Burgerhulpverleners op bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 10:31

Wat super dat je dit wilt doen :)

Zelf heb ik mijn Ehbo, Bhv en lifeguard. Daarnaast draai ik Ehbo op grote evenementen en zat bij hartveilig(zelfde als burgerhulpverlener) wonen. Maar door verhuizing is mijn bereikbaarheid er op achteruit gegaan :)
Het is jammer dat de Sigma er niet meer is, dat had ik graag nog willen doen.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 14:36

Evelyne79 schreef:
voor diegene die hun telefoon snachts op stil hebben staan ( heb ik ook) download de hartslag.nu app
Deze kun je instellen dat die alsnog doorkomt met een oproep. Bij mij blijft ie dan aan een stuk door trillen, nou daar wordt je wel wakker van hoor. die stopt nl niet totdat jij m uitzet.

Hoe doe je dat? Ik heb die app wel, maar kan de instelling niet vinden.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 14:56

Oedi schreef:
Ik denk omdat je beter iemand kan laten reanimeren die daar getraind voor is. Het is natuurlijk lastig om door de telefoon uit te leggen waar je je handen moet leggen, hoe diep je moet masseren, hoe je de kinlift moet doen om iemand te beademen etc. Wanneer je verkeerd zit kun je makkelijk een paar ribben of het borstbeen breken. Daarnaast is het prettig om af te kunnen wisselen met iemand anders, en is het ook belangrijk dat er zo snel mogelijk een AED wordt gehaald. Van de opgeroepen mensen krijgt een deel het bericht om een AED op te halen en zich dan naar de locatie te begeven, anderen hoeven dit niet te doen en moeten er linea recta heen.



Ribben breken als je verkeerd bezig bent??? Ribben breken doe je ALTIJD bij een reanimatie. Bij een echte persoon ga je zelden te diep geraken, dat pompt nl een pak moeilijker dan een pop.

Het is goed als leken (en daar vallen imo burgerhulpverleners ook onder) beginnen maar als wij (de hulpdiensten) aankomen moeten ze plaats maken. Bij een echt langdurige rea (lees +40 min)gaan wij heel soms beroep doen op externen maar normaal gezien is dat niet nodig.

Evelyne79

Berichten: 4004
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 15:09

Blue_Eyes schreef:
Evelyne79 schreef:
voor diegene die hun telefoon snachts op stil hebben staan ( heb ik ook) download de hartslag.nu app
Deze kun je instellen dat die alsnog doorkomt met een oproep. Bij mij blijft ie dan aan een stuk door trillen, nou daar wordt je wel wakker van hoor. die stopt nl niet totdat jij m uitzet.

Hoe doe je dat? Ik heb die app wel, maar kan de instelling niet vinden.



Telefoonnummer van hartslag.nu ook instellen als prioriteit op je telefoon ;)

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 15:13

Evelyne79 schreef:
Telefoonnummer van hartslag.nu ook instellen als prioriteit op je telefoon ;)

:)* :)* Dat had ik zelf kunnen bedenken... :') Thanks! Meteen gedaan!

Letizia

Berichten: 12151
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 15:25

Ribben breek je idd tijdens een reanimatie en ook al weet je dit theoretisch en heb je al 1000x op een pop geoefend, het is heel naar om dit te voelen tijdens een reanimatie. Slikken en door gaan...
Hier in de regio rijden de ambulances met een Lucas, prachtig systeem, wel gek om bezig te zien.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 15:31


Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 15:41

maximuss schreef:
Oedi schreef:
Ik denk omdat je beter iemand kan laten reanimeren die daar getraind voor is. Het is natuurlijk lastig om door de telefoon uit te leggen waar je je handen moet leggen, hoe diep je moet masseren, hoe je de kinlift moet doen om iemand te beademen etc. Wanneer je verkeerd zit kun je makkelijk een paar ribben of het borstbeen breken. Daarnaast is het prettig om af te kunnen wisselen met iemand anders, en is het ook belangrijk dat er zo snel mogelijk een AED wordt gehaald. Van de opgeroepen mensen krijgt een deel het bericht om een AED op te halen en zich dan naar de locatie te begeven, anderen hoeven dit niet te doen en moeten er linea recta heen.



Ribben breken als je verkeerd bezig bent??? Ribben breken doe je ALTIJD bij een reanimatie. Bij een echte persoon ga je zelden te diep geraken, dat pompt nl een pak moeilijker dan een pop.

Het is goed als leken (en daar vallen imo burgerhulpverleners ook onder) beginnen maar als wij (de hulpdiensten) aankomen moeten ze plaats maken. Bij een echt langdurige rea (lees +40 min)gaan wij heel soms beroep doen op externen maar normaal gezien is dat niet nodig.


In dat geval excuses :') Bij mijn cursus is verteld dat het risico dan veel groter is, maar ik geloof je graag hoor.

Evelyne79

Berichten: 4004
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 15:53

Oedi schreef:
maximuss schreef:


Ribben breken als je verkeerd bezig bent??? Ribben breken doe je ALTIJD bij een reanimatie. Bij een echte persoon ga je zelden te diep geraken, dat pompt nl een pak moeilijker dan een pop.

Het is goed als leken (en daar vallen imo burgerhulpverleners ook onder) beginnen maar als wij (de hulpdiensten) aankomen moeten ze plaats maken. Bij een echt langdurige rea (lees +40 min)gaan wij heel soms beroep doen op externen maar normaal gezien is dat niet nodig.


In dat geval excuses :') Bij mijn cursus is verteld dat het risico dan veel groter is, maar ik geloof je graag hoor.



Ribben altijd breken???
nee hoor, ik heb al diverse reanimaties gedaan en geen enkele keer de ribben gebroken. die zijn vrij flexibel tot op een bepaalde hoogte.
en als je ze wel breekt maar je redt er wel een leven mee...... so what. liever dood zonder gebroken ribben of levend met gebroken ribben?

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 16:26

minikatje schreef:
Wat super dat je dit wilt doen :)

Zelf heb ik mijn Ehbo, Bhv en lifeguard. Daarnaast draai ik Ehbo op grote evenementen en zat bij hartveilig(zelfde als burgerhulpverlener) wonen. Maar door verhuizing is mijn bereikbaarheid er op achteruit gegaan :)
Het is jammer dat de Sigma er niet meer is, dat had ik graag nog willen doen.


Ipv sigma zou je je kunnen aansluiten bij het noodhulpteam van het Rode Kruis.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 16:40

Evelyne79 schreef:
Ribben altijd breken???
nee hoor, ik heb al diverse reanimaties gedaan en geen enkele keer de ribben gebroken. die zijn vrij flexibel tot op een bepaalde hoogte.
en als je ze wel breekt maar je redt er wel een leven mee...... so what. liever dood zonder gebroken ribben of levend met gebroken ribben?



Ik zit er deze week alleen al aan 7. Al dan niet met positieve afloop.
En ja, ze breken altijd (al dan niet voelbaar): kwalitatieve reanimatie is achteraf altijd te zien op rx of scan.

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 16:55

Achteraf op de IC komt het echt maar zelden voor dat er geen ribben kapot zijn gegaan, maar tijdens de reanimatie merk je dat niet altijd. Hier werken wij en ambulance met de autopulse, ook een mooie oplossing voor langdurige reanimaties. Overigens ook wel erg nieuwsgierig naar de ervaringen met de lucas :j

Ik wilde me aanmelden voor burgerhulpverlening (zeker nu ik in klein dorpje woon met wel aanwezige AED), maar helaas heb ik geen geldig EHBO/BHV-diploma. En aangezien ik leiding geef aan het ALS-team en de ALS-trainingen verzorg vertik ik het toch echt om naar een EHBO-cursus te gaan om burgerhulpverlener te mogen worden :+ Wel heel blij met alle betrokkenheid hier, want dat vergroot de kansen voor de patiënt absoluut!

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:27

gomir schreef:
Achteraf op de IC komt het echt maar zelden voor dat er geen ribben kapot zijn gegaan, maar tijdens de reanimatie merk je dat niet altijd. Hier werken wij en ambulance met de autopulse, ook een mooie oplossing voor langdurige reanimaties. Overigens ook wel erg nieuwsgierig naar de ervaringen met de lucas :j

Ik wilde me aanmelden voor burgerhulpverlening (zeker nu ik in klein dorpje woon met wel aanwezige AED), maar helaas heb ik geen geldig EHBO/BHV-diploma. En aangezien ik leiding geef aan het ALS-team en de ALS-trainingen verzorg vertik ik het toch echt om naar een EHBO-cursus te gaan om burgerhulpverlener te mogen worden :+ Wel heel blij met alle betrokkenheid hier, want dat vergroot de kansen voor de patiënt absoluut!


Ik ga ook niet naar een EHBOcursus hoor, maar ik kon mij wel gewoon aanmelden. Je moet geloof ik de laatste datum van je cursus doorgeven, dus ik heb mijn ALS cursus opgegeven.

Wat betreft heb ribben breken, het gebeurt vaak maar zeker niet altijd. Krijgen ze op de IC ook regelmatig binnen zonder breuken, terwijl er dan gewoon goed gereanimeerd is. Zal ook wel aan de patiënt zelf liggen Hoe stevig alles nog is.

Zelf een keer een borstbeen gebroken bij de eerste massage, was idd flink slikken en weer door, fijn is anders.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23472
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:41

gomir schreef:
Achteraf op de IC komt het echt maar zelden voor dat er geen ribben kapot zijn gegaan, maar tijdens de reanimatie merk je dat niet altijd. Hier werken wij en ambulance met de autopulse, ook een mooie oplossing voor langdurige reanimaties. Overigens ook wel erg nieuwsgierig naar de ervaringen met de lucas :j

Ik wilde me aanmelden voor burgerhulpverlening (zeker nu ik in klein dorpje woon met wel aanwezige AED), maar helaas heb ik geen geldig EHBO/BHV-diploma. En aangezien ik leiding geef aan het ALS-team en de ALS-trainingen verzorg vertik ik het toch echt om naar een EHBO-cursus te gaan om burgerhulpverlener te mogen worden :+ Wel heel blij met alle betrokkenheid hier, want dat vergroot de kansen voor de patiënt absoluut!


Je kan ook een reanimatie training volgen bij burgeraed

Evelyne79

Berichten: 4004
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:47

Polly schreef:
gomir schreef:
Achteraf op de IC komt het echt maar zelden voor dat er geen ribben kapot zijn gegaan, maar tijdens de reanimatie merk je dat niet altijd. Hier werken wij en ambulance met de autopulse, ook een mooie oplossing voor langdurige reanimaties. Overigens ook wel erg nieuwsgierig naar de ervaringen met de lucas :j

Ik wilde me aanmelden voor burgerhulpverlening (zeker nu ik in klein dorpje woon met wel aanwezige AED), maar helaas heb ik geen geldig EHBO/BHV-diploma. En aangezien ik leiding geef aan het ALS-team en de ALS-trainingen verzorg vertik ik het toch echt om naar een EHBO-cursus te gaan om burgerhulpverlener te mogen worden :+ Wel heel blij met alle betrokkenheid hier, want dat vergroot de kansen voor de patiënt absoluut!


Je kan ook een reanimatie training volgen bij burgeraed


Vaak via je verzekering ook, maar ik snap je principekwestie

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23472
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:54

Als je via project burgeraed een reanimatietraining volgt word dit betaald door de gemeente en is dus geheel kosteloos

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 21:45

Hoe doen jullie de beademing? Gewoon mond-op-mond, of nemen jullie bij een oproep een beademingsmasker/doekje mee? Ik heb namelijk alleen de eerste manier geoefend, maar de andere twee lijken me hygiënischer ivm mogelijk braaksel/bloed?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23472
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:46

Ik heb beademingsmaskers (mee geoefend) in de auto's liggen en sleutelhangers met beademingsdoekjes aan elke bos sleutels

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:00

Ik ben burgerhulp verlener. In de wijk hier waar ik woon kon je dat eerst niet zijn, sinds een paar maanden kan dat wel en kreeg ik idd de goedkeuring. Heb nog geen oproepen gehad.

Ik heb zelfs een mondkapje binnen handbereik liggen die ik zo ( als ik thuis ben ) kan meepakken. Niet alleen vanwege hygiëne, maar ook dat de beademing via een mondkapje makkelijker gaat!

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:20

Ambuballon ;-) al dan niet met canule of tube, heb die altijd bij.
En zo niet: compression only cpr, hartmassage is sowieso het belangrijkst.

Britt_Sisi

Berichten: 8948
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:27

Bij mij zeiden ze ook altijd als je ribben breekt of kneust doe je het goed.. mijn laatste bhv instructeur was het hier niet mee eens. Die zei als dat gebeurt zit je gewoon op de verkeerde plek, dus hij maakte mij weer heel erg aan het twijfelen.
Mijn broer had zwaar gekneusde ribben, niet gebroken gelukkig.

Op mijn werk heb ik zo'n mondkapje aan mijn sleutelbos zitten, just in case..

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 23:17

Weet je wat het grootste probleem is: het overgrote deel van die instructeurs hebben geen of niet genoeg praktijkervaring. Dat zijn zgn poppompers ;-)...
Wij hebben al interventies gehad waar omstaanders initieel begonnen waren met cpr maar gestopt waren om dat "ze iets hadden voelen kraken"... Dat is intriest...
Weet je: bij een rea is degene die daar ligt dood, doe iets/ probeer iets, doder dan dood ga je ze niet maken ;-)... Dus geen angst om iets te doen: ze zijn op dat moment "dood", het kan dus alleen maar verbeteren :-)...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23472
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 08:09

Ik heb ook diverse reanimatie slachtoffers gezien die het niet gehaald hebben en een paar daarvan waren gereanimeerd met de lucas, dat was heel best te zien.

Wat hierboven al geschreven is, so is dood en je geeft ze een kansje

Britt_Sisi

Berichten: 8948
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 08:11

Wat is de Lucas? Dat pomp apparaat?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23472
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 08:20

Ja klopt