Burgerhulpverleners op bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 22:28

Hoi!

Laatst heb ik mijn eerste BHV-cursus op mijn werk gehad, erg leerzaam en nuttig.
Omdat daar ook reanimatie behandeld is, heb ik me enkele dagen daarna opgegeven als burgerhulpverlener.
Nu heb ik bericht gekregen dat mijn aanmelding is goedgekeurd, en kan ik vanaf dit moment dus ook oproepen krijgen. Superspannend natuurlijk! Ook omdat ik niet weet hoe ik daadwerkelijk reageer in een 'echte' noodsituatie, dat is natuurlijk niet te vergelijken met de veilige omgeving van een cursus en reanimeren/beademen op een pop.

Nu ben ik benieuwd, wie is hier ook burgerhulpverlener en wat zijn jullie ervaringen? Krijgen jullie vaak oproepen? En hoe is de mentale belasting?

Voor degenen die misschien niet weten wat het is:

Citaat:
Wat doet een burgerhulpverlener?
Als burgerhulpverlener bent u aangemeld bij een oproepsysteem voor reanimatie. Bij een hartstilstand in uw buurt krijgt u een oproep via uw mobiel om naar het slachtoffer te gaan. De eerste 6 minuten zijn cruciaal. Als iemand dan start met reanimeren en een AED aansluit, is de kans op overleven het grootst. Een ambulance redt het vaak niet om binnen 6 minuten bij het slachtoffer te zijn. U misschien wel.

Bron: https://www.hartstichting.nl/doe-mee/oproepsysteem-reanimatie

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:31

Mijn moeder is burgerhulpverlener.
Ze moet geloof ik ieder jaar de reanimatiecursus opnieuw doen om haar BHV geldig te houden.
In een jaar heeft ze ongeveer 4 oproepen gehad, maar in alle gevallen werden er zoveel mensen opgeroepen dat haar hulp uiteindelijk niet nodig bleek.

guppekop

Berichten: 1963
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:32

Ik vind het dapper en stoer van je!
Ik heb mijn EHBO en mijn BHV al een paar jaar, iedere bijscholing vertellen ze er weer over maar ik durf het niet aan.
Ik hoor van mijn instructeurs dat je meestal een berichtje krijgt als je slaapt en het vrijwel altijd te laat leest, een van hun is 1x in actie geweest.
Ik vind het een moeilijk iets, ik zou het heel banketstaaf vinden als het nu net mijn buurman treft ofzo en ik weet dat ik er had kunnen zijn om te helpen, en met de bijscholingen zeggen ze ook altijd wel: 'je hoeft niet te gaan als je een melding krijgt'. Maar nee, ik vind het gewoon nog te eng.

Soez

Berichten: 494
Geregistreerd: 07-03-14
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:36

Mijn EHBO is verlopen, dus mag geen burgerhulpverlener meer zijn.
Ik werd enkele keren opgeroepen, maar heb maar 1 keer kunnen helpen.
Was wel meteen een volle reanimatie, op dat moment weet je wat je moet doen en denk je er niet bij na, achteraf vond ik het toch best wel heftig. Helaas mogen ze je ook niet na de tijd vertellen hoe en wat, vond ik een beetje een nare ervaring.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:36

Ik ben burgerhulpverlener, en heb nu 3x een oproep gehad.
Ik ben echter ook IC-verpleegkundige, zit in het reanimatieteam op mijn werk, en ben dus 'wel wat gewend'. Wat ik wel vond, was dat er echt heel goed werd samengewerkt met ambulance, brandweer, politie en 'ons burgers'.
Voor een aantal teamleden was het echt de eerste reanimatie ooit, en in een klein dorp kent men elkaar ook echt, en dat was voor sommigen wel heftig. Wat bij ons gewoon is, is om naderhand bij het teamlid dat het dichts bij woont even een bakje te doen en te evalueren, met de profs. Dit was een keer alleen de brandweer, maar indien gewenst werken politie en ambu er ook aan mee.

Enige wat ik lastig vind, is hoe snel ik ergens kan zijn. Ga ik lopen, neem ik de fiets, of toch de auto. Eerste reactie is 'rennen!', maar heb me er al eens flink op verkeken qua afstand. Ik neem dan nu ook liever even de tijd om mijn fiets te pakken, voor ik de deur uit hol.

Tip: het geeft niet als het eng is, als je naderhand emotioneel wordt, of veel vragen hebt. Stel ze gewoon als het juiste moment daar is, in mijn ervaring nemen de profs daar echt alle tijd voor!

Edit: @Soez, wij horen het juist wel altijd terug via onze AED-appgroep. Maar dat komt denk ik omdat het een klein dorp is, en we een apart AED-team hebben buiten burgernet (waar ik wel ook gewoon mijn oproep krijg) Wij trainen ook 3-4x per jaar, waarvan 1x met alle profs samen (ambu, brandweer, enz)
Laatst bijgewerkt door TinGu op 02-06-17 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:37

Mijn moeder, zus en vader hebben allebei hun EHBO en daarmee ook hun BHV. Tevens zit mijn moeder bij de brandweer, dus ik hoor aardig wat. Allemaal zijn wel is opgeroepen, maar in de meeste gevallen gaat alleen mijn moeder. Mijn zus vind het ook wat eng dus die doet liever eerst meer ervaring op als EHBO-er op evenementen.

Ik vind het top dat je je BHV hebt TS +:)+ Kan echt een verschil maken tussen leven en dood als er optijd mensen bij zijn.

Mocht ik wat ouder zijn wil ik ook mijn EHBO/BHV gaan halen, maar om dat als 16 jarig meisje te doen is nog wat jong :=

TinGu schreef:
Tip: het geeft niet als het eng is, als je naderhand emotioneel wordt, of veel vragen hebt. Stel ze gewoon als het juiste moment daar is, in mijn ervaring nemen de profs daar echt alle tijd voor!

Precies dit! Die hulpverleners zijn je echt heel erg dankbaar dat je er uberhaupt ben, dus stel vragen als je die hebt. Het zijn mensen die zo snel mogelijk te hulp zijn geschoten, net als jou. Alleen hebben hun er veel meer en veel langer voor geleerd (en meestal ook al veel meer gezien)

De helpen je met alle liefde met dingen die je lastig vind!

leanneXXnona
Berichten: 937
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: uithuizen

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:48

Zo fijn zulke mensen.
Wel heb ik een vraagje, wat doen jullie als jullie aankomen en de hulpdiensten er al zijn? En jullie dus eigenlijk niet meer nodig zijn maar wel op plaats van bestemming zijn?

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 22:52

Wat een reacties al!

We krijgen jaarlijks op het werk een herhaalcursus, dus dat zit wel goed. Ik wil volgende maand ook een uitgebreide EHBO-cursus gaan doen. Het is gewoon fijn om te weten wat je moet doen wanneer hulp nodig is.

En guppekop, dat kan ik me helemaal voorstellen hoor! Misschien dat ik na 1 reanimatie ook denk, dit nooit weer. Maar dan heb ik het in ieder geval geprobeerd :)

Soez, ik las ergens ook iets over een soort polsbandje dat je krijgt met een nummer? Dan kan je naderhand doorgeven of je nog contact wil met het slachtoffer/familie, en als zij dat ook willen is dat via dat nummer op te zoeken. Maar ik weet niet in hoeverre dit wordt toegepast.

Tingu, goed van je! Ik woon zelf ook net buiten de bebouwde kom in een klein dorp, dus de vraag is ook hoe snel ik dan ergens ter plekke kan zijn. Ik heb wel de app gedownload en op gps gezet, dus het is ook een fijn idee dat je ook buiten je woonplaats opgeroepen kan worden.

Bedankt voor de tips en ervaringen Prugelpiet +:)+ En stiekem ook wel prettig voor je dat je via je familie al verhalen hoort over hoe het is, dan ga je toch al wat meer voorbereid zo'n situatie is. Succes met je ehbo/bhv in de toekomst!

leanneXXnona, volgens mij kun je altijd wel een hand helpen door bijv. de reanimatie tijdelijk over te nemen, of je bezighouden met familie van het slachtoffer.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:01

leanneXXnona schreef:
Zo fijn zulke mensen.
Wel heb ik een vraagje, wat doen jullie als jullie aankomen en de hulpdiensten er al zijn? En jullie dus eigenlijk niet meer nodig zijn maar wel op plaats van bestemming zijn?


Bij 'ons' worden we gevraagd om mee te helpen met de BLS (masseren), er wordt door iedereen ook echt ruimte gemaakt zodat wij niet voor niets komen. Standaard is dat je na 2 minuten masseren wisselt, en dan is de volgende. Wij wisselen met brandweer en politie, zodat iedereen de kans krijgt om te masseren (klinkt heel naar zo, maar zo kom je niet voor niets)
Als je, zoals hier in het dorp vaak het geval is, het slachtoffer kent, kan je er ook voor kiezen om niet mee te doen, en bijvoorbeeld juist familie te ondersteunen, of contactpersonen te bellen.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:03

Ik ben sinds bijna een jaar burgerhulpverlener en heb nu 2x een oproep gehad. Beide keren heb ik ze gemist. De eerste keer kwam de oproep 's nachts en dan staat mijn telefoon in principe op stil. De tweede keer zat ik met een kudde kinderen op een kinderfeestje en die kon ik moeilijk allemaal alleen laten. Nu moet ik zeggen dat ik de sirenes al hoorde op het moment dat ik het bericht binnenkreeg, dus dat ging gelukkig heel snel. En als ik ze dan al heel dichtbij hoor, zodat zij er sneller zijn dan ik er kan zijn, dan laat ik het ook zitten. Ze komen dan vaak al met 2 ambulances en de politie kan ook nog helpen reanimeren...

leanneXXnona
Berichten: 937
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: uithuizen

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:10

Ahh oke. Dan klinkt het voor mij al een stuk logischer dat ze allemaal bleven. Dacht eventjes dat het aan mij lag. Ik had 4 ambulancebroeders, 4 agenten, traumahelikopter personeel, de huisarts en dus 6 bhvers in huis. Maar al die bhvers bleven dus. Maar goed ik snap dat jullie graag willen weten hoe het afloopt. Voor ons waren het net wat teveel mensen die teveel op je lip zitten als ze veder niet kunnen helpen. Maar ik ben geholpen met jullie antwoorden hahah

Britt_Sisi

Berichten: 8945
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:15

Dapper dat je het doet! Ik zou het niet kunnen. Ik heb wel mijn BHV en deze wordt tot nu toe ieder jaar opgefrist.
Ik heb een keer mijn broer moeten reanimeren, hier wel een klein traumaatje aan over gehouden.. En een keer op straat was iemand onwel geworden in de auto. Ik was op het moment niet in staat om te helpen (ik was met cliënten die dat soort situaties niet aan kunnen) dus heb een collega gebeld om die te laten helpen. Uiteindelijk dus toch aan mijn plicht voldaan.
Beiden keren staan shaken op mijn benen en bij de herhalingscursus ben ik ook altijd weer mega zenuwachtig als ik moet oefenen op rescue annie!
Wel denk ik als iemand wat verder weg van je staat (geen familie/vrienden) het minder heftig is.
Ik zou het nu door de situatie met mijn broer toen denk ik wel heel moeilijk vinden. Al heb je op het moment zelf een of andere adrenaline waardoor je er toch voor gaat!

Succes en dat je maar veel mensen kan helpen!

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:18

leanneXXnona schreef:
Ahh oke. Dan klinkt het voor mij al een stuk logischer dat ze allemaal bleven. Dacht eventjes dat het aan mij lag. Ik had 4 ambulancebroeders, 4 agenten, traumahelikopter personeel, de huisarts en dus 6 bhvers in huis. Maar al die bhvers bleven dus. Maar goed ik snap dat jullie graag willen weten hoe het afloopt. Voor ons waren het net wat teveel mensen die teveel op je lip zitten als ze veder niet kunnen helpen. Maar ik ben geholpen met jullie antwoorden hahah


Dat is vervelend inderdaad. Ik ben gewend om buiten te blijven wachten als de reanimatie eenmaal op gang is gekomen. Degene die gemasseerd hebben komen dan vanzelf naar buiten, en vragen om een nieuw iemand die naar binnen kan. Zo heeft de familie ook wat privacy.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:29

Ik ben ook hulpverlener en min ervaring is dat de nazorg ook buiten de regio heel goed geregeld is.
Ik reageer morgen wel even uitgebreid op de laptop.

NoGo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:48

Hier ook burgerhulpverlener en nu ongeveer 9 x een oproep gehad waarvan een aantal x ter plaatse gekomen.
Helaas wat minder goede ervaring en als het dus even kan blijf ik erbuiten tenzij ik als eerste arriveer.

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 00:01

"dan kom je niet voor niks" sorry dat schiet wat in het verkeerde keelgat; ik hoef niet zo nodig als burgerhulpverlener te reanimeren.
Maar ik vind wel dat goed reanimeren veel energie vraagt en om te blijven reanimeren is het beter om af te wisselen met iemand anders dan om zelf moe te worden en minder efficient te worden.

Ik vind het jammer dat je bij de app altijd je locatie aan moet hebben staan en niet een locatie kan invullen. Ik heb nooit de GPS aanstaan en omdat ik die telefoon alleen op mijn werk aan heb, zou het voor mij veel handiger zijn als de app het ook deed als de gps uit kon. Ik begrijp dat het beter is dat het aanstaat, maar mijn batterij is dan zo op, blijkbaar 'zoekt' de gps-app steeds in het gebouw.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 07:08

Zunzuncito schreef:
"dan kom je niet voor niks" sorry dat schiet wat in het verkeerde keelgat; ik hoef niet zo nodig als burgerhulpverlener te reanimeren.
Maar ik vind wel dat goed reanimeren veel energie vraagt en om te blijven reanimeren is het beter om af te wisselen met iemand anders dan om zelf moe te worden en minder efficient te worden.


Ik heb het denk ik wat onhandig verwoord, sorry. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat, als burgerhulpverleners nooit mee kunnen/mogen helpen als de profs er al zijn, het animo om te gaan als je de sirenes al hoort misschien vermindert. Als in "ik kan toch niets doen". Terwijl je juist nog heel hard nodig bent dan.

Anoniem

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 07:14

Ik heb mijn BHV diploma via het werk behaald en heb me daarna direct aangemeld bij hartslagnu. Inmiddels al 2 keer opgeroepen, helaas beide keren niet kunnen gaan. Een oproep was middenin de nacht en ik heb mijn telefoon niet af horen gaan, zag de oproep s ochtends pas. Bij de andere was ik op dat moment een heel eind van de locatie, dus daar helaas ook niet heen gekund.

Jeetje Britt-sisi, je broer reanimeren, wat heftig.. kan me voorstellen dat je daar een trauma van hebt :(:)

Lisetjj

Berichten: 746
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 07:55

Hier ook een burgerhulpverlener :)
Ik heb een aantal keer een oproep gehad maar helaas nog nooit kunnen gaan.
1 keer heb ik de oproep pas na 5 minuten gezien. Hoorde mijn telefoon wel gaan, maar ik ben niet iemand die dan gelijk opspringt om te kijken. Het zou handiger zijn als er een ander toontje af gaat voor een oproep.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 09:31

Hier pas als familie van de gene die hulp nodig had te maken gehad met de burgerhulp verlening.
We hebben ontzettend veel steun aan ze gehad. Ik ga niet in detail treden, evt per pb.

Croo

Berichten: 297
Geregistreerd: 27-05-10
Woonplaats: Thuis

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 09:45

Ik ben inmiddels een half jaar geleden aangemeld als burgerhulpverlener, maar nog geen oproepen gehad. Dat lijkt me stiekem wel een goed teken, toch?

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 09:47

TinGu schreef:
Bij 'ons' worden we gevraagd om mee te helpen met de BLS (masseren), er wordt door iedereen ook echt ruimte gemaakt zodat wij niet voor niets komen. Standaard is dat je na 2 minuten masseren wisselt, en dan is de volgende. Wij wisselen met brandweer en politie, zodat iedereen de kans krijgt om te masseren (klinkt heel naar zo, maar zo kom je niet voor niets)


Persoonlijk vind ik dit een vreemde redenering. Ik werk bij de politie (België), en als wij voor een reanimatie of ongeval opgeroepen worden en als eerste ter plaatse komen, dan doen wij het nodige. Maar zodra de hulpdiensten (ambu/mug) toekomen, dan maken wij dat we uit de weg zijn en zelfs eventueel even buiten of op de gang wachten. Voor een slachtoffer of familieleden die aanwezig zijn, is zoveel volk in huis al héél heftig, dat wil je niet nog versterken. Iedereen die niet noodzakelijk is, buiten.

Verder, wil iemand me even uitleggen vanwaar dit concept komt? Dit bestaat volgens mij in België helemaal niet? Als er een reanimatie moet gebeuren, dan wordt de persoon die belt naar de nooddiensten vanuit de dispatching 'door' de reanimatie gepraat. Er wordt aan de telefoon stap voor stap uitgelegd wat er gedaan moet worden, nét om zo weinig mogelijk tijd te verliezen.

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 09:56

Ik denk omdat je beter iemand kan laten reanimeren die daar getraind voor is. Het is natuurlijk lastig om door de telefoon uit te leggen waar je je handen moet leggen, hoe diep je moet masseren, hoe je de kinlift moet doen om iemand te beademen etc. Wanneer je verkeerd zit kun je makkelijk een paar ribben of het borstbeen breken. Daarnaast is het prettig om af te kunnen wisselen met iemand anders, en is het ook belangrijk dat er zo snel mogelijk een AED wordt gehaald. Van de opgeroepen mensen krijgt een deel het bericht om een AED op te halen en zich dan naar de locatie te begeven, anderen hoeven dit niet te doen en moeten er linea recta heen.

labionics
Berichten: 377
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 10:18

Florenc schreef:
TinGu schreef:
Bij 'ons' worden we gevraagd om mee te helpen met de BLS (masseren), er wordt door iedereen ook echt ruimte gemaakt zodat wij niet voor niets komen. Standaard is dat je na 2 minuten masseren wisselt, en dan is de volgende. Wij wisselen met brandweer en politie, zodat iedereen de kans krijgt om te masseren (klinkt heel naar zo, maar zo kom je niet voor niets)


Persoonlijk vind ik dit een vreemde redenering. Ik werk bij de politie (België), en als wij voor een reanimatie of ongeval opgeroepen worden en als eerste ter plaatse komen, dan doen wij het nodige. Maar zodra de hulpdiensten (ambu/mug) toekomen, dan maken wij dat we uit de weg zijn en zelfs eventueel even buiten of op de gang wachten. Voor een slachtoffer of familieleden die aanwezig zijn, is zoveel volk in huis al héél heftig, dat wil je niet nog versterken. Iedereen die niet noodzakelijk is, buiten.

Verder, wil iemand me even uitleggen vanwaar dit concept komt? Dit bestaat volgens mij in België helemaal niet? Als er een reanimatie moet gebeuren, dan wordt de persoon die belt naar de nooddiensten vanuit de dispatching 'door' de reanimatie gepraat. Er wordt aan de telefoon stap voor stap uitgelegd wat er gedaan moet worden, nét om zo weinig mogelijk tijd te verliezen.


Bij een hartstilstand zijn de eerste 6 minuten cruciaal voor de uitkomst van de de reanimatie
De aanrijtijd van een ambulance is vaak te lang om er binnen zes minuten te zijn.
Als je met succes een reanimatie- en AED cursus heeft afgerond en weet wat je moet
doen bij een hartstilstand, kunt u iemand een levenskans bieden, door als burgerhulpverlener
deel uit te maken van een 6-minutenzone in je eigen buurt.
Er is een oproepsysteem dat via de meldkamer van 112 mensen oproept die kunnen reanimeren.
Deze mensen noemen we burgerhulpverleners

Evelyne79

Berichten: 4003
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 10:26

Ik ben ook burgerhulpverlener. via het werk volg ik jaarlijks de BVH scholing.
gedurende het gehele jaar heb ik al diverse oproepen gehad.
sommige kunnen gaan, sommige niet.
1x als eerste burgerhulpverlener ter plaatse gekomen, bleek niet om een reanimatie te gaan.
Man was van het dak gevallen, dus ik heb wel gehandeld door hem op de grond te houden, hij wilde opstaan in zijn buiten bewustzijn.
daarnaast nog een aantal keren met AED als eerste ter plaatste gekomen en mee gereanimeerd.
mijn ervaring is juist al de hulpdiensten er zijn dat ze het fijn vinden dat er mee geassisteerd wordt.
Alleen is het niet altijd meteen duidelijk dat je burgerhulpverlener bent, vaak wordt je aangezien als familie.
als je dan zegt dat je burgerhulpverlener bent wordt ineens het contact heel anders, best bizar om mee te maken.

voor diegene die hun telefoon snachts op stil hebben staan ( heb ik ook) download de hartslag.nu app
Deze kun je instellen dat die alsnog doorkomt met een oproep. Bij mij blijft ie dan aan een stuk door trillen, nou daar wordt je wel wakker van hoor. die stopt nl niet totdat jij m uitzet.
Fire-alert is ook een app die je hiervoor kunt gebruiken.