NS moet zwaan uit lijden verlossen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

NS moet zwaan uit lijden verlossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:53

Ik kwam zonet deze video tegen:

http://112vandaag.nl/2016/10/ns-moet-zw ... ossen.html

Nu zitten er op bokt veel dierenliefhebbers..
En lees ik op facebook allemaal berichten van: 'wat sneu!', 'dit doe je toch nietniet', 'had de dierenagebeld' en 'misselijkmakend'.

Maar hoe denkt bokt daarover? Ook zo? Of is het terecht?


Natuurlijk missen we context in het verhaal, want we weten niet hoe gewond de zwaan was.

Maar, mocht jij in die trein zitten en het verhaal horen dat hij het onders niet overleefd zou hebben.. Kun jij dan de keuze respecteren?


Ik ben zelf erg nuchter en kan het respecteren. Het is een wild volwassen dier, en wil je wel dat hij zijn laatste uurtjes of dagjes bij de DA zit?

Xx

BigOne
Berichten: 38274
Geregistreerd: 03-08-09

Re: NS moet zwaan uit lijden verlossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:59

Indien zo'n dier niet te redden is dan beter meteen er mee afwerken ipv nog een uur laten lijden. Ik heb het ook een paar keer gehad, eenden en een konijn, aangereden langs de snelweg maar nog net in leven. Hoe moeilijk het dan ook is, ik werk er mee af, in tranen dat wel en ben er ook kapot van maar dat is wel het enigste wat je dan kunt doen.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: NS moet zwaan uit lijden verlossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:01

Wij hebben weleens een eend/duif onder de auto door gehad; en dan draait mijn man om en rijdt er nog eens overheen.

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:02

Las inderdaad ook al reactie van hun erop dat hij niet meer te redden viel, dat het vaker gebeurt en dat ze altijd per situatie bekijken, maar mocht een zwaan te redden zijn ze hem gewoon naar de dierenambulance brengen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:03

Ik heb het filmpje gezien en wist niet dat het dier al gewond was, vond het er iig erg respectloos en lomp uit zien. Ik denk ook niet dat deze mannen aan goede inschatting van de overlevingskansen van dit (beschermde?) dier konden maken. Een tripje dierenarts was imo beter geweest, hoewel bij een echt enorm geplet dier oid ik de actie wel kan begrijpen hoe tactloos ook.

Nikass

Berichten: 16711
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:05

Ik kan uit de video slecht opmaken wat ze nu precies doen.
Ik zou denk ik zelf niet in staat zijn om het te doen. Wat niet betekent dat het niet het juiste kan zijn om te doen.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:07

Ik vind het heel goed dat ze de zwaan uit zijn lijden hebben verlost, maar ik denk dat ze er beter aan hadden gedaan als ze de zwaan ergens naast het spoor hadden gelegd en niet zo over de reling hadden gegooid. Dat vind ik namelijk nogal respectloos en het ziet er heel schokkend uit voor andere mensen die niet hebben kunnen zien dat de zwaan dodelijk verwond was.

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Re: NS moet zwaan uit lijden verlossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:33

Ik zou het zelf niet kunnen, maar een dier laten lijden hoort niet. Dus ik kan dit zeker respecteren.

Met aangereden wild net zo, die mag je niet zomaar de nek omdraaien, terwijl dat imo beter is dan het dier daar te laten liggen, tot de jachtopzichter tijd heeft.

(Mijn vriend is jager, maar ook die mag aangereden wild niet uit zijn lijden verlossen)

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Re: NS moet zwaan uit lijden verlossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:49

Wil iemand mij even uitleggen wat er is gebeurd? Ik heb het filmpje wel gezien maar ik kan er niet uit opmaken waarom de NS het dier over het spoor gooit? Wat is er daaronder, is dat beest direct dood of?

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:51

Azmay schreef:
Ik heb het filmpje gezien en wist niet dat het dier al gewond was, vond het er iig erg respectloos en lomp uit zien. Ik denk ook niet dat deze mannen aan goede inschatting van de overlevingskansen van dit (beschermde?) dier konden maken. Een tripje dierenarts was imo beter geweest, hoewel bij een echt enorm geplet dier oid ik de actie wel kan begrijpen hoe tactloos ook.

Goed, maar wie is er wel goed in die inschatting maken? Want ik lees hier dus ook reactie dat mensen een dier nog extra overrijden. Wat maakt het dat deze mannen die inschatting niet kunnen maken en anderen kennelijk wel?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:28

Azmay schreef:
Ik heb het filmpje gezien en wist niet dat het dier al gewond was, vond het er iig erg respectloos en lomp uit zien. Ik denk ook niet dat deze mannen aan goede inschatting van de overlevingskansen van dit (beschermde?) dier konden maken. Een tripje dierenarts was imo beter geweest, hoewel bij een echt enorm geplet dier oid ik de actie wel kan begrijpen hoe tactloos ook.

Nou ik zou hem denk ik ook meteen de nek omdraaien. Hoe vlugger hoe beter. Ziet er niet smakelijk uit maar beter dan creperen in de auto naar de dierenarts.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:40

speedfiets_2 schreef:
Azmay schreef:
Ik heb het filmpje gezien en wist niet dat het dier al gewond was, vond het er iig erg respectloos en lomp uit zien. Ik denk ook niet dat deze mannen aan goede inschatting van de overlevingskansen van dit (beschermde?) dier konden maken. Een tripje dierenarts was imo beter geweest, hoewel bij een echt enorm geplet dier oid ik de actie wel kan begrijpen hoe tactloos ook.

Nou ik zou hem denk ik ook meteen de nek omdraaien. Hoe vlugger hoe beter. Ziet er niet smakelijk uit maar beter dan creperen in de auto naar de dierenarts.


Maar het is een beschermde diersoort, hoor je die niet eerder een kans te geven? Lijkt me strafbaar zoiets, zelfs al zou het geoorloofd zijn naar het dier toe.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: NS moet zwaan uit lijden verlossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:52

Maar beschermde diersoort of niet, een dier hoeft toch niet onnodig te lijden als het al duidelijk is dat hij het niet gaat redden?

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: NS moet zwaan uit lijden verlossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:55

Beetje gek eigenlijk, dus een dier dat loopt de creperen, maar is beschermd, moet maar pijn lijden? En een eend mag wel over de reling worden gegooid?

Maarre, volgens de flora/faunawet zijn alle vogelsoorten beschermd. :)

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: NS moet zwaan uit lijden verlossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:56

Ook bij een eend zou ik het slimmer vinden als het personeel hem niet over de reling gooit. Iets met gevoelige mensen en tere zieltjes :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:58

Femek2902 schreef:
Maar beschermde diersoort of niet, een dier hoeft toch niet onnodig te lijden als het al duidelijk is dat hij het niet gaat redden?


Maar hoe duidelijk was het dat hij het niet ging redden? Had hij een wond, een gebroken vleugel?

Of het dier veel pijn had en terug het wild in had gekund had een dierenarts wel in kunnen schatten, deze NS medewerker waarschijnlijk niet. Ik ben niet voor onnodig leed maar onnodig dieren dood maken ben ik ook geen fan van.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:59

Azmay schreef:
Femek2902 schreef:
Maar beschermde diersoort of niet, een dier hoeft toch niet onnodig te lijden als het al duidelijk is dat hij het niet gaat redden?


Maar hoe duidelijk was het dat hij het niet ging redden? Had hij een wond, een gebroken vleugel?

Of het dier veel pijn had en terug het wild in had gekund had een dierenarts wel in kunnen schatten, deze NS medewerker waarschijnlijk niet. Ik ben niet voor onnodig leed maar onnodig dieren dood maken ben ik ook geen fan van.

Van een filmpje af is dat ook niet te beoordelen. Ik denk dat als iemand erbij is, een betere inschatting kan maken, dan mensen die afhankelijk van dat ene filmpje zijn.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:00

De manier hoe hij over de brug gegooid wordt geeft mij niet gevoel dt er uit dieren liefde is gehandeld (verlossen uit leiden), maar vooral 'het ligt in de weg'

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:03

Gianti schreef:
De manier hoe hij over de brug gegooid wordt geeft mij niet gevoel dt er uit dieren liefde is gehandeld (verlossen uit leiden), maar vooral 'het ligt in de weg'


Dat zit mij ook dwars ja, iemand met hart voor dieren (en dus beter inschattingsvermogen) zou hem respectvoller ergens heen hebben gedaan en niet over de reling hebben gesmeten.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:05

Bijna niemand maakt voor z'n plezier een dier dood, ik ga er dus vanuit dat de machinist in het belang van het dier heeft gehandeld en dat vind ik heel knap van hem.
Waarschijnlijk moest het kadaver bij het spoor weg idd en dan moet het maar zo. Het dier zelf heeft er geen last van gehad, want die was al uit zijn lijden verlost. Ooit een aanrijding met een zwaan meegemaakt, dat was een behoorlijke klap en in de tijd tot je weet dat het een zwaan is, denk je toch dat er een mens onder je trein ligt. Ik kan me dus goed voorstellen dat ze het dier bij het spoor weg wilden (en moesten!) hebben.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:07

Ik heb met de NS 2 keer heel lang stil gestaan voor een zwaan. Een keer was zelfs midden in de ochtendspits op Amsterdam Sloterdijk. Ruim 3 kwartier hielden de toen het treinverkeer op, omdat de NS (en naar ik later begreep ook dierenambulance) de zwaan die vast zat, zo goed mogelijk wilde bevrijden.

Ik kan me dan ook nauwelijks voorstellen dat ze dit uit harteloosheid hebben gedaan. Het gooien was natuurlijk totaal niet nodig geweest.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:09

Szan schreef:
Ik heb met de NS 2 keer heel lang stil gestaan voor een zwaan. Een keer was zelfs midden in de ochtendspits op Amsterdam Sloterdijk. Ruim 3 kwartier hielden de toen het treinverkeer op, omdat de NS (en naar ik later begreep ook dierenambulance) de zwaan die vast zat, zo goed mogelijk wilde bevrijden.

Ik kan me dan ook nauwelijks voorstellen dat ze dit uit harteloosheid hebben gedaan. Het gooien was natuurlijk totaal niet nodig geweest.



Maar ligt dat niet wan de me medewerker die erbij staat. Als iemand het 'ff snel wil oplossen'.. zij. Helaas al genoeg bewijzen laatste tijd dat sommige mensen stuk makkelijker over dierenlevens denkt

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: NS moet zwaan uit lijden verlossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:12

Gianti, treinpersoneel kan niet zomaar zelf verzinnen hoe dingen opgelost worden, die staan bij de kleinste storingen in contact met verkeersleiding en dergelijke, dit is echt niet 'zomaar' gedaan.

Danielleeee_
Berichten: 3174
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:16

Ik vind het een goede keuze, ik geloof dat het dier heel erg heeft geleden op dat moment (een aanrijding door een trein is niet niks) en dat de machinist een juiste keuze heeft gemaakt.
Ik durf niet te zeggen of ik het zelf zou kunnen, maar ik vind zeker dat de man het goed heeft gedaan om het dier niet meer te laten lijden.

Het over de rand gooien vind ik dan weer niet zo diervriendelijk eruit zien, maar als je op zo'n moment onder druk staat (en daarbij is de zwaan al dood), dan moet je een overhaaste beslissing maken. Als je de zwaan laat liggen dan stoppen andere treinen misschien ook wel voor de zekerheid?

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:19

Ik snap het niet, draait die vent nou de nek van de zwaan om voordat ie m over de reling gooit of kwakt ie m er gewoon overheen in de hoop dat ie wel dood gaat?