Ik ben stil. Jij ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lumi

Ik ben stil. Jij ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 12:08

Omdat ik nog geen topic kon vinden en eigenlijk wel benieuwd ben.

Waarom ben jij vanavond wel of juist niet stil?

Avelienvd

Re: Ik ben stil. Jij ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:09

Wel stil. Uit respect naar de gevallenen

Anoniem

Ik ben absoluut stil om 20.00.
Dat verdient eeuwig respect.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-05-17 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

SweetVanille

Vanzelfsprekend. Ik vind het niet meer dan normaal, ik hoop dat iedereen toch wel dat kleine beetje respect op kan brengen om even 2 minuten stil te zijn.

Want wat is 2 minuten stilte als je bedenkt wat ze hebben meegemaakt.

Tuigje

Re: Ik ben stil. Jij ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:10

Uiteraard en geen discussie over mogelijk.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:11

SweetVanille schreef:
Vanzelfsprekend. Ik vind het niet meer dan normaal, ik hoop dat iedereen toch wel dat kleine beetje respect op kan brengen om even 2 minuten stil te zijn.

Hier ben ik het mee eens.

Vorig jaar belandde ik op het station. Alle treinen en trams stonden netjes stil, het werd ook omgeroepen, maar heel veel mensen kakelden gewoon de hele tijd door. Dat vind ik heel asociaal.

Vanavond ga ik voor de herdenking naar de Waalsdorpervlakte.

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:11

Uiteraard ben ik stil. Ik twijfel nog of ik weer de hele ceremonie ga kijken via tv.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 12:12

SweetVanille schreef:

Daar ben ik het absoluut mee eens, ook ik vind dat je stil hoort te zijn. Maar hoor in mijn omgeving toch mensen die daar anders over denken, vandaar dat ik benieuwd was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:13

Ik ben altijd stil, ik weet nog goed dat ik een paar jaar geleden met mijn moeder in de auto zat op weg naar huis dat we de tijd in de gaten hielden maar al gauw door hadden dat we niet optijd terug zouden zijn. We zijn dus ergens bij een wat breder pad wat daarna over liep in fietspad gestopt tegen 5 voor 8 en hebben op die manier toch herdacht. Voor mij is het een stukje respect en denk ik ook aan mijn opa en oma die elkaar tijdens (of net na weet het niet precies) de oorlog hebben ontmoet, mijn oma was duitse en opa nederlands. Deze hebben de oorlog dus ook van heel dichtbij mee gemaakt en hier werd ook altijd wel openlijk over gesproken. Mijn oma is 7 jaar geleden nog redelijk plotseling overleden (geen afscheid genomen) dus ik denk altijd ook aan haar en aan hoe sterk ze altijd was ondanks haar handicaps etc. en natuurlijk gewoon in het algemeen al alle mensen die het hebben mee gemaakt aan alle overledenen etc.

SweetVanille

Szan schreef:
SweetVanille schreef:

Hier ben ik het mee eens.

Vorig jaar belandde ik op het station. Alle treinen en trams stonden netjes stil, het werd ook omgeroepen, maar heel veel mensen kakelden gewoon de hele tijd door. Dat vind ik heel asociaal.

Vanavond ga ik voor de herdenking naar de Waalsdorpervlakte.

Serieus? Mensen die het lef hebben gewoon door te praten??
Die hebben hun verstand ook niet helemaal dan...
Ik zou echt de neiging hebben die mensen achteraf aan te spreken... >;)

JustMe8484

Uiteraard. Ik vind dit heel belangrijk. Uit respect naar de mensen die toen gesneuveld zijn. Maar ook voor de mensen die nu nog dagelijks sneuvelen, de mensen die niet in vrijheid leven en de mensen die vechten voor de vrijheid van ons en anderen.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:14

Ik ben zeker ook 2 minuten stil.

Vorig jaar had ik paardrijles op 4 mei van half 8 tot half 9, toen hebben we om 8 uur ook gewoon 2 minuten stilte gehouden.

Ik vind dat wel zo netjes, uit respect naar de mensen die ervoor gezorgd hebben dat wij vandaag de dag in vrijheid kunnen leven.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:14

Ik ben stil, altijd, elk jaar, al sinds ik me bewust ben van de dodenherdenking.

Vorig jaar zat ik bij mijn vriend in de auto en toen zijn we ergens geparkeerd om het verslag van de Dam te kijken en ook wij zijn 2 minuten stil geweest. Andere jaren en vanavond thuis op de bank met ook het verslag van de Dam op.

Ik vind het niet meer dan normaal, maar tegelijkertijd ook iets moois en bijzonders om te doen. Om respect te betuigen naar de gevallenen, maar ook naar de veteranen die nu nog onder ons zijn. Om even stil te staan bij hoe goed ik het hier heb, dat ik op mijn 20e op mijzelf kan wonen, mijn eten kan betalen en over een klein weekje mijn examens kan doen. Om even stil te staan bij het feit dat ik gewoon de deur uit kan lopen zonder ergens bang voor te hoeven zijn. Want dat vergeet je nog wel eens, dat dat een voorrecht is. Zeker als je naar de rest van de wereld kijkt.

Dus ja. Ik ben stil.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:15

Absoluut stil! Aantal jaar ook naar kranslegging geweest werd er namens de familie 1 gelegd voor mijn oudtante

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:16

Wel stil, hoewel ik er wel elk jaar over twijfel.
Ik vind het een stukje respect naar de mensen die voor onze vrijheid gevochten hebben of nog steeds vechten.

Selka

Natuurlijk ben ik stil. Hier gaat de TV aan als ik op tijd thuis ben.

Kan enorm slecht tegen mensen die gewoon door kletsen.

Eleionomae

Ook hier 2 minuten stil. Dit jaar vanaf ameland waar we of de dienst bij de begraafplaats bij wonen of in het huisje de ceremonie op de dam kijken

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:17

Ik ben stil, maar niet alleen voor de gevallenen in de tweede wereldoorlog.
Ik ben stil voor die mensen, maar ook voor de mensen die vandaag de dag nog hun leven riskeren, ik ben stil voor alle mensen die wat van de wereld proberen te maken, ik ben stil voor al het leed dat plaats vindt en gevonden heeft. Want ondanks dat je zou denken dat er wel geleerd is van zo'n ingrijpende gebeurtenis als toen, maken we er nog steeds een rotzooitje van...

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:17

Oh ja, ik ben één keer niet stil geweest... toen woonde ik nog bij mijn ouders en zaten we helemaal klaar voor het stiltemoment voor de tv. Wél met de schuifpui open, want het was toen een heel warme 4 mei. Rent er vlak voor het 20u-moment een mama eend met 3 kuikens in paniek naar binnen :')

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:20

Een paar jaar terug vol verbazing dit topic ([WD-V] Starten tijdens dodenherdenking....) gelezen. Stil zijn is blijkbaar niet zo vanzelfsprekend.
Ik ben wel stil en herdenk o.a. mijn opa die gesneuveld is in de oorlog.

Mariska_28

Altijd!
Waren en paar jaar geleden bij een concert van de band Korn. Het werd vanaf het podium opgeroepen en de hele zaal was twee minuten doodstil.. Heel indrukwekkend.

LadyMadonna

Ik ben stil voor de miljoenen slachtoffers van de tweede wereldoorlog. In de hoop dat zoiets nooit meer zal gebeuren. Niet voor slachtoffers van aanslagen, andere oorlogen, vluchtelingen, etc.
4 Mei staat voor mij in het teken van de tweede wereldoorlog. Als we er vanalles bij halen, hoe weten we dan over 50 jaar nog wat we herdenken?

Overigens over mensen die door praten etc... Herdenken is een keuze, geen verplichting...

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:21

Steeph schreef:
Wel stil, hoewel ik er wel elk jaar over twijfel.
Ik vind het een stukje respect naar de mensen die voor onze vrijheid gevochten hebben of nog steeds vechten.

Ik ben benieuwd waarom je twijfelt?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:24

Zeker!
Elk jaar spelen wij met de muziekvereniging op de begraafplaats in het dorp hier.
Vanavond speel ik in m'n eentje de last post (het trompet signaal dat aan de twee minuten stilte vooraf gaat) onder de vlag.
Vind het echt heel spannend want het is altijd zo'n beladen optreden :o En ik ben bang dat ik te snel klaar ben of er juist te lang over doe waardoor ik over 20:00 heenga :oo
Aansluitend zijn we uiteraard twee minuten stil en spelen we daarna het Wilhelmus.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:24

Ik wil dolgraag stil zijn maar de winkel waar ik werk heeft besloten gewoon open te zijn om 8 uur.. even afwachten dus hoe dat gaat.