Varkens in slachthuis Tielt.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 13:18

Waarom zou dat laatste hypocriet zijn? Ik weet dat de boer hier prima voor zijn dieren zorgt namelijk. Hij is zelf ook slager dat scheelt alweer.

Een paar rotte appels hoeft het niet voor iedereen te verpesten he.

8nnemiek

Berichten: 43486
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 13:44

Maar zoals eerder gezegd; zowel de boeren als de keurslagers wisten niets af van de werkwijze in dat slachthuis. Dan kun je nog bij zo'n goede keurslager je vlees kopen met een mooi verhaal over hoe goed de dieren het hadden bij de boer, maar zelfs dan is het mogelijk dat ze bij een dergelijk slachthuis vandaan komen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 13:47

8nnemiek schreef:
Maar zoals eerder gezegd; zowel de boeren als de keurslagers wisten niets af van de werkwijze in dat slachthuis. Dan kun je nog bij zo'n goede keurslager je vlees kopen met een mooi verhaal over hoe goed de dieren het hadden bij de boer, maar zelfs dan is het mogelijk dat ze bij een dergelijk slachthuis vandaan komen.

Maar dat is toch met alles?
Je kunt nog wel kleren kopen waarvan gezegd is dat er geen kinderarbeid aan zit.
Maar als dan blijkt dat het toch is kun je daar niet de koper of verkoper op aan kijken.
Maar diegene die de misstanden toegelaten hebben.
En in dit geval met de varkens ook gedaan hebben.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 13:48

True, in mijn geval weet ik dat wel goed is gezien die boer zelf slacht. Of hij liegt goed. Daar ging mijn bericht over "een paar rotte appels hoeft het niet voor iedereen te verpesten he".

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 13:52

Jammer magda dat "jou" boer waarschijnlijk ook wel in Leeuwarden zit.
Want dat klinkt wel erg mooi om daar een stukje vlees vandaan te halen.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 13:56

Net bij Groningen/Duitsland over de grens zelfs. := Hij is een goede vriend van mijn ouders en met regelmaat kopen wij grote partijen vlees bij hem zodat we weer voorruit kunnen. Nu is het alleen op en het biologische vlees van oa de AH smaakt toch echt niet zo lekker. -O-

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 13:58

ik snap de reacties van het stoppen met vleeseten na dit filmpje ook niet zo goed. Dat betekent dan dat je waarschijnlijk al van plan was om vegetariër te worden? Het is heel simpel, nu de boer uit Nederland verjaagd wordt gaat dierenleed enorm toenemen, en er gaat een enorme toename zijn van vlees uit landen waar geen of nauwelijks controle is, niet op hoe de dieren zijn gehouden, wat er is toegediend en hoe ze geslacht worden. Dat mag de Nederlandse consument zichzelf ook aanrekenen.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:02

Ik ben in de eerste minuut al gestopt met kijken.. Dit is precies de reden dat ik vegetariër ben :n

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:03

Kinke schreef:
ik snap de reacties van het stoppen met vleeseten na dit filmpje ook niet zo goed. Dat betekent dan dat je waarschijnlijk al van plan was om vegetariër te worden? Het is heel simpel, nu de boer uit Nederland verjaagd wordt gaat dierenleed enorm toenemen, en er gaat een enorme toename zijn van vlees uit landen waar geen of nauwelijks controle is, niet op hoe de dieren zijn gehouden, wat er is toegediend en hoe ze geslacht worden. Dat mag de Nederlandse consument zichzelf ook aanrekenen.


Nee hoor, het is weg uit NL en daardoor is het goed. Plofkippen mochten hier niet meer dus importeren we het maar. Net als de nertsen.

Dát vind ik dus hypocriet.

Veel beter zorg je ervoor dat het in Nederland verbeterd en de controle behoudt en bewustwording creëert.
Maar ook dat de boer meer geld krijgt. Je kunt mij namelijk niet wijs maken dat zogenaamde biologische producten een financiële winst voor de boer is. De consument legt de hoofdprijs neer maar ik heb nog geen boer gehoord dat hij er baat bij heeft (of de berichten gemist en dan moet ik mijn mening bijstellen).

loveruby

Berichten: 206
Geregistreerd: 05-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:04

Kinke schreef:
ik snap de reacties van het stoppen met vleeseten na dit filmpje ook niet zo goed. Dat betekent dan dat je waarschijnlijk al van plan was om vegetariër te worden? Het is heel simpel, nu de boer uit Nederland verjaagd wordt gaat dierenleed enorm toenemen, en er gaat een enorme toename zijn van vlees uit landen waar geen of


Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik denk dat heel veel mensen zich dit niet beseffen. Zo ook met proefdieren....

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:07

Met je eens kinke en magda.
Het uit Nederland willen weren is alleen maar meer leed.
Niet dat er in Nederland niets mis kan gaan, maar dan wordt het aangepakt.

Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe ze in Roemenië slachten.
Daar waar je ook die zielige hondjes ziet waar ze niks om geven.
Dan denk ik, geven die wel om een varken?

En dat zijn wel o.a. plaatsen waar veehouderij zich heen verplaatst.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:08

Zullen we die discussie over proefdieren er sowieso buiten houden. Je weet dat overtredingen binnen Nederland kunnen leiden tot zelfs gevangenisstraffen? :7
En dat het welzijn 10 maal strenger gehandhaafd wordt dan het bij de gemiddelde boer gebeurd?

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:10

Kom dit net tegen:
De afschuwelijke beelden van de mishandeling van varkens in de slachterij in het Belgische Tielt hebben de Nederlandse varkenshouders diep geschokt.

‘Onze varkenshouders zijn er, zonder uitzondering, misselijk en doodziek van. Zij schamen zich tot op het bot voor wat er op de beelden is te zien', zeggen voorzitter Ingrid Jansen van de Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV) en voorzitter Eric Douma van LTO Varkenshouderij.

NVV en LTO Varkenshouderij nemen namens alle Nederlandse varkenshouders scherp afstand van de verschrikkelijke wijze waarop de varkens in het Vlaamse slachthuis zijn mishandeld. Hier past slechts walging.

Niet te verteren
‘Onze varkenshouders leveren hun dieren af in het volste vertrouwen dat de handel en de slachterijen de dieren waardig behandelen. Het is voor hen niet te verteren dat mensen verderop in de keten op deze manier met hun varkens omgaan. Een van onze leden gaf aan direct als boer te zullen stoppen als hij weet dat één van zijn varkens op deze manier zou zijn mishandeld.’

Maatregelen
NVV en LTO Varkenshouderij willen dat de Belgische autoriteiten tot op de bodem uitzoeken wat hier precies is gebeurd. Als uit het verdere onderzoek de feiten worden bewezen, willen NVV en LTO Varkenshouderij dat er strenge maatregelen worden getroffen tegen deze ongehoorde praktijken en tegen de betrokken personen. - See more at: http://nvv.nl/nieuws/show?news_id=neder ... KfQon.dpuf

anjali
Berichten: 15209
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:12

Ik was toch al vegetarier maar ik ga nu in elk geval helemaal geen relaties meer aan met mannen die dat niet zijn en het van mij ook niet respecteren.Daar ga ik nu geen tijd meer aan besteden en emoties aan verknoeien.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:12

Kinke schreef:
ik snap de reacties van het stoppen met vleeseten na dit filmpje ook niet zo goed. Dat betekent dan dat je waarschijnlijk al van plan was om vegetariër te worden? Het is heel simpel, nu de boer uit Nederland verjaagd wordt gaat dierenleed enorm toenemen, en er gaat een enorme toename zijn van vlees uit landen waar geen of nauwelijks controle is, niet op hoe de dieren zijn gehouden, wat er is toegediend en hoe ze geslacht worden. Dat mag de Nederlandse consument zichzelf ook aanrekenen.


Ik had eigenlijk altijd aangenomen dat het hier in de EU wel netjes geregeld was. Dit filmpje bewijst het tegendeel.

Vegetarisch zal ik niet worden nee. Maar ook voor dit filmpje was ik al aan het denken over iig minder vlees uit de supermarkt eten. Helaas wil mijn partner wel graag aardappel, groente EN vlees.

Op het moment ligt er 9 kg varken in de vriezer van een boer hier uit de buurt. Die brengt 'm zelf naar de slager, beestje heeft een goed leven gehad.
Om ons dit te kunnen veroorloven eten we nu niet elke dag maar om de dag van dit vlees.

Na het kijken van dit filmpje ben ik erg gemotiveerd om als dit op is weer bij deze man af te nemen, of bij een andere boer hier uit de buurt.

Is dat dan hypocriet? :o?

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:13

anjali schreef:
Ik was toch al vegetarier maar ik ga nu in elk geval helemaal geen relaties meer aan met mannen die dat niet zijn en het van mij ook niet respecteren.Daar ga ik nu geen tijd meer aan besteden en emoties aan verknoeien.


Sorry hoor maar stel je aan zeg.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:20

Rare vraag Gypsy. Jij stopt toch niet met vlees eten n.a.v. dit filmpje?
Ik vind juist dat het kopen van vlees bij een plaatselijke boer veel meer gedaan zou moeten worden. Ben blij dat wij soms 1 van onze eigen koeien in de vriezer hebben.

mirtedl

Berichten: 830
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:30

anjali schreef:
Ik was toch al vegetarier maar ik ga nu in elk geval helemaal geen relaties meer aan met mannen die dat niet zijn en het van mij ook niet respecteren.Daar ga ik nu geen tijd meer aan besteden en emoties aan verknoeien.


je kan natuurlijk ook te ver gaan...

8nnemiek

Berichten: 43486
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:42

Ik zou ook geen vriend willen die mijn keuzes niet respecteert hoor, dat is toch geen aanstel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:43

mirtedl schreef:
anjali schreef:
Ik was toch al vegetarier maar ik ga nu in elk geval helemaal geen relaties meer aan met mannen die dat niet zijn en het van mij ook niet respecteren.Daar ga ik nu geen tijd meer aan besteden en emoties aan verknoeien.


je kan natuurlijk ook te ver gaan...


Waarom te ver. Dat mag toch. Ik zou bijvoorbeeld geen relatie met iemand willen hebben die racistisch is , of met iemand die jagen als hobby heeft. Of iemand die niet om het millieu geeft. Dan is het toch ook prima als je geen relatie wil met iemand die vlees eet.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:46

Van mij mag ze ook. Als je weet dat je daar echt niet tegen kunt, tegen een vlees etende partner is dat alleen maar handig. Kun je die strepen bij voorbaat.
Ik zou zelf dan weer niet samen kunnen leven met iemand die niet eens gezellig een stukje worst op de BBQ legt. Niet eens mee naar de mac wil. Nee lijkt me helemaal niet leuk. Prima toch. :)

mirtedl

Berichten: 830
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:47

ach ja tuurlijk mag ze, ik vind het persoonlijk te krom voor woorden dat je iemand zou laten lopen op basis van wel of geen vlees eten..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:51

Kinke schreef:
Rare vraag Gypsy. Jij stopt toch niet met vlees eten n.a.v. dit filmpje?
Ik vind juist dat het kopen van vlees bij een plaatselijke boer veel meer gedaan zou moeten worden. Ben blij dat wij soms 1 van onze eigen koeien in de vriezer hebben.


Ik ben er iig wel door gemotiveerd om geen vlees meer in de supermarkt te kopen.

Maar voor dit filmpje was ik er niet zo mee bezig als nu. Dat vind je toch raar?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:11

mirtedl schreef:
ach ja tuurlijk mag ze, ik vind het persoonlijk te krom voor woorden dat je iemand zou laten lopen op basis van wel of geen vlees eten..


Waarom? Waarom is dat erg en iemand laten staan omdat hij/zij rookt, dik en/of lelijk is niet?
Zoveel mensen zoveel wensen.

Boeren zouden zelf hun eigen vlees moeten slachten. Scheelt de dieren ook weer stress door transport.

Mensen moeten minder vlees gaan eten. Wij zijn met te veel om iedereen maar eindeloos dierlijke producten te kunnen laten eten.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:13

Gypsy schreef:
Ik ben er iig wel door gemotiveerd om geen vlees meer in de supermarkt te kopen.

Maar voor dit filmpje was ik er niet zo mee bezig als nu. Dat vind je toch raar?


Nee, dat vind ik niet raar, dat zeg ik toch ook niet? Ik vind het raar dat er in dit topic mensen zijn die na het zien van dit filmpje besluiten geen vlees meer te eten, alsof zo'n compleet geschift persoon in dat slachthuis de norm is.