Beveiliging in Nederland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 17:04

verootjoo schreef:
Er is meer beveiliging dan je denkt en ziet :) bv bij grote evenementen lopen er ook altijd veel beveiligers in burger rond. En die halen ook regelmatig verdachte mensen uit de massa. Dit valt over het algemeen niet echt op.
Ook wordt er achter de schermen veel meer in de gaten gehouden dan je weet :j

Dit precies, en dat is ook veel beter imo. Iemand die kwaad wil kan dan niet het idee hebben dat ie na de security gewoon zijn gang kan gaan, wat maakt dat hij zich verdacht zal gedragen, wat weer zorgt dat hij opgemerkt wordt (waarschijnlijk).
Terrorisme verandert maar veiligheidskunde ook.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:09

bruintje123 schreef:
De dames en heren politie zijn inderdaad geen lachertje. Die werken kei hard voor een verschrikkelijk slecht loon.
Maar hun grootste irritatiepunt is ook dat de dader sneller vrij is dan dat hun er papierwerk van hebben.
Ja ons rechtssysteem is een lachertje.

Het is off topic, het kan irritant zijn - maar ik ben het er nul komma nul procent mee eens.
En de betere dienders met mij.
Ik ben alleen maar blij dat ik niet in een politie staat leef.
(En spaar me dus het off topic etc.)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Beveiliging in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:13

Heel apart dat ik dan blijkbaar alleen maar slechte dienders om me heen ken zoals jij suggereert.
een politiestaat is ook weer wat anders dan het softe beleid hier. Er zit nog wat tussen.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Beveiliging in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 20:01

Soft beleid is 1 ding en veel "frommelieren" daar wordt bijna niemand blij van.

Maar zowel gewone burgers, verdachten als veroordeelden hebben rechten.
...en we hebben krek de politie om die rechten te waarborgen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Beveiliging in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 20:09

En waar beweer ik anders?
Maar dat is inderdaad nogal offtopic.

melody7

Berichten: 13689
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 20:35

Ik heb het idee dat de beveiliging echt opgeschroefd is, ik zie hier altijd zoveel politie op de stations. (echt in linie waar iedereen doorheen loopt, niet zomaar 2 agenten die rondlopen oid.)

Bij alle concerten waar ik ben geweest was ook altijd controle, (op die bij 1 zaal na maar dat was 2 jaar geleden) maar helemaal voorkomen is natuurlijk onmogelijk.

Anoniem

Re: Beveiliging in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:29

Voorkomen is onmogelijk. Dan moet je iedereen die met openbaar vervoer wil gaan fouilleren. Of mensen bij een tankstation (enig idee wat een ellende je daar met een bom kan aanrichten?), maar ook bij dierentuinen en pretparken. Dat resulteert in lange (drukke) wachtrijen, wat ook weer een 'perfect' doelwit is.

Je kunt een aantal maatregelen nemen maar voorkomen is onmogelijk.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:52

Alles heeft zijn voor en nadelen. Strenge controles betekend vaak weer opstoppingen, veel mensen in de rij/op een hoop en dat is dus juist iets wat je niet wil. En creƫert vaak ook weer een gevoel van schijnveiligheid want juist de gecoƶrdineerde terrorist zorgt er wel voor dat hij er tussendoor kan glippen. Het is dus zoeken naar een middenweg.

Ik ga er even vanuit dat de beveiligers worden getraind op het herkennen van bepaalde signalen. Dit kan in lichaamshouding zijn, de omvang van een bedreiging en van de tas/kleding en ja, vast ook uiterlijk van de personen.

De wapens of bommen die de echte terroristen gebruiken passen niet in een handtasje. En zullen ook niet onder een spaghetti truitje passen. Bij de grote evenementen zal er veelal denk ik globaal op "terroristen" gecontroleerd worden. Het echte fouilleren zal denk ik nog steeds zijn op verboden/gevaarlijke middelen (boksbeugel, messen, drugs, ect) op een festival/voetbal/ander terrein.

Daarnaast snap ik ergens ook wel dat personen wel in het visier zijn, maar niet opgepakt. Want als ze nu iedereen die ze als een gevaar zien oppakken zal je denk ik nog verbaast zijn over hoeveel personen je het hebt. En wanneer is iemand een gevaar? Als je hem oppakt zal hij misschien even schrikken maar gaat hij een half jaar later aan de slag. Zijn denkwijze zal je ermee niet veranderen. Je moet kopstukken te pakken zien te krijgen om te voorkomen dat er lone (of toch niet zo lone) wolves ontstaan. Want iedereen controleren gaat gewoon niet.

Ons leger is gewoon kaal bezuinigd. Dat komt mede doordat de burger dat wilde (in ieder geval de meerderheid). Nu vinden ze het belachelijk dat het leger pang pang moet roepen, maar ja, die kogels kosten ook geld en ze moeten toch ergens op bezuinigen.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:59

finnens schreef:
Toen mijn moeder van london naar Amsterdam vloog had ze geeneens paspoort controle. Daar was iemand van schiphol wel lichtelijk 'geschokt' over.


Als je van Schiphol naar Londen vliegt heb je zowel in Amsterdam als in Londen poortjes die pas openen als je je paspoort/id door de scanner hebt gehaald.

xTammyy

Berichten: 4408
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Beveiliging in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 16:05

Toevallig werk ik in deze sector.
Een goede beveiliger pikt steeds iemand uit de rij om deze vervolgens grondig te fouilleren.
Wanneer mensen dat in de rij zien, willen degenen die iets illegaals bij hebben nog wel eens omdraaien en later pas terug komen.
Daardoor hoef je dus niet iedereen te fouilleren want doordat men ziet dat de pakkans groot is, proberen ze het niet eens.
Dan de tassencontrole. Het doel hiervan is om grote voorwerpen welke verboden zijn te vinden. Drugs ed komt toch wel binnen, dan zou je echt met een hond er bij moeten gaan staan.

Het vluchtige fouilleren heeft eigenlijk niet veel zin. Echter besteden niet alle bedrijven hier voldoende aandacht aan bij het opleiden van hun personeel. Vaak zie je dit pas wanneer er iets fout is gegaan.