Varkens in slachthuis Tielt.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:52

Kinke schreef:
Wil iedereen ook nu stoppen met het fokken van veulens a.u.b!!! Als het dier na verkoop bij dubieuze eigenaar terechtkomt is het jouw eigen schuld!!!! ;)

het is in ieder geval zeker dat er ook veel veulens bij de slager belanden omdat er niemand anders is die ze wil kopen. dus zomaar veulentjes fokken zonder gewilde afstamming etc. zou men ook niet moeten doe als men ze niet zelf kan houden.

horzieloverr

Berichten: 565
Geregistreerd: 14-08-16
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:54

Mijn moeder heeft het ook gekeken en is nu niet lekker, dus ga het er zelf ook niet op wagen. :oo Maar echt vreselijk! Hoe ziek kan een mens zijn..

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:58

secricible schreef:
Belachelijk. Alsof je alle mensen verantwoordelijkhoud voor criminaliteit. Alsof je alle islamieten verantwoordelijkhoud voor IS. Alsof je alle paardeneigenaren verantwoordelijk houd voor dierenbeulen.
Er zijn gewoon een stel onverlaten geweest die zich misdragen hebben. Dat heeft niks met vleesindustrie te maken.
En het is al helemaal belachelijk om de boeren zich verantwoordelijk te laten voelen. Als ik een veulen fok en verkoop aan een dierenbeul ben ik daar net zo min verantwoordelijk voor.

Als ik mijn hond naar een pension stuur ga ik 1x kijken. Op afspraak. Daarna mag je er vanuit gaan dat alles goed loopt. Als die boer is gaan kijken (je maakt me niet wijs dar ze dat niet doen) zal alles net zo prima op orde zijn als wanneer de inspectie langs komt.


Alle veehouders? Nee. Alle veehouders die hebben samengewerkt met dit slachthuis? Ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:59

gekvanfleur schreef:
Sonja_vR schreef:
Ik heb op een varkensslachterij gewerkt waar ik heel heel heel veel varkens aan hun eind heb geholpen
Maar ik heb zelfs nog niet eens mijn stem hoeven verheffen tegen die dieren ik de tijd dat ik dat werk deed
Grof behandelen is gewoon ontzettend niet nodig en bedrijven waarbij dit wel gebeurt zouden subiet gesloten moeten worden


Edit : als je in een net slachthuis kijkt, daar worden de dieren rustig uitgeladen en een loopstal in geleid, tegen de tijd dat het tijd is "drijf" je ze op je gemak richting het eindtstation
Stress in de stal is het laatste wat je wil.
En het is gewoon niet nodig
Zonder herrie gaat het soepel zat


Toch fijn dat er blijkbaar ook mensen zijn die vinden dat een ellendig leven zonder ooit het daglicht gezien te hebben opgelost kan worden doordat ze aardig behandeld zijn in de laatste minuten voor het eind er dan is.

Sorry hoor, maar dat jij normaal tegen ze praat lost toch het probleem voor die dieren niet op hoe hun leven eruit ziet.


Nee dat lost niks op inderdaad maar Sonja kan er niks aan doen wat voor leven een beest heeft gehad voordat het geslacht word, maar gunt het beestje in zijn laatste minuten iig nog wel waardigheid.
Maar je doet nu wel een beetje alsof elk varken een verschrikkelijk leven heeft gehad terwijl er echt nog wel meer is als alleen maar megastallen waar varkens nooit het daglicht zien hoor.

Ik vind het hele nare beelden en ben blij dat de licentie per direct gestopt is maar weet gelukkig ook wel beter dat grotendeels vd slachthuizen in Nederland beter en netter handelt als dit.

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:07

Floor_x schreef:
secricible schreef:
Belachelijk. Alsof je alle mensen verantwoordelijkhoud voor criminaliteit. Alsof je alle islamieten verantwoordelijkhoud voor IS. Alsof je alle paardeneigenaren verantwoordelijk houd voor dierenbeulen.
Er zijn gewoon een stel onverlaten geweest die zich misdragen hebben. Dat heeft niks met vleesindustrie te maken.
En het is al helemaal belachelijk om de boeren zich verantwoordelijk te laten voelen. Als ik een veulen fok en verkoop aan een dierenbeul ben ik daar net zo min verantwoordelijk voor.

Als ik mijn hond naar een pension stuur ga ik 1x kijken. Op afspraak. Daarna mag je er vanuit gaan dat alles goed loopt. Als die boer is gaan kijken (je maakt me niet wijs dar ze dat niet doen) zal alles net zo prima op orde zijn als wanneer de inspectie langs komt.


Alle veehouders? Nee. Alle veehouders die hebben samengewerkt met dit slachthuis? Ja.


Schei toch uit. Je snapt zelf toch wel dat deze veehouders waarschijnlijk (misschien wel regelmatig) gaan kijken en dat het slachthuis er dan alles aan zal doen om volgens het boekje te werken?
Of zijn ouders van kinderen die in handen vallen van een pedofiele zwemleraar of oppas ook zelf verantwoordelijk volgens jou?

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:10

er zijn maar weinig varkens die daadwerkelijk buiten komen. Ze zijn er idd wel, maar op het gehele varkensbestand is dat wat? misschien 5 %? Ik noem nu zomaar een percentage hoor, voor een echt getal zou ik even moeten googlen.

Maar feit is wel dat de meeste varkens nooit daglicht zien gedurende hun verblijf bij de boer.
En dat is zeker niet geheel de schuld van de veehouder hoor; marges zijn maar klein, dus zo goedkoop mogelijk produceren, want anders ga je kopje onder.
We zijn als gehele maatschappij daar schuldig aan (mja behalve vegetariërs en veganisten dan), ik ook, want ik eet vlees......wel minimaal en zeker niet elke dag, maar toch; ook ik eet vlees, dus ook ik werk aan deze walgelijke praktijken mee.

Als we minder vlees zouden eten; bv iedereen maar 1 of 2 keer per week (of zelfs helemaal niet) en daar bovenop een prijs voor dat vlees neerleggen waarmee de boer een goede prijs voor zn waar krijgt, dan kan diezelfde boer zn varkens ten eerste flink minderen in aantal EN ze lekker buiten houden.
En de tussenhandel er tussen uit halen, want van de uiteindelijk verkoopprijs gaat het kleinste deel naar de boer en de supermarkt en de tussenstop krijgen wel een fair aandeel...dit terwijl zij er het minste werk en kosten van hebben.

Beter voor het milieu, beter voor de dieren en als extraatje; dan kunnen de subsidies ook naar beneden of misschien zelfs er helemaal af. Een triple win zeg maar.
En de verstokte vleeseter kan toch af en toe zn varkenslapje of runderlapje op zijn/haar bord kwakken zonder dat er dierenleed aan vooraf is gegaan.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 24-03-17 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20569
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:10

Floor_x schreef:
Alle veehouders? Nee. Alle veehouders die hebben samengewerkt met dit slachthuis? Ja.


Waarom?
Weet jij ook bij ieder product wat je koopt hoe en waar het geproduceerd is en hoe zo'n bedrijf zijn personeel behandeld bijvoorbeeld?

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:14

Ik ga het filmpje niet kijken, ben al 17 jaar vlees-loos, erg blij met die keuze. Wat andere mensen doen moeten ze zelf weten maar dit soort media mag wat mij betreft vaker getoond/gedeeld worden of viral gaan. Niet dat het veel uitmaakt... Mensen kijken toch vaak liever naar de beurs dan het welzijn van dieren.

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:20

secricible schreef:
Floor_x schreef:

Alle veehouders? Nee. Alle veehouders die hebben samengewerkt met dit slachthuis? Ja.


Schei toch uit. Je snapt zelf toch wel dat deze veehouders waarschijnlijk (misschien wel regelmatig) gaan kijken en dat het slachthuis er dan alles aan zal doen om volgens het boekje te werken?
Of zijn ouders van kinderen die in handen vallen van een pedofiele zwemleraar of oppas ook zelf verantwoordelijk volgens jou?


Nee maar aangezien je je kinderen naar zwemles stuurt en je varkens naar een moordfabriek, en de verwachtingen sowieso al niet in verhouding zijn, had het de veehouders gesierd als ze vaker onaangekondigd langs waren gekomen. Maar hé, dat is mijn mening. Ik heb niet tegen bewust vlees eten. Alleen dat bewustzijn mist zo vaak bij mensen :)
Laatst bijgewerkt door Floor_x op 24-03-17 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:22

Een woord, walgelijk.. Ik eet bijna nooit vlees (misschien 1 a 2 keer per maand) maar zo'n beelden zetten mij aan om er helemaal mee te kappen. Wat een gruwel zeg.

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:23

Kinke schreef:
Floor_x schreef:
Alle veehouders? Nee. Alle veehouders die hebben samengewerkt met dit slachthuis? Ja.


Waarom?
Weet jij ook bij ieder product wat je koopt hoe en waar het geproduceerd is en hoe zo'n bedrijf zijn personeel behandeld bijvoorbeeld?


Als het op dieren aan komt, ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:23

xxCYNNxx schreef:
er zijn maar weinig varkens die daadwerkelijk buiten komen. Ze zijn er idd wel, maar op het gehele varkensbestand is dat wat? misschien 5 %? Ik noem nu zomaar een percentage hoor, voor een echt getal zou ik even moeten googlen.

Maar feit is wel dat de meeste varkens nooit daglicht zien gedurende hun verblijf bij de boer.
En dat is zeker niet geheel de schuld van de veehouder hoor; marges zijn maar klein, dus zo goedkoop mogelijk produceren, want anders ga je kopje onder.
We zijn als gehele maatschappij daar schuldig aan (mja behalve vegetariërs en veganisten dan), ik ook, want ik eet vlees......wel minimaal en zeker niet elke dag, maar toch; ook ik eet vlees, dus ook ik werk aan deze walgelijke praktijken mee.

Als we minder vlees zouden eten; bv iedereen maar 1 of 2 keer per week (of zelfs helemaal niet) en daar bovenop een prijs voor dat vlees neerleggen waarmee de boer een goede prijs voor zn waar krijgt, dan kan diezelfde boer zn varkens ten eerste flink minderen in aantal EN ze lekker buiten houden.
En de tussenhandel er tussen uit halen, want van de uiteindelijk verkoopprijs gaat het kleinste deel naar de boer en de supermarkt en de tussenstop krijgen wel een fair aandeel...dit terwijl zij er het minste werk en kosten van hebben.

Beter voor het milieu, beter voor de dieren en als extraatje; dan kunnen de subsidies ook naar beneden of misschien zelfs er helemaal af. Een triple win zeg maar.
En de verstokte vleeseter kan toch af en toe zn varkenslapje of runderlapje op zijn/haar bord kwakken zonder dat er dierenleed aan vooraf is gegaan.


Klopt, helaas is dat de werkelijkheid en ben het compleet met jou oplossing eens maar helaas is dat nog steeds een droom voor veel veehouders.
Denk dat heel veel veehouders graag willen meewerken aan een goed dierenwelzijn want laten we niet vergeten dat een veehouder geen boeman is maar voor dit beroep heeft gekozen omdat het een liefde heeft voor het dier (en uiteraard moet hij er wel aan kunnen verdienen, laten we eerlijk wezen, anders is het geen beroep maar hobby). Maar dit word de veehouder onmogelijk gemaakt om en zijn beroep uit te oefenen en er nog wat aan te verdienen doordat je de tussenhandel en supermarkten hebt die er het meest aan verdienen en de boer het minste, vaak zo weinig dat ze net de kostprijs eruit weten te halen, ik vind het schandalig en vind het dan ook erg jammer dat heel veel mensen dit niet eens weten.

Caesar
Berichten: 9307
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:25

Veehouders bepalen niet eens zelf waar hun koeien geslacht worden... wat denk je wat er nu gebeurd met het overschot van de opkoopregelingen en veehouders die teveel aan koeien moeten opruimen?
Die worden opgekocht en je hebt als veehouder geen idee waar ze geslacht worden.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:27

precies Romy1234 :)

dioni

Berichten: 843
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:54

Wat een walgelijke beelden op het filmpje, ik heb als een kind zitten janken.
Dat die mensen zich nog recht aan kunnen kijken in de spiegel.

Ik ben ook in het kader van mijn opleiding in een aantal slachthuizen geweest, en net zoals anderen voor mij al zeiden, dat gaat er echt niet zo aan toe.

Vlees eten oke, maar wel met respect behandelen. Ik ga voortaan letten op de herkomst van het vlees dat ik koop.

Kinke

Berichten: 20569
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:56

Floor_x schreef:
Als het op dieren aan komt, ja.


Die eet jij waarschijnlijk niet?
En nu niet de verantwoording alleen op vlees eten betrekken he, wat voor het een geldt, geldt ook voor het ander

Kinke

Berichten: 20569
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:58

Floor_x schreef:
Nee maar aangezien je je kinderen naar zwemles stuurt en je varkens naar een moordfabriek, en de verwachtingen sowieso al niet in verhouding zijn, had het de veehouders gesierd als ze vaker onaangekondigd langs waren gekomen. Maar hé, dat is mijn mening. Ik heb niet tegen bewust vlees eten. Alleen dat bewustzijn mist zo vaak bij mensen :)


Sorry hoor, maar je fantasie gaat wel heel erg met je aan de haal. Alsof een groep veehouders zomaar wordt toegelaten, onaangekondigd. En alsof die gekken daar dan zich net zo hadden gedragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:58

dioni schreef:
Wat een walgelijke beelden op het filmpje, ik heb als een kind zitten janken.
Dat die mensen zich nog recht aan kunnen kijken in de spiegel.

Ik ben ook in het kader van mijn opleiding in een aantal slachthuizen geweest, en net zoals anderen voor mij al zeiden, dat gaat er echt niet zo aan toe.

Vlees eten oke, maar wel met respect behandelen. Ik ga voortaan letten op de herkomst van het vlees dat ik koop.


Herkomst zegt niks , je zal je dier moeten volgen van zijn stal tot aan het slachthuis tot aan de slager wil je zeker weten dat het niet mishandeld word

dioni

Berichten: 843
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:01

@ rebecca: van het slachthuis naar de slager kan het niet meer mis gaan :D

Verder ben ik het met je eens.

Anoniem

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:18

@dioni dat klopt idd :+ , daar kan idd weinig fouts meer gebeuren met het dier

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:06

Floor_x schreef:
Ik zeg alleen dit:

Citaat:
Aan alle geschokte Nederlanders naar aanleiding van het filmpje uit het Belgische slachthuis wil ik vragen: ‘Bent u nou echt zo dom?’ of nee ik zal het wat vriendelijker houden ‘Bent u nou echt zo naïef?’. Men is in de war na het zien van deze beelden, want zoiets kan toch niet gebeuren in de westerse vleesindustrie? Moet ik u er even aan helpen herinneren waar het woord vleesindustrie vandaan komt? “in·dus·trie (de; v; meervoud: industrieën)
1 productie op grote schaal in fabrieken”. Dat ‘product’ is in dit geval een levend wezen, hetzelfde levende wezen wat u op zondagmiddag met uw zoon of dochter bezoekt bij de plaatselijke kinderboerderij. Op deze kinderboerderijen ziet u een minuscuul percentage van de Nederlandse veestapel, alleen de elite. En nadat u een middagje deze dieren heeft bekeken, geaaid en gevoerd kunt u ’s avonds zonder last van uw geweten een onherkenbaar stuk vlees op tafel zetten, want de beestjes hebben het toch goed?

Voor alle Nederlandse varkenshouders die nu zeggen zich te distantiëren van dit slachthuis en zijn praktijken geldt het volgende spreekwoord: ‘Als het kalf verdronken is, dempt men de put’. Alhoewel in dit geval varken toepasselijker is.
Tegen alle Nederlandse varkenshouders die zeggen nooit te hebben geweten dat het er zo aan toe gaat in dit slachthuis wil ik zeggen: ‘Ga u heel diep schamen’.
U heeft als varkenshouder een verantwoordelijkheid naar deze dieren. De dieren die door u worden opgehokt, en die door uw toedoen afhankelijk van u zijn. De dieren waar u voor hoort te zorgen, deze dieren heeft u, en niemand anders, naar zo’n wreed einde gestuurd. Want een goede dierenhouder weet waar hij zijn dieren heen stuurt. Waar hondeneigenaren langsgaan bij een hondenopvang om te kijken waar hun hond terecht komt als zij op vakantie zijn. Waar ouders met veel zorg een goede kinderopvang zoeken voor hun zoon of dochter, daar was het uw taak geweest om hetzelfde te doen voor uw varkens. Maar dat heeft u niet gedaan, en nu zegt u ‘ik wist niet dat het er zo aan toe ging’. En het wordt u vergeven, en volgende week is iedereen het weer vergeten.

Ik wil niemand een mening opdringen, u moet vooral zelf weten wat u eet en doet. Ik zou het alleen zo fijn vinden als u wat bewuster wordt. Wat minder hypocriet en wat minder naïef. Want wat nu breed wordt uitgemeten in het nieuws is helaas niks nieuws, en het is ook geen uitzondering. En alleen wij mensen, omdat wij ons al zo ver boven ieder ander levend wezen hebben geplaatst, kunnen hier iets aan doen.


https://www.facebook.com/FloorKranenbur ... 5010468571


Ware woorden :)

Grappig dat de bokt-vleesbrigade er weer als de kippen (haha) bij is om te zeggen dat dit een exces is. Geloven jullie het zelf nog? :)

ingeb0rg

Berichten: 850
Geregistreerd: 17-10-08
Woonplaats: IJmuiden.

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:02

Ik heb nu twee topics helemaal doorgespit, over de anti boeren beweging en dit topic.

Ik moet heel eerlijk zeggen, ik word van bepaalde vegetariërs/veganisten een beetje sch**tziek. En laten we voorop houden dat ik het alleen maar respecteer als mensen principieel kiezen om bewust geen vlees te eten om wat voor redenen je voor jezelf ook hebt. Dan sta je voor je principes.

Ik eet wel vlees, sterker nog, ik jaag. Althans, ik ga mee op jacht, heb een jachthond, maak zelf het wild schoon en eet het dan op. Ik eet geen vlees uit de supermarkt of uit de "vleesindustrie" omdat ik dat niet nodig vind, omdat ik wild tot mijn beschikking heb. Ik heb wél het filmpje gezien, hoe hypocriet zou het zijn als ik als vleeseter dat niet durf te kijken? Mijn vriend eet geen wild maar haalt biologisch vlees bij een boer vandaan. Ook dikke prima, zelf weten.

Maar waarom krijg ik toch altijd het idee dat de plantenbrigade die hele leefstijl zo op moet dringen? Ik probeer ook niemand een ganzenborst, duif, eend enz door de strot te duwen of pro jacht te maken. Dat is wat ik er op tegen heb. Het enige verschil tussen een vegetariër en mij is dat de ene wel vlees eet en de ander niet. Kunnen we zelfs dat niet van elkaar respecteren?

Palmera

Berichten: 9485
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:27

ingeb0rg schreef:
Ik heb nu twee topics helemaal doorgespit, over de anti boeren beweging en dit topic.

Ik moet heel eerlijk zeggen, ik word van bepaalde vegetariërs/veganisten een beetje sch**tziek. En laten we voorop houden dat ik het alleen maar respecteer als mensen principieel kiezen om bewust geen vlees te eten om wat voor redenen je voor jezelf ook hebt. Dan sta je voor je principes.

Ik eet wel vlees, sterker nog, ik jaag. Althans, ik ga mee op jacht, heb een jachthond, maak zelf het wild schoon en eet het dan op. Ik eet geen vlees uit de supermarkt of uit de "vleesindustrie" omdat ik dat niet nodig vind, omdat ik wild tot mijn beschikking heb. Ik heb wél het filmpje gezien, hoe hypocriet zou het zijn als ik als vleeseter dat niet durf te kijken? Mijn vriend eet geen wild maar haalt biologisch vlees bij een boer vandaan. Ook dikke prima, zelf weten.

Maar waarom krijg ik toch altijd het idee dat de plantenbrigade die hele leefstijl zo op moet dringen? Ik probeer ook niemand een ganzenborst, duif, eend enz door de strot te duwen of pro jacht te maken. Dat is wat ik er op tegen heb. Het enige verschil tussen een vegetariër en mij is dat de ene wel vlees eet en de ander niet. Kunnen we zelfs dat niet van elkaar respecteren?

Is het niet gewoon zo dat iedereen zijn mening mag geven? Zowel de vegetariër als de carnivoor?

En ja, deze beelden hebben mij spuugziek gemaakt. En met mij vele anderen. Het is toch goed dat dit aan het licht gebracht word? Het is toch goed dat mensen bewust worden?

En het is toch uitstekend dat iemand die voorheen 7 dagen per week goedkoop vlees at nu 3 dagen per week vlees van eem biologische boer eet of wild? Omdat zo'n persoon vind dat dit niet meer mag en kan in deze tijd?

De enige manier om dit leed te stoppen is bewustwording. En bij bewustwording hoort discussie. En juist in dit soort discussies kunnen vegetariërs, imo, zeer goed bijspringen met hun mening. Zij kunnen een carnivoor iets leren m.b.t voedsel.
En de carnivoor mag zelf beslissen of hij mindert, vegetarisch wordt of gewoon doorgaat.

Het gaat erom om af en toe eens naar elkaar te luisteren. Om af en toe eens iets te leren van een ander en gewoon eens voor jezelf na te denken of de manier waarop wij dieren voor consumptie houden wel eerlijk is t.o.v die dieren. En het kán anders! :)

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:54

Natuurlijk, maar het nare vind ik dat deze vleeseters, die dankzij deze media aandacht, zich bewust worden van hoe het eraan toe gaat, worden uitgemaakt voor naïef, dom en weet ik veel wat. Dat is niet respectvol. Dat is de 'attitude' die mij heel erg tegen staat van een bepaalde groep mensen. Je doet het niet goed als je vlees eet, en wil je het nu veranderen mede dankzij deze beelden, is het nog niet goed. Dan ben je dom dat je dat niet eerder had beseft. Joh, (bijna) iedere vegetariër of veganist heeft in het verleden vlees gegeten, omdat ze er gewoon mee zijn opgegroeid, maar kwamen op een punt dat ze wilden stoppen met vlees eten door meningen die ze hebben gevormd omdat ze zich bewust zijn gaan worden van een aantal dingen... Enerzijds bewustwording die ze zelf zijn gaan opzoeken, maar anderzijds ook vaak genoeg doordat een filmpje zoals van het slachthuis in Tielt, op hun pad komt, en dat ze daarna pas zijn gaan nadenken en zich in zijn gaan lezen. Maar dat laatste word niet toegejuicht, integendeel het word afgestempeld als dom, naïef en zelfs hypocriet. Want joh, dat je het daarvoor niet door had, is wel heel dom zeg. Waarom moet daar de focus op liggen? Wat boeit het hoe iemand bewust word? Het feit is, dat mensen bewust worden van, en dat is toch alleen maar toe te juichen? Dat men, dankzij dit soort media aandacht, minder of zelfs geen vlees willen eten. Goed zo, zeg ik. Dat afkraken en de afwijzende houding naar zulke mensen, dat vind ik gewoon arrogantie ten top.

Ik word ook schijtziek van mensen met zo'n houding en krijg daardoor meer een afkeer van vegetariërs en veganisten, dan dat ik er een positieve associatie bij heb.. En ik ben niet de enige. Ik heb zondag een BBQ en ik gaf aan vega spul voor mezelf mee te nemen, omdat ik de vega toer op ga, mede dankzij de gebeurtenissen in Tielt, maar zei er wel meteen bij dat ze zich geen zorgen moesten maken, want ik ben niet iemand die moeilijk doet over dat mijn eten niet op dezelfde BBQ mag als het vlees, of dat ik de hele avond benoem dat vlees eten echt niet kan en mijn mening ga opdringen. Gewoon, omdat ik weet, dat zo snel iemand noemt dat ze vega zijn (ze weten immers niet dat ik pas net vega ga proberen), de meeste mensen al steunen en zuchten omdat ze dat soort gedrag verwachten.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:59

het iemand iets opdringen is zowiezo erg niet leuk....of dat nu gaat over de politieke partij waar je op stemt of over het feit dat je vlees moet eten of juist niet....bewustwording kan geen kwaad denk ik.
We hoeven echt niet iedere dag vlees te eten,dat is nergens voor nodig.