Trump of Clinton

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hilary Clinton vs. Donald Trump

Clinton
1250 (90%)
Trump
130 (9%)

Totaal aantal stemmen: 1380


Tytonidae
Berichten: 949
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:29


Foaly

Berichten: 4923
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:49

Ja, maar niet voor degenen die op hem gestemd hebben... die gaan zich echt zwaar bekocht voelen nu := Anders dan eerdere beloften die gewoon ongrondwettelijk waren, was dit echt wel een reëel speerpunt. Als hij dit niet nakomt, krijgt hij een hele hoop boze burgers (én congressmen) achter zich aan :=

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Trump of Clinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:26

Hhm ik zou eerst echt Clinton gestemd hebben, maar ben nu toch wel een soort van blij dat Trump heeft gewonnen.

Ik denk dat hij een stuk gematigder is dan de uitspraken die hij in eerste instantie heeft gemaakt. Ik denk ook dat hij voor de economie ook best goed is (al heeft dat dan ook weer nadelige gevolgen op andere punten waar ik het niet mee eens ben). Ik denk dat hij de mensen nog weleens kan gaan verbazen!

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:33

Het gaat mij er niet zo om wat hij nu precies wel of niet gaat doen. Het gaat om wat hij geroepen heeft en dat mensen op basis daarvan op hem gestemd hebben. Dat is wat mij zo beangstigt.

Dat had uiteraard ook gegolden als Clinton toevallig net wel gewonnen had.

Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:49

Citaat:
Ah, je wilt blijkbaar het laatste woord hebben waar je nog een keer een kwart waarheid verteld


Zo zo....
1) ik beschreef de wijze van debatteren van bokker x ""Oh, foei, je speelt ad hominem!"
2) ik gaf te kennen 'ik reageer op dingen die ik naar vind klinken' - dat is dus "het laatste woord willen hebben", waarbij ik ook nog met de waarheid schijn te sjoemelen...


Het zij herhaald, de sfeer in dit topic vind ik voor driekwart zeer prettig. Wat voor mij niet betekent 'dat iedereen links moet zijn (anders heb je het zo zwaar;) ). We wisselen uit, argumenteren, heel prettig.
....maar bovenstaand gedoe hoeft niet voor mij.
(Advies: zet mij gewoon op je foei lijst.)

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:49

LindyH die mensen zijn er altijd al geweest en zullen er ook altijd blijven, maar zullen ook altijd in de minderheid blijven en daar hoef je dan ook niet bang voor te zijn.

Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:53

Lusitana schreef:
https://www.yahoo.com/news/behind-smile ... soc_trk=fb

Opmerkelijk:
Citaat:
In addition, three of Trump's adult children — Don. Jr., Eric and Ivanka — are on the transition executive committee, along with Jared Kushner, Ivanka's husband. Kushner played a significant role in Trump's campaign and was spotted at the White House Thursday meeting with President Barack Obama's chief of staff.

The children's inclusion raises questions about the role the Trump family will play in the White House — as well as Trump's ability to sever ties between the administration and sprawling family business — after the celebrity businessman repeatedly said during the campaign that his grown children would not follow him to Washington and instead run the Trump Organization.


Gaan belangen nu al verstrengelen?



....een paar dagen geleden las ik hier dat er een 'brave' juridische constructie was - die er (zo klonk het mij in de oren) een soort standaard was om belangenverstrengeling tegen te gaan.
Kennelijk gaat het 'for some reason or the other' toch anders.
Jammer genoeg.

Niniane

Berichten: 6447
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:07

Ik ben het niet mee eens dat dit een minderheid is. Blanke vrouwen en mannen hebben in massa's gestemd op iemand die zéér racistisch en seksistisch is. Door op hem te stemmen hebben ze een platform gecreëerd waarbij het uiten van racisme in verbale en fysieke acties bijna gerechtvaardigd wordt. Zoiets als wanneer iemand de N-woord gebruikt en daarop aangesproken wordt en het enige wat je daarop als antwoord hebt is dat Jay-Z en Kanye West het ook zeggen. Dat je het niet racistisch bedoelt, betekent niet dat het niet zo is.

http://www.latimes.com/entertainment/mo ... story.html

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:07

Niniane schreef:
Ik ben het niet mee eens dat dit een minderheid is. Blanke vrouwen en mannen hebben in massa's gestemd op iemand die zéér racistisch en seksistisch is. Door op hem te stemmen hebben ze een platform gecreëerd waarbij het uiten van racisme in verbale en fysieke acties bijna gerechtvaardigd wordt. Zoiets als wanneer iemand de N-woord gebruikt en daarop aangesproken wordt en het enige wat je daarop als antwoord hebt is dat Jay-Z en Kanye West het ook zeggen. Dat je het niet racistisch bedoelt, betekent niet dat het niet zo is.

http://www.latimes.com/entertainment/mo ... story.html


Ik reageerde dan ook echt op LindyH die dit schreef:
Citaat:
Het gaat om wat hij geroepen heeft en dat mensen op basis daarvan op hem gestemd hebben.

Deze mensen zijn (en inderdaad weet ik dat niet zeker maar ik geloof niet dat dit niet zo is) denk ik echt wel in de minderheid.

Er zijn tal van redenen om op Trump te stemmen. Mensen stemmen echt niet omdat hij bepaalde uitspraken heeft gedaan. Veel mensen die op hem hebben gestemd waren het niet eens met de seksistische en rascistische opmerkingen. Je zegt het zelf ook al: ook vrouwen. Waarom moet je de nadruk dan weer Leggen op alleen het rascistische stukje?

Trouwens waren er óók heel veel donkere mensen die op hem hebben gestemd.
Ben het ook niet eens "dat ze door op hem te stemmen een platform hebben gecreëerd waarbij het uiten van racisme in verbale en fysieke acties bijna gerechtvaardigd wordt". Dat is een conclusie die jij zelf trekt, gebaseerd op niks.

Met het laatste ben ik het ook niet eens. En inderdaad waarom zou ik dat niet mogen gebruiken en Kanye West wel? Is DAT juist niet rasisitisch vind je?

Niniane

Berichten: 6447
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:19

Hartstikke oneens. Stemmen op Trump is het goedkeuren van zijn woorden. Goedkeuren van zijn acties en zijn aanstootgevende meningen. Stemmen op hem betekent dat jij geen interesse hebt in het welzijn van minderheidsgroepen. Daar zijn geen excuses voor. Je mag ze gerust maken, maar dat betekent niet dat ze acceptabel zijn jegens de groepen die legitiem in angst leven voor wat komen gaat. Feit is gewoon dat bijna de helft van de Amerikanen die hebben gestemd dit soort uitspraken goedkeurt.

En ik trek geen conclusies. Wanneer je praat met Amerikaanse minderheden en berichten van ze leest weet je dat er aanvallen zijn geweest, dan weet je dat ze in angst leven, depressief zijn en geen hoop hebben voor de komende twee jaar, aangezien er ontzettend weinig Democratische representatie is binnen het Huis van Afgevaardigden en het Senaat.

En omgekeerd racisme werkt niet. Je kan een minderheidsgroep niet vertellen wat zij wel en niet als racistisch mogen zien.

Zoals Jesse Williams in een speech zei:
If you have a critique for the resistance, for our resistance, then you better have an established record of critique of our oppression. If you have no interest, if you have no interest in equal rights for black people then do not make suggestions to those who do. Sit down.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:22

Ik heb het niet specifiek over racisme. Het gaat mij om alles wat hij gezegd heeft dat negatief zal uitwerken voor de meeste mensen. Of dat nou over Obamacare gaat of over Putin of whatever...
Je kan dus blijkbaar als kandidaat roepen wat je wil. Hoe gekker en hoe slechter voor het land en de wereld, hoe meer stemmen lijkt wel. Men is niet kritisch meer. Dat vind ik eng.

Het is niet zo dat Trump allerlei mooie beloften heeft gedaan en nu hij aan de macht is opeens foute dingen gaat doen. Nee, het is andersom. Hij heeft stemmen getrokken met foute uitspraken en nu hij gekozen is bindt hij in. Dan is niet hij de enge man. Het feit dat mensen op hem gestemd hebben om wat hij eerder gezegd heeft is eng. Vind ik dan...

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:26

Oké ik heb op deze manier niet zo'n zin om nog verder te discussiëren met je. Je doet alsof jij het allemaal weet en stelt ze voor alsof het feiten zijn. Tuurlijk mag jij die mening hebben, maar ik mag ook die van mij hebben en dan moet je niet doen alsof die niet kunnen kloppen.

Ik ken genoeg Amerikanen die op hem hebben gestemd maar het niet eens zijn met die uitspraken. Sterker nog, is stem op Wilders aankomende verkiezingen maar ben het met veel van zijn uitspraken pertinent oneens. Ik heb mijn redenen om op hem te stemmen, maar blijkbaar is het voor jouw allemaal lekker zwart-wit.

Amandavd
Berichten: 12108
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Trump of Clinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:30

Ik geloof niet dat iedereen die op Wilders of Trump stemt per definitie racist is. Wat ik wel persoonlijk vind, is dat je dan wel een heel onverschillig en in zekere zin egoïstisch persoon moet zijn. Hoe anders kun je het welzijn van andere zo naast je neer leggen? Hoe kun je je schouders ophalen over de dingen die Trump zegt over andere mensen en denken, ach maar ik ga er niet op achteruit?

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:37

LindyH schreef:
Ik heb het niet specifiek over racisme. (Wie haalt dat erbij?) Het gaat mij om alles wat hij gezegd heeft dat negatief zal uitwerken voor de meeste mensen. Of dat nou over Obamacare is of over Putin of whatever...
Je kan dus blijkbaar als kandidaat roepen wat je wil. Hoe gekker en hoe slechter voor het land en de wereld, hoe meer stemmen lijkt wel. Men is niet kritisch meer. Dat vind ik eng.

Het is niet zo dat Trump allerlei mooie beloften heeft gedaan en nu hij aan de macht is opeens foute dingen gaat doen. Nee, het is andersom. Hij heeft stemmen getrokken met foute uitspraken en nu hij gekozen is bindt hij in. Dan is niet hij de enge man. Het feit dat mensen op hem gestemd hebben om wat hij eerder gezegd heeft is eng. Vind ik dan...


Dat stukje over waarom alleen over rasicisme was niet aan jou bedoeld, maar aan niniame.
(Die had het alleen over het stukje racisme, dus vandaar dat ik dat aanhaalde)

Ik snap wat je wil zeggen. Hij lijkt inderdaad juist die uitspraken gedaan te hebben om stemmen te winnen. Toch denk ik dat als hij wat gematigder zou zijn geweest, hij juist meer stemmen zou hebben gehad. (Hillary heeft meer stemmen gekregen) maar dat hij door dit te doen de paar staten waar inderdaad veel racisten wonen voor zich heeft gewonnen en dat het op die manier een stukje tactiek is geweest (ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, ik ben niet zo goed in uitleggen via geschreven woord :') ).

En toch zal het rascistische/ seksistische deel kleiner zijn. Echt heel veel meer mensen van Amerika zijn het hier absoluut niet mee eens.

Het was natuurlijk ook wel echt kiezen tussen twee kwaden. Heel kritisch kan je dan niet meer zijn. De Amerikanen die ik ken hebben op Trump gestemd, omdat ze echt héél fel tegen Clinton waren. Niet omdat ze het met de uitstaken van Trump eens waren. Ze dachten zelf al dat hij (net als Obama) toch veel van zijn verhalen niet waar zou (kunnen) maken. En dat hij wat gematigder zou worden als hij gekozen werd.

Maar ik snap inderdaad je punt. Ik ben daar zelf wat nuchterder in denk ik.

Shadow0

Berichten: 43532
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:37

En actions speak louder than words. Door op iemand te stemmen die kwalijke dingen zegt (en die nadrukkelijk niet terugneemt) geef je die kwalijke dingen wel heel veel ruimte.
En actions speak louder than words: de verkiezing wordt aangegrepen door veel mensen om echt hele nare dingen te doen, vooral richting minderheden. Mensen die dat zouden afwijzen zouden nu hun stem kunnen laten horen, en de boodschap uitzenden 'wij hebben op Trump gestemd om andere redenen, wij willen dit racisme niet, hou ermee op!"
Maar dat gebeurt vrijwel niet - de mensen die zich ertegen uitspreken waren al tegen Trump voor de verkiezing.

Daarnaast speelt ook dat er bij Trump bijna niets anders was om op te stemmen. Hij had geen inhoudelijke plannen, geen consistente visie, geen inzichten, dus dat zijn ook allemaal geen redenen geweest om op hem te stemmen. Zijn uitroepen waren zo oppervlakkig dat het moeilijk te geloven is dat mensen dat genoeg vinden. En als men echt wilde stemmen tegen de gevestigde orde, dan zouden mensen verontwaardigd nu toch heel verontwaardigd zijn nu blijkt dat Trump helemaal geen intentie heeft daar wat aan te doen?

Uiteindelijk blijft er dan toch een nadrukkelijk patroon over, ook al zeggen mensen anders. Dat wat ze doen is stemmen op iemand die vooral heel consistent is in zijn gebrek aan respect voor allerlei groepen, maar eigenlijk niet veel anders te bieden heeft.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:40

Ik geloof dat de (fysieke) agressie tijdens protesten met name uit de hoek van de Democraten komt, maar dat is volgens mij al een tijdje zo (ook op Trumps bijeenkomsten).
Vergeet niet dat er een hoop mensen zijn die juist op Trump hebben gestemd omdat hij niet uit de politiek komt en omdat ze verandering willen, die ze met Hillary niet dachten te krijgen. Die mensen hoeven het helemaal niet eens te zijn met zijn overige opmerkingen. Het was in beide gevallen de twee kandidaten tegen elkaar afwegen, niet elke Trumpstemmer is helemaal fan van hem.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 12-11-16 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd
Berichten: 12108
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Trump of Clinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:42

Het gaat niet over protesten, bovendien waren op Trump rally's echt wel de Trump supporters die er op los gingen. Er zijn veel losse incidenten nu, of dat om racisme, vrouwonvriendelijk of discriminerende incidenten gaat, allendrie komen ze nu veel meer voor.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:43

Amandavd schreef:
Ik geloof niet dat iedereen die op Wilders of Trump stemt per definitie racist is. Wat ik wel persoonlijk vind, is dat je dan wel een heel onverschillig en in zekere zin egoïstisch persoon moet zijn. Hoe anders kun je het welzijn van andere zo naast je neer leggen? Hoe kun je je schouders ophalen over de dingen die Trump zegt over andere mensen en denken, ach maar ik ga er niet op achteruit?


Ik leg het welzijn van anderen niet naast mij neer hoor! Hij zegt toch ook dingen over vrouwen... Laat ik nou net een vrouw zijn. Ik snap waar je gedachte vandaan komt, maar ik stem op Wilders, omdat ik vind dat hij in zekere mate over bepaalde dingen gewoon gelijk heeft. MAAR daarin gaat hij vaak wel veel te ver/ wordt hij extreem. Toch stem ik, omdat hij nooit genoeg stemmen zou krijgen om alleen te regeren. Hij zal hoe dan ook een coalitie moeten vormen met andere (waarschijnlijk ook linkse) partijen. Deze moeten compromissen sluiten die ergens in het midden liggen van deze partijen en laat dat nou net de gematigde ideeën zijn die meer bij mij passen.

Misschien snap je dan wat meer over waarom ik Wilders zou stemmen. Dat is natuurlijk heel anders dan het systeem in Amerika, maar ook daar zullen er weer zoveel redenen zijn waarom mensen op Trump stemmen. Redenen die jij en ik nu niet weten, maar misschien ook wel heel logisch zijn als je me begrijpt.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:44

Ik hoor van veel Amerikanen juist dat de Democraten alles behalve heilig zijn en de afgelopen jaren vooral veel geknok van die hoek kwam. Wij krijgen nogal een rooskleurig beeld van Clinton hier in NL en weinig mee van Trump behalve zijn idiote uitspraken.
Maar goed, niemand is heilig in deze verkiezingen.

Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:46

....mogelijk is dat zo, maar een en ander vindt niet plaats in een vacuüm, maar in een maatschappij waar je als mens voor je leven moet vrezen ivm politiegeweld.
(1x je knipperlicht niet gebruiken kan je je leven kosten en de treurlijst is helaas veel langer.)

Niniane

Berichten: 6447
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:55

Zoals Shadow0 zegt, hij kwam met geen inhoudelijke plannen, had geen visie. Trump heeft op een populistische manier campagne gevoerd en is gebleken dat men daar ontzettend gevoelig voor is.

En wanneer het gaat om iemand die zo uitgesproken homofoob is, racistisch en seksistisch en oproept tot geweld, dan houd ik het inderdaad graag zwart-wit. Simpelweg, zulke uitspraken zijn in mijn ogen niet te tolereren. Dan maakt het mij niet uit of zijn visie om het land economisch weer florerend te maken zó goed is, want wanneer je geen respect hebt voor minderheden dan verdien je in mijn ogen geen stem. Sterker nog, dan verdien je niet eens de nominatie. Je bent president voor ALLE Amerikanen. Niet alleen voor de Amerikaan die het meeste op jou lijkt qua uiterlijk, geloof en geslacht.

En ja, ik geloof meteen dat mensen de huidige ''establishment'' zat zijn. Eentje waarvan Clinton deel uitmaakt. Echter, wanneer je de kandidaten langs elkaar legt is duidelijk te zien wie er beter gekwalificeerd was voor de baan. De FBI heeft meerdere keren naar de gelekte e-mails gekeken en niks gevonden. Toch blijft dit zwaarder wegen dan iemand die openlijk toegeeft aanranding prima te vinden en er door meerdere vrouwen van beticht wordt.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:00

Fenrir schreef:
Ik hoor van veel Amerikanen juist dat de Democraten alles behalve heilig zijn en de afgelopen jaren vooral veel geknok van die hoek kwam. Wij krijgen nogal een rooskleurig beeld van Clinton hier in NL en weinig mee van Trump behalve zijn idiote uitspraken.
Maar goed, niemand is heilig in deze verkiezingen.


CNN zond gewoon live de debatten uit en ik neem aan dat de meeste mensen die hier spreken zich niet alleen op de NOS baseren maar zich ook echt verdiept hebben in wat er gaande is daar.. meerdere nieuwszenders eventueel debatten bekeken, online wat dingen nagelezen van diverse bronnen?

Niniane

Berichten: 6447
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:01

Ik heb echt 0x gekeken op NOS. Ik volg alleen Amerikaanse media.

De meeste Democratische Amerikanen zijn het er ook mee eens dat Clinton haar kanttekeningen heeft. Echter wanneer je maar twee kandidaten hebt dan maak je concessies. Clinton heeft 30+ jaar ervaring in de politiek en wel degelijk goede dingen gedaan. De media is er net zo goed schuldig aan met wat voor soort beeld ze hebben gecreëerd.
Laatst bijgewerkt door Niniane op 12-11-16 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:02

Zat te lezen op een Amerikaans forum, er zijn nu 600.000 mensen die de petitie hebben getekend om van de mogelijkheid gebruik te maken om te onderzoeken of Trump volgens juridische gronden toch geen president wordt..om aan te tonen dat hij onervaren en incompetent is en niet van onberispelijk gedrag.

Amandavd
Berichten: 12108
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:02

Dit is een redelijk sterk filmpje, ze houden niet zo van the Donald, Het gaat mij om anderhalve minuut in het filmpje.

So if you take that deal, you are telling me; 'Hey, I don't hate you. I just don't care about you.'

http://www.cc.com/video-clips/mtpv2h/th ... d=31090216