Leuke blog waarom je je kinderen niet op social media wil

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jillsil

Leuke blog waarom je je kinderen niet op social media wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 14:26

Zelf moet ik regelmatig in discussie met vooral Mn schoonmoeder waarom wij onze zoon niet op social media willen. Nu kwam ik onderstaande blog tegen en ik dacht misschien zijn er nog wel meer mensen die er zo over denken. Die vinden de onderstaande blog dan ook wel grappig/boeiend.

Bron: https://www.facebook.com/permalink.php? ... 5292388342

Ja, ik ben het, die 'groene' blog-moeder, de iets wat stoffige misschien panische en zeker niet hippe moeder. Tenminste zo zien andere mensen mij en waarom? Omdat ik niet wil dat mijn kinderen op het sociale web gekwakt worden. Inmiddels heb ik alle vragen al gehoord; "mag deze foto wel? "Je ziet bijna hun gezicht niet", "hier zie je alleen de achterkant van hun hoofd, dan kan het toch wel?" "Ik plak wel een emoticon over hun hoofd, kan het dan?" , "ik snap-chat, er wel een leuke filter over" en de allerergste, die plaatsen zonder te vragen.

Nee-Nee-Nee! Onze kinderen komen niet op het sociale web! Nog geen teennagel. Mensen vinden me een zeur, prima! Ouderwets, ook prima maar misschien ben ik wel hip en zet ik een trend. Want waarom moet je je kinderen op het sociale web zetten? Omdat iedereen het doet? (Iets met schapen over een dam) Omdat je wilt pronken? Dat snap ik maar ik heb hele mooie fotoboeken, wil je die zien? Ik wil de jouwe ook heel graag zien. Kom je dan gelijk gezellig bij ons thuis langs voor een bakje koffie?

Voor ons hoeven onze kinderen niet zo nodig bewonderd te worden door een meneer die ergens achter zijn computer zit in Japan en die wij totaal niet kennen. "Mijn profielen zijn privé", wordt er dan aangegeven. Jeetje, hoe naïef kun je zijn? Alle sociale netwerksite zijn niet privé. De eigendomsrechten van jouw foto's zijn eigendom van hun lees; Facebook, Snapchat, instagram , whatsapp en ze mogen ze zelfs doorverkopen. Dat klinkt stom hè? (zie de hele kleine letters van de voorwaarden,die vast niemand echt leest)
Deze panische of aanstellerige moeder, volgens andere dan, zit er ook niet op te wachten dat een handige hacker onze mooie kinderen weet te vinden via het sociale web om god weet ik niet wat met die informatie doen.

Al eens eerder heb ik in mijn blog over de privacy van onze kinderen gesproken. Een veel voorkomende reactie is dan, "Roos je blogt al jaren over je kinderen, we weten alles van je". Maar zal ik jullie dan een geheim verklappen? Ik heet geen Roos en onze kinderen luisteren niet naar de namen Roos en Karlijn. Zo probeer ik er alles aan te doen om te kunnen bloggen, mede ouders aan te moedigen, te ondersteunen en te laten lachen, zonder de privacy van onze kinderen in gevaar te brengen.

Misschien kun je dus, als je mij weer een zeur vindt omdat ik niet wil dat onze kinderen sociale bezittingen worden van totale vreemden begrip en respect hebben voor onze keuze. En wil jij wel je kind op sociale media? Dat is prima! Ik 'like' het! Maar bedenk je dan wel, hoe "echt" zijn de mensen waar ik het mee deel

Groetjes Roos (voor jullie dan)
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 20-02-17 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bron toegevoegd.

Fearn

Re: Leuke blog waarom je je kinderen niet op social media wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:46

Ik ben het wel met je eens :) Als ik ooit kinderen zou krijgen zou ik geen foto's van ze op social media plaatsen, niet voordat ze daar zelf goede beslissingen over kunnen maken. Ik zou het zelf ook niet fijn vinden als er bijvoorbeeld ongemakkelijke babyfoto's van me overal op het internet zouden staan :') Gelukkig had iedereen in de tijd dat ik nog klein was gewoon, fotoboeken.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 15:04

Even voor de zekerheid, het is niet mijn blog. Ik kwam hem op internet tegen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:13

IsaCalixa schreef:
Ik ben het wel met je eens :) Als ik ooit kinderen zou krijgen zou ik geen foto's van ze op social media plaatsen, niet voordat ze daar zelf goede beslissingen over kunnen maken. Ik zou het zelf ook niet fijn vinden als er bijvoorbeeld ongemakkelijke babyfoto's van me overal op het internet zouden staan :') Gelukkig had iedereen in de tijd dat ik nog klein was gewoon, fotoboeken.

Daarbij, stel je voor dat een stel pestkoppen die foto's tegen een kind gaan gebruiken... via het nieuws kennen we allemaal wel voorbeelden hoe wreed kinderen/jongeren zijn, en wat de uiterst trieste gevolgen kunnen zijn van misbruik van social media...
http://www.ad.nl/binnenland/15-jarige-jongen-pleegt-zelfmoord-na-pesterijen~a42040ba/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:17

Even heel vervelend: je mag niet zomaar complete artikelen en blogs kopieeren. Ook als je er slechts fragmenten uit overschrijft, dan moet je er in elk geval een bronvermelding/link bij zetten. De blog hier anoniem doorplaatsen is in strijd met het auteursrecht van de persoon waar je het juist zo mee eens bent.

Verder vind ik de blog zelf wel boeiend. Ik verbaas me ook wel eens over wat mensen allemaal plaatsen. Helemaal bijzonder vind ik het als iemand op facebook post dat hij/zij 2 weken op vakantie gaat. Dan kun je de voordeur net zo goed open laten. ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:17

Sowieso is het een lastig punt. Aan internet zitten zoveel gevaarlijke kanten en het enige wat je kan doen is laten weten wat er kan gebeuren en waar ze voor op moeten passen. Internet is overal beschikbaar en zeg eerlijk zonder kun je in Nederland eigenlijk niet. Ik had laatst een film gezien over hoe social media mis kan gaan met iemand die zelfmoord pleegde omdat hij gepest werd via internet en hoe er een minderjarige in de internet prostitutie zat een er zelf niet mee wou stoppen ivm het geld. Zou een goede zijn om je kind te wijzen op de mogelijke gevaren, maar ja kinderen beginnen soms eerder aan dingen dan je denkt dus wanneer heb je het er ook over?

Ik zie ook vaak foto's voorbij komen die ouders misschien onschuldig vinden maar waarvan ik denk jemig handig voor pedofielen :n

Niet alleen social media maar het hele internet kan gevaarlijk zijn. Je ziet ook vaak bij undercover dat jonge meisjes slachtoffer worden van chantage of andere dingen.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:23

Ik ben een beetje allergisch voor de social media hysterie die tegenwoordig nogal populair schijnt te zijn. Kan nog geen tv aanzetten of word om de oren geslagen met privacyschending in social media en de gevaren van smartphoneverslaving. Ja er zitten gevaren aan social media en je moet er een beetje mee oppassen, maar dat is met alles. Prima dat jij (auteur van blog), blijkbaar hebt besloten om social media af te zweren, maar om daar nou zo'n arrogante, neerbuigende en veroordelende column over te schrijven. Kom op zeg.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 16:59

xyzutu2 schreef:
Even heel vervelend: je mag niet zomaar complete artikelen en blogs kopieeren. Ook als je er slechts fragmenten uit overschrijft, dan moet je er in elk geval een bronvermelding/link bij zetten. De blog hier anoniem doorplaatsen is in strijd met het auteursrecht van de persoon waar je het juist zo mee eens bent.

Verder vind ik de blog zelf wel boeiend. Ik verbaas me ook wel eens over wat mensen allemaal plaatsen. Helemaal bijzonder vind ik het als iemand op facebook post dat hij/zij 2 weken op vakantie gaat. Dan kun je de voordeur net zo goed open laten. ;)

"Roos" vindt het juist goed als die gedeeld wordt. Ze zegt zelfs dat het gedeeld mag worden onderaan haar blog.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 17:01

Ierpier schreef:
Ik ben een beetje allergisch voor de social media hysterie die tegenwoordig nogal populair schijnt te zijn. Kan nog geen tv aanzetten of word om de oren geslagen met privacyschending in social media en de gevaren van smartphoneverslaving. Ja er zitten gevaren aan social media en je moet er een beetje mee oppassen, maar dat is met alles. Prima dat jij (auteur van blog), blijkbaar hebt besloten om social media af te zweren, maar om daar nou zo'n arrogante, neerbuigende en veroordelende column over te schrijven. Kom op zeg.

Ze zweert social media niet af. Tenminste niet zoals ik het lees. Maar meer het gebruik van foto's van haar kinderen. Ik ervaar het ook niet als neerbuigend of arrogant. Ik kan wel om haar stijl lachen. Maar goed, iedereen kan dit anders interpreteren

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:02

Zet dan even de link naar de blog in je begin post ;)

Wij zetten ons zoontje ook niet op onze Facebook en vragen dit van onze omgeving ook. Wat helaas niet begrepen wordt en dus al wat contacten verminderd heeft.

Héél af en toe een uitzondering waar hij van de achterkant op staat :) maar zeker nooit iets beschamends dan. Daarnaast gebruiken wij zijn naam niet online en noemen we hem Gups/Guppy/Guppert.
Laatst bijgewerkt door Keet op 13-01-17 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:03

Ja helemaal mee eens!

Erger me op bokt ook enorm aan die mensen die foto's plaatsen van hun kinderen, 1x googelen door een beetje een slimme puber en er is zoveel pestmateriaal. Of halfnaakte foto's op de facebook van mams, in de tijd dat de privacy instellingen nog niet helemaal lekker stonden. Super grappig!!! 8)7

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:49

Ik heb hem gedeeld op mijn facebook en er is ongeveer een rel ontstaan :')
Dat je dus dan ook geen foto's via whatsapp moet doorsturen, want dan is er een kans dat ze op Facebook komen. Dat je je kind niet naar de psz/basisschool moet sturen, want foto's komen op de website.
Dat je kind zelfs niet aan sporten mee kan doen, want foto's worden gedeeld.
Bij mijn weten is het altijd nog aan peuterspeelzalen/scholen en sportverenigingen dat ze toestemming moeten vragen aan ouders, voordat ze "zomaar" foto's posten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:07

Jillsil schreef:
xyzutu2 schreef:

"Roos" vindt het juist goed als die gedeeld wordt. Ze zegt zelfs dat het gedeeld mag worden onderaan haar blog.

Gedeeld ja.... Waarbij iedereen kan zien van wie het is. Dat is anders dan kopiëren zonder bronvermelding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:06

Jillsil schreef:

Dan nog moet je een bronvermelding geven. Dat iemand zegt dat je een tekst mag delen betekent niet dat je die tekst zonder bron/auteur/link mag delen. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:26

Beetje overdreven. Hier komt ie gewoon op facebook. En als die meneer in Japan dan een foto ziet, interesseert het me geen drol wat ie ermee doet :=

Maar misschien ben ik dan een ontaarde moeder :')

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:31

Nicolien schreef:
Bij mijn weten is het altijd nog aan peuterspeelzalen/scholen en sportverenigingen dat ze toestemming moeten vragen aan ouders, voordat ze "zomaar" foto's posten.

Klopt, maar dan vergeet je even de medeouders die het gewoon echt niet boeien dat ze foto's met jouw kinderen er ook op gewoon op fb en andere plaatsen zetten. Wij hebben van de week foto's en een filmpje gemaakt van de verjaardagsviering van mijn dochter op school. Neem maar van mij aan dat niet iedereen daar even charmant op staat. Nu zal ik dat dus nooit open en bloot op internet zetten, maar er zijn er genoeg die dat wel doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:33

Jee wat kunnen mensen toch hysterisch doen over social media :=
Dat je geen genante foto's van een ander op facebook zet, logisch, maar een kind dat met zijn rug op een foto staat, mens waar maak je je druk om denk ik dan :=
Bang zijn voor foto's die door een hacker van je whatsapp worden gestolen.. :') Een goede hacker heeft wel wat beters te doen!
Stel je voor dat je zo'n moeder hebt die elke fotograaf op een evenement in de haren vliegt omdat haar kind ergens tussen het publiek op de foto staat :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:37

Ik ben blij dat ik geboren ben voor de Facebook tijd. Ik moet er niet aan denken dat er allerlei kinder foto's inclusief mijn naam op het internet zouden staan. Ik ken ook mensen die Facebook voor hun kind hebben gemaakt waar ze dan ook allemaal foto's van het kind zelf op zetten. Halfnaakt of met een rare bek, leuk om jezelf zo later op internet terug te zien.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:43

Mooie blog.

Ik denk dat iedereen vooral de wensen van de ouders moet respecteren en dat het daar nog wel eens mis gaat. De een vindt foto's prima en de ander niet. Allebei prima, zolang iedereen dat maar respecteert en helaas gaat het daar nog wel eens mis dus.

Ik heb op fb wel wat foto's staan van onze zoon, maar geen ladingen. Vind het wel prettig om hem niet op iedereens fb te zien verschijnen. Zo kan ik de foto's in ieder geval zelf verwijderen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:04

Ik plaats trouwens nooit foto's van anderen op internet. Tenzij in overleg met alle partijen.
Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:30

Leuke discussie,
Ik ben een moeder die wel eens af en toe een leuke foto van mijn kinderen op mijn facebook zet, ik let er uiteraard wel op wat voor foto's ik erop zet. Ik zou dus bv geen foto's van mijn kind in bad op facebook zetten oid.

Wel vindt ik de ondertoon in de blog een beetje vervelend. Komt een beetje op me over alsof ouders die een andere keuze maken, en dus wel foto's op social media plaatsen, ontaarde ouders zijn die erom vragen dat hun foto's door wild vreemde gebruiken. Als we dat wouden zouden we ze wel volledig openbaar zetten.

Maarja tegenwoordig kan alles gehackt worden, dus dan kun je eigenlijk ook niet meer gaan internetbankieren of überhaupt iets online doen, want als ze wat willen vinden ze het toch wel :)

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:45

miccamaaike schreef:
Mooie blog.

Ik denk dat iedereen vooral de wensen van de ouders moet respecteren en dat het daar nog wel eens mis gaat. De een vindt foto's prima en de ander niet. Allebei prima, zolang iedereen dat maar respecteert en helaas gaat het daar nog wel eens mis dus.

Ik heb op fb wel wat foto's staan van onze zoon, maar geen ladingen. Vind het wel prettig om hem niet op iedereens fb te zien verschijnen. Zo kan ik de foto's in ieder geval zelf verwijderen.

Zo sta ik er dus ook precies in. En ik snap dat andere ouders er misschien niet bij nadenken als ze een groepsfoto op facebook zette van een kinderfeestje waar jouw kind bij op staat, maar als je dan vraagt of ze die foto willen verwijderen, dan zou dat geen problemen moeten opleveren lijkt mij?
Lijkt me gewoon dat je elkaar respecteert in verschillende meningen.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 08:26

Ik ben ook moeder...ik plaats wel foto's van mn dochtertje hier op bokt samen met dr pony.
Maar heb geen Facebook (nooit gehad ook)en ook geen whattsapp meer (1jaar gehad :+ ) en ook geen andere social media...heb 1 maandje instagram gehad maar kreeg er ook kriebels van..
En dan vooral omdat je ze toestemming geeft voor vet veel privé dingen...zoals toegang tot je foto's en zelfs dat ze je mogen afluisteren en je foto's en contacten mogen gebruiken voor weet ik veel wat allemaal..
Ik vind dát vooral het probleem...dat er foto's online komen die ik er zelf ooit bewust op heb gezet ok... maar als ik foto's verstuur naar mn vriend via whattsapp dan kunnen die dus gewoon openbaar online gebruikt worden...én dáár ligt het grootste probleem...vind ik dan.
Ze hebben toegang tot zoveel meer...en je geeft ze gewoon toestemming ervoor!! Dát is gewoon k u t van social media...

Edit:
Als dat anders was geregeld dan was het wel leuk geweest..
Ik vond instagram bijvoorbeeld wel heel erg leuk. En ja whattsapp is super handig vooral omdat vrijwel iedereen het heeft...
En nu spreek ik niemand meer..omdat ik geen whattsapp meer heb..wel jammer maar helaas is het niet anders.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 10:33

Cerastes schreef:
Ik ben ook moeder...ik plaats wel foto's van mn dochtertje hier op bokt samen met dr pony.
Maar heb geen Facebook (nooit gehad ook)en ook geen whattsapp meer (1jaar gehad :+ ) en ook geen andere social media...heb 1 maandje instagram gehad maar kreeg er ook kriebels van..
En dan vooral omdat je ze toestemming geeft voor vet veel privé dingen...zoals toegang tot je foto's en zelfs dat ze je mogen afluisteren en je foto's en contacten mogen gebruiken voor weet ik veel wat allemaal..
Ik vind dát vooral het probleem...dat er foto's online komen die ik er zelf ooit bewust op heb gezet ok... maar als ik foto's verstuur naar mn vriend via whattsapp dan kunnen die dus gewoon openbaar online gebruikt worden...én dáár ligt het grootste probleem...vind ik dan.
Ze hebben toegang tot zoveel meer...en je geeft ze gewoon toestemming ervoor!! Dát is gewoon k u t van social media...

Edit:
Als dat anders was geregeld dan was het wel leuk geweest..
Ik vond instagram bijvoorbeeld wel heel erg leuk. En ja whattsapp is super handig vooral omdat vrijwel iedereen het heeft...
En nu spreek ik niemand meer..omdat ik geen whattsapp meer heb..wel jammer maar helaas is het niet anders.

Maar bokt is vindbaar via Google dus de foto's ook. Dat vindt je dan geen probleem?

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:07

En als je zelf geen foto's deelt via Instagram of whatsapp is dat toch ookgeen probleem?