PvDD: strengere regelgeving dmv paardenbesluit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

PvDD: strengere regelgeving dmv paardenbesluit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 15:25

Bron: https://www.partijvoordedieren.nl/standpunt/paardrijden

Citaat:
Een respectvolle relatie tussen mens en paard is mogelijk zolang het natuurlijk gedrag en het welzijn van het dier voorop staan. Het probleem van sport met dieren is dat de dieren hierbij vaak in hun gezondheid en welzijn worden aangetast. Bijvoorbeeld door dieronvriendelijke trainingsmethoden, overbelasting of het vervroegd doden van dieren die bij het teruglopen van hun prestaties worden afgedankt. Net als bij mensen is topsport voor paarden een zeer grote belasting op het lichaam. In combinatie met het feit dat paarden vaak op veel te jonge leeftijd zwaar belast worden, zorgt dit ervoor dat de gemiddelde levensduur van een paard in de paardensport veel korter is dan bij andere paarden. Paarden zijn volwassen op achtjarige leeftijd. In de paardensport zijn paarden op die leeftijd vaak al afgeschreven: de gemiddelde levensduur is daar acht jaar, tegenover 20-30 jaar ‘vroeger’! Strenge regelgeving moet het welzijn van dieren die in sport en recreatie worden gebruikt waarborgen. Ook dienen we na te denken in hoeverre we paarden en pony’s blootstellen aan extreme sporten, zoals de military en springwedstrijden met steeds hogere hindernissen. Daarnaast streeft de Partij voor de Dieren naar strengere regelgeving middels een wettelijk Paardenbesluit. In zo’n Paardenbesluit wordt onder meer vastgelegd dat bij huisvesting het natuurlijk gedrag uitgangspunt is, zoals de mogelijkheid contact te maken met soortgenoten en dagelijkse weidegang.

Dit artikel kwam zojuist ter sprake in de groepsapp met vriendinnen van mij die ik via Bokt heb leren kennen. Dat de gemiddelde levensduur van een sportpaard 8 jaar is, is nieuw voor mij. Toch lijkt mij dit bij lange na niet het geval bij het gros van de paarden in Nederland. Wellicht is dit anders in de hogere basis sport/subtop/topsport. Persoonlijk vind ik educatie (om leed door onwetendheid te voorkomen) 1 van de belangrijkste punten om paardenwelzijn te verbeteren, en strengere/betere handhaving.

Wat vind Bokt hier nu van? :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:32

Die 8 jaar doet al zeker 20 jaar de ronde.
Op zich zal die wel kloppen. Dat is en leeftijd die bij de verzekeraars weg komt.
Waar ook het ongeboren veulen verzekerd kan worden, ook de 2 jarige in de opfok die nog nooit een zadel heeft gezien en ja ook het kapot gereden paard wat mijn uit laat betalen.
Maar alle paarden zonder verzekering, wat er naar mijn idee erg veel zijn, worden niet mee geteld.

En dat vroeger de paarden ouder werden?
Ik denk juist het tegenover gestelde. Nu is er veel meer emotie bij een paard. Er wordt van alles nog geprobeerd om het dier weer op de rit te krijgen. Best vaak met succes, maar wel veel tijd en dikke DA rekeningen verder.
Vroeger als hij de ploeg of kar niet meer trok en dat duurde te lang was dat gewoon te duur. Het paard was te onmisbaar voor het dagelijkse leven, de dagelijkse kost.
Dan werd het paard heerlijke paardenworst.

Ook later, wel al als sportpaard werd er veel minder getut, kapot was kapot. Klaar.

En ondanks dat ik erge voorstander ben dat het in paardenland betreft huisvesting anders moet en ook het te zwaar belasten van het jonge paard voor hengstenkeuring anders moet.
Slaat deze partij alweer de plank behoorlijk mis.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:33

Citaat:
In de paardensport zijn paarden op die leeftijd vaak al afgeschreven: de gemiddelde levensduur is daar acht jaar

Ben benieuwd waar dat getal vandaan komt. Zoals een kennis het ooit zei: "statistieken zijn net criminelen: hoe harder je ze slaat, hoe meer ze zeggen wat jij wilt horen" ~~}>

Omdat het toevallig in een schrijven van een politieke partij staat wil nog niet zeggen dat het correct is. Als het uit een buitenlandse bron komt, is de vertaling dan wel goed? Levensduur en leeftijd is b.v. een heel ander iets. De tijd dat een paard op topniveau uitgebracht kan worden is ook een heel ander iets dan een totale levensduur.

Zonder de mogelijkheid om met een kritische blik naar de originele publicatie te kijken zegt een getal op het internet he-le-maal niets.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:33

Dat er betere/ strengere controle voor het houden van (sport)paarden in t algemeen is ben ik het mee eens.
Ik ken te veel locaties waarbij de paarden zeker 20 uur, in box van 3x3 staan.
Denk dat ik dan toch liever een topsport paard ben! De echte top stallen hebben het beste met hun paarden voor (uitzonderingen daar gelaten).

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:34

Ik vraag mij ontzettend af waar het feit : ' In combinatie met het feit dat paarden vaak op veel te jonge leeftijd zwaar belast worden, zorgt dit ervoor dat de gemiddelde levensduur van een paard in de paardensport veel korter is dan bij andere paarden. Paarden zijn volwassen op achtjarige leeftijd. In de paardensport zijn paarden op die leeftijd vaak al afgeschreven: de gemiddelde levensduur is daar acht jaar, tegenover 20-30 jaar ‘vroeger’! ' vandaan komt.
Ik zie geen onderbouwing op de site waarop dit gebaseerd is..

Als ik kijk naar de reglementen van de KNHS voor het springen kom ik dit tegen:
Leeftijd van de paarden en pony's:
a. Paarden en pony's waarmee aan springwedstrijden wordt deelgenomen dienen tenminste de
volgende leeftijd te hebben bereikt:
Pony’s Paarden
Klasse BB Minimaal 4 jaar Klasse BB80 en BB90 Minimaal 4 jaar
Klasse B en L Minimaal 4 jaar
(vanaf 1 april)
Klasse B en L
(vanaf 1 april)
Minimaal 4 jaar
Klasse M Minimaal 5 jaar Klasse M Minimaal 5 jaar
Klasse Z en ZZ Minimaal 6 jaar Klasse Z, ZZ en 1.40m Minimaal 6 jaar
1.50m en hoger Minimaal 7 jaar
b. De leeftijd van paarden en pony’s wordt berekend vanaf de eerste januari van het geboortejaar
en wordt telkenmale per 1 januari met één jaar verhoogd. Voor paarden en pony’s van 4 jaar
geldt dat deze vanaf 1 januari tot 1 april uitsluitend HC in de klasse BB mogen uitkomen. Vanaf
1 april van het jaar waarin het paard de 4-jarige leeftijd heeft bereikt, mag het paard/ de pony
uitgebracht mag worden op wedstrijden (in overeenstemming met de startgerechtigdheidstabel).
c. Indien een paard/ pony in een klasse voldoende winstpunten heeft behaald om te
starten/promoveren of het maximaal aantal winstpunten in de klasse heeft bereikt, maar op
grond van leeftijdsbeperking nog niet mag starten/promoveren, dan dient het in dezelfde klasse
te worden gestart tot 1 januari daaropvolgend.

Ik ben dus ook erg benieuwd wat de gemiddelde leeftijd is in de 1.60m rubrieken?
Het is een interessant stuk, maar ben benieuwd naar verdere informatie?

Dit kom ik tegen in de brochure van sectorraadpaarden:
• 1.2 miljoen paardensport geïnteresseerden
• 500.000 actieve paardensporters
• 7.300 paardenevenementen per jaar
• 765.000 wedstrijdstarts
• 64% van alle ruiters zijn jonger dan 30 jaar
• 450.000 paarden
• 6.600 paardenbedrijven, waarvan 1.000 maneges
• 1,5 miljard omzet in totale Nederlandse paardenbranche
• 18 medailles tijdens het WK 2014.
Alle kwalificaties voor Rio 2016 gehaald.

Zouden er dan van die 450.000 paarden al zoveel afgeschreven zijn op 8 jaar?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:39

Ik vind het nogal moeilijk rijmen. Topsport en zeggen dat paarden op 8 jaar afgeschreven zijn. Topsport en 8 jaar, in praktijk betekent dat dat het paard nog letterlijk in de kinderschoenen staat. Als je een 8-jarige hebt die niet meer kan meedraaien op het hoogste niveau, dan heb je gewoon een slechte aankoop gedaan.
Ik ben zeker niet tegen kritisch nadenken en goede veranderingen. Maar als ik deze tekst lees denk ik alleen "heeft de tekstschrijver eigenlijk ook een goede stal met eigen ogen gezien, of baseert ze zich enkel op teksten, foto's en verhalen die ze her en der geplukt heeft?" Dan hoor ik liever een mening van iemand die het van korterbij heeft gezien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:43

bruintje123 schreef:
Op zich zal die wel kloppen. Dat is en leeftijd die bij de verzekeraars weg komt.
Waar ook het ongeboren veulen verzekerd kan worden, ook de 2 jarige in de opfok die nog nooit een zadel heeft gezien en ja ook het kapot gereden paard wat mijn uit laat betalen.
Maar alle paarden zonder verzekering, wat er naar mijn idee erg veel zijn, worden niet mee geteld.

.

Vergeet niet dat paarden vanaf 18uit de verzekering gegooid worden en dat daarvoor bij veel verzekeraars de premie al zodanig stijgt dat mensen hun paard er al eerder uithalen. Je hebt dus totaal geen goed gemiddelde als je kiest voor de verzekeraars.

bruintje123

Re: PvDD: strengere regelgeving dmv paardenbesluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:45

Inderdaad, dat was ik nog vergeten.
Ook nog een goed punt ja waarom die leeftijd omlaag gaat. De echt oudere tellen niet eens meer mee voor het gemiddelde.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:47

"Vroeger" was een paard oud als hij aftands was, met 11 jaar dus, als er naar de boventanden gekeken werd.

Ik vraag me af of het gemiddelde paard met 8 uit de verzekering wordt gehaald, gemiddeld met 8 moet worden uitbetaald door de verzekering of dat alle paarden samen gemiddeld 8 jaar oud zijn in de verzekering.

- Oftewel, gaat het om de schifting wat een paard waard is waardoor veelal de duurdere en talentvolle paarden verzekerd zijn, jonge paarden zullen dan eerder verzekerd worden want zij zijn een belofte voor de toekomst?
- Of gaat het om paarden die gemiddeld gesproken met 8 jaar afgekeurd worden voor de sport (inclusief inderdaad de ongeboren veulens)?
- Of gaat het om de gemiddeld verzekerde leeftijd, waarbij rekening gehouden moet worden met het feit dat voor oudere paarden het heel lastig is om een verzekering af te sluiten bij aanschaf en mensen vaak ook de premie niet langer vinden opwegen tegen wat ze er voor terugkrijgen bij oudere paarden. Zeker als ze het dier al langer hebben weten ondertussen vaak ook wel of het een brokkenpiloot is of niet. Daarnaast halen sommige verzekeringen de paarden vanaf een bepaalde leeftijd of een x-aantal kwalen uit de verzekering, al dan niet met oprotpremie.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:54

Ik denk dat men vergeet dat de paardensport niet alleen uit dressuur en springsport bestaat.
In de draverijen bijv. worden paarden namelijk vroeg ingezet (2 jaar) in de sport en veel dravers halen de 8 jaar niet in de drafsport. Er koersen nog maar heel weinig paarden ouder 6 jaar

Er worde ook heel wat shetlandera gefokt, waarvan de hengstjes hun eerste verjaardag niet halen maar verhndeld worden voor vlees
Laatst bijgewerkt door janouk op 02-03-17 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:01

Omdat ik dit in het andere topic had geplaatst.
Een bericht van bianca schoenmakers op facebook

Hier even een quote voor de mensen zonder facebook:

Citaat:
Bianca Schoenmakers heeft het bericht van Mythes Partij voor de Dieren ontkracht gedeeld.
13 minuten ·
Dit soort standpunten maakt de Pvdd dus zo ongeloofwaardig. Ze gaan met cijfers gooien, zonder onderbouwing. Waar komt die gemiddelde leeftijd van 8 jaar vandaan? Ik ben benieuwd wie dit onderzocht heeft en hoe deze cijfers onderbouwd worden.
Om me heen zie ik namelijk de grootste sterfte onder jonge paarden in de opfok, paarden die dus in een kudde in de wei staan en nog nooit gereden zijn. Deze sterven dan door ziekte of ongeluk in de kudde.
In 15 jaar dienstverband als ruiter op een sport/handelstal met 54 gereden springpaarden heb ik 2 sterfgevallen meegemaakt. We hebben/rijden paarden tussen de 4 en 14 jaar oud.
Daarnaast loopt een paard pas met zijn 9e jaar in de topsport.
En hoezo worden springparcoursen en militairy's (dat heet al jaren niet meer zo) steeds zwaarder?
De hoogtes en breedtes zijn al zo lang ik weet hetzelfde. Alleen de materialen worden lichter en veiliger. De Eventing is zelfs lichter geworden door het weglaten van de steeple.
Kortom, zoals we van de Pvdd gewend zijn, hebben ze zich weer minimaal verdiept in hun materie en hebben ze de klepel gehoord maar kunnen ze die klok nog steeds niet vinden ;)

Anoniem

Re: PvDD: strengere regelgeving dmv paardenbesluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:03

Maar ook in haar stukje niks over paarden in bijvoorbeeld de draverij wat Janouk ook aanhaalde.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:06

secricible schreef:
bruintje123 schreef:

.

Vergeet niet dat paarden vanaf 18uit de verzekering gegooid worden en dat daarvoor bij veel verzekeraars de premie al zodanig stijgt dat mensen hun paard er al eerder uithalen. Je hebt dus totaal geen goed gemiddelde als je kiest voor de verzekeraars.

Dat en wat er verzekerd wordt zijn vaak al de dieren met papier en hogere prijsklasse. Komt bij dat topsport meedraaien flink wat aan management vereist en dat daar wel degelijk een aantal problemen mee op te vangen zijn die in o.a. de nakomelingen door simpelere verzorging wel tot uiting komen. Er is iets te zeggen voor het standpunt dat topsport ongezond is, maar daar is het fout selecteren wat er mee samen hangt absoluut een grote factor in. Er zou dus eerlijk aangegeven moeten worden als een hengst/merrie iets ongewenst doorgeeft. Ik ben wel voor het opschuiven van hengstenkeuring naar 4 jaar en meer acceptatie van deklicentie via de sport en gebruikskeuringen ipv enkel rondjes in de bak + stalmanieren, maar niks/veel te weinig over hoe buiten te rijden (liefst ook alleen). Ik zie dan meer in een basisselectie hengstenkeuring op gewoon gezond, allround, gebruikspaard en naam maken via sport/evenementen daarna. Echter moet je dan de stamboeken mee krijgen en dat wordt erg lastig.

Yvank_ schreef:
Maar ook in haar stukje niks over paarden in bijvoorbeeld de draverij wat Janouk ook aanhaalde.

Zij geeft ervaring vanuit haar discipline, daar valt drafsport niet onder.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:10

bruintje123 schreef:

Lijkt mij niet helemaal correct. Daarom laat ik mijn 'oude' paard ook niet verzekeren. Ze heeft inmiddels bijna het dubbele gehaald en is nog steeds kerngezond en haar gedragingen zijn van een driejarige :+

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:12

maar ook als de dravers niet meer koersen als 6 jarige, wil dat niet zeggen dat ze dan dood zijn.
Kan zijn dat ze daarna ingezet worden als fokmerrie, recreatiepaard of dekhengst. Ze zijn dan wel uit de topsport, maar niet dood.

Ik vraag mij inderdaad af waar en hoe ze aan zulke cijfers komen. Zomaar iets roepen of je baseren op verzekeringscijfers zijn niet representatief. Mijn paarden zijn allemaal niet verzekerd en zijn alle 3 ouder dan 8 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:12

Dat snap ik Tamary, maar dan betekend het niet direct dat het hele standpunt van de pvdd nergens op slaat.. Die kan statistiek gezien best kloppen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:13

Iedereen die nu gaat beweren dat de meeste paarden prima gehuisvest zijn en de juiste verzorging krijgen, hebben toch wel oogkleppen op.

Zat paarden die veels te kleine stallen hebben, te weinig buiten komen, te weinig contact hebben met soortgenoten.

Veel toppaarden die vroeg ingereden worden en al met 5/6 jaar op behoorlijk niveau moeten presteren.

En nu zal de echte topper bij een topruiter, het nog niet zo slecht hebben.

Het paard met net wat minder talent bij ruiters die wel willen maar ook net niet kunnen, heeft het vaak niet geweldig.

Dan hebben we het nog niet over trainingsmethodes, het bitten gebruik en de aansnoer neusriemen.

Of over de ruiter die 1 x per week z'n paard uren door het bos jaagt en alles eigenlijk niks mag kosten.
Op blubberweitjes staan zonder schuilstal omdat dat zogenaamd puur natuur is.

Hebben we het nog niet over bekap-methodes waar je wenkbrauwen van omhoog schieten.

Er is nog wel wat te sleutelen aan menig mens met paarden want helaas is de paardenmens zwaar in de minderheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:15

spatter schreef:
Iedereen die nu gaat beweren dat de meeste paarden prima gehuisvest zijn en de juiste verzorging krijgen, hebben toch wel oogkleppen op.

Zat paarden die veels te kleine stallen hebben, te weinig buiten komen, te weinig contact hebben met soortgenoten.

Veel toppaarden die vroeg ingereden worden en al met 5/6 jaar op behoorlijk niveau moeten presteren.

Het paard met net wat minder talent bij ruiters die wel willen maar ook net niet kunnen, heeft het vaak niet geweldig.

Dan hebben we het nog niet over trainingsmethodes, het bitten gebruik en de aansnoer neusriemen.

Of over de ruiter die 1 x per week z'n paard uren door het bos jaagt en alles eigenlijk niks mag kosten.

Hebben we het nog niet over bekap-methodes waar je wenkbrauwen van omhoog schieten.

Er is nog wel wat te sleutelen aan menig mens met paarden want helaas is de paardenmens zwaar in de minderheid.

Dit. Grappig dat iedereen struikelt over het standpunt van 8-jarige paarden, terwijl de rest van het artikel gewoon de spijker op zijn kop slaat. Ik heb ook genoeg gezien om van te janken.
Voor slachtdieren zijn een hoop besluiten en regels etc., maar voor paarden niet. Terwijl dat toch een vrij grote sport is en er een hoop hippische bedrijven zijn. Waar zijn die regels?
PvDD kreeg mijn stem sowieso al, maar als ze de hippische sport aan gaan pakken krijgen ze hem nog meer :')

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:19

Ik heb een uitgebreide mail gestuurd waarin ik vooral benieuwd ben naar de onderbouwing (en dan niet allen van die cijfers) maar van de uitgangspunten voor dit standpunt.

Citaat:
Hoe zien jullie principieel de verhouding tussen mens en paard? Is het ethisch aanvaardbaar om mijn wil op te leggen aan een paard (bv door ze in een weide te houden, en daarmee de bewegingsvrijheid te beperken) en welke uitgangspunten zijn van toepassing om hier de grenzen tussen wel en niet aanvaardbaar te bepalen?

Citaat:
wat verstaan jullie onder paardensport? Gaat dit om topsport, wedstrijdsport, of alle fysieke activiteiten die met een paard worden uitgevoerd?

Citaat:
Hoe zien jullie het inzetten van paarden in de hulpverlening, zowel fysiek als mentaal?

en nog gedetailleerdere vragen die hier minder relevant zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:19

Ik leef ook al jaren in de stellige overtuiging danwel met de kennis dat een paard in Nederland gemiddeld een jaar of 7 wordt. De categorie die voor dat gemiddelde zorgt is alleen volgens wat mij verteld is niet zozeer de sportpaarden danwel de pretveulentjes. Die in het najaar toch wel geld gaan kosten aan hooi en bekappen enzo en die dan met allerlei andere veulentjes zonder papieren want ze zijn van de hengst van de buurman op de markt terecht komen en daar aan het einde van de dag met z'n allen in een grote vrachtwagen verdwijnen. Zo is mij dus meegedeeld. En de PvdD meldt er niets over dus wie weet heb ik het wel altijd verkeerd begrepen. Of zij missen iets, dat kan natuurlijk ook.

Een partij die weidegang verplicht wil stellen... daar is een tijdje geleden elders op bokt al een discussie over geweest. Wat ik niet uit het stukje kan halen is of dan ook eerst verplicht wordt dat die weide geschikt is voor paarden. Want zo lang we paarden blijven behandelen en voeren alsof het koeien zijn zie ik nu al gebeuren dat ze over een tijdje komen met een besluit wat al die hoefbevangen in insulineresistente paarden moet gaan helpen :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:21

spatter schreef:

Zat, vaak, veel...
De PvdD komt in ieder geval met cijfers... (nu de bron nog)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:26

Yvank_ schreef:
Dat snap ik Tamary, maar dan betekend het niet direct dat het hele standpunt van de pvdd nergens op slaat.. Die kan statistiek gezien best kloppen.

Zonder goede cijfers is daar weinig over te zeggen. Pretfok gaat snel exit, sportfok kent uitval door bv verkeerde selectiekriteria, maar met veel buiten met soortgenootjes los je dat allemaal niet op. Er is meer niet verzekerd dan wel en we weten nog steeds niet zeker hoeveel paarden er eigenlijk rondlopen in dit land, laat staan hoe oud ze echt zijn of hoe gezond ze zouden zijn (dus aanleg door fokselectie) zonder dat de DA komt voor meer dan jaarlijkse vaccinatie en pakketje wormenkuren. Er zijn enkel een paar cijfers waarbij het totale aantal paarden dat daar bij hoort er niet bij staat en er conclusies getrokken worden die je niet kan trekken omdat het gebruik en rassen/fokkriteria zo divers is. Ik zou het al veel interessanter vinden als vanuit alle uitgegeven paspoorten de gemiddelde leeftijd berekend wordt + op welke leeftijd gemiddeld er paspoorten ongeldig gemaakt worden/ingeleverd na overlijden. Nu komen deze cijfers en conclusies uit een klein deel van het hele paardenbestand en nog een qua ras/gebruik redelijk homogeen deel ook. Dat zonder naar variabelen kijkend beweren over het hele paardenbestand is onzinnig en simplistisch.
Laatst bijgewerkt door tamary op 02-03-17 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:26

Paarden in de topsport zullen zeker ouder worden dan die 8 jaar maar het gaat om de hele grote groep die daar onder hangt. Subtop, amateurs enz.
Veel van deze paarden worden "kapot" gereden en verdwijnen naar de slacht of anderszins.
De "recreatie" paarden worden wel weer ouder dan die 8.

Ook door het fokbeleid zijn paarden gevoeliger voor blessures omdat de paarden van nu meer souplesse moeten hebben dan vroeger, en het aandeel paard is in Nederland enorm toegenomen.
Wel goed dat er meer naar het welzijn ed wordt gekeken en waar tijdens de OS nog iedereen riep er moet wat veranderen in paardenland en dan met namen in de sport, zijn we dat allemaal alweer vergeten?

Het is zo grappig he iedereen roept dat er wat moet worden gedaan en nu wil een partij(oke verkiezingstijd) wat doen is het weer niet goed.
Misschien idee om PvdD te ondersteunen met input?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:27

rumay schreef:
Het is zo grappig he iedereen roept dat er wat moet worden gedaan en nu wil een partij(oke verkiezingstijd) wat doen is het weer niet goed.

ik zou iig eens beginnen met vragen te stellen (zie mijn post hiervoor)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:31

rumay schreef:
Paarden in de topsport zullen zeker ouder worden dan die 8 jaar maar het gaat om de hele grote groep die daar onder hangt. Subtop, amateurs enz.
Veel van deze paarden worden "kapot" gereden en verdwijnen naar de slacht of anderszins.
De "recreatie" paarden worden wel weer ouder dan die 8.

Ook door het fokbeleid zijn paarden gevoeliger voor blessures omdat de paarden van nu meer souplesse moeten hebben dan vroeger, en het aandeel paard is in Nederland enorm toegenomen.
Wel goed dat er meer naar het welzijn ed wordt gekeken en waar tijdens de OS nog iedereen riep er moet wat veranderen in paardenland en dan met namen in de sport, zijn we dat allemaal alweer vergeten?

Hoeveel dan? Op welke populatie? Kan je je uitspraken onderbouwen met cijfers? En als de cijfers voortkomen uit een steekproef, kan je dan vertellen wat voor steekproef?

Mooie hypothese in je tweede zin, maar is het ook daadwerkelijk zo?

Als je de PvdD wilt ondersteunen met input, vertel ze dan eerst eens dat ze met recente cijfers moeten komen... Want die 8 jaar, dat horen we nu al zo lang...