Emancipatie, Anky v. Grunsven versus Johan Derksen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Emancipatie, Anky v. Grunsven versus Johan Derksen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 12:52

Citaat:
Moderatoropmerking:
De offtopic discussie over emancipatie uit [ON] Johan Derksen reageert op column Anky van Grunsven *Update* is hierheen gesplitst, jullie zijn welkom om de discussie hier voort te zetten.

Josefien1979 schreef:
Ha ha! Ik heb hier smakelijk om moeten lachen! Ik denk dat deze narcistische marmot ( Derksen) nog niet eens een paard op komt. Ik hoop dat hij ingaat op het aanbod van Anky. Wordt lachen! Ik erger mij sowieso aan dat hele primitieve sexistische voetbalwereldje. Niet meer van deze tijd.

Wat bedoel je met sexistisch? Doel je daarmee op (o.a.) de uitspraken van Levchenko? Want die heeft hij toen uitgelegd bij 3FM en ik vond het wel verhelderend en kon het wel begrijpen.
Laatst bijgewerkt door Murthul op 20-10-16 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Josefien1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:59

Janine, dat bedoelde ik onder andere idd. Ik heb dat gesprek op 3FM niet gehoord. Maar ook wat persoonlijke ervaringen op de voetbalvereniging van mijn broer. Wat niet wil zeggen dat iedere voetballer sexustisch is hoor. :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 13:08

Josefien1979 schreef:
Janine, dat bedoelde ik onder andere idd. Ik heb dat gesprek op 3FM niet gehoord. Maar ook wat persoonlijke ervaringen op de voetbalvereniging van mijn broer. Wat niet wil zeggen dat iedere voetballer sexustisch is hoor. :o

Was echt best wel de moeite waard dat gesprek, en het was totaal niet sexistisch bedoeld. Maar ach, je weet hoe de media met uitspraken van BN'ers omgaat, het wordt zo verschrikkelijk verkeerd geïnterpreteerd.

In het kort kwam het er op neer dat hij vond dat vrouwen meer vrouw moesten zijn. Dat is voor mannen veel interessanter. Hij doelde daarbij onder andere op dat de Nederlandse man ook wel wat meer zijn best mocht doen, door bijvoorbeeld de deur open te houden, te betalen voor de drankjes/het eten. In het algemeen moest de Nederlandse man galanter zijn en de Nederlandse vrouw meer vrouw. En dat laatste kwam er op neer dat je niet in je joggingbroek moest gaan zitten bier drinken in de kroeg.

En dat snap ik wel een beetje. Een vrouw is simpelweg veel charmanter wanneer ze moeite doet om er leuk uit te zien. Daar wil een man ook meer zijn best voor doen.

Zo van de voetbalvereniging hier in het dorp heb ik het ook niet zo op voetballers. Maar uitspraken weeg ik liever aan de hand van een uitleg van de persoon die ze doet, dan aan de hand van de uitleg in de Linda :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 14:11

Janine1990 schreef:
Was echt best wel de moeite waard dat gesprek, en het was totaal niet sexistisch bedoeld. Maar ach, je weet hoe de media met uitspraken van BN'ers omgaat, het wordt zo verschrikkelijk verkeerd geïnterpreteerd.

In het kort kwam het er op neer dat hij vond dat vrouwen meer vrouw moesten zijn. Dat is voor mannen veel interessanter. Hij doelde daarbij onder andere op dat de Nederlandse man ook wel wat meer zijn best mocht doen, door bijvoorbeeld de deur open te houden, te betalen voor de drankjes/het eten. In het algemeen moest de Nederlandse man galanter zijn en de Nederlandse vrouw meer vrouw. En dat laatste kwam er op neer dat je niet in je joggingbroek moest gaan zitten bier drinken in de kroeg.

En dat snap ik wel een beetje. Een vrouw is simpelweg veel charmanter wanneer ze moeite doet om er leuk uit te zien. Daar wil een man ook meer zijn best voor doen.

Zo van de voetbalvereniging hier in het dorp heb ik het ook niet zo op voetballers. Maar uitspraken weeg ik liever aan de hand van een uitleg van de persoon die ze doet, dan aan de hand van de uitleg in de Linda :P

Eigenlijk vind ik de uitleg niet echt geweldig (de uitspraak heb ik niet gehoord.)

Janine1990

Re: Johan Derksen reageert op column Anky van Grunsven *Update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 16:03

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 19:12

Janine: nee. Ik krijg niet meer begrip er door. Hork. Hij kan het best houden op tegen de bal schoppen in stilte in mijn mening.
Hokjesgeest op z'n best. :x

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 20:31

Ayasha schreef:
Janine: nee. Ik krijg niet meer begrip er door. Hork. Hij kan het best houden op tegen de bal schoppen in stilte in mijn mening.
Hokjesgeest op z'n best. :x

Haha, altijd leuk hoe verschillend mensen zulke teksten interpreteren. Ik zie het juist totaal niet als hokjesgeest. En ben het wel een beetje met hem eens, wij vrouwen mogen vaak best wat meer onze best doen. In plaats van altijd maar zeuren over hoe weinig galant onze mannen zijn, terwijl we zelf geen haar beter zijn door in onze joggingbroek op de bank te gaan hangen zonder likje mascara.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:51

Das dus hokjesgeest. Ik zeur daar niet over want ik wil lekker zelf m'n zakken voer kunnen overgieten en met de vrachtwagen kunnen rijden en allerhande andere 'mannentaken'. Zo lang ik die kan wil ik die doen. En ja, das dan in m'n jogging en zonder make up want weet je wat? Ik ben helemaal prima zonder make up. Dus nee. Ik kan er echt niks positiefs aan ontdekken. Ik wil gewoon comfortabel bankhangen met hem. Allebei ons haar alle kanten op en in joggingpak.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 21:58

Ayasha schreef:
Das dus hokjesgeest. Ik zeur daar niet over want ik wil lekker zelf m'n zakken voer kunnen overgieten en met de vrachtwagen kunnen rijden en allerhande andere 'mannentaken'. Zo lang ik die kan wil ik die doen. En ja, das dan in m'n jogging en zonder make up want weet je wat? Ik ben helemaal prima zonder make up. Dus nee. Ik kan er echt niks positiefs aan ontdekken.

Nouja, vrachtwagen is voor mij wat veel van het goede. Maar zelf met pickup en trailer sturen wil ik straks ook gewoon kunnen. Maar de deur uit zonder make up doe ik niet vaak. Ik ben niet lelijk zonder ofzo, alles behalve. Maar vind het gewoon jammer, ik hou er van wat moeite te doen voordat ik naar iets of iemand toe ga. Zit gewoon in me. Leuke kleding uitzoeken vind ik belangrijk.

Ik zal er overigens niemand om veroordelen hoor. Maar ik begrijp wel wat hij bedoelt. Als vrouwen willen dat mannen moeite voor ze doen, moet dat vice versa ook. En ik laat een man graag wat moeite voor me doen :Y)

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:15

Dat van moeite doen, ok mensen doen mss soms te weinig moeite voor elkaar, zeker als ze lang samen zijn, maar dat geldt even zeer voor mannen (liever wat meer met de vrienden op café ipv gezellig met het vrouwtje, ...) dus dat is wat mij betreft ook onzin dat hij dat bij de vrouw legt. Wat me meer tegen de borst stoot is dat hij zegt dat de man de belangrijke beslissingen moet nemen "Bij hem thuis in Oost-Oekraïne nam vader ook de leiding, had het laatste woord bij grote beslissingen en zorgde voor vrouw en kinderen. ,,In het Oekraïne van nu is dat nog steeds zo. Vrouwen verwachten dat mannen de sterkste zijn en ik vind dat mooi..." "
Puur seksisme als je het mij vraagt. De hakken, autorijden, bierflessen, geschoren vanonder (die man heeft wat meegemaakt zeg!) etc zijn alleen maar uitingen daarvan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 22:24

Callisto04 schreef:
Dat van moeite doen, ok mensen doen mss soms te weinig moeite voor elkaar, zeker als ze lang samen zijn, maar dat geldt even zeer voor mannen (liever wat meer met de vrienden op café ipv gezellig met het vrouwtje, ...) dus dat is wat mij betreft ook onzin dat hij dat bij de vrouw legt. Wat me meer tegen de borst stoot is dat hij zegt dat de man de belangrijke beslissingen moet nemen "Bij hem thuis in Oost-Oekraïne nam vader ook de leiding, had het laatste woord bij grote beslissingen en zorgde voor vrouw en kinderen. ,,In het Oekraïne van nu is dat nog steeds zo. Vrouwen verwachten dat mannen de sterkste zijn en ik vind dat mooi..." "
Puur seksisme als je het mij vraagt. De hakken, autorijden, bierflessen, geschoren vanonder (die man heeft wat meegemaakt zeg!) etc zijn alleen maar uitingen daarvan.

Citeer je hem nu letterlijk? Want dan zegt hij dat hij het mooi vindt... Dan is het toch zijn mening?
Ik zie wat hij zegt niet zo zeer als opdringen aan de Nederlandse vrouwen, dus ook niet als sexisme... Maar dat is voor iedereen natuurlijk anders te interpreteren. Wat betreft dat scheren heb ik dat stukje een beetje gemist denk ik?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:27

,,Het gaat om moeite doen. Nederlandse vrouwen doen geen moeite. Ik heb wat meegemaakt. Vrouwen die zich vanonder niet eens scheren.''
Ook letterlijk uit het stuk dat jij de link van stuurde
Als je het mooi vindt dat een vrouw ondergeschikt is aan een man (man neemt de belangrijke beslissingen etc.) mag dat je mening zijn, dan is die mening seksistisch
"Seksisme is het vellen van een waardeoordeel op grond van iemands sekse."
Hij geeft de mening van een man meer waarde in het nemen van beslissingen, een vrouw dient er te zijn om de man te behagen (liefst geschoren, op hakken, veel make up en sieraden). Als dat geen seksisme is weet ik het ook niet meer hoor.
Hij beklaagt zich erover dat Nederlandse vrouwen die houding niet aannemen, dus hij zou het wel aan ze willen opdringen, toch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:39

Zelfs in die mate dat hij zegt dat hij zich zou willen moeien als hij iets ziet dat hem niet behaagd.
Vrouwen die hun plan willen kunnen trekken doen dat uit onzekerheid volgens meneer. En hij moet zijn feiten nakijken: vrijwel elk onderzoek zegt nl. Dat ondanks het populaire gedachtengoed, de vrouw over het algemeen beter auto rijdt. De man denkt wel vaak beter te kunnen rijden. :+
Maar wellicht zou hier een ander topic hoor moeten komen?
Als het in Oekraïne zoveel mooier is........ En vrouwen hun plaats daar wel nog kennen. De reis terug kan ie inmiddels wel betalen gok ik. Kan enkel gruwelen van zulke meningen... Klinkt als een man die zelf vooral onzeker is... 'Proberen de man overbodig te maken'

Janine1990

Re: Johan Derksen reageert op column Anky van Grunsven *Update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 10:52

Dat van het autorijden nam hij terug in dat stuk van esquire ;) is natuurlijk grote onzin.

Callisto04, ik begrijp je reactie. Maar til er wat minder zwaar aan. Als ik in het zwembad een volwassen vrouw zie waar het halve oerwoud buiten de badkleding komt, word ik daar zwaar onpasselijk van. Vind ik zo ranzig! Tussen niet scheren en de boel helemaal er af waxen zit natuurlijk nog een heel groot grijs vlak. En het is natuurlijk per persoon verschillend wat de voorkeur heeft, ook per man. Of een vrouw daar iets mee doet is aan haar. Maar de boel netjes houden doe je toch op z'n minst voor jezelf.

Niettemin heb ik dat stukje niet gelezen. Slecht van me :P

En een ander topic is allicht wel een betere optie. Laten we hier wachten op een reactie van Johan!

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:56

Ayasha, beter autorijden durf ik nu toch wel te betwijfelen, waarop baseren die onderzoeken zich? Op aantal ongelukken of zo? Tegen 25 per uur is het inderdaad moeilijker een ongeluk te veroorzaken haha. Grapje hoor :P.
Maar over Anky vs Johan, heeft hij al gereageerd? Ik heb gisteren het stukje van aan het begin van dit topic bekeken en ik vind dat Derksen nog vrij lief is, die man is een beetje een karikatuur op tv denk ik, vergelijkbaar met Brusselmans in België over voetbal. Het is meer entertainment. Ik hoop dat hij een keertje bij Anky op een paard gaat zitten, zou nog wel leuk zijn :).

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:07

Mijn excuses.... het splitsen ging niet helemaal feilloos, daarom hier de laatste 2 berichten uit het topic in quotes.

Ayasha schreef:
Callisto04: onderzoek komt van verzekeringsmaatschappijen. Vrouwen houden zich beter aan de verkeerscode, kijken beter in hun spiegels, doen minder aan bumperkleven, kunnen beter hun snelheid aanpassen en zijn (volgens het onderzoek) minder met hun gsm enz bezig achter het stuur. Als ik het puur thuis bekijk: Ik tik mijn man meer dan eens op zijn vingers als ie met zijn mobiel achter het stuur zit terwijl ik er bij zit. Ik kan daar nl. helemaal niet tegen, tegen die "overmoed". :) Puur verkeerstechnisch zijn vrouwen dus voorzichtiger en correcter volgens het onderzoek. Wat niet betekent dat mannen dat niet kunnen, wel dat ze het blijkbaar niet doen. En omdat ze het niet doen zijn ze dus een slechtere verkeersdeelnemer.

Callisto04 schreef:
Ik geloof jou wel hoor, het was echt maar een grapje :).

Electra63

Re: Afsplitsing [ON] Johan Derksen vs Anky van Grunsven zijtak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:29

Ik kijk regelmatig VI, heerlijk programna, is gewoon slap ouwehoeren, bijna satire. Johan neemt zichzelf ook niet serieus en heeft veel zelfspot.
Ik geloof daarom zeker, dat hij de uitdaging van Anky aanneemt, daar redelijk braaf is en dan later bijVI weer een grote bek heeft.

Daarbij hebben 12 miljoen mensen ofzo een mening over voetbal, dus ook Anky.
Er zijn ook momenteel veel plannen en ideeen om het voetbal te verbeteren, ik denk dat Anky daarom die column heeft geschreven, ze kijkt ook veel naar de ontwikkeling binnen andere sporten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:33

Daar zou ik maar niet vanuit gaan.
Ik heb de man in het echt mee gemaakt en ik kan je vertellen dat zoals hij op tv overkomt hij ook is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:42

OsMo schreef:
Daar zou ik maar niet vanuit gaan.
Ik heb de man in het echt mee gemaakt en ik kan je vertellen dat zoals hij op tv overkomt hij ook is.

Ik vind het allemaal wel meevallen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:33

Ik denk sowieso dat je bij Anky en Sjef die grote bek vrij snel weer kwijt bent. :D
Maar deze afsplitsing ging meer over de voetballer uit timboektoe die vond dat nederlandse vrouwen meer vrouw moesten zijn (oa: achter het stuur uit blijven.) en nederlandse mannen meer man moesten zijn. (de rekening betalen en belangrijke beslissingen nemen. :+)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:40

Idioot idee dat vrouwen meer moeite zouden moeten doen. Waarom eigenlijk. Ik vind het totaal eigen keuzes. Laat ieder fijn doen wat hij of zij prettig vindt. Als een vrouw zich niet scheert prima toch, heeft een ander geen last van. Heb je er wel last van, ga je toch niet met die vrouw om?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:52

Vrouwen doen er zelf vaak aan mee door elkaar keihard af te rekenen op hun uiterlijk. Zeggen dat je vrouwen met schaamhaar vies vindt (zie hierboven) vind ik daar al een voorbeeld van. Zelfs vrouwen in mijn omgeving die ik qua emancipatie hoog acht kunnen genadeloos andere vrouwen de grond in boren qua uiterlijk. Vind ik best raar en fout. Zo maak je het sexistische mannen ook wel erg gemakkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:13

Ayasha schreef:
Ik denk sowieso dat je bij Anky en Sjef die grote bek vrij snel weer kwijt bent. :D
Maar deze afsplitsing ging meer over de voetballer uit timboektoe die vond dat nederlandse vrouwen meer vrouw moesten zijn (oa: achter het stuur uit blijven.) en nederlandse mannen meer man moesten zijn. (de rekening betalen en belangrijke beslissingen nemen. :+)

Het is een beetje verwarrend omdat de titel niet duidelijk is.

Ik denk dat ik 1 van de weinige vrouwen ben die er wel een beetje mee eens is dat vrouwen wat beter hun best mogen doen maar daarnaast ook de mannen.
Eigenlijk wat beter hun best mogen doen voor elkaar :j .

Ik zie het beslissingen nemen eigenlijk ook meer als een grotere verantwoordelijkheid dragen en je vrouw en eventueel gezin beschermen.
Dus wel samen beslissingen maken maar verschil in dragen van verantwoordelijkheid.
Zeker omdat ik denk dat vrouwen op bepaalde terreinen kwetsbaarder zijn dan de man maar goed dan kijk ik vooral naar mijn omgeving waar ik zie dat vooral de vrouwen vaker een burn-out hebben.
Maar dat is natuurlijk niet de gehele samenleving.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:59

Waarom zou een man een grotere verantwoordelijkheid (moeten) dragen? Zijn vrouwen kwetsbaarder en daarom meer gevoelig voor burn-out (als dit al zo is, een omgeving is niet altijd een goeie waardemeter) of zijn er ook andere factoren? Mannen hebben nog steeds meer carrièrekansen, wat de jobinhoud vaak uitdagender, aangenamer maakt. Ook is er nog steeds een loonkloof, doen mannen nog steeds minder in het huishouden en zo zijn er ongetwijfeld nog dingen te bedenken waarom burn-out minder zou kunnen voorkomen bij mannen. Als ik naar mezelf kijk weet ik ook wel wat het meeste voldoening geeft, het huis poetsen of een project op het werk. Met beslissingen mbt het gezin is het ook wel makkelijker en aangenamer om beslissingen te nemen dan om er effectief voor te zorgen dat het gezin ook blijft draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:55

Callisto04 schreef:
Waarom zou een man een grotere verantwoordelijkheid (moeten) dragen? Zijn vrouwen kwetsbaarder en daarom meer gevoelig voor burn-out (als dit al zo is, een omgeving is niet altijd een goeie waardemeter) of zijn er ook andere factoren? Mannen hebben nog steeds meer carrièrekansen, wat de jobinhoud vaak uitdagender, aangenamer maakt. Ook is er nog steeds een loonkloof, doen mannen nog steeds minder in het huishouden en zo zijn er ongetwijfeld nog dingen te bedenken waarom burn-out minder zou kunnen voorkomen bij mannen. Als ik naar mezelf kijk weet ik ook wel wat het meeste voldoening geeft, het huis poetsen of een project op het werk. Met beslissingen mbt het gezin is het ook wel makkelijker en aangenamer om beslissingen te nemen dan om er effectief voor te zorgen dat het gezin ook blijft draaien.

Ik zie het niet als moeten maar meer eigenlijk als het handigst. Naar mezelf kijkend maar ook naar een flink aantal andere vrouwen.
Ik ben bijvoorbeeld ook veel gevoeliger dan mijn man, terwijl hij echt super rationeel is en daar door ook makkelijker zaken weer van zich af kan zetten.
Zaken waar ik bij wijze wakker van kan liggen.

Het overgrote deel van de vrouwen is gevoeliger daar waar de mannen voor het grote deel ratsioneler zijn.
Vandaar dat ik denk dat het handigst is dat een man een grotere verantwoordelijkheid draagt.