Dronken docenten misdragen zich tijdens studiereis in Rome

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steeph

Dronken docenten misdragen zich tijdens studiereis in Rome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 08:21

BRON

Citaat:
Omroep Brabant

TILBURG - De Tilburgse mbo-opleiding De Rooi Pannen heeft twee docenten geschorst, omdat ze zich hebben misdragen tijdens een studiereis naar Rome, begin april. Eén van de twee is ontslagen, de ander mag na de schorsing weer voor de klas staan.

"Het ging niet om zomaar een glaasje bier op een terras", zegt bestuursvoorzitter Tiny Pheninckx tegen RTL Nieuws. Hij wil niet zeggen wat er precies is gebeurd.

Uit gesprekken met andere docenten en leerlingen werd duidelijk dat één van de twee docenten te ver is gegaan. Hij wordt ontslagen. De andere docent valt waarschijnlijk niet veel te verwijten en mag woensdag weer aan het werk.

Ervaring
De docent van de opleiding Vormgeving was volgens Pheninckx ervaren. Hij baalt van het incident, zegt hij tegen de nieuwszender. ''Wij hebben normen en waarden hoog in het vaandel staan, de gedragsregels zijn redelijk streng. Onze docenten dienen te zorgen voor een veilige omgeving en vervullen een voorbeeldrol. Dat is hier niet gebeurd."

Wat vind Bokt? Zou dit moeten kunnen want de leerlingen zijn ondertussen oud genoeg om zelf keuzes te maken, of kan dit echt niet?

Nog een artikel over deze situatie:
http://www.omroepbrabant.nl/?news/26389 ... ocent.aspx
Laatst bijgewerkt door Murthul op 20-04-17 00:57, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Op verzoek link toegevoegd in de openingspost

jessdaniels

Re: Dronken docenten misdragen zich tijdens studiereis in Rome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:26

Natuurlijk kan dit niet :+ ookal zijn de leerlingen "oud genoeg om zelf keuzes te maken", de docenten blijven verantwoordelijk.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:27

Je bent leraar dus een voorbeeldfunctie en verantwoordelijkheid. Je gaat dus niet aan de zuip ook al is het mbo. lekkere reclame voor de school ..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:29

Tijdens een studiereis ben je als docent in functie. Een docent in functie hoort niet te drinken. In ieder geval niet dusdanig veel dat je je misdraagt, 1 wijntje of biertje valt over te discussiëren, maar bij voorkeur helemaal niet.
Maar goed, dat is mijn mening.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:29

Of de leerlingen ondertussen oud genoeg zijn om keuzes te maken staat volgens mij los van wat hier gebeurd is.
Docenten hebben een voorbeeldfunctie en zijn verantwoordlijk voor de leerlingen. Ouders vertrouwen hierop. Daarom zouden docenten wat mij betreft niet onder invloed van alcohol mogen zijn op het moment dat ze aan het werk zijn, dus de gehele studiereis.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:32

Maar wat heeft ie dan gedaan?
Dronken docenten heb ik wel vaker meegemaakt, dat vind ik niet zo schokkend en zeker geen reden voor ontslag, maar ik vermoed dat er tijdens die dronken bui iets anders is gebeurd?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:33

Ga mee met de voorgangers. Kan echt niet je hebt een voorbeeldfunctie. We weten niet wat er precies voorgevallen is maar ontslag is wel op z'n plaats als iemand zich echt misdragen heeft. Als ouder vertrouw je er toch ook op dat je kind veilig is ook al zijn ze zelf oud genoeg.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:35

Docenten op mijn opleiding konden ook aardig drinken. Verhalen die ik al heb gehoord. Nu was dit een opleiding waar alle studenten ook al 18+ waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:39

"Het ging niet om zomaar een glaasje bier op een terras", zegt bestuursvoorzitter Tiny Pheninckx tegen RTL Nieuws. Hij wil niet zeggen wat er precies is gebeurd.

Tsja, we weten niet wat er is gebeurd. Mogelijk alcohol omdat ze het glaasje bier op't terras aanhalen.

Als het om alcohol gaat, dan vind ik het prima als een docent 1(!) biertje of wijntje drinkt. Zolang er maar andere docenten zijn die nuchter zijn. Dit ivm calamiteiten of een ongeluk. Als een leerling naar het ziekenhuis moet na bijvoorbeeld een val, moet er wel een nuchter persoon achter het stuur zitten.

Of het alcohol is geweest of niet, ik denk dat de school de situatie goed genoeg in kan schatten en van daaruit hun besluit heeft gemaakt. Er zal dus wel een duidelijke reden voor ontslag zijn.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:18

Mee eens. Als er iets gebeurt moet er gewoon iemand zijn die nuchter is.
Het is een georganiseerde reis, niet een puberfeestzuipvakantie

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:24

Joaltijd schreef:
Als het om alcohol gaat, dan vind ik het prima als een docent 1(!) biertje of wijntje drinkt. Zolang er maar andere docenten zijn die nuchter zijn. Dit ivm calamiteiten of een ongeluk. Als een leerling naar het ziekenhuis moet na bijvoorbeeld een val, moet er wel een nuchter persoon achter het stuur zitten.

Het gaat naast de verantwoordelijkheid voor de groep studenten ook om de voorbeeldfunctie die je als docent hebt. En het gaat hier blijkbaar ook niet over 1 biertje of wijntje.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:24

Los van het feit dat we er niet bij zijn geweest en dus niet weten wat er precies is gebeurd, ben je als docent/leerkracht verantwoordelijk voor de leerlingen. Zodra je dan in het glaasje gaat kijken kun je wellicht niet meer adequaat optreden met alle mogelijke gevolgen van dien. Zuipen doe je maar lekker in de je eigen tijd maar zodra je met een groep leerlingen de deur uitstapt draag jij de verantwoordelijkheid en dien je dus nuchter te zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:27

Je bent als leraar op dat moment gewoon aan het werk. Dus nee alcohol past daar niet bij.
En dan zal 1 pilsje nog wel door de vingers gezien worden, maar meer is zeker niet acceptabel.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:30

Persoonlijk vind ik dat je als docent op dat soort moment niet hoort te drinken. Inderdaad vanwege de verantwoording en voorbeeld-functie. Dat er docenten zijn die dan 1 biertje of wijntje nuttigen prima, dat moeten ze zelf weten. Je zou verwachten dat die docenten zelf wijs genoeg zijn om te bepalen wat wel/niet kan.

Maar....er zijn daar wel meer dingen gebeurd die niet door de beugel kunnen ;)
Relaties tussen docenten en leerlingen bijvoorbeeld.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:47

bruintje123 schreef:
Je bent als leraar op dat moment gewoon aan het werk. Dus nee alcohol past daar niet bij.
En dan zal 1 pilsje nog wel door de vingers gezien worden, maar meer is zeker niet acceptabel.

onderinvloed van drank geeft de mogelijkheid van ontslag op staande voet, niet alleen voor mensen met een voorbeeld functie. Ik kan mij de meerdaagse reisjes ook herinneren dat leraren alcohol nuttigden. Ik vind dit onbegrijpelijk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:03

Natuurlijk is het niet de bedoeling om onder werktijd (wat een studiereis óók is) stomdronken te worden, maar ach het zijn net mensen hè. En mensen maken fouten. Ik vind dat er goede maatregelen zijn genomen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:49

keeyzie schreef:
Maar....er zijn daar wel meer dingen gebeurd die niet door de beugel kunnen ;)
Relaties tussen docenten en leerlingen bijvoorbeeld.

Ik hoop van harte dat je hier bewijs voor hebt en dit niet uit je duim hebt gezogen.
Met dergelijke opmerkingen kun je namelijk heel veel schade aanrichten. En dát verdient iemand die te diep in het glaasje heeft gekeken nou ook weer niet. :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:00

Dit is in het verleden gebeurd, niet tijdens die studiereis. ik heb bewijs maar heb geen zin om daar nu nog werk van te maken..

Persoon in questie is inmiddels ook niet meer werkzaam daar. Maar wat ik hiermee bedoelde is dat ik het goed vind dat er eindelijk wat aan gedaan wordt.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:03

"Daar" is dus de opleiding, niet Rome? Toch wel een essentieel detail, wat Palmera zegt...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:07

Ik ga jaarlijks op buitenlandse reis met onze leerlingen en je blijft gewoon volledig verantwoordelijk voor je leerlingen, ook 's avonds of 's nachts. Ik moet er niet aan denken dat er iets met mijn pubers gebeurt en ik niet kan handelen omdat ik zo dronken ben als een tor.
Aan de andere kant zijn dit soort reisjes voor ons docenten ook een kleine vakantie, een soort kers op de taart en wil je ook genieten. Je kan best een (één) glas drinken, maar houd het daarbij en overleg met collega's.
Ik was twee jaar geleden in Spanje, 4 collega's in totaal. Wij hadden ook enorm trek in een sangria of een biertje op de zwoele zomeravonden, prima, 2 van ons namen een drankje, de andere 2 niet. De avond erna wisselden we om. Je moet simpelweg altijd in staat zijn te handelen als het nodig is.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:11

Moeilijk oordelen zonder te weten wat er is gebeurd. Vind het wel grappig als de docenten een keer meedoen en de sfeer iets gelijkwaardiger wordt op zo'n reisje. Andere kant hebben ze wel de verantwoordelijkheid over een grote groep kinderen en dan is het fijn als de docenten enigszins helder blijven.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:14

Ik heb ook gehad dat mijn docenten dronken waren tijdens een studiereis. Schokkend was dat niet en ook niet erg als er maar wel een paar sobere bij zijn. Ben benieuwd wat er daadwerkelijk gebeurt is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:23

chimello schreef:
Docenten op mijn opleiding konden ook aardig drinken. Verhalen die ik al heb gehoord. Nu was dit een opleiding waar alle studenten ook al 18+ waren.

Ik heb ook op een opleiding (weliswaar geen MBO, dus leeftijd lag sowieso hoger, minstens 18+) gezeten waar regelmatig feestjes werden gehouden waar docenten gezellig aan meededen (al heb ik ze nooit ladderzat gezien) en tussen leerlingen en docenten gebeurde ook heus wel wat af en toe al werd dat niet van de daken geschreeuwd.

Zal hier wss ook wel meer achter zitten vermoed ik zo. Persoonlijk vind ik het niet kunnen om echt ladderzat te zijn als docent op het moment dat je een voorbeeldfunctie hebt en begeleider bent van een groep.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:30

http://www.omroepbrabant.nl/?news/26389 ... ocent.aspx
Hier in dit stukje staat dat de leerlingen alle volwassen zijn.

Kun je eigenlijk van 6 docenten verwachten dat ze 24/7 alert zijn?
Dat lijkt mij niet. Deze hebben ook hun vrije tijd/ pauze nodig.
Zou je dat verdelen in vakken van 8 uur dan zouden we maar 2 docenten per 100 studenten actieve dienst hebben.
Is dat sowieso niet veel en veel te weinig?

En leerlingen naar een ziekenhuis brengen. Hadden ze eigen vervoer bij dan?

Ik blijf erbij dat een docent niet aangeschoten mag zijn.
Maar 6 op de 100 leerlingen is ook wel weer erg weinig.
Ik vraag me af of de school dit ontslag wel door kan zetten.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:44

Bah ook slecht van die school 6 docenteb op honderd leerlingen