Gedoe over turkije

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:30

Booooo schreef:
Zeepsop schreef:
Ik vind het zo raar dat de mensen hier wel zeggenschap en campagnes willen maar zelf niet in Turkije wonen? Als je zoveel interesse hebt in Turkije dan verwacht je toch dat ze ook daar zouden gaan wonen?


Mijn man woont sinds oktober in NL. Dus ja hij heeft duidelijk nog wel interesse in Turkije. Zoals ik al zei heel veel Turken gaan (in de toekomst) terug. Dus ik vind zeker wel dat ze daar iets over te zeggen hebben. Die campagnes hier voeren hoeft voor mij alleen niet.

Askja: Ik denk zolang je een Nederlands paspoort hebt.


Ik heb ook niks tegen het stemmen. Maar dat er campagne gevoerd moet worden hier en dat mensen daar heel fanatiek over zijn vind ik raar.

Dat is ook meer mijn punt, stemrecht snap ik helemaal. Misschien had ik het anders moeten verwoorden.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Gedoe over turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:50

Booooo, waarom gaan die Turken dan weer terug??

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Gedoe over turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:53

Omdat ze het leven in Turkije beter vinden :+

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:54

Je komt bij dit soort kwesties altijd weer bij de vraag: wat maakt dat je 'nederlander' bent?

Blijkbaar niet dat je hier bent geboren, want dan ga je niet in je eigen land lopen vechten voor het land waar je (groot)ouders geboren zijn.

Wie zijn de partijen eigenlijk die vinden dat dit incident los staat van eventuele toetreding van Turkije bij de EU?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:55

Booooo schreef:
Omdat ze het leven in Turkije beter vinden :+

En omdat je met nederlands geld daar best heel leuk kan leven... :+

(Alsdus mijn turkse collega's.)

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:56

Het gaat ook om meer dan alleen de ministers die komen, maar de steeds voorkomende rellen die ze teweer brengen. Die zijn gewoon not done en onbegrijpelijk.

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:59

Ik vind dat Nederland groot gelijk had in het tegenhouden van campagnes door de Turkse overheid in Nederland. Maar het is ook duidelijk dat Erdogan hier juist zijn voordeel uit haalt.

Daarnaast vind ik het helemaal niet raar dat Turken in Nederland juist weer meer naar hun herkomst kijken, je ziet de wisselwerking hier in het topic ook. Door een gedeelte van de Nederlandse bevolking wordt die groep nog steevast immigrant genoemd en bij de mindste aanleiding wordt er geroepen "ga terug naar je eigen land!" Of ze dan hier geboren zijn of niet maakt voor die groep Nederlanders geen verschil.
Het is dan toch bijna een self-fulfilling prophecy dat de uitkomst van zoiets is dat die groep meer aansluiting zoekt bij andere Turken en Turkije?

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:07

Booooo schreef:
Omdat ze het leven in Turkije beter vinden :+


Okeeee... maar waarom dan in de toekomst en niet nu?

Ik kan me voorstellen dat je dan wilt remigreren... Maar waarom wachten? Zeker met de huidige ontwikkelingen... En dan doel ik natuurlijk niet op de rel, maar op het lawaai rondom Wilders. Volgens mij word je als buitenlander tegenwoordig al standaard met een scheef oog aangekeken... Ik weet niet of ik zo zou willen/kunnen leven...

Natuurlijk is een een groot deel die dat gevoel niet heeft en zich meer medelander dan buitenlander voelt, maar dat deel staat ook niet te demonstreren.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:15

Janine1990 schreef:
Booooo schreef:
Omdat ze het leven in Turkije beter vinden :+


Okeeee... maar waarom dan in de toekomst en niet nu?

Ik kan me voorstellen dat je dan wilt remigreren... Maar waarom wachten? Zeker met de huidige ontwikkelingen... En dan doel ik natuurlijk niet op de rel, maar op het lawaai rondom Wilders. Volgens mij word je als buitenlander tegenwoordig al standaard met een scheef oog aangekeken... Ik weet niet of ik zo zou willen/kunnen leven...

Natuurlijk is een een groot deel die dat gevoel niet heeft en zich meer medelander dan buitenlander voelt, maar dat deel staat ook niet te demonstreren.



Een hele groep Nederlanders die tientallen jaren in het buitenland hebben gewoond en gewerkt komen ook terug naar Nederland. Lijkt me opzich juist helemaal niet vreemd. Als je uit bent gewerkt,en dus minder binding hebt met het land, kan je juist heimwee krijgen naar het land waar je hebt gewoond als kind.

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gedoe over turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:21

En bij al dat gedoe, laten we niet vergeten dat eind jaren zestig , begin jaren zeventig zeer veel Nederlanders het vertikten om bepaalde beroepen uit te oefenen, door het grote tekort aan personeel werden dus ladingen vol gastarbeiders binnen gehaald, vooral uit Turkije. Die mensen die hier zijn blijven wonen hebben dus heel vaak jarenlang gewerkt en gewoon recht op dezelfde voorzieningen wbt AOW en pensioen. Dat zij nu terug gaan naar Turkije kan ik me goed voorstellen. Niet om Erdogan maar om weer in hun thuisland te wonen.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:23

cam schreef:
Een hele groep Nederlanders die tientallen jaren in het buitenland hebben gewoond en gewerkt komen ook terug naar Nederland. Lijkt me opzich juist helemaal niet vreemd. Als je uit bent gewerkt,en dus minder binding hebt met het land, kan je juist heimwee krijgen naar het land waar je hebt gewoond als kind.


Oooh absoluut mee eens hoor, vandaar dat ik ook zeg dat ik me kan voorstellen dat je wilt remigreren.
Heb zelf familie in Canada, die daar eigenlijk niets hebben behalve hun kinderen, maar in Nederland ook niet echt meer iets hebben... Nou, dat is best moeilijk... Nergens thuis zijn... Want die kinderen gaan echt niet terug zeg maar... Mijn oom en tante zijn inmiddels uitgewerkt. Dat nergens thuis zijn zal natuurlijk niet voor iedereen gelden, maar ik weet dat mijn oom en tante hier geen aarding zullen gaan vinden.

Maar de groep Turken die hun onvrede uit, lijkt me nog niet geheel uitgewerkt. Of vallen die dan niet onder de groep die Booooo noemt?

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:23

bigone schreef:
En bij al dat gedoe, laten we niet vergeten dat eind jaren zestig , begin jaren zeventig zeer veel Nederlanders het vertikten om bepaalde beroepen uit te oefenen, door het grote tekort aan personeel werden dus ladingen vol gastarbeiders binnen gehaald, vooral uit Turkije. Die mensen die hier zijn blijven wonen hebben dus heel vaak jarenlang gewerkt en gewoon recht op dezelfde voorzieningen wbt AOW en pensioen. Dat zij nu terug gaan naar Turkije kan ik me goed voorstellen. Niet om Erdogan maar om weer in hun thuisland te wonen.


Correct met if I'm wrong, maar vroegah op school leerde ik dat ze voornamelijk uit Marokko kwamen?

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:25

Janine1990 schreef:
bigone schreef:
En bij al dat gedoe, laten we niet vergeten dat eind jaren zestig , begin jaren zeventig zeer veel Nederlanders het vertikten om bepaalde beroepen uit te oefenen, door het grote tekort aan personeel werden dus ladingen vol gastarbeiders binnen gehaald, vooral uit Turkije. Die mensen die hier zijn blijven wonen hebben dus heel vaak jarenlang gewerkt en gewoon recht op dezelfde voorzieningen wbt AOW en pensioen. Dat zij nu terug gaan naar Turkije kan ik me goed voorstellen. Niet om Erdogan maar om weer in hun thuisland te wonen.


Correct met if I'm wrong, maar vroegah op school leerde ik dat ze voornamelijk uit Marokko kwamen?

Nee hoor, in de stad waar ik naar de middelbare school ging waren hele buurten bevolkt met Turkse gastarbeiders, dat was eind jaren zestig. En helaas is het daar al fout gegaan met de inburgering, ze stopten die mensen allemaal bij elkaar, het was een enclave van Turkse mensen in de stad. Ook uit Marokko maar in 64" is er al een wervingsverdrag met Turkije gesloten en in 67 met Marokko. Daarnaast kwamen ook veel Turken en Marokkanen uit Belgie en Duitsland hier heen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 13-03-17 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:27

Ik ben geen PVV-aanhanger, maar van mij mogen de dubbele paspoorten (lees: de Nederlandse Nationaliteit) direct afgepakt worden van de relschoppers.
Ook denk ik dat de meesten opgejut zijn en van alles wijsgemaakt: angst is een slechte leermeester. Kijk maar naar de film The Wave.

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:33

Begrijp me niet verkeerd ik ben geen voorstander van Erdogan, maar de tegenhangers mogen wel conferenties houden. Daar in hebben ze toch een punt. Bovendien mocht het eerder wel. Dus misschien ook wel een beetje verkiezings-stuntje. Overigens begrijp ik niet waarom moet je interne politiek van je eigen land in een ander land bedrijven. Dat snap ik ook niet van andere landen want die doen dat net zo goed.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:38

bigone schreef:
Nee hoor, in de stad waar ik naar de middelbare school ging waren hele buurten bevolkt met Turkse gastarbeiders, dat was eind jaren zestig. En helaas is het daar al fout gegaan met de inburgering, ze stopten die mensen allemaal bij elkaar, het was een enclave van Turkse mensen in de stad. Ook uit Marokko maar in 64" is er al een wervingsverdrag met Turkije gesloten en in 67 met Marokko. Daarnaast kwamen ook veel Turken en Marokkanen uit Belgie en Duitsland hier heen.


Aaah kijk, weer wat geleerd! Dank voor de uitleg!

Goh, als je dat trouwens zo bekijkt, die hele bevolkingsgroepen bij elkaar stoppen... Hadden ze dat toen anders gedaan, was er nu heel anders tegen vluchtelingen aan gekeken.
Ongelooflijk wat voor verweer er is tegen het plan in ??? (ik weet niet meer waar) om vluchtelingen te huisvesten in leegstaande woningen tussen de rest van het volk...

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:45

Janine1990 schreef:
bigone schreef:
Nee hoor, in de stad waar ik naar de middelbare school ging waren hele buurten bevolkt met Turkse gastarbeiders, dat was eind jaren zestig. En helaas is het daar al fout gegaan met de inburgering, ze stopten die mensen allemaal bij elkaar, het was een enclave van Turkse mensen in de stad. Ook uit Marokko maar in 64" is er al een wervingsverdrag met Turkije gesloten en in 67 met Marokko. Daarnaast kwamen ook veel Turken en Marokkanen uit Belgie en Duitsland hier heen.


Aaah kijk, weer wat geleerd! Dank voor de uitleg!

Goh, als je dat trouwens zo bekijkt, die hele bevolkingsgroepen bij elkaar stoppen... Hadden ze dat toen anders gedaan, was er nu heel anders tegen vluchtelingen aan gekeken.
Ongelooflijk wat voor verweer er is tegen het plan in ??? (ik weet niet meer waar) om vluchtelingen te huisvesten in leegstaande woningen tussen de rest van het volk...

Toen verwachtte iedereen dat deze mensen terug zouden gaan naar het land van herkomst, ze bleven echter, kregen kinderen, hadden werk maar zaten wel op een kluitje. was het toen anders aangepakt dan was er nu geen sprake meer van slechte integratie. Dan werden mensen gewoon opgenomen in de gemeenschap.

ZEJA

Berichten: 3105
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:24

Brainless schreef:
Zeepsop schreef:
Ik vind het zo raar dat de mensen hier wel zeggenschap en campagnes willen maar zelf niet in Turkije wonen? Als je zoveel interesse hebt in Turkije dan verwacht je toch dat ze ook daar zouden gaan wonen?


De meeste Nederlanders die buiten Nederland wonen hebben nog steeds interesse in Nederland en mogen ook gewoon stemmen.
Zo geldt dat dus ook voor Turken die hier wonen.



Die zijn nog in Nederland geboren. De meeste turken zijn hier geboren dus waarom een dubbele nationaliteit?

Rocamor

Berichten: 10879
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Gedoe over turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:38

Omdat hun ouders Turks zijn.

Mijn vader Is in nl geboren. Mijn opa niet. En toch heb ik naast mijn Nederlandse nationaliteit ook de nationaliteit van mijn opa. Zo ging/gaat dat gewoon

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Gedoe over turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 08:33

Qua dubbele nationaliteit, ik woon met mijn man (Frans) en kinderen in Frankrijk, kinderen hebben nu enkel de Franse nationaliteit maar een volgende keer dat we doordeweeks naar Parijs gaan zullen we ook de Nederlandse nationaliteit aanvragen.
En zelf wil ik ook graag de Franse nationaliteit als dubbele nationaliteit aanvragen binnenkort.

Qua stemmen, ook dat doe ik in Nederland (mijn stem is vorige week opgestuurd). Ik vind het belangrijk om te stemmen, nou heb ik nu mijn ouders nog in NL en stem dus ook naar wat voor hun belangrijk is.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 08:41

bigone schreef:
En bij al dat gedoe, laten we niet vergeten dat eind jaren zestig , begin jaren zeventig zeer veel Nederlanders het vertikten om bepaalde beroepen uit te oefenen, door het grote tekort aan personeel werden dus ladingen vol gastarbeiders binnen gehaald, vooral uit Turkije

Ik wordt altijd best boos om deze uitspraak... mijn familie komt uit een achtergrond van 'lage lonen arbeid'... tuinbouw... een heleboel mannen zijn hun werk toentertijd kwijtgeraakt omdat er goedkope arbeidskrachten binnen werden gehaald... Mijn vader bijvoorbeeld heeft dit nooit kunnen verkroppen.. Hij was een harde werker maar kon niet op tegen de lonen waar de 'gast-arbeiders' het voor kwamen doen (een beetje zoals bijv de polen nu).

Dat mensen toen 'vertikten' om bepaald werk te doen, schiet bij mij altijd een beetje fout hoor... er waren mensen GENOEG die dat werk wilden doen...

Jes, waarom ook de Nederlandse nationaliteit? En stemmen voor je ouders in NL? Je woont toch in Frankrijk? Je ouders kunnen hier voor zichzelf stemmen, en jij daar voor jezelf...?

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:49

Cer schreef:
bigone schreef:
En bij al dat gedoe, laten we niet vergeten dat eind jaren zestig , begin jaren zeventig zeer veel Nederlanders het vertikten om bepaalde beroepen uit te oefenen, door het grote tekort aan personeel werden dus ladingen vol gastarbeiders binnen gehaald, vooral uit Turkije

Ik wordt altijd best boos om deze uitspraak... mijn familie komt uit een achtergrond van 'lage lonen arbeid'... tuinbouw... een heleboel mannen zijn hun werk toentertijd kwijtgeraakt omdat er goedkope arbeidskrachten binnen werden gehaald... Mijn vader bijvoorbeeld heeft dit nooit kunnen verkroppen.. Hij was een harde werker maar kon niet op tegen de lonen waar de 'gast-arbeiders' het voor kwamen doen (een beetje zoals bijv de polen nu).

Dat mensen toen 'vertikten' om bepaald werk te doen, schiet bij mij altijd een beetje fout hoor... er waren mensen GENOEG die dat werk wilden doen...

Jes, waarom ook de Nederlandse nationaliteit? En stemmen voor je ouders in NL? Je woont toch in Frankrijk? Je ouders kunnen hier voor zichzelf stemmen, en jij daar voor jezelf...?


Ik denk niet dat Bigone het zo persoonlijk bedoelt hoor. Het is iets dat gewoon leerstof is volgens mij al op de basisschool. Althans, ik meen mij te herinneren dat ik het daar heb geleerd.
Anyway, het kan best zijn dat er mensen zijn geweest die dat werk heus wel wilden doen, maar kennelijk was het niet genoeg om het werk te behouden voor de Nederlanders.

Overigens ging het niet alleen maar om tuinbouw waarvoor we gastarbeiders kregen. Het schilderen van elektriciteitsmasten o.a. hoorde onder het 'gevaarlijke' werk dat de Nederlander zelf liever niet deed. Of waar moeders de vrouw een hartaanval van zou krijgen.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:50

Jes schreef:
Qua dubbele nationaliteit, ik woon met mijn man (Frans) en kinderen in Frankrijk, kinderen hebben nu enkel de Franse nationaliteit maar een volgende keer dat we doordeweeks naar Parijs gaan zullen we ook de Nederlandse nationaliteit aanvragen.
En zelf wil ik ook graag de Franse nationaliteit als dubbele nationaliteit aanvragen binnenkort.

Qua stemmen, ook dat doe ik in Nederland (mijn stem is vorige week opgestuurd). Ik vind het belangrijk om te stemmen, nou heb ik nu mijn ouders nog in NL en stem dus ook naar wat voor hun belangrijk is.


Mooi zeg, zo had ik er nog nooit over nagedacht :)
Hoe gaat het in z'n werk? Het lijkt me niet dat je dat thuis mag invullen, envelopje er om heen en hatseflatse in de brievenbus naar Pays Bas?

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:53

Cer schreef:
bigone schreef:
En bij al dat gedoe, laten we niet vergeten dat eind jaren zestig , begin jaren zeventig zeer veel Nederlanders het vertikten om bepaalde beroepen uit te oefenen, door het grote tekort aan personeel werden dus ladingen vol gastarbeiders binnen gehaald, vooral uit Turkije

Ik wordt altijd best boos om deze uitspraak... mijn familie komt uit een achtergrond van 'lage lonen arbeid'... tuinbouw... een heleboel mannen zijn hun werk toentertijd kwijtgeraakt omdat er goedkope arbeidskrachten binnen werden gehaald... Mijn vader bijvoorbeeld heeft dit nooit kunnen verkroppen.. Hij was een harde werker maar kon niet op tegen de lonen waar de 'gast-arbeiders' het voor kwamen doen (een beetje zoals bijv de polen nu).

Dat mensen toen 'vertikten' om bepaald werk te doen, schiet bij mij altijd een beetje fout hoor... er waren mensen GENOEG die dat werk wilden doen...

Jes, waarom ook de Nederlandse nationaliteit? En stemmen voor je ouders in NL? Je woont toch in Frankrijk? Je ouders kunnen hier voor zichzelf stemmen, en jij daar voor jezelf...?


Omdat haar kinderen ook half Nederlands zijn.. :roll: Ik wil later zowel voor mij als voor mijn kinderen ook een dubbele nationaliteit. Zowel voor Turkije als Nederland. Sowieso is dit makkelijk met visums etc. Of we nou in Turkije of Nederland wonen. Stel we wonen in NL en mijn kinderen willen graag studeren in Turkije, het land van hun vader voor langere tijd ontdekken is dit VEEL makkelijker. Tevens is je kind ook gewoon half/half als je met een 'buitenlander' bent.
Over het stemmen vind ik je ook nogal kort door de bocht. Het is vaak dat mensen terug verhuizen naar hun eigen land van herkomst. Dus dan heb je daar echt wel wat over te zeggen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:59

Booooo schreef:
Omdat haar kinderen ook half Nederlands zijn.. :roll:

doe niet zo... ik stel gewoon een vraag... een roll-eyes komt heel irritant over...

Citaat:
Ik wil later zowel voor mij als voor mijn kinderen ook een dubbele nationaliteit. Zowel voor Turkije als Nederland. Sowieso is dit makkelijk met visums etc. Of we nou in Turkije of Nederland wonen. Stel we wonen in NL en mijn kinderen willen graag studeren in Turkije, het land van hun vader voor langere tijd ontdekken is dit VEEL makkelijker. Tevens is je kind ook gewoon half/half als je met een 'buitenlander' bent.

Maar waarom moet dat makkelijker dan? ( <- let op vraagteken) Mensen die niet heen en weer emigreren hebben ook gewoon 1 paspoort/nationaliteit .. waarom zou het makkelijker moeten dan het meest gangbare? Je kiest door verhuizen.. klaar.
Als je kinderen in Turkije willen studeren (is dat wel slim eigenlijk? Qua opleidingen en situatie van het land?) kunnen ze toch dezelfde route nemen als kinderen die geen dubbele nationaliteit hebben?

Citaat:
Over het stemmen vind ik je ook nogal kort door de bocht. Het is vaak dat mensen terug verhuizen naar hun eigen land van herkomst. Dus dan heb je daar echt wel wat over te zeggen.

Kort door de bocht hoe dan? Er staan 4 (!) vraagtekens in mijn stukje, ik stel vier vragen.. ik zeg niks, ik vraag wat... Dus wat nou kort door de bocht?