Joggers en honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Joggers en honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 12:35

Naar aanleiding van dit krantenartikel: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2872275/2016/09/15/Jogger-geeft-hond-stamp-en-27-jarig-baasje-klap.dhtm

Natuurlijk had deze jogger de hond en de hondeneigenaar nooit mogen aanvallen. Dat is altijd fout. Anderzijds liep de hond los in een gebied waar dit uitdrukkelijk verboden is. Dan verwacht je als jogger natuurlijk geen loslopende honden.

Mijn man is als kind 3x door een hond gebeten. Hij heeft dan ook een hartgrondige hekel aan honden. Hij heeft er echter geen schrik van. Maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen werkelijk angst voor honden hebben en misschien heel bewust in een niet-losloopgebied gaan joggen, juist om zulke situaties te vermijden. En ik kan me voorstellen wanneer er dan toch een loslopende hond in hun buurt komt, ze in zulke situaties agressief kunnen worden naar de hond en de eigenaar.

Zelf heb ik ook niet veel met honden. Ik vind ze soms wel lief maar ik heb een hekel aan hun geur en aan hun opdringerig gedrag. Ik hou er dus helemaal niet van wanneer loslopende honden naar me toe komen om te snuffelen. Al helemaal niet als ik aan het joggen ben en bijna over de hond struikel of hij me daarbij vreselijk in de weg loopt. Wat helaas regelmatig voorkomt. Dan voel ik me eerlijk gezegd ook wel eens agressief worden, al uit ik dan hoogstens verbaal mijn ongenoegen.

Mijn punt is: in dit artikel voelt de hondeneigenaar zich overduidelijk het slachtoffer van de situatie. Maar dat is ze in mijn opinie niet echt en ik kan ook best begrip opbrengen voor de agressieve gevoelens van de jogger, al keur ik het geweld helemaal af.

Hoe staan jullie hier tegenover? Voor wie hebben jullie meer begrip, jogger of hondeneigenaar? En hondenbezitters: hoe gaan jullie zelf met zulke situaties om?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:38

Artikel niet gelezen (al zal ik als hondenbezitter waarschijnlijk eerder kant van de hond kiezen.....) maar vind het wel raar dat je zegt het normaal te vinden dat iemand agressief wordt naar een dier dat geen flauw benul heeft wat hij verkeerd doet (of überhaupt wat hij doet :P )

Ik ben geen fan van kinderen, die lopen ook vaak voor je voeten of vallen je lastig. Die ga ik ook geen trap of klap verkopen als ze toch in mijn buurt komen. Gewelddadig of agressief gedrag lijkt me onnodig, zelfs als je bang bent.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 12:42

Solleke_Noah schreef:
Artikel niet gelezen (al zal ik als hondenbezitter waarschijnlijk eerder kant van de hond kiezen.....) maar vind het wel raar dat je zegt het normaal te vinden dat iemand agressief wordt naar een dier dat geen flauw benul heeft wat hij verkeerd doet (of überhaupt wat hij doet :P )

Ik ben geen fan van kinderen, die lopen ook vaak voor je voeten of vallen je lastig. Die ga ik ook geen trap of klap verkopen als ze toch in mijn buurt komen. Gewelddadig of agressief gedrag lijkt me onnodig, zelfs als je bang bent.

Ik schrijf ook alleen maar dat ik me dan zelf ook agressief voel worden, niet, dat ik iets mee doe. ;)
Bovendien is mijn agressie dan niet op de hond gericht, maar op het baasje, dat mij ruim van tevoren ziet aankomen en zijn hond niet bij zich houdt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:43

Ik ben hondenbezitter en mijn ex zowel hardloper als hondenbezitter die vaak een van de honden meenam. En heb helaas dergelijke situaties wel meegemaakt in losloop gebieden. Zeker oude kruising border/greyhoud. Hardloop hond nummer een. De liefste hond die je kunt voorstellen en hardloop verslaafd.

Hij had de neiging om als hij een hardloper tegenkwam daar netjes zoals hij geleerd had rechts naast mee te draven en trouw omhoog te kijken, ongeacht wie de hardloper ook was. Heb dat wel gehad was aan het wandelen op een losloop gebied, komt er een de bocht om rennen die ik niet gezien had maar hond wel. Die dus in reflex netjes naast de meneer ging rennen. Man ging helemaal door het lint. Schopt de hond scheldt mij uit. Ben er na al die jaren nog steeds door van de leg als ik eraan denk.

Dier deed niets, raakte hem niet aan maar liep alleen hooguit 10 meter naast de man mee. Gelukkig had hond geen schade lichamelijk alleen geestelijk een flinke tik meegekregen.

De huidige twee honden lopen vast waar ze vast moeten (kom daar vaker voor de rust van de honden met een lange looplijn) hoe dan ook en bij losloopgebieden moet ik ze wel in de gaten houden. Ze gaan graag mee hardlopen, vooral kleine dame maar kunnen ook wat onvoorspelbaar reageren als mensen fel zijn.

Ik snap dus niet dat de hardloper zo hysterisch reageerd maar de hondeneigenaar had moeten beseffen dat vastloop gebied betekend hond aan de lijn,
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-09-16 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

NZ92

Re: Joggers en honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:46

abnormaal dat de hardloper zo reageert, natuurlijk hoort de hond aan de lijn maargoed kan een keer gebeuren. Daarnaast kun je als hardloper er voor kiezen om niet in hondenlosloop gebieden te gaan joggen, die stukken zijn al zo beperkt en volgens mij ruimte genoeg voor hardlopers elders.
Net zoals je als je niet van kinderen houdt niet gaan wandelen rondom een speeltuin, makkelijk zat.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:46

De link werkt niet meer.

Ik vind agressie sowieso not done. De jogger had gewoon kunnen vragen om de hond even aan te lijnen zodanig dat hij verder kan lopen.
Is weer een verhaal dat we niets van elkaar kunnen verdragen en dat wij mensen ons steeds meer en meer individueel gaan gedragen ipv de groep voorop te stellen. Mensen worden meer en meer egoïstisch en dat is heel jammer.

De jogger is egoïstisch want hij vindt dat hij het recht heeft om de hond en de eigenaar te slaan. Maar ook de eigenaar van de hond is egoïstisch want zij vindt dat de hond los mag lopen.
Het enige slachtoffer in het hele verhaal is de hond. Dat beest weet totaal niet waarom hij klappen heeft gekregen en is zich van geen kwaad bewust.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:47

Ik als hondenliefhebber vind het ook irritant als een hond mij besnuffelt, bespringt of voor mijn voeten blijft lopen als ik gewoon buiten aan het wandelen, rennen, fietsen of paardrijden ben. Ik verwijt dit de eigenaar, niet het dier zelf.

Het is eigenlijk heel simpel, de hondeneigenaar moet dit voorkomen, al dan wel door opvoeding of anders maar aan de riem houden.
De agressie is niet goed te praten, maar je kan wel tot je kookpunt komen door de overlast en nonchalance van de hondeneigenaren.

Uitgezonderd losloop gebieden, ook daar zou een hond je niet lastig moeten vallen, maar als je je hier enorm aan stoort, probeer dan losloopgebieden te vermijden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:51

Als een hond gewoon meeloopt vind ik dat prima (stiekem wel grappig) maar als ze in je hakken gaan happen of op een andere manier agressief zijn dan deel ik ook een trap uit. Ik verdedig me wel.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:55

Ik moet eigenlijk op mijn handen zitten, want deze discussie is al vaker gevoerd hier en ik kan mij hier echt kwaad om maken, wat weer reacties uitlokt.

Maar ik kan mij ook groen en geel ergeren aan loslopende, opdringerige honden. Ben je aan het joggen, komt er weer een hond achter je aanrennen en ik weet niet of hij niks doet. Geldt ook als ik aan het rijden ben op het ruiterpad nota bene!

En dan die vergelijking weer met kinderen :roll:
Tuurlijk moeten ook kinderen opgevoed zijn. Maar ik merk wel dat (honden)mensen het blijkbaar normaal vinden en vinden dat het sociaal geaccepteerd moet zijn dat een hond je maar ongevraagd komt besnuffelen, bespringen en meerent, maar o wee als een kind ongevraagd een hond benadert. Dat is not done! Natuurlijk is dat het ook, maar dat geldt ook andersom!

Mensen! Voed je hond op! (geld ook voor kinderen)
Loopt hij los, dan moet hij onder appel staan!

Het lijkt wel steeds erger te worden. En wat krijg je dan: een hele generatie mensen die een hekel krijgt en bang is voor honden. Ik hoor steeds vaker dat kinderen (en volwassenen) door dit soort acties bang zijn van honden. Mijn kinderen bijvoorbeeld ook. Wordt ze weer van haar fiets besprongen door een hond die een kop groter is. Hondenliefhebbers gooien hun eigen glazen in. Er komt een generatie aan die een hekel krijgt/heeft aan honden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:59

Solleke_Noah schreef:

Mensen kunnen angst hebben voor honden, tot paniek aan toe.

Angst voor kinderen heb ik nog niet heel erg vaak van gehoord.... (ja ik hoef ze niet, maar dat is weer wat anders..)

Dus ik snap dat mensen paniek maken als ze door een hond benaderd worden. Het is toch een loslopend dier wat zomaar even op je af komt en best wel wat schade kan aanrichten als het mis gaat..

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 12:59

Karuna: Honden die meelopen storen me dan weer niet, dat is dan het probleem van de eigenaar. :P Ik stoor me meer aan honden die naar je toekomen en zo voor je gaan staan dat je niet verder kan lopen.

NZ92: Ik heb begrepen dat de link het niet doet, maar het verhaal speelt zich af in een gebied waar een uitdrukkelijke aanlijnplicht voor honden bestaat!

Laibadji: Dat de hond een onschuldig slachtoffer is ben ik helemaal met je eens. Maar als jogger is het echt onzettend vervelend om te moeten gaan stilstaan en wachten tot een hondeneigenaar ingrijpt omdat zijn hond in de weg staat/loopt. Nu kan dit best wel eens voorkomen, dat een dier of kind overlast veroorzaakt. Maar als je weet dat je hond alle vreemde mensen uitgebreid besnuffelt roep je hem toch bij je als er iemand aankomt, lijkt me?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 13:04

Blijkbaar zijn er dus meer mensen die deze vervelende ervaringen met honden met me delen. Ik denk namelijk dat het best vaak voorkomt, dat loslopende honden overlast veroorzaken.
Van mij mogen honden overal loslopen, maar ze moeten wel uit mijn buurt blijven. Lees: me niet aanraken en niet voor mijn voeten gaan lopen. Indien ze dat niet kunnen: aanlijnen alsjeblieft!

Uit hondenlosloopgebieden blijf ik om die reden inderdaad weg.

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:07

Hond ziet het als een spelletje en denkt; leuk!! Rennen, spelen!
Dat je als jogger daar agressief van wordt is not done.
Ga je een paard dan ook een mep verkopen als jij er langs rijdt en t paard meeloopt?
Nee, honden horen niet los op niet losloopgebieden, zelf doe ik het ook wel hoor, maar wanneer er een fietser, hardloper of ruiter aan komt, moet ze gewoon aan de lijn.
Ik heb het soort hond, dat wanneer ze wel wat doet, ik meteen in de krant kom :')

Even to the Point, agressie naar dieren vindt ik onbeschoft, een dier kan er niks aan doen, en als iemand mijn hond zou trappen, slaan of wat ook, heeft diegene wel een groot probleem...

En ja, uiteraard worden er weer kinderen bij gehaald, kinderen zijn ook opdringerig, lopen toch ook los in de supermarkt en schreeuwen, gillen en janken ook die hele winkel door?
Daar zou eens een verbod op moeten komen...
Heb dan wel eens de neiging gehad om m'n been ff opzij te zetten wanneer er weer zo'n vervelend rotkind aan komt rennen, moeders loopt 3 gangpaden terug nog, bloedirritant!

Vindt daarnaast dat joggers ook vrij weinig rekening houden met honden hoor, ook aan bijvoorbeeld een flexi lijn, een iets onoplettende baas, kan die hond ook vrolijk tegen je op springen..
Uiteraard niet de bedoeling, maar om zo'n hond dan een rotschop te geven kan ik met m'n kop ook weer niet bij...

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:08

Agressie vind ik ook sowieso not done..
( Tenzij je echt aangevallen wordt door een hond, natuurlijk moet je je dan verdedigen )

Mijn hond is ook geinteresseerd in andere mensen die voorbij lopen, loopt dan rustig op ze af, maar raakt ze niet aan, tenzij diegene daar zelf voor open staat ( En hem dus aandacht geeft ) En anders loopt hij erlangs en gaat weer verder waar hij mee bezig was.
Wij houden onze hond ook wel in de gaten natuurlijk, en laten hem alleen los als het rustig is en waar dit ook veilig kan.

Als iemand het niet fijn vind als mijn hond op ze af komt wandelen, zou ik het ook fijn vinden als ze mij hierop aanspreken.
De eerste de beste die mijn hond zomaar een schop verkoopt heeft een probleem.
Gelukkig woon ik in een rustige buurt en de meeste mensen die voorbij komen zijn de buren, dus ik ben er ook niet zo bang voor..

Een hond die voorlangs loopt zonder iemand aan te raken zie ik persoonlijk ook het probleem niet van in. Ik moet vaak genoeg buiten/ in een winkel e.d. stoppen of uitwijken voor vervelende rennende kinderen die niet door hun ouders in de gaten gehouden/opgevoed worden.
Lijkt me raar als ik dan daarom helemaal uit mijn stekkertje schiet omdat ik persoonlijk kinderen niet leuk vind :P

De link kan ik helaas niet lezen dus ik weet niet precies wat er precies gebeurd is/hoe de hond iemand heeft benaderd ?

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:08

kim_hester schreef:
Hond ziet het als een spelletje en denkt; leuk!! Rennen, spelen!
Dat je als jogger daar agressief van wordt is not done.
Ga je een paard dan ook een mep verkopen als jij er langs rijdt en t paard meeloopt?
Nee, honden horen niet los op niet losloopgebieden, zelf doe ik het ook wel hoor, maar wanneer er een fietser, hardloper of ruiter aan komt, moet ze gewoon aan de lijn.
Ik heb het soort hond, dat wanneer ze wel wat doet, ik meteen in de krant kom :')

Even to the Point, agressie naar dieren vindt ik onbeschoft, een dier kan er niks aan doen, en als iemand mijn hond zou trappen, slaan of wat ook, heeft diegene wel een groot probleem...

En ja, uiteraard worden er weer kinderen bij gehaald, kinderen zijn ook opdringerig, lopen toch ook los in de supermarkt en schreeuwen, gillen en janken ook die hele winkel door?
Heb dan wel eens de neiging gehad om m'n been ff opzij te zetten wanneer er weer zo'n vervelend rotkind aan komt rennen, moeders loopt 3 gangpaden terug nog, bloedirritant!

Vindt daarnaast dat joggers ook vrij weinig rekening houden met honden hoor, ook aan bijvoorbeeld een flexi lijn, een iets onoplettende baas, kan die hond ook vrolijk tegen je op springen..
Uiteraard niet de bedoeling, maar om zo'n hond dan een rotschop te geven kan ik met m'n kop ook weer niet bij...

Dit... :j

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:12

Een hond los in een aanlijngebied hoort gewoon niet.

Dat gezegd hebbende: joggers in losloopgebieden gedragen zich met enige regelmaat zó debiel (een beter woord is er niet voor): staren naar de honden, armen al optrekken of zelfs maaiende bewegingen maken, ineens sneller gaan rennen óf juist afremmen, roepen met een angstige ondertoon...

En dán wordt zo'n persoon ineens héél interessant voor mijn honden. Ze zullen niet bijten, maar wel mee rennen en blaffen, omdat iemand zo gek doet. Tja... Wie heeft het dan gedaan?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:12

kim_hester schreef:

...

Apart... je hebt wel de neiging een kind onderuit te halen, maar als iemand dat naar een hond heeft, is dat onbeschoft...

Ik heb de neiging een rothond een trap te verkopen als die onbeschoft aan komt rennen en loop te blaffen naar me. Bloedirritant.

Of mag ik niet dezelfde woorden gebruiken als het ineens om een hond gaat?

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:14

Ik heb dit verhaal in de krant gelezen en waar hier weinig aandacht aan besteed wordt, is dat de jogger ook de eigenaar buiten westen geslagen heeft. Ik denk dat er in dit geval dus wel iets anders aan de hand is met deze jogger dan enkel hondenangst...

Dat gezegd zijnde ben ik ook van mening dat deze hond natuurlijk aangelijnd had moeten zijn.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:15

Duke schreef:
kim_hester schreef:

...

Apart... je hebt wel de neiging een kind onderuit te halen, maar als iemand dat naar een hond heeft, is dat onbeschoft...

Ik heb de neiging een rothond een trap te verkopen als die onbeschoft aan komt rennen en loop te blaffen naar me. Bloedirritant.

Wat is daar mis mee zolang je alleen de neiging hebt, maar het niet doet dan?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:17

@Nikilover: gaat mij even over het taalgebruik. Vind het namelijk soms echt belachelijk hoe respectloos er over kinderen wordt gepraat, maar dieren heilig zijn.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:28

Duke schreef:
@Nikilover: gaat mij even over het taalgebruik. Vind het namelijk soms echt belachelijk hoe respectloos er over kinderen wordt gepraat, maar dieren heilig zijn.

Ah oke, ja dat snap ik dan weer wel.
Al vind ik vervelende honden/kinderen geen probleem,
maar het moet inderdaad, beide kanten op, niet te ver gaan.

Maar dat iemand dat denkt, dat moeten ze helemaal zelf weten.
Misschien in dit topic even anders verwoorden, dat wel.. Maar ik kan me anderzijds ook goed voorstellen dat je je gedachten op papier zet, zoals je ze op dat moment voelt.

In mijn ogen maakt het niet uit of het om een hond of een kind gaat.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:47

nikilover schreef:
Ah oke, ja dat snap ik dan weer wel.
Al vind ik vervelende honden/kinderen geen probleem,
maar het moet inderdaad, beide kanten op, niet te ver gaan.

Maar dat iemand dat denkt, dat moeten ze helemaal zelf weten.
Misschien in dit topic even anders verwoorden, dat wel.. Maar ik kan me anderzijds ook goed voorstellen dat je je gedachten op papier zet, zoals je ze op dat moment voelt.

In mijn ogen maakt het niet uit of het om een hond of een kind gaat.

Mij ook niet. Ik vind agressie tegen kinderen en dieren even verwerpelijk. Maar als hardloper en ruiter, kan ik mij voorstellen dat je, uit verdediging een hond van je afslaat. Maar enkel uit verdediging!

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:51

Als iedereen zich nou aan de hondenetiquette hield, dan zou dat een hele hoop ergernissen besparen.
http://hondenetiquette.nl/pdf/hondenetiquette-pp-2015.pdf

Mijn hond loopt altijd aan de lijn, mijn hond en ik wensen dan ook niet gestoord te worden door andere honden. Helaas loopt dit wel eens anders, want velen vinden dat hun ongeleide projectiel maar moet kunnen doen wat het wil. "Hij wil alleen maar spelen", leuk, maar een ander wil dat misschien niet.

Ik kan me de irritatie van de jogger goed voorstellen, maar zijn reactie gaat er bij mij niet in. De hond een schop geven als angstreactie kan ik me nog wat bij voorstellen, maar vervolgens die vrouw zo'n stoot verkopen dat ze bijna buiten bewustzijn raakt, nee, vreselijk. Hoop echt dat ze hem te pakken krijgen.

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:01

Duke schreef:
kim_hester schreef:

...

Ja hoor mag van mij, wat jij wilt.
Besef alleen dat een hond een dier is en een kind wordt gemaakt door zijn eigen ouders, deze moet dus te handhaven zijn.
Een dier blijft een dier, zijn gedrag heb je gewoon niet altijd invloed op.
Dan nog even; ik heb de NEIGING een poot uit te steken... Natuurlijk doe ik dit niet!
Een boze blik doet vaak al wonderen.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:01

Ik heb net het artikel gelezen, en ik denk dat de hond gewoon onder appèl had moeten staan (maar natuurlijk is de man fout om de eigenaar te slaan).

Zoals ik het lees, raakte de man of de jonge tiener in paniek en begonnen ze te 'stampen' naar de hond toen de hond op hen afkwam (dat klinkt meer als "op de grond stampen om de hond af te laten druipen" dan als "de hond schoppen"). Dit is iets wat mijn opa, een fragiele man met een fobie voor honden, ook gedaan zou kunnen hebben. Op dat moment had ik mijn hond bij me geroepen in plaats van tegen die man te roepen dat hij niet agressief moet doen naar mijn hond. Tenslotte komt die hond ongevraagd in hun ruimte, en kan een dier dat zomaar op je af komt zonder dat je weet wat het gaat doen heel bedreigend zijn.

De situatie is niet netjes opgelost door het geweld, maar is ook mede geëscaleerd doordat de eigenaar van de hond besloot om de mannen tot orde te roepen in plaats van haar hond.