Reuzenpanda's komen naar Ouwehands!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Reuzenpanda's komen naar Ouwehands!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 20:12

Bron: http://www.ouwehand.nl/Reuzenpanda-s-ko ... 10182.html

Maandag 26 oktober, tijdens het staatsbezoek van koning Willem Alexander en koningin Maxima aan China, heeft de Chinese president Xi Jinping ingestemd met een zoölogische samenwerking tussen Nederland en China met als doel de bescherming van de reuzenpanda. Onder toeziend oog van de Chinese president en koning Willem Alexander is er een samenwerkingsovereenkomst ondertekend door Ouwehands Dierenpark en de Chinese Wildlife Conservation Association.

Ouwehands Dierenpark zal verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van deze unieke samenwerking. De dierentuin is trots en bijzonder blij de reuzenpanda’s te mogen verwelkomen in Rhenen. Nederland is een van de weinige landen buiten China waar deze bijzondere en bedreigde diersoort te zien zal zijn.

De afgelopen jaren is er frequent contact geweest met State Forestry Administration, Chinese Wildlife Conservation Association, het Wolong Giant Panda Centre en andere Chinese instanties. De jarenlange inspanningen hebben er nu toe geleid dat Ouwehands Dierenpark kan toetreden tot dit unieke natuurbeschermingsproject. De dierentuin heeft decennia lang expertise opgebouwd op het gebied van fok, verzorging, huisvesting, bescherming van en onderzoek naar beren.



Natuurbescherming
Met de komst van de reuzenpanda’s committeert Ouwehands Dierenpark zich aan een uitgebreid natuurbeschermingsproject. Naast de komst van de reuzenpanda’s naar Rhenen zal er jaarlijks een bijdrage gedaan worden ter ondersteuning van de
werkzaamheden van het Wolong Giant Panda Centre. Dit centrum richt zich op de bescherming van het leefgebied van de reuzenpanda, onderzoek, fok en het terugplaatsen van de reuzenpanda in het wild.

Onderzoek is tevens een belangrijk onderdeel van het project in Ouwehands Dierenpark. Samen met Wageningen University & Research Centre en Chinese reuzenpanda onderzoekers ontwikkelt de dierentuin een onderzoeksplan met als doel bij te dragen aan het in stand houden van deze unieke diersoort.


De reuzenpanda
De reuzenpanda is een zwaar bedreigde diersoort en komt alleen in China in het wild voor. De laatste telling toonde aan dat er nog ongeveer 1.850 reuzenpanda’s in het wild leven. De reuzenpanda eet voornamelijk planten maar behoort tot de carnivoren. De reuzenpanda eet vrijwel uitsluitend bamboe dat in grote hoeveelheden voorkomt in het natuurlijk leefgebied. De reuzenpanda is te herkennen aan zijn dikke, zwart-witte vacht en de donkere ringen rond zijn ogen. Bij de geboorte weegt een jong +/- 100 gram. Een volwassen dier kan het gewicht van ongeveer 100 kilo bereiken.


OOOOHHH I'M SO EXCITING, ik hou heel erg van beren (en andere dieren), maar reuzenpanda's staan met stipt op nummer 1!!!! <3 <3 <3 <3 <3

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Reuzenpanda's komen naar Ouwehands!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:13

Geweldig!
Ik heb ze gezien in een dierentuin in Australië en ik heb wel een uur staan kijken denk ik. Wat een schitterende en bijzondere dieren.

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: Reuzenpanda's komen naar Ouwehands!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:24

Ik heb ze ooit (toen was ik nog klein) in Beekse bergen gezien, toen waren ze ook speciaal in NL. Erg indrukwekkend want ik ben dat nooit vergeten. Zulke bijzondere dieren...

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Reuzenpanda's komen naar Ouwehands!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:28

Is dat een van de 'cadeautjes'van China waar er jaarlijks tonnen voor neer moet leggen en uiteindelijk nooit mag houden? Daar gaat ons geld maar dan liever deze panda's dan al die gelukzoekers. Ben benieuwd hoe het het dierenpark af gaat. Gaat veeeel bamboe in haha

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Reuzenpanda's komen naar Ouwehands!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 20:55

Unihorsen, zo zit het precies :jj maar ik denk dat het Nederland ook veel kan opbrengen! Mensen uit veel landen komen er speciaal heen (wij zijn ooit speciaal naar wenen gegaan) en idd, die bamboe man kan nu gaan uitbreiden!

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Re: Reuzenpanda's komen naar Ouwehands!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:58

Is er ook bekend wanneer ze naar NL komen, of wordt dit een 6 jaren plan bij wijze van spreken :?

Lijkt mij heel mooi en bijzonder om de panda's in het echt te kunnen zien :j

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:00

Panda's <3

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:00

September 2016 moeten ze komen :)
Ik wil ze ook wel even in het echt bekijken ...

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Reuzenpanda's komen naar Ouwehands!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:04

Ik hoorde net op t nieuws dat Rhenen ze huurt voor 1 miljoen per jaar...

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 21:05

Het is dan ook al wel een jaar bekent, maar het mocht niet bekent worden gemaakt aan de rest van Nederland en de wereld.

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:07

unihorses schreef:
Is dat een van de 'cadeautjes'van China waar er jaarlijks tonnen voor neer moet leggen en uiteindelijk nooit mag houden? Daar gaat ons geld maar dan liever deze panda's dan al die gelukzoekers. Ben benieuwd hoe het het dierenpark af gaat. Gaat veeeel bamboe in haha


Thanks for making my night. Moet altijd smakelijk lachen om dit soort bizarre opmerkingen.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Reuzenpanda's komen naar Ouwehands!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:20

Citaat:
Het ministerie van Buitenlandse Zaken zegt dat er voor Nederland geen kosten zijn verbonden aan de komst van de panda's.
nos.nl

Dus met meer kosten dan eten en een verblijf zal het niet gaan kosten. Maar het zal rhenen wel goed doen.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Reuzenpanda's komen naar Ouwehands!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:25

Grote voordeel is wel dat bamboe ontzettend snel groeit en zich razendsnel vermeerderd dus qua eten is het ook prima te organiseren.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Reuzenpanda's komen naar Ouwehands!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 23:13

Wat apart. Ik had een keer gezien met een televisie programma dat dierentuinen voor de panda s moeten betalen? Maar beter!

tweebelgen
Berichten: 713
Geregistreerd: 24-11-09

Re: Reuzenpanda's komen naar Ouwehands!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:48

België heeft er vorig jaar 2 "gekregen" van China. Je kan ze bezichtigen in Pairi Daiza te Brugelette.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Reuzenpanda's komen naar Ouwehands!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 08:46

Ja dat is nog een hele rel geweest met de Zoo van Antwerpen.
Ik wou ze gaan zien maar toen kwam ik er achter dat de toegangstickets met 30% verhoogd zijn door die luie dieren.
En ja dat is 1 van die cadeautjes van China waar miljoenen neergeteld wordt.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 08:55

knollentuin schreef:
Ik hoorde net op t nieuws dat Rhenen ze huurt voor 1 miljoen per jaar...


Dat meen je? Een cadeau die ze moeten huren? Betalen voor iets wat dus niet eigendom word van "Nederland".

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 08:56

Ik hoorde idd ook dat ze geleasd werden. Wat dus zoveel betekend als: we betalen er een x bedrag per jaar voor, en als het niet meer bevalt moeten ze terug, want ze zijn niet van ons.
Ach ja, moet zeggen dat ik het wel cool vindt. Had idd naar Belgë willen gaan, dat schijnt echt een fantastisch park an sich ook al te zijn. Maar nu toch ook maar een tripje naar Rhenen plannen als ze er zijn ^^

OutOfTheWood

Berichten: 1999
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 08:59

Dat ze moeten betalen voor die beesten vind ik vreemd.
Ze zouden blij moeten zijn ( met de crisis van tegenwoordig ) dat dierentuinen nog nieuwe dieren willen aannemen en een programma mee willen starten.

Was het nooit zo dat ze dieren ruilden voor een fokbestand en om inteelt te voorkomen?
Dat heb ik namelijk altijd geleerd :=

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Reuzenpanda's komen naar Ouwehands!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:04

Prachtige beesten zijn het! toen ik in Beijing was zijn we uiteraard daar naar de dierentuin geweest om ze te bezichtigen.
zodra ze er zijn ga ik natuurlijk een kijkje nemen :)

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 13:23

OutOfTheWood schreef:
Dat ze moeten betalen voor die beesten vind ik vreemd.
Ze zouden blij moeten zijn ( met de crisis van tegenwoordig ) dat dierentuinen nog nieuwe dieren willen aannemen en een programma mee willen starten.

Was het nooit zo dat ze dieren ruilden voor een fokbestand en om inteelt te voorkomen?
Dat heb ik namelijk altijd geleerd :=

Ik heb zelf begrepen dat het jonge dier uit Wenen (Fu Long) terug naar China is gegaan om daar ook weer te gaan fokken met andere dieren, idd om de inteelt te voorkomen. Misschien doen ze het elke keer anders, maar zo ging het idg met Fu Long.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Reuzenpanda's komen naar Ouwehands!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:53

Reuzenpanda's zijn een beetje een ander verhaal. Er zijn maar heel weinig panda's buiten china. En heel veel zijn er in leen vanuit china. Elke reuzenpanda wordt gezien als staatseigendom en hun jongen zijn dus ook eigendom van de staat china.

Deze panda's planten zichzelf ook maar slecht voort. En er zijn er nog zo weinig van en china heeft er zo veel 'rechten op' dat eigenlijk geen echte heil meer wordt gezien in een fokprogramma. De enige reden dat ze nog zo populair zijn om te lenen en mee te fokken heeft te maken met de publiciteit die het een dierentuin oplevert.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Reuzenpanda's komen naar Ouwehands!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 14:09

Dat was er idd ook zo bijzonder aan Fu Long, hij was op natuurlijke manier geboren. Normaal met ivf volgens mij? Zij zijn monsterlijk lui haha

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:11

eclair98 schreef:
Dat was er idd ook zo bijzonder aan Fu Long, hij was op natuurlijke manier geboren. Normaal met ivf volgens mij? Zij zijn monsterlijk lui haha


:j :j :j

OutOfTheWood

Berichten: 1999
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Reuzenpanda's komen naar Ouwehands!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:57

Ze fokken ze "weinig" omdat ze pas fokken als ze totaal tevreden zijn.
Als dat is gelukt, wat mogelijk is ... dan kom je bij het volgende punt.
Het vrouwtje is maar 3 dagen per jaar vruchtbaar ... en dan moeten ze het maar net doen.
Dusja...lastige zaak :=