Gebeurt dit echt? Geblinddoekte paarden bij stierengevechten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Gebeurt dit echt? Geblinddoekte paarden bij stierengevechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 18:22

Dit zie ik nu al een paar dagen voorbij komen op Facebook, vreselijk.
Ik hoop dat het nep is of zo.
Misschien zijn er mensen die dit weten, die daar wonen en weten hoe het echt is?

Het gaat om meestal oude paarden zo te lezen, die niet meer te gebruiken zijn.
Ze worden geblinddoekt, al hun zintuigen worden eigenlijk afgesloten.
En dan mag de stier z'n gang gaan op een het weerloze paard |(

Ik bedoel, het 'gewone' stierenvechten, daar kan ik nog iets van begrijpen qua traditie.
Maar dit is zo verschrikkelijk wreed, dat het me maar dwars blijft zitten, ik kan haast niet geloven dat mensen dit echt doen.

http://www.thepetitionsite.com/nl-nl/161/891/862/?src=facebook_ads&campaign=sign_161891862&z00m=28779179

Koia

Re: Gebeurt dit echt? Geblinddoekte paarden bij stierengevechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:25

het gewone stierenvechten kan je nog wel begrijpen maar zodra het om een paard gaat is het ineens té wreed? kom op zeg..

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:26

Koia schreef:
het gewone stierenvechten kan je nog wel begrijpen maar zodra het om een paard gaat is het ineens té wreed? kom op zeg..

Mijn gedachte...

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:32

Misschien snapt TS niet wat er gebeurd tijdens gewone stierengevechten...?

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:34

Kan iemand mij uitleggen wat er dan precies gebeurt bij de gewonen stierengevechten?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:34

Ook ik vind een bepaalde zin in de OP erg hypocriet. :)

Hoe je het ook bekijkt, met of zonder al dan niet geblinddoekte paarden blijft het stierenvechten een hele wrede vorm van dierenmishandeling. Ja, er worden ook regelmatig paarden bij in gezet. Voor die paarden is het echt niet veel leuker dan voor de stier.

Maar ja: "het doet geen pijn en het is kunst". Toch is er nog geen spanjaard ingegaan op mijn uitnodiging voor een opvoering van mijn interpretatie van pijnloze kunst :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:36

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 18:40

Nee ik vind het gewone stierengevechten ook verschrikkelijk.
Dat mag van mij ook meteen stoppen.

Wat ik alleen maar bedoelde dat dit 'gewone' stierengevechten is ontstaan uit traditie.
Maar dit wat hier met die paarden gebeurt, dat heeft niks met traditie te maken.

Dat vind ik een groot verschil, en dit wat hier gebeurt is zo wreed, dat heeft toch ook niets meer met tradities te maken?

En daarom dacht ik of hoopte ik in ieder geval, dat dit niet waar is.
Dat mensen zulke vreselijke dingen doen met dieren, steeds wreder dan dat het al was.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:45

De traditie is in principe "leed(vertaalt naar opwinding, actie, spanning) voor onze lol" dus dit past in principe heel goed bij het plaatje. De thrill, excitement en adrenaline zullen daar vast goed tot hun recht komen. Dat daarvoor dieren moeten lijden, is niet hun probleem, zo redeneren zij.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:57

Maar dat is toch het 'gewone' stierenvechten? Het zijn dan toch de paarden van de picadors die geblindeerd zijn? Of is het weer een andere tak van 'sport'?
Ik dacht voor dit topic dat de paarden van de picadors altijd geblindeerd waren, maar dat is niet het geval nu ik Google er even op na sla. Dat dit gebeurde was mij in ieder geval niet onbekend :n

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:54

Helaas gebeurd zoiets in het echt

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:04

Gadverdamme zeg.. wat een verschrikkelijke sport :r ook de "normale" stierenvechten trouwens.. Bah.. Hij stapt er ook zo weer op nadat het paard aangevallen was.
Ik zou graag die speren en hoorns in die verschrikkelijke vent zien. Bah bah bah :r

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:33

Ik ging even googelen en zie gewoon meerdere paarden met de darmen op de grond hangen terwijl ze nog in galop zitten. Omg... Wat vreselijk.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:45

Dat zijn Picadors. Die moeten de stier uitputten voordat de matador hem doodsteekt. Dit is de Spaanse stijl van stierenvechten. Sneue traditie inderdaad en in mijn optiek ook erg laf, de ruiter loopt zo nauwelijks risico ten koste van het paard. Als je dan een vent bent en zo nodig met een stier wil vechten, doe dat dan zelf en gebruik je paard niet als doelschijf zodat je op je gemak kan prikken... :n

Met de 'gewone' manier van stierenvechten bedoelt TS waarschijnlijk de Portugese variant. Deze kent geen picadors, alleen rejoneadors. Daar worden wel paarden ingezet maar die moeten de stier juist ontwijken, dat is daar de kunst van. Bij de Portugese variant wordt de stier ook niet in de arena gedood.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:57

Ik heb wel eens kokhalzend naar een galopperend paard gekeken, die uiteindelijk in paniek door de ring rende terwijl er drie meter darm achteraan slingerde. Ik kan tegen bloed, maar in combinatie met de paniek van dit paard en de stier die ook duidelijk geen idee had wat hij deed raakte dit mij zeer diep.
En die ruiter maar weg rennen terwijl die stier maar door hakt op de maag van het paard... Nee, dat beeld zou ik altijd voor me blijven zien... ;(

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 21:59

Rider, ja ik ken dan alleen de Portugese variant, denk ik.
Dat de paarden juist worden gebruikt om de stieren te ontwijken.
Met die Picadors, de Spaanse stijl dus, dat heb ik nooit geweten dat het zo ging.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:00

Ik zag het ook op FB langskomen, ik voel me zo machteloos als ik er naar kijk. Je ziet het, je klikt op 'boos' of 'verdrietig', maar verder kan je niets...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:12

Het is een walgelijke traditie. En de populariteit neemt zeer zeker drastisch af. De jongere generaties, de jeugd, wil er niet zoveel van weten. En terecht. Het is een garde ouderen, elite, en ja, toeristen die het nog in stand houden.

Ik zag toevallig afgelopen week een foto op FB van een Spaanse actiegroep. De linkerhelft was een foto van het publiek in een arena in 1996. Volle bak. De andere helft was diezelfde arena in 2016. En dan vraag je je af waarom het nog in stand gehouden word. Die arena was voor een kwart gevuld. De miljoenen likes onder zo'n foto zeggen ook wat.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:49

Dat zoiets nog legaal kan bestaan is me een raadsel. Walgelijke mensen die er aan meewerken en gaan kijken. Echt een traditie voor lafaards.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:58

Ja dat gebeurt inderdaad echt. Kwam een aantal jaren geleden een foto tegen waar een paard met opgereten maag en darmen en al eruit hingen gewoon bleef doorlopen. Zal dat beeld nooit meer vergeten :n

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 00:13

Ik ben in verschillende arena's geweest in Andalusië. Persoonlijk wil ik niet aanwezig zijn bij gevechten, maar ben wel in de arena geweest en met mensen gesproken over deze traditie. In deze buurt draait het om de toreo (stierenvechter), de stier en het publiek. De toreo moet zichzelf vooral bewijzen aan het publiek, met betrekking tot het stierenvechten.

In de arena's waar ik ben geweest worden er met 5 gezonde stieren gevochten op een dag van de Feria, wat een soort feestweek is. In totaal zal dit een aantal van 50 stieren zijn per stad met stierenarena. De paarden functioneren hier als hulp voor de toreo en om de stieren weg te slepen, dat is in elk geval wat wordt gepresenteerd in de museums. Of ze in elke arena ook op die nare manier in worden gezet durf ik niet te zeggen, heb hier in de omgeving nog niemand er over gehoord.

Wat zeker bestaat zijn stierengevechten met iemand te paard: rejoneo. Heel diervriendelijk is het niet, maar heb gelukkig nog geen geblinddoekte paarden gezien of gewonde paarden. Wel gewonde stierenvechters, maar dat vind ik toch hun eigen schuld en risico.

Edit: voorbeeld van een rejoneo, waarbij dus gevochten wordt met de stier te paard. https://www.youtube.com/watch?v=KkLxfk_hwH8
Laatst bijgewerkt door Marrjjollein op 26-01-17 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 00:16

Missselijk maakend !!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 00:35

Letterlijke tekst bij een foto van een paard waar de darmen uithangen :r :

Ook paarden worden het slachtoffer van stierengevechten. Tijdens stierengevechten ‘Spaanse stijl’ dienen zij als stootkussen voor de angstige stier en vanaf hun rug snijdt de picador de nekspieren van de stier door, zodat hij zijn kop niet meer kan optillen. Paarden worden regelmatig door stieren op de horens genomen en raken – ondanks een harnas om hun lichaam – ernstig gewond. Dit is vaak niet te zien voor de toeschouwers vanwege het harnas. Deze paarden zijn al ‘afgeschreven’ vóór het stierengevecht. Ze worden vaak meerdere keren gebruikt voor stierengevechten en gaan daarna naar het slachthuis.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 09:48

Vreselijk zeg..dit is echt een erge vorm van dierenmishandeling!

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 09:52

Ik kan echt niet begrijpen dat dit nog mag in een land als spanje. En dat er ook nog mensen zijn die er voor de lol heen gaan vind ik vreselijk en angstaanjagend.