de neurochirurg pikt jouw baan in. Zeker weten.




:+

Hahaha ja dat zeg ik ook altijd als mensen weer met een anti-asielzoeker pleidooi komen :')

Colien

Berichten: 1293
Geregistreerd: 29-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:34

Tuurlijk iedereen heeft dromen, de ene inderdaad van het dolfijnen trainen in het dolfinarium andere voor het meevliegen met de luchtmacht. Maar dromen voor mensen met een beperking zijn vaak nog wel verder dan dat. Ik heb wel eens een cliënt van mij horen zeggen dat ze ook zo graag "gewoon op stap" wil kunnen gaan, dat ze ook graag "zelfstandig willen kunnen wonen", "zelfstandig werk kiezen/opleiding doen", "mijn rijbewijs willen halen", enz...

Ik vind het eerlijk gezegd erg egoïstisch om te zeggen "waarom zij wel en wij niet?". Vele gehandicapten "missen" al zoveel basale dingen in hun leven.

Dancyy
Berichten: 2699
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:35

Colien schreef:
Tuurlijk iedereen heeft dromen, de ene inderdaad van het dolfijnen trainen in het dolfinarium andere voor het meevliegen met de luchtmacht. Maar dromen voor mensen met een beperking zijn vaak nog wel verder dan dat. Ik heb wel eens een cliënt van mij horen zeggen dat ze ook zo graag "gewoon op stap" wil kunnen gaan, dat ze ook graag "zelfstandig willen kunnen wonen", "zelfstandig werk kiezen/opleiding doen", "mijn rijbewijs willen halen", enz...

Ik vind het eerlijk gezegd erg egoïstisch om te zeggen "waarom zij wel en wij niet?". Vele gehandicapten "missen" al zoveel basale dingen in hun leven.

_/-\o_ _/-\o_ precies!

StonedRomy

Berichten: 7542
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:36

Ook voor de mensen met een handicap wordt niet veel gedaan hoor ;) dat is misschien 1 dag in je leven dat het eens positief om jou draait. Misschien nog die paar keer dat je met het vliegtuig reist en dus eerder in mag stappen of die laatste plek op de parkeerplaats hebt door je gehandicapte kaart.

Mensen gunnen je niets als je een beperking hebt. De keren dat ik op een hele negatieve manier ben aangesproken omdat ik dus eerder wilde instappen in het vliegtuig en kreeg toegesnauwd dat dat wel heel gemakkelijk is om te doen alsof ik ziek ben... Tja, die mensen zitten niet met het probleem dat hun gehele handbagage bestaat uit medicatie die ze op de vlucht nodig hebben en dus dichtbij moeten houden.

Voor ieder ' voordeel' wat iemand die ziek is krijgt, zijn er ontzettend veel nadelen en hele negatieve dagen.

Ashleytjuhh

Berichten: 6665
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 14:42

Danique schreef:


Dit wist ik niet eens dat ze dat voortaan deden. Bedankt voor de info. :j
Dit was dan wel een voorbeeld van genoeg dingen die ik bedoelde hier in

Ik vind het van sommige mensen best erg trouwens om te zien dat ze zeggen mensen met een handicap ( nee zo word het niet letterlijk gezegd) maar gewoon een poedersuiker leven hebben. de mensen die ik heb ontmoet bijv met syndroom van down zijn ze gelukkigste mensen op aarde en echt super lief :D

Maar ik snap wat jullie bedoelen met wat voor ons normaal is, dat snap ik ook zeker.

nogmaals het is niet dat ik die mensen niks gun die het krijgen, was opzoek naar wat meer info enz. En nee je kan niet alles krijgen in het leven ook dat snap ik :j