Het circus.... hoe komen zij financieel rond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Het circus.... hoe komen zij financieel rond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 12:12

Dag bokkers,

In onze stad staat er een circus deze week. Mooie grote tent met wagens op een verzopen weiland.

Telkens ik hier voorbij rijd met mijn wagen vraag ik mij oprecht af, hoe komen deze mensen financieel rond?

Ik zie het circus nauwelijks open, ik kan mij ook niet echt voorstellen dat er veel bezoekers komen. En een toegangsticket voor het circus is nu ook niet zo duur om de toeschouwers te lokken.

Een circus is een echte gemeenschap. Meestal 1 grote familie die zich inzet voor de shows en de dieren. Maar deze mensen moeten toch leven en de dieren moeten ook eten?

Heeft er iemand een idee of het in deze moderne tijd nog rendabel is om een circus uit te baten?
Mijn gevoel zegt dat het niet mogelijk is of zijn er toch nog veel mensen die naar een circus gaan kijken?

Als er bokkers zijn met ervaring of kennis hier omtrent wil ik het graag horen! Lijkt mij verhelderend.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 22:06

Even mijn topic een duwtje in de rug geven... Wie weet krijg ik antwoord op mijn vraag. ;)

LilChar

Re: Het circus.... hoe komen zij financieel rond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:13

Ik ga elk jaar naar het wintercircus in apeldoorn. Een kaartje is zo 25/30 euro en de tent zit best vol elke keer! Ze verkopen snoep, suikerspinnen en popcorn enzo wat ook flink aan de prijs is, en iedereen loopt ermee rond. Ik denk dat het toch wel rendabel is!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:20

Ik vraag me het ook weleens af, vooral de wat kleinere circussen. Elk jaar kun je hier kaartjes winnen en elk jaar win ik ook. Dan denk ik hoeveel mensen krijgen er dan nog meer gratis kaartjes? Ik koop dan wel iets maar een suikerspin kost ook max een euro.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:22

Ze hebben heel weinig kosten. Wij hebben hier in de winter een circus 2 maanden op het terrein gehad. Ze reizen meestal door heel Europa en zoeken daar ook de dieren uit. Ze houden de dieren ook tot hun dood, als ze niet meer mee kunnen gaan ze op pensioen. Ze zijn heel loyaal na de dieren toe. Binnen de familie kunnen ze vaak meerdere acts zodat je weinig personeel nodig hebt. De vrachtwagens zijn stokoud en de tenten kosten ook niks. Ze kopen hooi bij boeren in de buurt van hun standplaatsen en voeren geen krachtvoer. Wel veel wortelen. Ze zijn wel grootverbruikers in stro.
Dus al met al vallen de kosten mee.
Geen belasting, weinig personeel, geen huur/hypotheek, ze draaien vaak 4 weken lang 2x per da een show dus dat tikt lekker aan. Ze worden niet rijk, maar zijn zeker niet arm.
Ik heb het btw over een heel bekend circus.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:25

hoe kan renz dan falliet gegaan zijn door belastingschuld

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:25

Hoezo geen belastingen? Daar geloof ik niet in. En het bedrag dat ze moeten betalen om het terrein te mogen gebruiken en aan de gemeente . Kost best veel geld hoor.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:26

Ik snap de zin niet over mensen lokken met goedkope tickets. Ik vind kaartjes voor een circus best duur namelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:36

Ik vind het eigenlijk een rare vraag.
Dat geldt toch ook voor kleine boetiekjes in dorpen, of een prullaria winkel.
Zolang ze bestaan komen ze blijkbaar rond. Net zo goed zijn ze ooit lotto miljionair geworden ;)

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 22:39

kitobeer schreef:
Hoezo geen belastingen? Daar geloof ik niet in. En het bedrag dat ze moeten betalen om het terrein te mogen gebruiken en aan de gemeente . Kost best veel geld hoor.

Dit dacht ik dus ook. En hun wagens moeten toch ook onderhouden en getankt worden en zelf ook eten en drinken...

Ik betwijfel of circussen in België echt vol zitten. Ik zou nooit 25€ geven om naar zo een show te gaan kijken. Als je mama, papa en zoon gaat ben 75€ armer...

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 22:41

Sizzle schreef:
Ik vind het eigenlijk een rare vraag.
Dat geldt toch ook voor kleine boetiekjes in dorpen, of een prullaria winkel.
Zolang ze bestaan komen ze blijkbaar rond. Net zo goed zijn ze ooit lotto miljionair geworden ;)

Klopt hoor wat je zegt maar mijn oog viel nu op het circus in de stad ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:43

De meeste antwoorden hierboven zijn onzin. Circussen zijn niet meer rendabel, en ook geen populair vermaak meer tegenwoordig. Daarom gaat de een na de andere op de fles, als ze geen eieren voor hun geld hebben gekozen en ophouden voordat het zover is. Daarom zie je ze ook weinig meer.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:19

Zijn circussen dan Altijd onderweg? Hebben ze niet een soort thuis basis terrein waar ze trainen en waar de dieren op het land kunnen?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:12

Wat ik zeg is geen onzin. De Duitse familie Renz stond hier en die heeft het zo verteld. Ze reizen niet meer met grote circussen maar per familie apart. Die rijden gewoon mooie auto's. Ze hoeven bij lang niet alle gemeentes/terreinen te betalen. Bij ons stonden ze ook 2 maanden gratis. Ze betalen wel een klein beetje belasting, maar heel weinig. Ze runnen zo'n circus met n paar man, wat oude campers.
Herman Renz is failliet, maar er zijn nog heel veel andere families. Zijn circus is zelfs overgekocht en gaat doorstarten met andere families. Het is geen vetpot maar de reden waarom ze failliet gaan is omdat circussen ouderwets zijn en bijv in Nederland je geen wilde dieren meer mag hebben. Mensen betalen niet veel voor alleen paardenshows, hondenshows, en wat acrobatiek.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:19

Mij is verteld dat circus Renz 75 man in personeel had/heeft en daarbij ook nog eens alle artiesten inhuurde, omdat eigen personeel dit niet kon, dus dat is heel iets anders als wat zsazsa zegt...?

Circussen zij gewoon niet meer 'leuk', het is duur, 'dierenmishandeling' zal ook een punt spelen, overheids regeltjes die niet mee werken. Ik denk dat een circus gewoon niet meer van deze tijd is en ze allemaal 1 voor 1 gaan verdwijnen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:05

Ik heb een paar jaar geleden kaartjes gekregen voor een circus en dat zat echt bom en bom vol.
Circus knie heeft naast het circus nog een populair eigen dierentuintje. Appasionata is in feite ook gewoon een moderne vorm van circus.
Net als met alle beroepen gaat en staat het waarschijnlijk met cultureel en financieel inzicht. Sla je de plank mis of ontwikkel je niet mee met de wensen van de klant dan ga je falliet.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:07

Amyyy schreef:
Mij is verteld dat circus Renz 75 man in personeel had/heeft en daarbij ook nog eens alle artiesten inhuurde, omdat eigen personeel dit niet kon, dus dat is heel iets anders als wat zsazsa zegt...?

Circussen zij gewoon niet meer 'leuk', het is duur, 'dierenmishandeling' zal ook een punt spelen, overheids regeltjes die niet mee werken. Ik denk dat een circus gewoon niet meer van deze tijd is en ze allemaal 1 voor 1 gaan verdwijnen

Ligt eraan over welke Renz je het hebt. Er zijn 2 familie Renz. En die verdelen zich weer onder in allemaal onderlinge families met kleinere circussen. Herman Renz is failliet.