Waarom zijn mensen altijd zo boos op FaceBook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Waarom zijn mensen altijd zo boos op FaceBook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 13:55

De titel is dus iets wat ik me al een hele tijd afvraag..
Bij bijna elk nieuwsbericht (of iets in die richting) op FaceBook , of dit nou gaat om zweepgebruik bij de OS, een ex-sporter die commentaar heeft op een huidige sporter, of een artikel over vluchtelingen, wordt er nieteens meer een poging gedaan tot discussie. Er wordt gelijk gescholden, in hoofdletters getypt en een groot deel van de reacties zouden zelfs nog onder bedreigingen of doodwensen vallen..

Even fijn anoniem je mening op het internet uiten is het niet, de volledige naam, foto, woonplaats en vaak zelfs werkgever staan gewoon mooi naast de aggressieve reacties.

Zien jullie dit op FaceBook ook vaker voorbij komen? Wat denken jullie ervan?

xDenies

Re: Waarom zijn mensen altijd zo boos op FaceBook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:57

Volgens mij is dat niet alleen op Facebook :)

Is een reden voor mij om zo goed als nergens op te reageren. Want je hoeft het maar in één iemand zijn of haar ogen verkeerd te hebben en als één schaap over de dam is; volgt de rest.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 13:58

xDenies schreef:
Volgens mij is dat niet alleen op Facebook :)

Is een reden voor mij om zo goed als nergens op te reageren. Want je hoeft het maar in één iemand zijn of haar ogen verkeerd te hebben en als één schaap over de dam is; volgt de rest.

Klopt absoluut dat het niet alleen of Facebook is, maar daar vind ik het extra opvallend omdat je daar geen anonimiteit hebt.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:00

Omdat smaken en meningen verschillen..

Neemt niet weg dat ik vind dat iedereen gewoon respectvol met elkaar om moet gaan, leven en laten leven. Je mag best je mening geven, op een normale manier. Waarom dat niet gebeurd? Geen idee.. Gebrek aan opvoeding of frustraties uiten denk ik.. :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:04

Die mensen zijn er altijd geweest, maar vroeger hoorde/zag je ze niet. Sinds de opkomst van internet en sociale media kan elke drol met een toetsenbord zijn/haar ongefundeerde woordenbrij uitkramen en dan is het toch wel vaak zo 'als het eerste schaap over de dam is' en de andersdenkenden houden wijselijk hun mond.
Zie maar eens een positieve reaktie te plaatsen tussen 85 doodswensen voor vluchtelingen. Ik begin er niet aan, en de meeste mensen niet. Dus dan is het net of er alleen maar boosheid en domheid heerst. Je moet er een beetje doorheen prikken... vooral niet denken dat dit een realistisch beeld is, want dat is het (godzijdank) niet.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 14:10

Nee klopt inderdaad, heb vaker geprobeerd te reageren, maar dat heb ik na een paar keer ook afgeleerd :'). Zo lijkt alles inderdaad zo boos en negatief, als die mensen het hardste schreeuwen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:53

Daarom zit ik nu liever op instagram te kijken.
Zie ik tenminste geen vreemdelingen haat, dieren mishandeling en andere oliebol voorbij komen.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:58

rapido schreef:
Zie ik tenminste geen vreemdelingen haat, dieren mishandeling en andere oliebol voorbij komen.

Instagram is nog drie keer zo erg joh.. :=

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 12:36

Dan volg ik nog de goede accounts tot nu toe :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:44

Ik vind een stevige discussie echt heerlijk, kan er soms een aantal uur voor uittrekken. Maar onder sommige nieuwsberichten is het niet te doen. Je deelt een mening, onderbouwt die mening en wordt direct uitgemaakt voor de meest absurde dingen. Of je krijg een PB met doodsbedreigingen omdat je een mening niet deelt.

Laatst nog onder een bericht dat over Max Verstappen ging. Ik was het ermee eens, maar ik vond dat Max die uitspraken niet had mogen doen. Man man wat een reacties...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:00

Waarom? Ik weet het niet, het geroeptoeter stoort mij ook enorm. Men doet maar, schreeuwt, beledigt, scheldt en gebruikt woorden waar de honden geen brood van lusten. Het zegt meer over hen dan over hetgene waar ze zo negatief over zijn, maar inderdaad: iedereen leest mee en ik heb echt weleens mensen van mijn Facebook verwijderd omdat ik er niet meer mee geconfronteerd wil worden.

Net na de vliegramp met de MH17 heb ik er een keer een blog over geschreven en die is in mijn ogen nog steeds actueel: http://albert-monique.nl/?p=9319

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:29

Fellow schreef:
rapido schreef:

Instagram is nog drie keer zo erg joh.. :=

Oh echt? Ik zie nogtans alleen maar leuke dingen :D maar dat was in het begin op fb ook...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:31

Dat is echt de hoofd reden dat ik blij ben dat ik geen account heb, wat heb je er aan...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:24

Facebook werkt gewoon met bepaalde logoritmes en je kunt daar zelf invloed op uitoefenen. Door steeds te verbergen en eventueel melding te maken van berichten die je niet aanstaan, blijven die steeds meer weg.

Persoonlijk deel ik alleen positieve dingen en heb ook gewoon vrienden die niet echt negatieve dingen delen.
Daardoor blijft mijn pagina over het algemeen gevuld met positieve dingen.

Bij heksenjachten en volkomen onredelijkheden ("Piet is een klojo") schrijf ik er ook onder dat ik daar aan niet mee doe, zoek meestal de andere kant van het verhaal en post dat ook zodat mensen een eerlijker mening kunnen vormen. Sowieso uit ik dan ook mijn genuanceerde en vaak tegenovergestelde mening op een kalme manier.

Ik doe zeker niet mee aan scheldpartijen maar zal altijd proberen die te sussen.
Als er iets negatiefs op mijn pagina terecht komt, verberg ik het en deel het zeker niet, al helemaal geen dierenleed, hoe goed bedoeld dat ook begonnen is met een boodschap van "laten we de eigenaar vinden zodat die gestraft wordt".
Ik denk dan "laten we die filmer maar eens zoeken en vragen wat die gedaan heeft" Gewoon bij de bron beginnen. die was erbij...
Kan zijn dat het allang is aangegeven, bv, zo niet dan vind ik de filmer ook geen knip voor de neus waard.
Ik snap in heel veel gevallen met leed/geweld/pesterijen sowieso niet waarom filmers niet ingrijpen, maar gewoon filmen om iets op Facebook te kunnen zetten dat veel reacties zal krijgen.
Ik heb geen goed woord over voor dat soort mensen...

Maar goed, Facebook is gewoon een afspiegeling van jezelf als je het een beetje goed beheerd.

En wat heb je eraan? Ik oa heb dankzij Facebook direct contact met foto´s en al met vrienden en familie over de hele wereld, die ik anders uit het oog was verloren.
En ook gewoon leuk contact met paardenmensen uit de hele wereld. :j

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:37

Ik vind Facebook ook steeds meer en meer een verzamelplaats van ellende. Ik word continu geconfronteerd met filmpjes/foto's van mishandelingen, van baby tot dieren. Ik word daar misselijk van en wil dat niet zien. Ik heb bijna mijn halve vriendenlijst gehalveerd door mensen die dat delen en erop reageren. Ik volg ook echt weinig mensen nog maar. Bij mij is het echt een paardenfacebook aan het worden. Ik merk dat die vrienden dat minder delen en liken etc. En al die negatieve nieuwsberichten met nog negatievere respectloze reacties, bah... Elk zuur persoon lijkt er wel een fulltime taak van te maken om om zich heente slaan en schreeuwen in die reacties. En owee als iemand z'n mening anders is. Nee, ik denk niet dat ik me er nog lang aan waag.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:43

Nou, dit is me uit het hart gegrepen. Ik schrik vaak van de vreselijke reacties die mensen plaatsen, vaak allochtonen tegen Nederlanders. Als je zo op fb leest, lijkt het wel of er elk moment een burgeroorlog hier uit kan barsten :?
Filmpjes van mishandelde dieren en kinderen en abortusrestanten hoef ik ook niet te zien, zulke mensen in mijn lijst ontvriend ik meteen. Bah.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:51

Lusitana, wat jij zegt!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:52

Lusitana schreef:
Maar goed, Facebook is gewoon een afspiegeling van jezelf als je het een beetje goed beheerd.

Dit is het gewoon :j