Verspreiding sextapes: eigen schuld dikke bult?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Verspreiding sextapes: eigen schuld dikke bult?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 17:15

Gisteren hoorde ik over vlogster Laura Pontovinogwat, haar telefoon werd gehackt en naaktfoto's en sexfilmpjes zijn op internet geplaatst.
Recent ook al het filmpje van Patricia Paaij. Persoonlijk vind ik het walgelijk om iemand zo te kijk te zetten zonder diens toestemming. Maar ik hoor ook steeds meer mensen die 'eigen schuld dikke bult' vinden. En dat zeker publieke figuren niet zo 'dom' zouden moeten zijn om zulke foto's en filmpjes te maken.

Wat vind bokt hiervan? Zouden bekende personen idd niet zulke filmpjes moeten maken omdat er evt kans is op uitlekken? En is het echt hun eigen schuld als het op het net beland?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:20

Ik kom uit Werkendam, en mensen die twee jaar terug "internet pesters aangepakt" hebben gekeken weten waar ik het over heb. Met dit meisje heb ik regelmatig contact.
Ik vind het zeker niet eigen schuld dikke bult, want ook al heb je toestemming gegeven een filmpje of foto's te (laten) maken, dit zegt nog niet dat je toestemming geeft het ook daadwerkelijk te publiceren...
Of je bekend of onbekend bent maakt wat mij betreft niet uit...

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:21

Je weet dat dat risico er is als je zulke filmpjes maakt. Ik vind dat als je niet wilt dat zulk soort filmpjes gedeeld worden je ze gewoon niet moet maken.

LadyMadonna

Re: Verspreiding sextapes: eigen schuld dikke bult?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:23

Vero, waarom vind je dat? Filmpjes maken voor eigen gebruik in een melige bui moet imo kunnen. Publiceren is iets heel anders...

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:24

Ik vind het niet slim om naaktfoto's te maken en op je telefoon te hebben, maar als dan iemand je telefoon even pakt of hackt of wat dan ook en door stuurt vind ik het niet je eigen fout. Als je zelf de foto maakt en ook door stuurt op bijvoorbeeld snapchat, dan vind ik het je eigen schuld. Je kunt er van op aan dat zulke foto's gescreenshot worden en uiteindelijk dus ook doorgestuurd. Neemt niet weg dat ik de mensen die deze foto's doorsturen ook erg triest vind.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:25

Omdat je weet dat er risico's aanzitten. Je weet maar nooit wat anderen er mee doen. Ik kan er wel verder op in gaan, maar ben bang dat ik dan mensen ga beledigen.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:25

Nee hoor publieke figuren moeten zulke dingen gewoon niet doen, klaar! Het risico is gewoon te groot op uitlekken dus daarom bij voorbaat gewoon niet doen/maken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:28

Mij niet hoor, ik respecteer je mening, ik deel m alleen niet ;)
Als je in een relatie zit moet je elkaar kunnen vertrouwen, dus ook dat als je besluit zo'n filmpje te maken, dat het tussen jullie blijft.
Een verspreider mag wat mij betreft dan ook heel hard aangepakt worden...

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:31

Ik vind dat iedereen moet kunnen doen wat hij of zij wilt. Zo te kijk worden gezet vind ik echt ronduit gênant en ik vind het heel zielig voor degenen die het betreffen.
verder vind ik dat men moet beseffen dat er altijd kans op publicatie is als je zo'n filmpje of zulke foto's maakt, dat is het risico dat je bereid bent te nemen als je dit soort dingen doet.
Als ze namelijk echt voor eigen gebruik zijn, pak dan een echte (foto)camera waarmee je niet zo makkelijk iets online kunt knallen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:32

lovelucydan schreef:
Nee hoor publieke figuren moeten zulke dingen gewoon niet doen, klaar! Het risico is gewoon te groot op uitlekken dus daarom bij voorbaat gewoon niet doen/maken

Maar dan zouden publieke figuren dus heel veel dingen niet meer kunnen/moeten doen. Wat dat betreft zijn zij ook maar gewoon mensen en daarin niet anders dan jij of ik.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:32

Of het verstandig is om naaktfoto's of sextapes te maken, zeker wanneer je een publieke rol hebt, laat ik in het midden. Maar het in handen krijgen daarvan is never nooit een vrijbrief om die dan ook maar te publiceren zonder toestemming en dat mag van mij stevig aangepakt worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:33

lovelucydan schreef:

Vind jij dat er dan verschil zit tussen een Patricia paay en Truus op de hoek?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:33

Kaka schreef:
Of het verstandig is om naaktfoto's of sextapes te maken, zeker wanneer je een publieke rol hebt, laat ik in het midden. Maar het in handen krijgen daarvan is never nooit een vrijbrief om die dan ook maar te publiceren zonder toestemming en dat mag van mij stevig aangepakt worden.

Maar als je telefoon of account dus gehackt wordt, kun je daar niks aan doen...

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:35

Er is zonder toestemming ook een topless foto van mij rondgegaan. :+
Niet met mijn hoofd, maar met mijn tatoeages was ik al gauw herkenbaar.

Blij was ik er niet mee, naar schaamde me er niet voor en had het dezelfde dag nog langs mij neergelegd.
Als ik er reacties op kreeg reageerde ik met 'meer als een foto zul je ook nooit te zien krijgen.' Dan waren ze wel stil.

Eigen schuld dikke bult? Nee niet mee eens.
Denk dat meerendeel van de bevolking, zowel jongens als meisjes eens een foto hebben gestuurd oid.

Een meisje dat ik ken is onder de douche gefotografeerd door haar ex, had ze niet in de gaten. De foto's stonden na de relatie breuk op haar gehackte Instagram account. Erg erg laf!

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:37

Van andermans spullen blijf je af, dus ook van foto's en video's. Om dan maar de rechtmatige eigenaar van dat soort video's de schuld te geven is wel heel makkelijk.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:37

Dieselpaard schreef:
Kaka schreef:

Maar als je telefoon of account dus gehackt wordt, kun je daar niks aan doen...

Terug draaien is lastig idd, maar daar mag wel een mooie schadevergoeding tegenover staan.

Überhaupt naaktfoto's van je vriendin maken terwijl ze dat niet door heeft... :(

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:39

Vero schreef:
Je weet dat dat risico er is als je zulke filmpjes maakt. Ik vind dat als je niet wilt dat zulk soort filmpjes gedeeld worden je ze gewoon niet moet maken.

Ik ben van mening dat andere mensen niet mogen stelen en niet ongevraagd iets op internet mogen gooien waarvan het enigste doel is ander kapot maken.
Als ik mijn fiets niet aan het hek vastketen met 3 extra sloten, moeten ze er ook afblijven, hoewel hij dan makkelijk op te tillen is en mee te nemen, een dief is ook niet welkom in mijn huis als ik een bovenlichtje open laat staan midden in de zomer.

Kortom, ook al hebben mensen die filmpjes, daar moet je afblijven, stuurt iemand ze zelf rond, dan moet is het zijn Eigen problem, maar ze ergens illegal verkrijgen is gewoon not done, of het nou van een bekende NL er is of van een onbekende.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:43

Sjolvir schreef:
Ik ben van mening dat andere mensen niet mogen stelen en niet ongevraagd iets op internet mogen gooien waarvan het enigste doel is ander kapot maken.
Als ik mijn fiets niet aan het hek vastketen met 3 extra sloten, moeten ze er ook afblijven, hoewel hij dan makkelijk op te tillen is en mee te nemen, een dief is ook niet welkom in mijn huis als ik een bovenlichtje open laat staan midden in de zomer.

Kortom, ook al hebben mensen die filmpjes, daar moet je afblijven, stuurt iemand ze zelf rond, dan moet is het zijn Eigen problem, maar ze ergens illegal verkrijgen is gewoon not done, of het nou van een bekende NL er is of van een onbekende.

Ik sluit me hier volledig bij aan.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:43

Ik vind het niet persé eigen schuld dikke bult, maar echt slim vind ik het ook niet. Je kan het gewoon echt beter niet doen, je ziet hoe vaak het fout gaat. Maar dat neemt niet weg dat het natuurlijk altijd wel héél erg is dát het wordt gedeeld.
Dus echt eigen schuld niet, wel dom.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:44

Los van mijn vraag waarom iemand überhaupt sexfilmpjes maakt (snap ik gewoon echt niet en is ook niet discussie-waardig, omdat ik vind dat iedereen daar een eigen mening over mag hebben), vind ik het wel een geval van ESDB. Je weet dat ze gemaakt zijn en dat er dus een risico is dat iemand er wat mee gaat doen. Begin er gewoon niet aan, dan hoef je ook nooit de angst te hebben of in de ellende te zitten dat er iemand rare dingen mee gaat doen of heeft gedaan.
Als zoiets stiekem is gedaan, dan kun je er zelf niets aan doen en vind ik het echt heel erg voor degene die zoiets is aangedaan. Maar als je bewust aan zoiets meedoet (zelfs dronken, melig of wat dan ook), dan zijn de consequenties voor jullie allebei.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:47

Shenavallie schreef:
Los van mijn vraag waarom iemand überhaupt sexfilmpjes maakt (snap ik gewoon echt niet en is ook niet discussie-waardig, omdat ik vind dat iedereen daar een eigen mening over mag hebben), vind ik het wel een geval van ESDB. Je weet dat ze gemaakt zijn en dat er dus een risico is dat iemand er wat mee gaat doen. Begin er gewoon niet aan, dan hoef je ook nooit de angst te hebben of in de ellende te zitten dat er iemand rare dingen mee gaat doen of heeft gedaan.
Als zoiets stiekem is gedaan, dan kun je er zelf niets aan doen en vind ik het echt heel erg voor degene die zoiets is aangedaan. Maar als je bewust aan zoiets meedoet (zelfs dronken, melig of wat dan ook), dan zijn de consequenties voor jullie allebei.

Echt? Jij vindt dat iemand gewoon mijn fiets mag stelen omdat ik hem niet met 3 maar met 2 sloten heb vast gezet?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:48

????

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:49

Maar dat is nou net m'n punt shenaville, waarom zou je het niet doen?
Ok, met een one night stand die je nauwelijks kent, wellicht niet handig... maar als je gewoon in een goede relatie zit...
Misschien heb ik makkelijk praten hoor, ik ben ruim 16 jr getrouwd ;)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:50

Ik vind dat wel een hele vage vergelijking. Je weet waar mensen toe in staat zijn. Dus jij moet weten waar je aan begint. Of je het nou leuk vind of niet, je moet er rekening mee houden. En als jij zo'n filmpje maakt weet je wat anderen daarmee kunnen doen, of je dat nou wilt of niet. Als jij dat filmpje maakt weet je dat het kan gebeuren.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:50

Blaming the victim is nooit oke. :n Zoveel mensen, zoveel voorkeuren. Het is dus aan iedereen zelf om daar een keuze over te maken. Dat zoiets vervolgens op internet belandt, vind ik ontzettend kwalijk en is alleen te wijten aan degene die dergelijke foto's/filmpjes op internet (of in zijn/haar omgeving, waarvan het niet de bedoeling was) heeft verspreid.