Zorgverzekeraar vind eigen risico "Een straf op ziek zijn"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Zorgverzekeraar vind eigen risico "Een straf op ziek zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 21:59

http://www.rijnmond.nl/nieuws/145962/Zo ... -ziek-zijn

Directeur Chris Oomen van zorgverzekeraar DSW vind de eigen risico ook onzin "Een straf op ziek zijn." Ook verdeelt hij al jaren zijn salaris aan zijn werknemers. In 2014 koos hij een andere aanpak en doneerde hij zijn jaarsalaris van 125.000 aan de voedselbank.

Oomen is multimiljonair, rijdt in een Maserati en met DSW sponsort hij voetbalclub Excelsior. Weer zo'n miljonair met mooie praatjes, die over de rug van zieken heeft verdiend met zijn zorgverzekering. Nou, nee. Oomen is een succesvol zakenman en werd rijk door het runnen van talloze winstgevende ondernemingen, lang voordat hij bij DSW verzeild raakte.

Maar rijk betekend niet perse slecht en dat lijkt deze meneer Oomen niet te zijn, hoe meer ik van hem opzoek. Hij heeft heel veel terechte kritiek op hoe de zorg nu word geregeld in Nederland. Een zorgverzekeraar dus, die luistert naar de bevolking en dingen wil veranderen, maar dat niet kan. Des te beter hoe meer er zich achter de relatief kleine zorgverzekering scharen.

Ik ga dus ook maar even kijken of de DSW zorgverzekering wat voor me is en lekker overstappen in December.

Wat vinden jullie hiervan?

Bronnen:
http://www.rijnmond.nl/nieuws/145962/Zo ... -ziek-zijn
http://www.ad.nl/binnenland/directeur-d ... ~a9129192/
http://www.toekomt.nl/dsw-directeur-chr ... -weg/1957/
https://www.ftm.nl/artikelen/interview- ... n-dode-weg

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:14

Ik zie geen redenen om over te stappen naar zijn verzekering.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:17

Helaas is het eigen risico toch landelijk ingesteld en kan meneer Oomen wel zeggen dat hij het onzin vindt maar afschaffen kan toch niet.

Ik zie ook geen reden om over te stappen

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:19

Wel om met hem te trouwen. In gemeenschap van goederen ^&+ :D

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 22:20

Ik wel, vanwege het principe, maar ook omdat ik de polisvoorwaarden ook niet ongunstig vind. Maar dat zal natuurlijk niet voor iedereen zijn, gezien iedereen andere dingen nodig heeft. Maar voor mij is het wel oké en ik heb echt een hekel aan Zilveren Kruis gekregen, die ontzettend moeilijk zijn geweest met vergoedingen voor mijn revalidatie. Dus ik wil daar sowieso weg. Een verzekering die wat meer de kant van een groot deel van de burgers hun frustraties begrijpt heeft dan wel een voorkeur bij mij. Of hij nou wel of niet iets kan veranderen aan de eigen risico.

Haha Boras, dat zou ik ook wel willen.

Cinderella

Re: Zorgverzekeraar vind eigen risico "Een straf op ziek zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:22

DSW vind ik best een beperkte zorgverzekeraar. Mocht je veel "mankeren", zou ik mij daar niet verzekeren. Dus zo graag wilt meneer het dan ook weer niet veranderen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:22

Ik ga ook niet overstappen, ik zit collectief en krijg fikse korting. Kom nergens weer zo goedkoop als wat ik nu zit.
Wel ben ik het eens met de uitspraak dat het eigen risico een straf is op ziek zijn. Mede door het hoge eigen risico gaan veel mensen niet naar de dokter terwijl ze dat wel zouden moeten doen. Met alle gevolgen van dien; mensen worden zieker, behandelingen moeten rigoreuzer en zijn duurder.

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:23

Ik zit bij DSW en ben erg tevreden. Ze staan je altijd netjes te woord, en proberen je echt te helpen. Ook hebben ze geen irritant keuze menu als je ze belt, maar krijg je de receptioniste aan de lijn die je gelijk doorverbind met de juiste persoon.

Wat ik wel jammer vind is dat sommige dingen niet direct gedeclareerd kunnen worden, maar je dit pas terug krijgt wanneer je het eerst betaalt hebt. Bijvoorbeeld met een bril. Ik krijg per 2 jaar een vergoeding, en bij de meeste verzekeraars kan de opticien de declaratie direct indienen en wordt het dus van het bedrag gehaald wat je moet betalen. Bij DSW moet je eerst het volledige bedrag betalen en daarna zelf de declaratie indienen. Dit kan dan wel weer makkelijk, ze hebben een app waarin je je declaratie kan indienen, je maakt een foto van de factuur en een paar dagen later staat het geld weer op je rekening.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:25

Liselot schreef:
Wel ben ik het eens met de uitspraak dat het eigen risico een straf is op ziek zijn. Mede door het hoge eigen risico gaan veel mensen niet naar de dokter terwijl ze dat wel zouden moeten doen. Met alle gevolgen van dien; mensen worden zieker, behandelingen moeten rigoreuzer en zijn duurder.

Daar ben ik het zeker ook mee eens. Helaas leef ik zelf op medicijnen waarmee ik niet zonder kan en moet dus élk jaar de volle mep aan eigen risico betalen.. -O- Aantal jaar kreeg je als chronisch zieke nog een gedeelte terug via de CAK, maar dat is natuurlijk ook al weer afgeschaft.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:26

Ik ben ook naar alle tevredenheid verzekerd bij DSW. Ik betaal €118,50 inclusief een middenmoot AV en het fijne is dat je tandartsverzekering daar ook in zit.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:30

Overstappen doe ik niet maar met de formulering over het eigen risico ben ik het helemaal eens.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:35

Drico schreef:
Liselot schreef:

Daar ben ik het zeker ook mee eens. Helaas leef ik zelf op medicijnen waarmee ik niet zonder kan en moet dus élk jaar de volle mep aan eigen risico betalen.. -O- Aantal jaar kreeg je als chronisch zieke nog een gedeelte terug via de CAK, maar dat is natuurlijk ook al weer afgeschaft.

Ik moet jaarlijks door de MRI ivm borstkankerscreening, dus bij mij is het eigen risico ook elk jaar in één klap op. Betaal het nu gespreid, dan doet het iig iets minder pijn

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:42

Geen verzekerde bij DSW maar ik deel wel de mening dat het eigenrisico een straf op ziekzijn is.

Maar het kan anders met een publieke basisverzekering, daardoor spaar je de kosten van het overstappen en de marketing kosten van de jaarlijkse strijd om de klant uit. Met deze besparing is het eigenrisico helemaal niet nodig.

https://nationaalzorgfonds.nl/?ref=spnl-pbz

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:56

Ik zit bij dsw, krijg heel veel meer vergoed dan bij Oz, ben er erg over te spreken :j goede fysiotherapeut vergoeding (ik meen zo'n 26 behandelingen) en tandarts is ook goed gedekt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:57

Goh, het "ziektekostenverzekering-verkoop-seizoen" begint vroeg dit jaar!
Mooi verkooppraatje hoor... is pure reclame dit...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 23:02

Ik ben nu ook de eigen risico in één klap kwijt. Vorig jaar + nog allerlei extra eigen bijdrages bij bepaalde dingen die ik moest hebben voor mijn zorg en revalidatie. Dit jaar weer eigen risico + extra's en de fysio die niet compleet vergoed word... En het is straks alweer 2017 en dat komt er ook weer bij. Ik ben dan in totaal al 2300 afgerond kwijt aan mijn zorg en het is gewoon zwaar lastig dit op te brengen..

Dan heb ik ook nog familie en vrienden die het niet zo breed hebben. Eén iemand die ik ken had zware kiespijn en ontstekingen etc. Maar goed, de bijstand, ze kon de tandarts niet veroorloven en geen enkele verzekering wilde haar aannemen voor de tandarts verzekering, want dan verdienen ze er niet aan. Je moet een bijna perfect gebit hebben wil je een tandarts verzekering, maar die mensen nemen vaak geen extra verzekering want het is niet nodig. Gevolg was dat die persoon jaren heeft rondgelopen met kiespijn en ontstekingen en gewoon heeft moeten wachten tot het zo uit de hand liep dat die naar de kaakchirurg moest. Dan was je ook eigen risico kwijt, maar dan was dat in ieder geval de max en daar was dan ook voor gespaard, dat dat betaald kon worden. Behalve dan ook nog het gebit wat erbij kwam, aangezien alles eruit moest, zo erg was het geworden. Even 400,- voor het gebit... Dus nu heeft die persoon een gebit al ver voor zijn 40ste en een schuld van 400 erbij. Als die gewoon jaren geleden naar de tandarts had gekund, dan had het niet zo ver hoeven komen.

Het is triest dat zoiets kan in Nederland... Zeer triest.

Volgend jaar stijgt de eigen risico niet, want tja, het is dan verkiezingstijd hé. Niemand wil dan zijn vingers daaraan branden. Maar het jaar daarop gaat het gestaag door. Het was wat, 150 in het begin, en het word straks het driedubbele en dat in maar een paar jaar tijd. Het is belachelijk die stijging.

En het werd ingevoerd om mensen te ontmoedigen naar de dokter te gaan. Ja, dat doen ze zeker ja. Mensen gaan gewoon niet meer omdat ze het niet kunnen veroorloven. Maar hé, je kan ook maandelijks aflossen. Ja, klinkt leuk, maar in de praktijk betekend dat vaak dat je niet kan overstappen in december, want je mag niet weg bij je verzekering zolang er een schuld is.. En het jaar daarop, weer je eigen risico kwijt, en dus blijf je afbetalen en kan je nooit naar een andere verzekeraar.

Ik kan me er soms behoorlijk over opwinden. Gewoon omdat ik in een milieu leef met veel mensen met een minimum salaris en hoe ze omgaan met ziektes etc.

Een vriendin kan niet eens steunzolen voor haar dochtertje veroorloven. Ze heeft platvoeten. Maar ze moet het zelf betalen, word niet vergoed.. En dus krijgt haar kindje geen steunzolen. Zo word je al door de zorg in de rug gestoken voordat je zelf erover kan beslissen.

Ik snap niet waarom het volk dit zolang blijft pikken. Er zijn al zoveel pogingen gedaan om te protesteren, om de straat op te gaan, maar een paar honderd mensen komen opdagen en dat heeft niet veel impact.

Waarom maken we wel allemaal lawaai over allerlei andere zaken, maar blijft de zorg liggen, ondanks dat grote aantallen het niet meer oké vinden... We draaien ons op onze rug en laten het allemaal maar over ons heen komen.

Het is absurd.

@Eight: Eén van de redenen waarom ik toch wil overstappen, want ik heb veel fysio nodig maar heb het gewoon nu niet voldoende kunnen doen, omdat ik maar 9 lessen per jaar vergoed krijg en hoger gaan wel heel duur is. Ik ben voordeliger uit bij DSW

@Liezel: Deze man uit al jaren kritiek op het zorgstelsel en doneerde delen van zijn salaris al aan goede doelen/werknemers ver voordat hij directeur werd bij DSW.

Daarnaast, wat kan mij het schelen als 125.000 euro doneren aan de Voedselbank een verkooppraatje is, als de Voedselbank even 125.000 euro krijgt! En ik met een verzekering zit met gunstige polis voorwaarden. Hij zijn nieuwe klant en ik steun voor mijn gevoel iets goeds en een gulle man, of dat nou uit de goedheid van zijn hart komt of omdat het zakelijk een slimme zet is, dat kan me geen bal schelen. Hij doneert tenminste geld en is een miljonair met invloed, die het eens is met bepaalde grote zorgen onder vooral de minima. Dat zie je niet heel vaak.

Het verkooppraatje in mijn eerste post is trouwens mijn verkooppraatje. Ik heb even de info die ik had opgezocht kort in mijn eigen woorden beschreven. Artikel die gelinkt staat wat de aanleiding was en de meest recente, gaat over zijn kritiek op de eigen risico.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 23:08

Ik ga er vanuit dat meneer dan ook GroenLinks stemt komende verkiezingen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 23:08

ElineS schreef:
Ik ben nu ook de eigen risico in één klap kwijt. Vorig jaar + nog allerlei extra eigen bijdrages bij bepaalde dingen die ik moest hebben voor mijn zorg en revalidatie. Dit jaar weer eigen risico + extra's en de fysio die niet compleet vergoed word... En het is straks alweer 2017 en dat komt er ook weer bij. Ik ben dan in totaal al 2300 afgerond kwijt aan mijn zorg en het is gewoon zwaar lastig dit op te brengen..

Dan heb ik ook nog familie en vrienden die het niet zo breed hebben. Eén iemand die ik ken had zware kiespijn en ontstekingen etc. Maar goed, de bijstand, ze kon de tandarts niet veroorloven en geen enkele verzekering wilde haar aannemen voor de tandarts verzekering, want dan verdienen ze er niet aan. Je moet een bijna perfect gebit hebben wil je een tandarts verzekering, maar die mensen nemen vaak geen extra verzekering want het is niet nodig. Gevolg was dat die persoon jaren heeft rondgelopen met kiespijn en ontstekingen en gewoon heeft moeten wachten tot het zo uit de hand liep dat die naar de kaakchirurg moest. Dan was je ook eigen risico kwijt, maar dan was dat in ieder geval de max en daar was dan ook voor gespaard, dat dat betaald kon worden. Behalve dan ook nog het gebit wat erbij kwam, aangezien alles eruit moest, zo erg was het geworden. Even 400,- voor het gebit... Dus nu heeft die persoon een gebit al ver voor zijn 40ste en een schuld van 400 erbij. Als die gewoon jaren geleden naar de tandarts had gekund, dan had het niet zo ver hoeven komen.

Volgend jaar stijgt de eigen risico niet, want tja, het is dan verkiezingstijd hé. Niemand wil dan zijn vingers daaraan branden. Maar het jaar daarop gaat het gestaag door. Het was wat, 150 in het begin, en het word straks het driedubbele en dat in maar een paar jaar tijd. Het is belachelijk die stijging.

En het werd ingevoerd om mensen te ontmoedigen naar de dokter te gaan. Ja, dat doen ze zeker ja. Mensen gaan gewoon niet meer omdat ze het niet kunnen veroorloven. Maar hé, je kan ook maandelijks aflossen. Ja, klinkt leuk, maar in de praktijk betekend dat vaak dat je niet kan overstappen in december, want je mag niet weg bij je verzekering zolang er een schuld is.. En het jaar daarop, weer je eigen risico kwijt, en dus blijf je afbetalen en kan je nooit naar een andere verzekeraar.

Ik kan me er soms behoorlijk over opwinden. Gewoon omdat ik in een milieu leef met veel mensen met een minimum salaris en hoe ze omgaan met ziektes etc.

Een vriendin kan niet eens steunzolen voor haar dochtertje veroorloven. Ze heeft platvoeten. Maar ze moet het zelf betalen, word niet vergoed.. En dus krijgt haar kindje geen steunzolen. Zo word je al door de zorg in de rug gestoken voordat je zelf erover kan beslissen.

Ik snap niet waarom het volk dit zolang blijft pikken. Er zijn al zoveel pogingen gedaan om te protesteren, om de straat op te gaan, maar een paar honderd mensen komen opdagen en dat heeft niet veel impact.

Waarom maken we wel allemaal lawaai over allerlei andere zaken, maar blijft de zorg liggen, ondanks dat grote aantallen het niet meer oké vinden... We draaien ons op onze rug en laten het allemaal maar over ons heen komen.

Het is absurd.

@Eight: Eén van de redenen waarom ik toch wil overstappen, want ik heb veel fysio nodig maar heb het gewoon nu niet voldoende kunnen doen, omdat ik maar 9 lessen per jaar vergoed krijg en hoger gaan wel heel duur is. Ik ben voordeliger uit bij DSW

@Liezel: Deze man uit al jaren kritiek op het zorgstelsel en doneerde delen van zijn salaris al aan goede doelen/werknemers ver voordat hij directeur werd bij DSW.

Daarnaast, wat kan mij het schelen als 125.000 euro doneren aan de Voedselbank een verkooppraatje is, als de Voedselbank even 125.000 euro krijgt! En ik met een verzekering zit met gunstige polis voorwaarden. Hij zijn nieuwe klant en ik steun voor mijn gevoel iets goeds en een gulle man, of dat nou uit de goedheid van zijn hart komt of omdat het zakelijk een slimme zet is, dat kan me geen bal schelen. Hij doneert tenminste geld en is een miljonair met invloed, die het eens is met bepaalde grote zorgen onder vooral de minima. Dat zie je niet heel vaak.

Het verkooppraatje in mijn eerste post is trouwens mijn verkooppraatje. Ik heb even de info die ik had opgezocht kort in mijn eigen woorden beschreven. Artikel die gelinkt staat wat de aanleiding was en de meest recente, gaat over zijn kritiek op de eigen risico.

Hij mag dan wel geld doneren maar deze man is echt geen filantroop die het hele jaar werkt voor niets omdat hij dat zo leuk vind. Links of rechtsom krijgt hij een beloning.

Iemand die miljonair is krijgt dat in de regel niet vanwege zijn vrijgevigheid.

Ook zijn zorgverzekering maakt winst en ook zijn zorgverzekering gaat deze winst doorsluizen naar de aandeelhouders.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 23:11

Yunomi schreef:

GroenLinks zijn helemaal van die wereldvreemde figuren. Die willen het weghalen bij de mensen die ook maar enigszins spaarzaam zijn en hard werken.

Het groot kapitaal daar komen ze niet aan. Maar de gewone man met wat eigenvermogen die mag betalen en belast worden.

Maar nu ga ik off-topic

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 23:12

robert45 schreef:
Yunomi schreef:

GroenLinks zijn helemaal van die wereldvreemde figuren. Die willen het weghalen bij de mensen die ook maar enigszins spaarzaam zijn en hard werken.

Het groot kapitaal daar komen ze niet aan. Maar de gewone man met wat eigenvermogen die mag betalen en belast worden.

Maar nu ga ik off-topic

Ik heb me er niet in verdiept hoe, maar het eigen risico afschaffen staat ineens hoog op het lijstje.

En offtopic, tsja meneer Oomen zit niet in de politiek dus dan moet iemand anders het regelen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 23:26

robert45 schreef:
ElineS schreef:

Het is absurd.

Hij mag dan wel geld doneren maar deze man is echt geen filantroop die het hele jaar werkt voor niets omdat hij dat zo leuk vind. Links of rechtsom krijgt hij een beloning.

Iemand die miljonair is krijgt dat in de regel niet vanwege zijn vrijgevigheid.

Ook zijn zorgverzekering maakt winst en ook zijn zorgverzekering gaat deze winst doorsluizen naar de aandeelhouders.

Natuurlijk niet, maar wat is daar erg aan? Wat is er in hemelsnaam erg aan om rijk te zijn? Als hij meerdere bedrijven heeft opgestart en die succesvol zijn geworden en hij verdiend eraan, wat is daarin de zonde die begaan word?

Hij maakt ook winst, met al zijn bedrijven en dus ook met DSW. Het is een zakenman. Maar wel één met principes, die zijn jaarsalaris van in ieder geval de DSW elk jaar weggeeft.

Moet hij dan maar 2.000 per maand overhouden zoals een doorsnee gezin en de rest weggeven om iedereen tevreden te stellen en zijn mening er toe te laten doen onder de doorsnee mensen? Want als je rijk bent, dan word alles wat je zegt bekeken met argusogen en of er altijd iets achter zit waarmee ze nog meer geld binnenhalen. Want ow wee als dat gebeurd, dat ze nog meer verdienen. Dat kan niet natuurlijk.

Wat is dat toch altijd, dat er naar rijke mensen met afgunst word gekeken en worden beschuldigd van.. Ja, wat eigenlijk... Worden beschuldigd van rijk zijn.

Niemand werkt voor niets. Jij werkt ook voor je centjes. Hij ook. Ik ook. Alleen op totaal andere niveau's, maar dat heeft te maken met in wat voor gezin je bent geboren, hoe ambitieus je bent, hoe zakelijk, hoe slim en je netwerk.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 23:35

Hier ook een hele tevreden klant van DSW! Ik merk dat zorgverleners ook erg te spreken zijn over de contracten die zij met DSW jaarlijks afsluiten, in tegenstelling tot de grote namen (en bijhorende dochterondernemingen). Dat vind ik ook wel wat waard!

Eigen risico vind ik ook nog steeds erg hoog. Een bijdrage, ja. Maar nu lijkt het een straf op zoek zijn en vraag ik mij af of het doel het middel niet voorbij schiet?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 23:40

Ik vind, om eerlijk te zijn, die hele woordkeuze "eigen risico" al te zot voor woorden.

Wat is eigen risico? Eigen risico is iets waarvan je wéét dat je er op enige wijze schade van kan oplopen (op welke wijze dan ook) en tóch het risico neemt de betreffende activiteit/handelswijze/stunt uit te voeren.
Hoe wil je dit in godsnaam toepassen op ziektekosten en medische handelingen? |o

Als ik door iemand anders aangereden word, terwijl ik keurig met licht aan rechts van de weg fiets, wat was dan in godsnaam mijn eigen risico? Dat ik op de fiets stapte? Dat ik überhaupt de deur uit durf te gaan?

Als ik een knobbel in mijn borst heb, wat is dan mijn eigen risico? Dat ik stomtoevallig vrouw ben en borsten heb? Hoe durf ik en hoe dom kan ik zijn?

Als ze nou op zijn minst de moeite hadden genomen er een andere naam aan te geven had ik wellicht begrip gehad.
Maar "eigen risico" voor het feit dat je mens bent en nou eenmaal ziek kunt worden; óók in een burgers uitknijpend landje als Nederland, gaat mij heet wat mijlen te ver.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 23:45

Zo heb ik er nooit over nagedacht Palmera... Maar je hebt eigenlijk groot gelijk dat die hele benaming nergens op slaat.

Mensen kiezen er niet voor ziek te zijn, een bobbel te vinden, aangereden te worden etc.

Zelfs als je besluit voor altijd binnen te blijven om geen risico te lopen, kan je alsnog ziek worden.

We besluiten niet om geboren te worden en te leven, wetende dat we schade kunnen oplopen. Zoals het eigen risico dat je loopt als je gaat paardrijden, surfen, kamperen etc. Dat schat je in en overweegt of de risico's het waard zijn en dan ga je die risico's aan. Dat is eigen risico. Niet geboren worden. Niet leven.

Dus ja, eigen risico, die hele benaming slaat nergens op.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 06:51

ElineS, er zijn verzekeraars waar je gewoon terecht kunt voor aanvullende verzekering, zonder medische keuring. Is dat niks voor je kennis ivm de tandpijn?