Truck rijdt in op bezoekers Kerstmarkt in Berlijn

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:37

sureido schreef:
Ik vertrouw de politie berlijn meer dan een nu.nl dat vaak sensatiebeluste titels plaatst. :o

Ik hoor nu op npo2 een duitse terrorist expert praten en die zegt dat het niet duidelijk is of het een terroristische aanslag betreft, maar wanneer dat zou zijn zou het de grootste islamitische aanslag op Duits grondgebied zijn. Is het dan al duidelijk dat het om een islamitische aanslag gaat?

Dat viel mij ook op!

Saintelette

Berichten: 3182
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:39

Phoebert schreef:
Varekaj schreef:
In België blijft het dreigingsniveau tot nu toe op 3.

Sorry als dit een hele domme vraag is, hoe hoog is dat dreigingsniveau in Nederland?



Substantieel. Oftewel: we kunnen er een verwachten maar hebben geen concrete aanleiding voor dit moment.


sureido schreef:
Ik vertrouw de politie berlijn meer dan een nu.nl dat vaak sensatiebeluste titels plaatst. :o

Ik hoor nu op npo2 een duitse terrorist expert praten en die zegt dat het niet duidelijk is of het een terroristische aanslag betreft, maar wanneer dat zou zijn zou het de grootste islamitische aanslag op Duits grondgebied zijn. Is het dan al duidelijk dat het om een islamitische aanslag gaat?


Nee dat weten ze niet, maar IS heeft specifiek opgeroepen om op deze manier aanslagen te plegen. Dus vandaar de link

purny

Berichten: 27518
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:40

Phoebert schreef:
Varekaj schreef:
In België blijft het dreigingsniveau tot nu toe op 3.

Sorry als dit een hele domme vraag is, hoe hoog is dat dreigingsniveau in Nederland?

Wij zitten op 4. Hoogste is 5.
Het is overigens bevestigd dat er meer kansen zijn op aanslagen in Europa. Vind het maar niks nu

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:42

Ben even over gegaan op Het Laatste Nieuws.

Volgens ooggetuigen zou de vrachtwagen zo'n 50 tot 80m aan 20km/u over het voetpad tussen de standjes door hebben gereden. Zij bazeren zich op info van het Nederlandse persbureau APN.

Mijn vriend zou me vanavond nog bellen vanuit Canada, waar die nu zit voor werk. Behalve bij de aanslagen in Nice was hij elke keer weg voor werk: Parijs, Brussel, nu dit... Zij weten waarschijnlijk nog van niks. Geen idee of er Duitsers bij hen aan boord zitten.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:43

Saintelette schreef:
sureido schreef:
Ik vertrouw de politie berlijn meer dan een nu.nl dat vaak sensatiebeluste titels plaatst. :o

Ik hoor nu op npo2 een duitse terrorist expert praten en die zegt dat het niet duidelijk is of het een terroristische aanslag betreft, maar wanneer dat zou zijn zou het de grootste islamitische aanslag op Duits grondgebied zijn. Is het dan al duidelijk dat het om een islamitische aanslag gaat?


Nee dat weten ze niet, maar IS heeft specifiek opgeroepen om op deze manier aanslagen te plegen. Dus vandaar de link

Dus gewoon weer domweg gespeculeerd van die beste man..

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:44

Ziek weer hoor.... Elke keer heb ik t gevoel dat zulke gebeurtenissen, uit welke hoek ze ook komen, ons dichterbij een "kristalnacht" brengen...

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Re: Truck rijdt in op bezoekers Kerstmarkt in Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:45


StonedRomy

Berichten: 7542
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:45

Janneke2 schreef:
Wij doen het geloof ik in kleur, het dreigingsniveau - we zijn oranje.
Dat klinkt leuk - maar groen is beter/ veiliger.
Geen rood volgens mij.


En toen ik er net naar zocht kwam eruit dat wij met 5 dreigingsniveaus verken en we vanaf 2013 in niveau 4 zitten. België werkt met 4 niveaus.

Kalab

Berichten: 175
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:46

Wat een vreselijk nieuws weer... In wat voor 'n wereld leven we nu eigenlijk? :(

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:46

Bart De Wever heeft met de Antwerpse gemeenteraad 1 minuut stilte gehouden en hier een tweet over gestuurd. Deze sluit hij af met "Wir sind Berliner".

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:49

Citaat:
Citaat:

Ik hoor nu op npo2 een duitse terrorist expert praten en die zegt dat het niet duidelijk is of het een terroristische aanslag betreft, maar wanneer dat zou zijn zou het de grootste islamitische aanslag op Duits grondgebied zijn. Is het dan al duidelijk dat het om een islamitische aanslag gaat?


Nee dat weten ze niet, maar IS heeft specifiek opgeroepen om op deze manier aanslagen te plegen. Dus vandaar de link


...zo jammer dat het in Nederland nooit gebruikelijk is geworden "om dat stelletje godslateraars" gewoon bij hun naam 'daesh' te noemen.
(Ipv "is". Er is niets islamitisch aan die lui.)

En idd: of het een aanslag is...?
(een heel eind 20 km per uur en dan "●" - en dan te voet er vandoor, klinkt in mijn oren niet als een aanslag)
....en uit welke hoek...?

Calanthe

Berichten: 1917
Geregistreerd: 11-01-15
Woonplaats: Omgeving Arnhem/Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:51

Felicxa schreef:
Wat vreselijk :(

Kabayo schreef:
Pool.. Heb je t al.. Misschien heel erg dronken en dan rijden? Die verhalen hoor je heel veel met die polen... Is maar een idee hoor heb geen flauw idee.

In polen is het idd makkelijk om aan zon oude truck te komen. Ben benieuwd naar meer nieuws straks


Je hebt zojuist ruim 38 miljoen mensen niet al te positief over een kam geschoren, way to go! |o

Precies... en laat staan de mensen die ookal daar niet wonen - toch daar van afkomst zijn.
Ik vind het zelf enorm vreselijk, aanslag of niet. Ik snap alleen niet waarom mensen gelijk naar 1 persoon/groep wijzen... Puur om een ander de schuld te geven en zelf het vertrouwen te hebben dat de schuld niet bij jou ligt? -O-
Vind wel dat er tegenwoordig heel snel gezegd wordt dat er een aanslag is gepleegd. Maar wie weet :o

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:54

Of het nu 20km/u was of 250... er is hoogstwaarschijnlijk bewust op een kerstmarkt ingereden. Er zijn onschuldige mensen overleden en gewond geraakt. Hoe snel of traag, dat maakt allemaal niet uit. Dit had gewoon niet mogen gebeuren. Dat is wel het geval. Voor de families maakt het vast geen reet uit, daar krijgen ze hun geliefde niet meer mee terug.

Zoe_97

Berichten: 9457
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:55

In België zijn er invallen in Schaarbeek geweest/bezig. Deze zijn begonnen VOOR deze aanslag en zouden hier niets mee te maken hebben naar alle waarschijnlijkheid. Het zijn "gewone" anti-terreur invallen die hier in de streek elke paar weken wel plaatsvinden.

suikermeisje

Berichten: 8348
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Truck rijdt in op bezoekers Kerstmarkt in Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:58

Verschrikkelijk weer. Moge de slachtoffers rusten in vrede en de gewonden goed genezen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:59

OCAD heeft toch al gemeld dat er tot nu toe geen enkele link is met ons land?

Pieter Van Ostayen (terreurexpert) van ons land verklaart wel al (volgens het laatste nieuws) dat IS het waarschijnlijk gaat opeisen. Maar dat het best bizar is, omdat de geboorte van Jezus voor hen ook een soort feestdag is, want hij zou ook als een profeet gezien worden door Mohamed... Alleen hecht het westen meer belang aan die feestdag dan de islam.
Voor hen zal het eerder te doen zijn omdat het om een festiviteit gaat. Parijs was voetbal, concert en in Nice de nationale feestdag.

Persoonlijk vind ik dit wel erg snel met het vingertje wijzen, maar tegelijk is het wel achtergrondinfo.

Edit; het dodental kan nog oplopen omdat er enkele zeer ernstig gewonden zijn.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Truck rijdt in op bezoekers Kerstmarkt in Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:04

Ik vind dat 20km/u ook raar en idd er te voet uit naaien... vaak schieten ze zichzelf ook meteen van kant, omdat opgepakt worden erg gevaarlijk is voor dit soort volk.

Wat zou de reden zijn dat er nog niks bekend is van de chauffeur?

Kalab

Berichten: 175
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:07

De kans is zeer groot dat IS dit zal opeisen, zelfs al zouden zij er niet eens achter zitten. Hun doel is angst en paniek zaaien en door zulke dingen op te eisen wordt dat doel steeds meer bereikt.

Ik walg er alleen zo van dat er wordt gesproken over een mogelijk islamitische aanslag. De Islam heeft hier niets mee te maken en is in mijn ogen zelfs slachtoffer van IS. Jammer dat het gros van de Nederlanders redeneert met een plaat voor de kop... Is het dan niet erg genoeg dat er zulke dingen gebeuren? Moeten we dan complete bevolkingsgroepen gaan veroordelen? :n

Ik ben benieuwd of er vanavond nog iets naar buiten gebracht wordt.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:07

Er is ook nog niemand die het opeist. Bij andere aanslagen waren ze er anders redelijk snel bij.

Dat er nog niks bekend is kan om het onderzoek niet te beïnvloeden, de dader lost niks, is effectief dronken of zo stoned als een ei... kan diverse redenen hebben.

Edit: er wordt nu eerst onderzocht of de vrachtwagen effectief gestolen is, en of de dode passagier de eigenlijke bestuurder is. De gearresteerde is volgens de poolse nieuwssite FAKT niet de neef van de bedrijfsleider.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:09

Kalab schreef:
De kans is zeer groot dat IS dit zal opeisen, zelfs al zouden zij er niet eens achter zitten. Hun doel is angst en paniek zaaien en door zulke dingen op te eisen wordt dat doel steeds meer bereikt.

Ik walg er alleen zo van dat er wordt gesproken over een mogelijk islamitische aanslag. De Islam heeft hier niets mee te maken en is in mijn ogen zelfs slachtoffer van IS. Jammer dat het gros van de Nederlanders redeneert met een plaat voor de kop... Is het dan niet erg genoeg dat er zulke dingen gebeuren? Moeten we dan complete bevolkingsgroepen gaan veroordelen? :n

Ik ben benieuwd of er vanavond nog iets naar buiten gebracht wordt.


Dat komt zoals ik eerder al plaatste omdat het nieuws je ook gewoon die kant uit stuurt.. lees boven aan de pagina maar daar staat mijn reactie nog, als het goed is. Dat werd gewoon op her nieuws gezegd... en ja het is ook een stukkie sensatie denk ik.

Saintelette

Berichten: 3182
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:12

De Washington Times heeft een uur geleden wel uitgesproken - bewaking News zijnde - dat het een aanslag is opgeëist door IS/ISIS/Daesh. Maar verder niet echt overgenomen door andere nieuwssites

Kalab

Berichten: 175
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:12

sureido schreef:
Kalab schreef:
De kans is zeer groot dat IS dit zal opeisen, zelfs al zouden zij er niet eens achter zitten. Hun doel is angst en paniek zaaien en door zulke dingen op te eisen wordt dat doel steeds meer bereikt.

Ik walg er alleen zo van dat er wordt gesproken over een mogelijk islamitische aanslag. De Islam heeft hier niets mee te maken en is in mijn ogen zelfs slachtoffer van IS. Jammer dat het gros van de Nederlanders redeneert met een plaat voor de kop... Is het dan niet erg genoeg dat er zulke dingen gebeuren? Moeten we dan complete bevolkingsgroepen gaan veroordelen? :n

Ik ben benieuwd of er vanavond nog iets naar buiten gebracht wordt.


Dat komt zoals ik eerder al plaatste omdat het nieuws je ook gewoon die kant uit stuurt.. lees boven aan de pagina maar daar staat mijn reactie nog, als het goed is. Dat werd gewoon op her nieuws gezegd... en ja het is ook een stukkie sensatie denk ik.


Klopt, de media zorgt ervoor dat veel mensen zo gaan denken en redeneren, maar ik vraag me echt af of mensen daadwerkelijk zo gehersenspoeld worden? Verdiepen die mensen zich dan niet? Nemen die alles klakkeloos over? We gaan onderhand steeds meer lijken op Amerika met hun Islam-haat.

Ik las net op Facebook ook reacties die mij echt diep raakten. Er werd tegen een islamitische man gezegd dat hij wel blij zou zijn dat zijn broeders weer zo'n aanslag gepleegd hadden. Er zijn dan zelfs mensen die dat gaan liken!! 8)7 Of dan worden vluchtelingen meteen weer bestempeld als de boosdoeners..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Truck rijdt in op bezoekers Kerstmarkt in Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:15

En zulke mensen mogen stemmen...
Maar goed, das een andere discussie...

Kalab

Berichten: 175
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:15

LadyMadonna schreef:
En zulke mensen mogen stemmen...
Maar goed, das een andere discussie...

Exact mijn gedachte, maar die discussie kunnen we inderdaad beter niet hier gaan voeren.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:16

Het is gewoon jammer dat de laatste jaren vrijwel de meeste aanslagen uit islamtische landen komen, of uit islamtisch geloof. Helaas interperteren deze (voor mij zeker niet islamieten) mensen (of ja mensen...) de koran niet zoals het hoort. Maar omdat het wel uit naam van de Islam gedaan word, krijgt dit meteen een slecht beeld.. heel krom voorbeeld maar wanneer de baas van ING geld verduisterd worden opeens alle medewerkers van ING aangekeken alsof ze ook verduisteren.

edit: en zo werkt media, helaas nemen veel mensen alles klakkeloos over. Gelukkig verdiep ik me wel in zaken en ook toen ik 5 maanden in Turkije zat heb ik een heel goed beeld gekregen van deze mensen. Ze zijn heel lief! :j