Nieuwe trend in werkland verplicht twee weken gratis werken

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37381
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Nieuwe trend in werkland verplicht twee weken gratis werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 16:04

http://www.ad.nl/economie/gezocht-zzp-e ... gn_id=A100

Ik kwam dit bericht tegen. Nu weet ik dat er soms rare fratsen worden uitgehaald in zzp land en met name de it (ex is zzp er op dat vakgebied) maar deze is zelfs voor mij nieuw. Best wel een aparte eis om van iemand te verwachten dat hij twee weken zich vol inzet maar en geen geld voor krijgt. Vooral omdat zzp ers het toch van hun inkomen moeten hebben.

Ellende is zou iedere zzp er zich hiervan afwenden stoppen bedrijven er vanzelf mee. Alleen is er altijd wel een wanhopige zzp er die er wel mee accoord gaat.

Overigens de mededeling dat het gebruikelijk is in financien land zoals de rabobank zegt. Ik ben het nog nooit tegen gekomen.

Zou wat zijn, bakker uw brood is lekker. Ik kom de komende twee weken uw brood halen maar pas over twee weken ga ik u betalen. :P denk dat je dan toch echt geen brood meegkrijgt.

Wat vinden bokkers van deze ontwikkeling?

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:14

In één woord belachelijk maar het is denk ik een hele verkeerde kant die er überhaupt opgaan in werk land...
Véél te veel uitzendkrachten en tijdelijke krachten overal. De bazen hebben het voor het zeggen.

Nog zo'n voorbeeld zijn de vele banen die gewoon verbannen worden door/voor vrijwilligers...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37381
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 16:17

Dat klopt. Maar juist de it vergt heel veel. Geen lichte makkelijke baan zonder verantwoordelijkheden. Er hangen vaak ook nog kans op grote claims boven het hoofd en onmogelijke regels wat je niet mag doen als je bij de opdrachtgever weg gaat. En dan ook nog verplicht twee weken moeten werken. -O-

ontherun
Berichten: 4971
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Nieuwe trend in werkland verplicht twee weken gratis werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:22

En degen die dat bedacht heeft zal waarschijnlijk nooit, nog heen 5 min voor niks werken. Sterker nog, zou me niks verbazen als die 'opdrachtgever' er dus aan verdient en de zzp'er, die vaak al moeite heeft om zijn hoofd boven water te houden, eraan ten onder gaat

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Nieuwe trend in werkland verplicht twee weken gratis werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:29

Zo heb je tegenwoordig ook werkervaringsplekken. Volledig afgestudeerde mensen die gratis of voor een stage vergoeding komen werken voor een periode van soms wel een jaar. Het is van de zotte. Maar wat je zegt karuna er zijn altijd wel een paar wanhopigen die het doen waardoor het in stand gehouden wordt.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:30

ach als mijn gas,water en stroom, boodschappen ook gratis zijn gedurende die 2 weken...o en niet te vergeten; wil dan uiteraard ook 2 weken eraf voor mn gemeentelijke belastingen, afvalstoffenheffing, zorgverzekering en andere verzekeringen.
Kabel en internet niet te vergeten, idem voor mn telefoonabbo......dan wil ik wel 2 weken gratis komen werken

Echt, die denken zeker dat het leven gratis is in Nederland?

ontherun
Berichten: 4971
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:34

Eliine schreef:
Zo heb je tegenwoordig ook werkervaringsplekken. Volledig afgestudeerde mensen die gratis of voor een stage vergoeding komen werken voor een periode van soms wel een jaar. Het is van de zotte. Maar wat je zegt karuna er zijn altijd wel een paar wanhopigen die het doen waardoor het in stand gehouden wordt.


Dat hele fenomeen vind ik inderdaad minstens net zo idioot. Alsof het leven goedkoop is of wordt...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37381
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 16:36

Denk het wel. Tussen buros verdienen toch al heel flink aan zzp ers. En zeker in de it is het bijna onmogelijk om zonder deze buros aan het werk te komen. Grote bedrijven denken schijnzekerheid te krijgen door ze in te huren. En eenmaal via een buro ergens ingehuurd mag je nadat je er wegbent vaak de eerste twee jaar niet aan de slag daar zonder dat betreffende buro.

De kleine marge waar zij het over hebben is zeer waarschijnlijk minstens 15 euro per uur (maar eerder 25 euro of meer) waar ze nagenoeg niets voor hoeven te doen. Keer een gesprek, wat uren bijhouden en klaar.

BigOne
Berichten: 38526
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:37

Las het in de krant vanochtend, knettergek maar dit soort uitwassen stop je alleen maar wanneer iedere zzp er dit weigert. En daar zit de kneep, er zijn er altijd wel wat die dringend verlegen zitten om inkomsten en dan pak je die twee weken op de koop toe om zo voor langere tijd een baan te vinden. Dit zou gewoon van uit de regering per direct verboden moeten worden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37381
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Nieuwe trend in werkland verplicht twee weken gratis werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 16:39

Ellende is dat het vaak de slechtsten zijn die dan de klus aannemen. Waardoor kans op uitval groter is en die op slecht werk ook.waardoor de bedrijven weer denken te zien dat de idiote regeling terecht is.

Ex zit eigenlijk nooit zonder klus. Wordt meerdere malen per week gebeld of hij tijd heeft.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:40

Mijn man is ZZPer en is dit nog niet tegen gekomen.

Maar idioot is het wel. Je haalt een ZZPer binnen om de expertise die je zelf niet hebt binnen te halen.
Een inwerk periode? Mijn man wordt geacht direct zelfstandig operationeel te zijn.

En dat een opdracht niet afgerond kan worden kan soms ook aan de opdrachtgever liggen....

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37381
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Nieuwe trend in werkland verplicht twee weken gratis werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 18:42

Meestal ligt het daarin

purny

Berichten: 27584
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Nieuwe trend in werkland verplicht twee weken gratis werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:09

Idioot. Maar denk ook eens aan de proefplaatsingen die overal plaatsvinden.
Maar ja als je wil werken krijg je de normale kansen niet. Dit is bizar en van de zotte

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:30

ik ben al +10 jaar zzp-er en ik heb hier nog nooit van gehoord, zou er ook never nooit aan meewerken. Concurentiebedingen teken ik ook niet trouwens, daar gaat een dikke streep door.

Moet wel zeggen dat ik dus altijd zelf werk vindt (althans, ze vinden mij) Als je dan toch via een bureau moet faktureren dan onderhandel ik met diverse bureaus over de "marge" die ze mogen nemen. Met meer dan 2euro per uur ga ik niet akkoord, dat vind ik namelijk goed zat om enkel een faktuur door te sturen. :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37381
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Nieuwe trend in werkland verplicht twee weken gratis werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 16:32

Ben je zzp er in de it of een ander vakgebied? Concurrentie beding weigeren is meestal de klus niet krijgen helaas. Tenminste in de richting waar mijn ex zit. Idem onderhandelen over tarief, zit vaak weinig tot geen speling in. Er is altijd wel iemand die wel wil werken tegen lager tarief of tekenen van beding. Helaas eigenlijk.

Maar gratis werken, nee dat echt niet.

Loretta
Berichten: 8824
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:13

karuna schreef:
Ellende is dat het vaak de slechtsten zijn die dan de klus aannemen. Waardoor kans op uitval groter is en die op slecht werk ook.waardoor de bedrijven weer denken te zien dat de idiote regeling terecht is.

Ex zit eigenlijk nooit zonder klus. Wordt meerdere malen per week gebeld of hij tijd heeft.


Het resultaat is dus software van bellaberde kwaliteit doordat bedrijven en zelfs de overheid voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Anoniem

Re: Nieuwe trend in werkland verplicht twee weken gratis werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:16

Ik ben sinds kort ZZP'er maar wel in een branche waar loondienst steeds ongebruikelijker wordt (journaliste) en het wordt hier ook steeds erger. Op dit moment krijg ik eigenlijk alleen maar aanvragen voor onbetaald werk, onderhandelen over tarief is echt uit den boze. Je neemt aan wat je opdrachtgever aanbiedt, anders zoeken ze wel weer iemand anders. Enorm veel mensen in mijn sector werken in verkapte loondienst (freelancen bij een vast bedrijf) en hoewel freelancen absoluut voordelen met zich meebrengt begint het nu toch wel een beetje flauw te worden.

Loretta
Berichten: 8824
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:17

karuna schreef:
Ben je zzp er in de it of een ander vakgebied? Concurrentie beding weigeren is meestal de klus niet krijgen helaas. Tenminste in de richting waar mijn ex zit. Idem onderhandelen over tarief, zit vaak weinig tot geen speling in. Er is altijd wel iemand die wel wil werken tegen lager tarief of tekenen van beding. Helaas eigenlijk.

Maar gratis werken, nee dat echt niet.


Met concurentiebeding komt het er dus gewoon op neer een tijdje werk hebben en daarna verplicht minimaal 2 jaar op de soc zitten. Hoe moet je dan nog aan het werk komen wanneer je met een concurentie beding wordt geconfroteerd?

Loretta
Berichten: 8824
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:18

Emmaa_ schreef:
Ik ben sinds kort ZZP'er maar wel in een branche waar loondienst steeds ongebruikelijker wordt (journaliste) en het wordt hier ook steeds erger. Op dit moment krijg ik eigenlijk alleen maar aanvragen voor onbetaald werk, onderhandelen over tarief is echt uit den boze. Je neemt aan wat je opdrachtgever aanbiedt, anders zoeken ze wel weer iemand anders. Enorm veel mensen in mijn sector werken in verkapte loondienst (freelancen bij een vast bedrijf) en hoewel freelancen absoluut voordelen met zich meebrengt begint het nu toch wel een beetje flauw te worden.


Waar haal je dan nog de motivatie tot werken vandaan?

prinero
Berichten: 621
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:19

Bizar! Overigens zelf nog nooit gehoord bij opdrachten / aanvragen. Als er iemand in loondienstverband wordt aangenomen dan wordt er toch ook niet verwacht dat iemand 2 weken gratis komt werken?

Hiermee werk je inderdaad in de hand dat de ZZP-ers die het langst thuis zitten het eerst de klus zullen aannemen en niet de persoon die het meeste geschikt is. Daarnaast houden de mensen die deze voorwaarden accepteren ook het beleid in stand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:20

Loretta schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik ben sinds kort ZZP'er maar wel in een branche waar loondienst steeds ongebruikelijker wordt (journaliste) en het wordt hier ook steeds erger. Op dit moment krijg ik eigenlijk alleen maar aanvragen voor onbetaald werk, onderhandelen over tarief is echt uit den boze. Je neemt aan wat je opdrachtgever aanbiedt, anders zoeken ze wel weer iemand anders. Enorm veel mensen in mijn sector werken in verkapte loondienst (freelancen bij een vast bedrijf) en hoewel freelancen absoluut voordelen met zich meebrengt begint het nu toch wel een beetje flauw te worden.


Waar haal je dan nog de motivatie tot werken vandaan?

Het feit dat ik dol ben op mijn vakgebied en dat ik zeker dit werk wel wil doen :) Het is af en toe even flink knokken, vooral als jonge vrouw die ook nog studeert, maar het is niet onmogelijk om werk te vinden ofzo. Het scheelt dat ik op dit moment nog de ruimte heb om wat harder te zijn omdat ik amper vaste lasten heb, maar het werkgebied is wel enorm aan het veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:26

Loretta schreef:
er klus. Wordt meerdere malen per week gebeld of hij tijd heeft.


Het resultaat is dus software van bellaberde kwaliteit doordat bedrijven en zelfs de overheid voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.[/quote]

En het dan raar vinden dat er weer een lek in hun systemen zitten waarmee iedereen z'n persoonsgegevens op straat liggen :')

Mijn vriend heeft 10 jaar in de ICT gezeten met z'n eigen bedrijf, en heeft dit soort idioterie gelukkig nooit gehad/gedaan/geaccepteerd..

En nu ook met z'n bedrijf.. Hij is de beroerdste niet om iets uit te zoeken.. Maar heel eerlijk, hij neemt wel alleen een 'zoekopdracht' aan als het 90% zeker iets oplevert. Hij heeft ook een gezin om te onderhouden.

Vind het belachelijk. Men denkt geloof dat in die twee weken (of welke periode dan ook) een huis, het vervoer, de tijd en boodschappen niks kost ofzo..

Loretta
Berichten: 8824
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:26

Emmaa_ schreef:
Het feit dat ik dol ben op mijn vakgebied en dat ik zeker dit werk wel wil doen :) Het is af en toe even flink knokken, vooral als jonge vrouw die ook nog studeert, maar het is niet onmogelijk om werk te vinden ofzo. Het scheelt dat ik op dit moment nog de ruimte heb om wat harder te zijn omdat ik amper vaste lasten heb, maar het werkgebied is wel enorm aan het veranderen.


Als je alles gratis doet word je inderdaad nooit werkloos. Maar op een gegeven moment moet er toch brood op de plank komen. Bovendien lijkt het mij dat je met een journalistieke opleiding ook de nodige studieschulden maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:29

Loretta schreef:
Emmaa_ schreef:
Het feit dat ik dol ben op mijn vakgebied en dat ik zeker dit werk wel wil doen :) Het is af en toe even flink knokken, vooral als jonge vrouw die ook nog studeert, maar het is niet onmogelijk om werk te vinden ofzo. Het scheelt dat ik op dit moment nog de ruimte heb om wat harder te zijn omdat ik amper vaste lasten heb, maar het werkgebied is wel enorm aan het veranderen.


Als je alles gratis doet word je inderdaad nooit werkloos. Maar op een gegeven moment moet er toch brood op de plank komen. Bovendien lijkt het mij dat je met een journalistieke opleiding ook de nodige studieschulden maakt.

Dat klopt absoluut. Ik probeer ook alleen te zeggen dat ik, omdat ik nu nog studeer, de mogelijkheid heb om wat meer gratis opdrachten te doen die ik erg leuk vind om te doen en waarmee ik mijn gezicht tenminste een beetje kan laten zien. Het is wat dat betreft geen ideaal werkveld, het is niet alsof je een redactie oploopt met je CV en je zo aan de slag kan. Ik probeer mijn werkzaamheden niet te beperken tot alleen maar de journalistiek om op die manier mijn kans op slagen wat meer te spreiden, maar het blijft erg lastig.

Loretta
Berichten: 8824
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:35

Anoniem schreef:
En het dan raar vinden dat er weer een lek in hun systemen zitten waarmee iedereen z'n persoonsgegevens op straat liggen :')



Black hat hackers hebben gouden tijden. De bedrijven vragen er zelf om maar hun klanten zijn de dupe.

Ik weet niet om wat voor project het gaat bij Rijkswaterstaat, maar het lijkt mij nogal zorgelijk als de software van stormvloedkeringen en dergelijke straks vol bugs zitten.