Berichtgeving rondom aanslagen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Berichtgeving rondom aanslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 08:38

Hoe zit dit?
Enkele weken terug aanslag in Londen... Direct een aangepaste programmering op NPO, alleen maar journaal met diverse "experts" die vooral melden dat ze niks kunnen melden.

En dan gisteren, Rusland.... Een klein blokje in de reguliere journaals. Terwijl dat ook een terroristische aanslag is, en er ook 11 doden zijn gevallen...

En dan nog alle andere aanslagen waar je eigenlijk nauwelijks iets van hoort (Turkije, Syrië, Irak, etc

Waarom komt het ene heel erg overdreven in het nieuws en het andere nauwelijks?

verootjoo

Re: Berichtgeving rondom aanslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:43

Ik denk dat dat met afstand te maken heeft.
Je moet wel selectief zijn, je kan toch moeilijk dagelijks allerlei extra uitzendingen over de aanslag van die dag doen...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:43

Geen idee ik vroeg me dat ook af. Wat er in rusland is gebeurd is net zo erg. En dan alleen een terloops gemeld bericht. Pas vanmorgen begreep ik dat het een bom is geweest. Enige dat ik kan voorstellen is dat er nu niet massaal journalisten heen kunnen rennen voor verslaggeving

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:49

Omdat de media selectief is in wat ze willen laten zien. Net zoals jij en ik selectief zijn trouwens. Als de neef van de buurman zijn vrouw overlijdt, huil je ook zoveel als dat je eigen familie omkomt.
De regel is, dat hoe dichterbij het gebeurd, hoe meer het in het nieuws komt, De uitzondering is als er Nederlanders bij betrokken zijn; dan komt het altijd in het nieuws. En als er een vliegtuig neerstort is de eerste vraag die de media wil weten: "Zitten er Nederlanders bij?". En als dat niet het geval is, dan is het snel genoeg weer van de buis, afhankelijk van hoe ver weg het was.
Geloof me, ik reis geregeld door Afrika en daar gebeuren geregeld dingen, waar veel meer doden bij vallen, maar dat haalt geen enkele pagina hier.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:51

Ik denk niet zo zeer de afstand maar meer door de band die landen met elkaar hebben.. Weinig mensen gaan er heen op vakantie of hebben er familie of vrienden wonen, de cultuur is er heel anders waardoor mensen hier zich waarschijnlijk minder kunnen inleven in de situatie.
Maar ik vind het ook vaak wel jammer.. dan ga je speciaal voor zo'n aanslag het journaal kijken en dan wordt er nauwelijks iets over verteld.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:52

Het zal misschien ook wel liggen aan wat de landen naar buiten brengen, maar ben bang dat het vooral aan de gekleurde journalistiek ligt.
Als er bijvoorbeeld snel in een zinnetje genoemd word dat er 10 doden zijn gevallen in Rusland bij een aanslag en daarna 10 minuten beelden van huppelende lammetjes van boer jan die als enige in Nederland geiten uit de Himalaya heeft (om maar een voorbeeld te noemen natuurlijk).

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:02

Het viel mij ook al op dat er niet gelijk een topic was geopend. Al vond ik wel dat er in het nieuws aandacht aan werd gegeven (radio en online, nieuws kijk ik niet) Alleen je merkt dat het mensen niet aantrekt omdat het in Rusland is?

Ik vind het eigenlijk nog vreemd dat het in Rusland zo wordt stilgezwegen... Want Rusland is maakt wel deel uit van ons (continent) Europa, ookal zijn er wat strubbelingen de laatste tijd.

Voor mij is dat een stuk dichterbij dan Irak, Turkije en zelf Amerika.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:16

Landen in Europa komen gewoon vaker en langer in het nieuws dan de landen daar buiten.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:22

Rusland is wat verder weg, dus meer een ver van mijn bed show.
Londen gaan ook veel mensen een weekendje weg, op vakantie en is dichterbij.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:43

Rusland kent bovendien een lang verleden met aanslagen uit hele andere hoek. In die zin is het anders als duitsland/engeland enz.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:57

Ik denk ook dat het ook is omdat Londen zowel letterlijk als figuurlijk dichterbij is, al maakt het niet minder erg of het nou Peter of Pjotr is die het loodje legt door een aanslag, of zomaar iemand uit Irak of één of ander verwegistaans Afrikaans land.
Maar net zoals met België of Duitsland, het zijn onze buurlanden en dan komt het wel héél erg dichtbij, dat is eng, veel enger dan dat er ver weg iets gebeurd, en dan wil men veel meer informatie. Zit er iemand tussen die ik ken, komt het ook hier, moet ik me zorgen maken? Dat soort dingen.
Ik denk dat dat ook de reden is waarom er bij de ene aanslag wel iedereen zo'n vlagding in zijn FB heeft omdat ze geschokt zijn door wat er is gebeurd, en bij de andere aanslag gewoon weer kattenplaatjes, want dat Pjotr, Damir of Mawuli in stukjes is geploft door een maffe terrorist is jammer, maar het leven gaat verder.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:03

gohya schreef:
Landen in Europa komen gewoon vaker en langer in het nieuws dan de landen daar buiten.

Rusland hoort gedeeltelijk gewoon bij Europa hoor.

Maar goed het nieuws is behoorlijk gekleurd. Komt nog bij dat we nou niet bepaald een goede relatie hebben met Rusland.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:06

gekvanfleur schreef:
Rusland kent bovendien een lang verleden met aanslagen uit hele andere hoek. In die zin is het anders als duitsland/engeland enz.

Hoe bedoel je uit andere hoek? Vriendelijke vraag overigens hoor :D

Wmb ligt het aan de afstand, het ligt natuurlijk niet bepaald naast de deur en aan het feit dat Rusland er nog niet zo heel erg lang 'bijhoort'. Ze waren immers zowat een andere wereld, denk toch dat dat ook wel meespeelt.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:10

gekvanfleur schreef:

http://uk.reuters.com/article/uk-britain-security-bombings-idUKTRE74F31Q20110516 ;)

Ik denk dat inderdaad meespeelt dat "wij" ons meer verbonden voelen met andere landen in Noordwest Europa dan met Venezuela, Vanuatu of Rusland, en dat het waarschijnlijk ook makkelijker is om informatie te krijgen uit deze landen, zowel via social media als via reguliere media.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:47

Over media gesproken, heb 10 dagen zonder TV, Radio en krant in het buitenland door gemaakt. Ben net terug in het land en hoor alleen maar weer negatieve dingen en ellende via het nieuws.
Ik vond het een verademing dit 10 dagen niet gehoord en gezien te hebben. Doet je goed als mens.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:52

Ik vind het wel logisch.
Helaas zijn er erg veel aanslagen in de wereld en als je elke aanslag uitgebreid in het nieuws wilt brengen dan duurt een nieuwsuitzending wel erg lang. Of staat een voorblad van een internetkrant helemaal vol met dat nieuws.
En dan wordt er toch nieuws geplaatst wat dichter bij huis is en daarom vaak meer emotioneel doet met mensen. De gedachte bij Londen, daar had ik ook kunnen lopen, of zit er geen familie van me bij want die gingen er een weekje heen.

Hopelijk gebeurt het nooit, maar als hier een aanslag komt zal dat ook in de omringende landen worden getoond, maar ook niet op de Russische tv.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 11:54

Maar waarom zou je je programmering voor 4/5/6 uur aanpassen om te melden dat er geen nieuws te melden is?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:10

Tja NL - Rusland.. die verhoudingen zijn nou niet echt fijn. Of zijn we MH17 vergeten?
Terwijl de UK en NL toch wel heel nauw met elkaar betrokken zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 12:20

MH17 heeft imo echt níks te maken met onschuldige slachtoffers in een metro in sint-Petersburg...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:20

Nee wat jou betreft niet maar jij bent dan ook niet de persoon die het nieuws uitzendt toch?
Ik denk dus dat daar de schoen wringt :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:38

_Summerly_ schreef:
gekvanfleur schreef:

http://uk.reuters.com/article/uk-britain-security-bombings-idUKTRE74F31Q20110516 ;)

Inderdaad. De IRA is al actief sinds de 19e eeuw en de RAF was ook niet bepaald inactief.

Maar ze zei 'vanuit andere hoek' dus ik dacht misschien mis ik iets :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:41

Toch is het eerste bericht op http://www.ad.nl/ nu toch deze aanslag.
Het is dus niet zo dat ze er niets over berichten.
Nee geen aangepaste uitzending, maar het is ook niet zo dat het maar vergeten wordt.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:26

Vanuit mijn opleiding is het grootste punt de afstand. Dat hoeft niet per sé de daadwerkelijke afstand te zijn, maar het gaat simpelweg over hoe dichtbij wij het ervaren. De gemiddelde Nederlander heeft meer een band met West-Europese steden, dat is waarom Parijs en Londen behoorlijk in het nieuws komen. dit merk je ook op mondiaal niveau: dingen die in Indonesië, op de Nederlandse Antillen of in Suriname gebeuren hebben meer kans op een publicatie vanwege culturele banden.

Het is een beetje cru tegenover landen zoals Syrië, (dat meer in het nieuws komt dan zaken die helemaal in de doofpot gestopt worden, mede omdat we er nu toch mee te maken hebben...) maar zolang er een wisselwerking is tussen de interesses van de lezers en het aanbod blijft dit wel zo.

Persoonlijk sta ik daar niet helemaal achter, want het voelt verkeerd om mensenlevens te rangschikken... En toch, als toch een best betrokken Nederlander met een groot hart, merk ik dat ik onbewust alsnog vaker twitter door speur voor updates als het gaat om een aanslag in een stad die ik 'ken'.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:09

Gisteren de gruwelijke aanslag op onschuldige koptische christen in Egypte....
Paar dagen eerder de aanslag in Zweden...
Denk dat we er zo onderhand een beetje gewoon van gaan worden.