Stemmen 2017

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:52

Ik ben ook voor het leenstelsel inderdaad. Al die pretstudies dat werd op een gegeven moment gewoon een probleem. Mensen die bv fotografie gingen studeren, gewoon voor de leuk. Na mijn studie grafische vormgeving ging bijna de hele klas verder studeren in een compleet andere richting, want het was toch gratis..

Kindertoeslag mogen ze van mij idd ook afschaffen, pabie. Als je er geen geld voor hebt, neem ze dan niet.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:55

Kindertoeslag.... lastig. Ik denk dat dat ook is om juist te zorgen dat mensen wel kinderen "nemen". Want demografisch gezien "moeten" er wel kinderen komen om oa al de vergrijzing op te kunnen vangen.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:56

Oké dat is dan wel weer fair van jullie :)

Maar het begon over de tweede studie niet over het leenstelsel ik ben zelf ook voor het leenstelsel, maar ben wel voor een verlaging van collegegeld omdat onderwijs wel toegankelijk moet zijn in mijn opinie en ook voor een tweede studie. Ik vind niet dat studenten zomaar geld moeten krijgen omdat ze studeren, later ga ik mijn studie(s) wel terug verdienen. Want studenten hebben vaak ook nog genoeg geld voor leuke uitjes en feestjes en ik vind het fair dat als ik wil studeren en leuke dingen wil doen dit van mijn eigen (geleende) geld moet

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:56

Maartje1990 schreef:
Kindertoeslag.... lastig. Ik denk dat dat ook is om juist te zorgen dat mensen wel kinderen "nemen". Want demografisch gezien "moeten" er wel kinderen komen om oa al de vergrijzing op te kunnen vangen.

Maar je wilt ook hoger opgeleide en ook mensen met meerdere studies omdat dit weer een economisch impuls geeft

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:02

Pabie: je bedoelt dat je de kindertoeslag moet opgeven om zo wel studies te financieren?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:04

LadyMadonna schreef:
maar er moeten ook kapsters, receptionisten, stratenmakers en timmermannen zijn...


Natuurlijk. Maar het inkomen van de ouders zou niet de beroepskeuze van het kind moeten bepalen.

Als je een universitaire studie wil gaan doen moet dat ook mogelijk zijn.....voor iedereen.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:08

Nies_ schreef:
Ik vind het leenstelsel daarom goed. Het is een investering in je eigen toekomst. Als je een goede keuze maakt verdient het zich gewoon weer terug en de rente is niet bepaald sky high.

Ik ben ervan overtuigd dat ik in 1 keer de goede studiekeuze heb gemaakt. Ik werk ook nog naast mijn studie, gemiddeld 14 uur per week (vrij veel dus, gekeken naar naast gemiddeld 40 uur kwijt zijn aan school). Toch heb ik straks een studieschuld van ruim 60.000 euro als ik ALLES in 1 keer haal zonder enige vertraging. Ik bedoel het niet banketstaaf he, maar 60.000 terugverdienen duurt wel een poos :+ Daar komt nog rente bij... Ik heb eens uitgerekend dat ik ruim 6.000 euro bruto per maand moet verdienen vanaf de dag na mijn afstuderen wil ik mijn complete schuld in 40 jaar terugbetalen, inclusief rente (als je het minimum aflost dat je af moet lossen elke maand, passend bij je inkomen). Nou, veel succes. De overheid ziet de helft echt nooit terug, terwijl ze er nu vanuit gaan dat ze alles terug zien. Ik weet niet hoe ze dat op gaan lossen.

Nog los van het feit dat er dalijk veel te veel koophuizen zijn, want de mensen die nu een goede hypotheek kunnen krijgen voor een huis van 3-4 ton (een redelijke eensgezinswoning aan de rand van de stad momenteel), kunnen dat echt niet meer met een schuld van 50-60.000 pp.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:12

Maartje1990 schreef:
Waarom moeten andere mensen betalen voor jouw studie? Jij wilt studeren, jij wilt een bepaalde studie doen dan is het toch in principe normaal dat je je eigen studie betaald? Waarom zouden anderen dat voor jou moeten doen?


Omdat we daar als maatschappij ook veel aan hebben :) En omdat niet alles keihard individueel hoeft te worden uitgerekend, want juist samenwerking en het gebruiken van en helpen van elkaars kennis en talenten is een van de belangrijkste manieren is waarop we als mens uberhaupt zo hebben kunnen ontwikkelen.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:16

Maartje1990 schreef:
Pabie: je bedoelt dat je de kindertoeslag moet opgeven om zo wel studies te financieren?
nee, maar ik wou een voorbeeld geven van iets waar je ook zelf voor kiest en geld van de overheid voor krijgt. Ik ben niet een enorme voorstander van kindertoeslag maar wat mij betreft mag het blijven want veel gezinnen kunnen dit natuurlijk niet missen. En het helpt natuurlijk tegen vergrijzing het nadeel is dat het helpt voor over bevolking, maar in Nederland is er niet zo'n groei natuurlijk dus hier gaan we dat verschil voor wereld over bevolking niet maken.

Ik zou dus wel graag een verlaging van collegegeld zien, maar dat hoeft niet van de kindertoeslag af te gaan.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:17

Floriske

Hoe kom je op die 60.000 ik heb het voor mezelf nog niet uitgerekend.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:17

Shadow0 schreef:
Omdat we daar als maatschappij ook veel aan hebben :) En omdat niet alles keihard individueel hoeft te worden uitgerekend, want juist samenwerking en het gebruiken van en helpen van elkaars kennis en talenten is een van de belangrijkste manieren is waarop we als mens uberhaupt zo hebben kunnen ontwikkelen.


Ik wilde dit als reactie geven op de vraag waarom we ook wat betreft onderwijs uit moeten gaan van solidariteit, maar Shadow verwoord het uitstekend.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:19

NatasjavE schreef:
LadyMadonna schreef:
maar er moeten ook kapsters, receptionisten, stratenmakers en timmermannen zijn...


Natuurlijk. Maar het inkomen van de ouders zou niet de beroepskeuze van het kind moeten bepalen.

Als je een universitaire studie wil gaan doen moet dat ook mogelijk zijn.....voor iedereen.


Nouja, in "mijn" tijd was studeren voor de "VVD'ers"....
ik heb na de mavo een twee jarige mbo2 gedaan en ben daarna gaan werken. 15 jaar later heb ik m'n eigen bedrijf....

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:23

Ik vind het in principe niet erg om mee te betalen aan de studie van een ijverige student die later allerlei goede dingen kan doen dankzij die studie, maar die zelfde student heeft waarschijnlijk ook snel zijn diploma en een goedbetaalde baan en kan zo'n lening snel aflossen.
Waar ik absoluut geen geld aan uit wil geven zijn al die pretstudies en mensen die niet weten wat ze willen en dus maar 4/5 jaar iets gaan studeren waar ze nooit mee verder gaan. En dat zijn er véél.
Iemand die echt iets wil bijdragen aan de samenleving zal er ook geen problemen mee hebben om een studielening te moeten aflossen. Ik ken zat mensen die alles zelf hebben moeten betalen en toch prima terecht zijn gekomen.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:25

Pabie schreef:
Floriske

Hoe kom je op die 60.000 ik heb het voor mezelf nog niet uitgerekend.

Ik moet maximaal lenen. Elke maand betaal ik schoolgeld, zorgpremie, eigen risico, huur, verzekeringen, eten, kleding, telefoon. Met het werken erbij hou ik een beetje over per maand dat ik apart moet zetten voor als er iets kapot gaat. Mijn opleiding duurt 5 jaar (3 jaar bachelor, 2 jaar master). 5x12.000 (en een beetje, iets meer dan 1.000 per maand leen ik) = 60.000.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:29

Floriske schreef:
Pabie schreef:
Floriske

Hoe kom je op die 60.000 ik heb het voor mezelf nog niet uitgerekend.

Ik moet maximaal lenen. Elke maand betaal ik schoolgeld, zorgpremie, eigen risico, huur, verzekeringen, eten, kleding, telefoon. Met het werken erbij hou ik een beetje over per maand dat ik apart moet zetten voor als er iets kapot gaat. Mijn opleiding duurt 5 jaar (3 jaar bachelor, 2 jaar master). 5x12.000 (en een beetje, iets meer dan 1.000 per maand leen ik) = 60.000.

Oké ik haal namelijk alles met zo'n 800-900 euro per maand (heb wel lage huur) dus vroeg het mij af. Veel lenen namelijk meer dan ze nodig hebben en zetten het apart dat kan je natuurlijk niet echt als schuld zien.

Maar ja als je huur 200 euro hoger is dan die van mij zit je idd zo aan het max

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:30

8nnemiek schreef:
IWaar ik absoluut geen geld aan uit wil geven zijn al die pretstudies en mensen die niet weten wat ze willen en dus maar 4/5 jaar iets gaan studeren waar ze nooit mee verder gaan. En dat zijn er véél.


Ten onrechte, want als de studies op zich gewoon goed zijn, dan dragen die heel wat bij aan de ontwikkeling van hun studenten.

Citaat:
Iemand die echt iets wil bijdragen aan de samenleving zal er ook geen problemen mee hebben om een studielening te moeten aflossen.


Dat is een mooie manier om het heel persoonlijk te spelen.
Maar Ik heb dat liever vanuit de belastingen geregeld. En.. iedereen die profiteert van onze maatschappij door een goed salaris te verdienen (en dat doe je niet alleen, maar altijd in relatie tot de maatschappij: alleen op een eilandje verdien je geen geld namelijk) zal er ook geen problemen mee hebben om terug te betalen voor dat voorrecht. Toch?

Er zijn overigens nog meer redenen om tegen een studentenlening te zijn: een economie met grote hoeveelheden leningen is instabiel. Het nodigt uit tot een volgende economische crisis, als de balans ineens verschuift. Schulden zijn duur, qua administratie, qua maatschappelijke kosten... allemaal verspilling van geld, omdat mensen die zelf wel degelijk voor een groot deel voordeel hebben gehad van een toegankelijker onderwijs, dat anderen niet gunnen. Zonde.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:31

Floriske schreef:
Pabie schreef:

Floriske

Hoe kom je op die 60.000 ik heb het voor mezelf nog niet uitgerekend.

Ik moet maximaal lenen. Elke maand betaal ik schoolgeld, zorgpremie, eigen risico, huur, verzekeringen, eten, kleding, telefoon. Met het werken erbij hou ik een beetje over per maand dat ik apart moet zetten voor als er iets kapot gaat. Mijn opleiding duurt 5 jaar (3 jaar bachelor, 2 jaar master). 5x12.000 (en een beetje, iets meer dan 1.000 per maand leen ik) = 60.000.

Oké ik haal namelijk alles met zo'n 800-900 euro per maand (heb wel lage huur) dus vroeg het mij af. Veel lenen namelijk meer dan ze nodig hebben en zetten het apart dat kan je natuurlijk niet echt als schuld zien.

Maar ja als je huur 200 euro hoger is dan die van mij zit je idd zo aan het max[/quote]

Scheelt bij mij ook dat ik gewoon niet uitkom met een goedkope zorgverzekering met hoog eigen risico, ik heb altijd een aanvullend pakket nodig en elk jaar gaat mijn eigen risico sowieso voor een groot deel en vaak helemaal op, in tegenstelling tot veel studenten die 'winst' maken op hun zorgtoeslag...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:38

Ik heb ook werkelijk geen idee wat studeren kost... Ik weet wel dat je voor een super kleine studio in Utrecht €700 Pm betaald, en dat het erg lastig is om aan woonruimte te komen. Maar ook dat is een keuze.
Voor mijn mbo opleiding zat ik elke dag 2 uur enkele reis in de bus/trein.
Kleding is ook een keuze. Nouja... Natuurlijk heb je kleding nodig, maar voor €100 kan ik echt veel kopen... Er staan alleen geen merknamen op....

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:39

Ik vind het altijd schrikbarend om te zien hoeveel sommigen kwijt zijn aan hun studie. Ik betaalde voor mijn studie per jaar geloof ik 1800 euro. 7200 dus. Daarnaast schoolboeken, dus laat ik zeggen dat ik ongeveer 8500 kwijt ben geweest aan mijn studie. Ik woonde wel thuis en ging heen en weer met het OV (uur heen en uur terug). Bijbaantje ernaast en daarmee verdiende ik zo'n 4000 euro op jaarbasis. Ik draaide dus als student wel aardig goed en ben schuldloos begonnen aan mijn carriere. Als ik dan bedragen zie van 60000... Ik vind het altijd maar extreem veel en vraag mij af of dat niet anders kan :=

Ik ben wel van mening dat studenten financieel ondersteund moeten worden. Maar dan in de kosten van de studie. Een eventuele lening zou in principe ook alleen voor de studie moeten zijn. Niet voor kleding, feestjes, telefoon etc.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:48

LadyMadonna schreef:
Nouja, in "mijn" tijd was studeren voor de "VVD'ers"....
.


En daar moeten we niet naar terug vind ik.

Ik ben bang dat het leenstelsel ervoor gaat zorgen dat alleen (of voornamelijk)studies die economisch interessant zijn voor de student nog gekozen gaan worden en studies die niet een hoog inkomen opleveren niet meer gekozen worden.
Slecht voor de wetenschap uiteraard. We hebben ook studenten nodig in richtingen die niet veel geld opleveren.

Ik ben blij dat er een keur aan studies is te kiezen voor mijn kinderen op fietsafstand. (Mochten ze gaan studeren uiteraard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:51

Ik ben neutraal over de studielening. Ik val nog net buiten het leenstelsel en kreeg tot vorig jaar dus gewoon basisbeurs, maar ik heb ook altijd geleend. Vind lenen niet het einde van de wereld, al helemaal niet bij de regels die ervoor gelden. Ik ben er wel zo een die drie studies geprobeerd heeft, een jaar studievertraging heeft opgelopen op haar huidige studie en daarbij ook nog eens een studie doet die niet 'nodig' is, maar ik vind studeren heerlijk.

Een tweede studie faciliteren lijkt me in sommige werkvelden prettig. Ik ben er voor om de docentenbeurs uit te breiden (docenten mogen volgens wettelijk collegegeld ipv instituutsgeld een master doen, ook als ze al een tijd aan het werk zijn) naar andere beroepen.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:09

Winged schreef:
Ik vind het altijd schrikbarend om te zien hoeveel sommigen kwijt zijn aan hun studie. Ik betaalde voor mijn studie per jaar geloof ik 1800 euro. 7200 dus. Daarnaast schoolboeken, dus laat ik zeggen dat ik ongeveer 8500 kwijt ben geweest aan mijn studie. Ik woonde wel thuis en ging heen en weer met het OV (uur heen en uur terug). Bijbaantje ernaast en daarmee verdiende ik zo'n 4000 euro op jaarbasis. Ik draaide dus als student wel aardig goed en ben schuldloos begonnen aan mijn carriere. Als ik dan bedragen zie van 60000... Ik vind het altijd maar extreem veel en vraag mij af of dat niet anders kan :=

Ik ben wel van mening dat studenten financieel ondersteund moeten worden. Maar dan in de kosten van de studie. Een eventuele lening zou in principe ook alleen voor de studie moeten zijn. Niet voor kleding, feestjes, telefoon etc.


Nou mijn lening is ook voor kleding feestjes en telefoon. Mijn studie is voltijd en best zwaar ik ken weinig uit mijn studie die een bijbaantje hebben hiernaast en zo ook ik niet. Ik kan alleen in de zomer een paar weekjes werken. Waar moet ik anders kleding feestjes en telefoon van betalen? Mijn leven bestaat niet voor groot gedeelte uit feestjes hoor maar als er bijvoorbeeld een weet ik veel survival activiteit is bij mijn studievereniging is ga ik daar wel heen. En als ik nieuwe kleding nodig heb koop ik dat. Ik zie het geleende geld wel als mijn geld. Ik ben er zuinig op, maar geef wel geld uit aan leuke dingen omdat ik nu de kans heb die dingen te doen het afbetalen komt later wel goed


Ik kon trouwens niet goed in de buurt studeren ouders woonde in het noorden en wou een technische studie doen. 4 uur enkele reis ging mij toch te ver haha. Maar het blijft toch mijn eigen keuze om deze studie te doen dus ik neem die kosten wel op me. Als je uit huis gaat is zonder schuld beginnen toch vrijwel onmogelijk

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:11

Pabie schreef:
Nou mijn lening is ook voor kleding feestjes en telefoon. Mijn studie is voltijd en best zwaar ik ken weinig uit mijn studie die een bijbaantje hebben hiernaast en zo ook ik niet. Ik kan alleen in de zomer een paar weekjes werken. Waar moet ik anders kleding feestjes en telefoon van betalen?

En daarom ben ik blij dat het een lening is in plaats van een schenking. Het gaat namelijk wel om gemeenschapsgeld waar ik aan meebetaal.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:12

NatasjavE schreef:
LadyMadonna schreef:
Nouja, in "mijn" tijd was studeren voor de "VVD'ers"....
.


En daar moeten we niet naar terug vind ik.

Ik ben bang dat het leenstelsel ervoor gaat zorgen dat alleen (of voornamelijk)studies die economisch interessant zijn voor de student nog gekozen gaan worden en studies die niet een hoog inkomen opleveren niet meer gekozen worden.
Slecht voor de wetenschap uiteraard. We hebben ook studenten nodig in richtingen die niet veel geld opleveren.

Ik ben blij dat er een keur aan studies is te kiezen voor mijn kinderen op fietsafstand. (Mochten ze gaan studeren uiteraard)
als minder mensen dat gaan studeren blijven er vanzelf relatief meer banen daar over en trekt het wel weer meer aan.

Ik heb nog niemand gehoord die een studie heeft gekozen op baan perspectief. De meesten laten zich nog leiden door wat ze willen ik denk niet dat hier door leenstelsel enorm verschil in is gekomen

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:14

Winged schreef:
Pabie schreef:
Nou mijn lening is ook voor kleding feestjes en telefoon. Mijn studie is voltijd en best zwaar ik ken weinig uit mijn studie die een bijbaantje hebben hiernaast en zo ook ik niet. Ik kan alleen in de zomer een paar weekjes werken. Waar moet ik anders kleding feestjes en telefoon van betalen?

En daarom ben ik blij dat het een lening is in plaats van een schenking. Het gaat namelijk wel om gemeenschapsgeld waar ik aan meebetaal.
ik zeg toch dat het goed is.
Wat overigens wel zo is stel ik zou nog basisbeurs krijgen zou dat al op zijn aan collegegeld boeken en misschien nog paar tientjes naar huur dus feestjes zou het geld nooit zien haha. Maar ja onder andere om dit ben ik dus wel voor leenstelsel maar ook voor verlaging van collegegeld (dan weet je teminste zeker dat het geld in het goede en niet in bier wordt geïnvesteerd )