Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:19

Citaat:
En nee, ik laat mij niet lijden door emotie.
Waardoor dan wel?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:20

Taffje schreef:
Blijf het lastig vinden, heb ruim twintig jaar in een GGZ instelling gewerkt waar ook een TBS afdeling aanwezig was. Heb hier bepaalde gestoorde figuren regelmatig terug zien keren na weer een volgend vergrijp... En dan praat ik over zaken als verkrachting en moord.
Ben nooit een voorstander geweest van doodstraf maar als zo'n gek je vervolgens meerdere malen verteld dat jij de volgende bent als ie weer vrij is denk je toch hard na over een overdosis insuline......
Ja, die mensen zijn ziek maar ik vraag me soms wel eens af als een ziekte niet te genezen is wat de beste oplossing zou zijn.
Goed gesprek over de mogelijkheden van vrijwillige euthanasie misschien?



Zo zag ik laatst een interview met een Amerikaanse professor over ons TBS beleid wat hij erg naif vind...omdat volgens onderzoek psychopaten door andere hersenen nooit zullen "genezen".

Hier is een stuk te lezen over de andere hersenvorm
https://www.scientias.nl/het-killerbrei ... oordenaar/

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:49

En vond die professor dan ook dat dergelijke mensen aangezet moeten worden tot 'vrijwillige euthanasie'?

purny

Berichten: 27497
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:58

@Nikass: het zoveelste voorbeeld dat jeugdzorg niet goed heeft gefunctioneerd. Als ik mijn werk niet goed doe sta ik op straat. Waarom niet jeugdzorg?
Zijn die mensen heilig voor jou?

Electra63

Berichten: 17844
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:56

Indestal schreef:
Taffje schreef:
Blijf het lastig vinden, heb ruim twintig jaar in een GGZ instelling gewerkt waar ook een TBS afdeling aanwezig was. Heb hier bepaalde gestoorde figuren regelmatig terug zien keren na weer een volgend vergrijp... En dan praat ik over zaken als verkrachting en moord.
Ben nooit een voorstander geweest van doodstraf maar als zo'n gek je vervolgens meerdere malen verteld dat jij de volgende bent als ie weer vrij is denk je toch hard na over een overdosis insuline......
Ja, die mensen zijn ziek maar ik vraag me soms wel eens af als een ziekte niet te genezen is wat de beste oplossing zou zijn.
Goed gesprek over de mogelijkheden van vrijwillige euthanasie misschien?



Zo zag ik laatst een interview met een Amerikaanse professor over ons TBS beleid wat hij erg naif vind...omdat volgens onderzoek psychopaten door andere hersenen nooit zullen "genezen".

Hier is een stuk te lezen over de andere hersenvorm
https://www.scientias.nl/het-killerbrei ... oordenaar/


Het is maar waar je de informatie vandaan haalt. De recidive in Nederland is veel lager dan in Amerika. Daar is genoeg literatuur over te vinden. In dit stuk gaat het vooral om seriemoordenaars, daar is in dit topic helemaal geen sprake van. Sowieso zijn er in Nederland amper seriemoordenaars, dus een boek van een Amerikaan is helemaal niet representatief.
Daarbij zitten in een Tbs-Kliniek niet alleen moordenaars.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 10-07-17 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:59

Volgens mij gelooft helemaal niemand dat psychopaten zullen genezen, er is al lang aangetoond dat dat niet kan.
Ze kunnen wel soms onder toezicht functioneren in de maatschappij en door hen te behandelen is hen te leren hoe ze met hun 'stoornis' om kunnen gaan en wordt de kans op recidief veel kleiner. Dat is overigens ook onderzocht.

Electra63

Berichten: 17844
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:05

purny schreef:
@Nikass: het zoveelste voorbeeld dat jeugdzorg niet goed heeft gefunctioneerd. Als ik mijn werk niet goed doe sta ik op straat. Waarom niet jeugdzorg?
Zijn die mensen heilig voor jou?


Weet jij hoe complex het werk (vaak) is van Jeugdzorg?
Wie spreekt de waarheid? Wat is het bewijs? Is het bewijs sluitend? Is er melding gemaakt? Door wie?
Regelmatig hoor je dat een ex-partners de ander "zwart" maakt.
Daarbij moet dan ook nog rekening worden gehouden met wettelijke kaders en regels.
En inderdaad, bij grove nalatigheid en/of fouten, kan een medewerker misschien wel ontslagen worden. Maar net als bij jou en andere werknemers, moet je wel grote (opzettelijke) fouten maken; tegenwoordig is de medewerker met een vast dienstverband redelijk goed beschermd en kan deze niet "zomaar" ontslagen worden.

Nikass

Berichten: 16719
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:22

purny schreef:
@Nikass: het zoveelste voorbeeld dat jeugdzorg niet goed heeft gefunctioneerd. Als ik mijn werk niet goed doe sta ik op straat. Waarom niet jeugdzorg?
Zijn die mensen heilig voor jou?


Nee hoor, dat zijn ze niet. Ik hou er alleen niet van dat mensen vanaf de zijlijn denken te kunnen en mogen oordelen. waar baseer jij op dat `jeugdzorg` (wie precies?) heeft gefaald? het is zo makkelijk altijd deze instantie de schuld te geven, terwijl deze mensen zich met zoveel hart voor de zaak inzetten voor hun over- overvolle caseload.

In Nederland wordt nog altijd overwegend rechts gestemd: dat is vóór bezuinigingen op onder andere de jeugdbescherming en voor bezuinigingen op preventie. Het is maar welke keuzes je wil maken.

Electra63

Berichten: 17844
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:48


Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:50

Nikass schreef:
In Nederland wordt nog altijd overwegend rechts gestemd: dat is vóór bezuinigingen op onder andere de jeugdbescherming en voor bezuinigingen op preventie. Het is maar welke keuzes je wil maken.


Nou precies. Bezijden dat ook iedere arts of psycholoog een fout kan maken, is het ook nog eens zo dat ze moeten roeien met de riemen die ze krijgen. Er is enorm bezuinigd op de psychische zorg. En sinds de overheveling naar de gemeente is het nog dramatischer geworden. De overlast door 'verwarde" mensen lees je elke dag in de krant.

Janneke2

Berichten: 22753
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:11

Citaat:
Blijf het lastig vinden, heb ruim twintig jaar in een GGZ instelling gewerkt waar ook een TBS afdeling aanwezig was. Heb hier bepaalde gestoorde figuren regelmatig terug zien keren na weer een volgend vergrijp... En dan praat ik over zaken als verkrachting en moord.
Ben nooit een voorstander geweest van doodstraf maar als zo'n gek je vervolgens meerdere malen verteld dat jij de volgende bent als ie weer vrij is denk je toch hard na over een overdosis (....)


Met alle respect: moord en verkrachting zijn geen 'vergrijpen', doorgaans worden plegers veroordeeld tot zowel (een fikse) gevangenisstraf als TBS.
Dus ik zit mij af te vragen wat ik toch met dit "draaideur beeld" moet.
:o Erg geloofwaardig vind ik het op deze manier niet.
Citaat:
Zo zag ik laatst een interview met een Amerikaanse professor over ons TBS beleid wat hij erg naif vind...omdat volgens onderzoek psychopaten door andere hersenen nooit zullen "genezen".

Hier is een stuk te lezen over de andere hersenvorm
https://www.scientias.nl/het-killerbrei ... oordenaar/


Ach, Amerika - dat is pas een naïef land.
Hun gevangenissen puilen uit, mensen die hier TBS krijgen en in de long stay belanden krijgen daar geen behandeling of beschutte omgeving.
En vooral: hun criminaliteitscijfers zijn vele malen hoger dan bij ons.
Dus tot de tijd dat er een verhaal met kop en staart komt leg ik dat "naïef" ook naast mij neer.

Discussies over 'TBS is gericht op genezing' zijn overigens ook naïef.
Ongefundeerd, ook.
TBS is eerst en vooral een menselijke maatregel - als jij je wil niet in vrijheid kon bepalen wegens ziekte, is alleen maar straf niet eerlijk.
Slaagt de behandeling: fijn.
Slaagt het niet: "we hebben ons best gedaan" (de US of A probeert niet eens iets) en dmv de long stay hebben ze een soort combinatie van beschutte woonomgeving en levenslang.
- Nu: wat is er naïef aan?
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 10-07-17 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:12

Nikass schreef:
purny schreef:
Wederom jeugdzorg dus... word tijd dat deze instantie onder de loep word genomen.


Als jij het zo goed kan waarom ga jij er dan niet werken? Altijd dat gekat op de jeugdbescherming. Die mensen werken zich uit de naad maar kunnen het nooit goed genoeg doen.
Vanaf de zijlijn kan iedereen het altijd beter.

Popstra: het zal je kind maar zijn die de doodstraf krijgt.
En dan mag je hopen dat ze er niet jaren later achter komen dat hij toch niet de dader was. Oeps, foutje!

Fairytale wat afschuwelijk dat je dit hebt meegemaakt. En wat begrijpelijk dat je leven en denken compleet heeft veranderd.
Hoe je erover denkt respecteer ik, maar ik wil wel de kanttekening plaatsen dat Nederland in vergelijking met andere Europese landen zeker niet soft is.
Alsnog te soft voor jou, dat kan, maar mensen hebben hier vaak geen goed beeld van.



Heb hier nog niet echt gereageerd maar heb je Jeugdzorg al van dichtbij meegemaakt? :+

Janneke2

Berichten: 22753
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:32

Askja schreef:
(nabestaanden van) slachtoffers van een ernstig misdrijf als verkrachting of moord hebben sowieso levenslang, ongeacht of de dader bijv. jaar en tbs krijgt, of levenslang. Dat valt niet gelijk te trekken.
Wat zou dan het alternatief moeten zijn voor de 'softe' Nederlandse rechtspraak? Het Amerikaanse systeem? Je kunt nou niet zeggen dat de samenleving daar vreedzamer en veiliger is dan hier.

...en andermaal met alle respect: ik herken mijzelf niet in dit beeld.
Ik ben incestvrouw.
Ik heb een prachtig leven (accoord, na een zware start) - ik heb zeker geen levenslang.

Ik snap dat het voor andere survivors anders kan voelen en anders kan zijn.

Soms denk ik, dat "omstanders" met uitdrukkingen als 'het is een trauma voor je hele leven' vooral medegevoel en afschuw willen uitdrukken. Op zich prima.

Maar als incestvrouw heb ik zo langzamerhand wel een beetje een hekel aan het idee dat ik mijn hele verdere leven gebukt 'zal' gaan onder het wangedrag van mijn ex-broer.
Met empowerment heeft het weinig te maken.

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:48

purny schreef:
@Nikass: het zoveelste voorbeeld dat jeugdzorg niet goed heeft gefunctioneerd. Als ik mijn werk niet goed doe sta ik op straat. Waarom niet jeugdzorg?
Zijn die mensen heilig voor jou?


Het is wel waar wat Nikaes zegt.. ik werk zelf in de jeugdzorg en de psychiaters&artsen draaien elke dag al bomvolle spreekuren. Soms is de wachtkamer zo vol dat veel mensen niet eens kunnen zitten. Deze mensen kunnen ook niet meer kinderen/jeugd zien want dat zou betekenen dat de afspraken ingekort moeten worden met alle gevolgen van dien..

Bij ons werken een stuk of 15 artsen&psychiaters die elke dag volgepland zitten van 8-17u. Dus 1 psychiater ziet 9 mensen op een dag. En dat x15 komen er dus zon 135 clienten op 1 dag voor een afspraak..

purny

Berichten: 27497
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 22:37

Het was misschien te makkelijk om jeugdzorg de schuld te geven. Maar je hoort alleen de foute verhalen. Laat politiek den haag dan op z'n minst naar het management kijken.

Electra63

Berichten: 17844
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 22:48

purny schreef:
Het was misschien te makkelijk om jeugdzorg de schuld te geven. Maar je hoort alleen de foute verhalen. Laat politiek den haag dan op z'n minst naar het management kijken.


Ook het grootste deel van het management doet wat hij/zij kan.
Zorginstellingen hebben tegenwoordig duizenden werknemers en cliënten, dat moet toch geleid worden, anders wordt het een zooitje.

Maar we gaan wel erg off-topic.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:22

De schuld kan nooit bij jeugdzorg liggen. Het is de regering die besluit dat meer bij eigen kracht moet komen te liggen en daardoor meer gaat bezuinigingen, terwijl veel jeugdzorg gevallen niet vanuit eigen kracht zijn op te lossen. Ik heb stage gelopen in een Sociaal Wijkteam, niet vanuit jeugdzorg gelukkig. Ik zag collega's zo ploeteren. Twee van hen raakten er bijna overspannen door, doordat ze zo grote caseload hadden.

Popstra
Berichten: 13764
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:38

Askja schreef:
Citaat:
En nee, ik laat mij niet lijden door emotie.
Waardoor dan wel?

Gezond boeren verstand ;)
Maar wat vind jij dan? Dat er met zulke onmogelijke lieden gezellig dagelijks een kopje thee gedronken moet worden onder een goed gesprek a 410 euro per dag??? :roll:

Janneke2

Berichten: 22753
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:56

Popstra schreef:
Ik heb het hier wel over het BEWUST doden van een ander.
iemand die bewust bezig is met het beramen van een moord, stelselmatig mishandelen, verkrachten of noem maar op en het nog toegeven ook....nee die verdiend het niet te leven maar dat is mijn mening. En nee, ik laat mij niet lijden door emotie.


Als schoolfrik die ook zelf nog even een andere duit in een zakje had gedaan (ik vind niet dat een verkrachting een levenslang trauma is)...
was ik even in verwarring.
"Ik laat mij niet lijden door emoties" - dat is uitstekend, een mens kan vreselijk lijden aan psychische klachten.

Maar ter zake: de bovenstaand beschreven misdadigers krijgen gewoon gevangenisstraf, hoor.

Verder is TBS inderdaad duur, maar maak je andermaal geen zorgen: er wordt keihard gewerkt.
Bespaar mij dus emoties door op te zouten over 'theedrinken'.

TBS is een menselijke maatregel, die bijdraagt aan rechtszekerheid: wie zijn wil niet in vrijheid kon bepalen wegens geestesziekte, krijgt niet alleen straf maar ook behandeling van de geestesziekte. (En dat gaat ook niet over 'smoesjes' en met name de beroepscriminelen zien het als strafverzwaring. Tegenwoordige mode "verdachte wilde niet meewerken aan onderzoek in de Pieter Baan kliniek". Verdachte zijn goed recht, maar observatie gebeurt wel en TBS soms ook.)
Verder draagt TBS bij aan 'engerds van de straat'.

En persoonlijk vind ik 'het ook nog toegeven' eerder een pluspunt. (Accoord "het is de toon die de muziek maakt/ die ziek maakt". Trots zijn op wandaden is van een andere orde dan bijvoorbeeld de familie van het slachtoffer ter wille zijn door de begraafplaats van het lijk te melden.)

Dus tja - er zijn mensen voor de doodstraf en dat valt onder de vrijheid van meningsuiting. Maar ik doe niet zo aan "het recht op eigen feiten" en ik lees weinig inzicht in het rechtssysteem.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:30

Popstra schreef:
[
Gezond boeren verstand ;)
Maar wat vind jij dan? Dat er met zulke onmogelijke lieden gezellig dagelijks een kopje thee gedronken moet worden onder een goed gesprek a 410 euro per dag??? :roll:


als jij denkt dat een PIJ of TBS er zo uit ziet, snap ik je gedachtengang. GELUKKIG word er ook een kopje thee gedronken met deze jongeren of volwassenen. Ze zijn nog altijd mens namelijk. Moreel en ethisch gezien verdienen zij zorg en aandacht. Ongeacht of dit voor verbetering van hun gedachtengoed zorgt. Ook iemand die levenslange afstraffing krijgt (dus zonder behandeling), blijft een mens...

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:31

Ik kom even onder de steen vandaan maar is er geen optie dat jullie hier een apart topic over maken?

Persoonlijk vind ik het niet zo netjes dat jullie in dit topic een discussie voeren.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:55

Janneke2 schreef:
Als schoolfrik die ook zelf nog even een andere duit in een zakje had gedaan (ik vind niet dat een verkrachting een levenslang trauma is)...
was ik even in verwarring.

Ik vraag me af hoe je dit kan vinden? Lijkt me voor elk individueel persoon en gebeurtenis persoonlijk...

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:00

Neverland schreef:
Ik kom even onder de steen vandaan maar is er geen optie dat jullie hier een apart topic over maken?

Persoonlijk vind ik het niet zo netjes dat jullie in dit topic een discussie voeren.


Ik zou niet weten waarom dit niet netjes is.
Dit is geen condoleanceregister maar een discussietopic, waarin volgens mij op een nette manier met elkaar wordt gediscussieerd.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:01

Neverland, deze discussie is hier wel degelijk relevant. Het gaat hier om twee gruwelijke zaken die veel emoties oproepen, maar ook de vraag hoe om te gaan met dergelijke jeugdige daders. En de vraag hoe zij zo konden ontsporen. Dan kom je al snel uit bij vragen over jeugdzorg, rechtsysteem en breder, wat is recht en gerechtigheid. Ik zie niet hoe dit ongepast is. Ik vind het eerder ongepast als er allerlei details over beide zaken, gepubliceerd door bepaalde media die daarmee niet erg terughoudend zijn, hier uitgebreid besproken worden met een hoop eigen invulling en speculaties.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:16

Janneke2 schreef:
TBS is een menselijke maatregel, die bijdraagt aan rechtszekerheid: wie zijn wil niet in vrijheid kon bepalen wegens geestesziekte, krijgt niet alleen straf maar ook behandeling van de geestesziekte.


Enerzijds vinden we het allemaal geaccepteerd dat gehandicapten (van ons belastinggeld) levenslang in een instelling verblijven maar hebben we er een probleem mee indien iemand (van diezelfde belastingcenten) via een TBS-maatregel levenslang in een instelling moet verblijven omdat hij/zij door geestesziekte te gevaarlijk is om in de maatschappij los te laten. Gevoelsmatig zeg ik ook: zet er maar een spuit in. Maar geestesziek is ook ziek.