Nexit ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nexit

Ik stem voor een nexit
148 (16%)
Ik stem tegen een nexit
750 (83%)

Totaal aantal stemmen: 898

git

Nexit ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 21:51

Naar aanleiding van de brexit ben ik wel eens benieuwd naar de mening van Bokt.

Het is niet de bedoeling hiermee een rel topic te openen. Respecteer elkaars mening en hou het vriendelijk

djuulsie

Re: Nexit ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:53

Je maakt het jezelf als land alleen maar moeilijker door eruit te stappen. Ben van mening dat er dingen anders kunnen en misschien ook wel moeten, maar eruit stappen is niet de oplossing.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:55

Lijkt me niet handig voor zo'n klein exportland als Nederland is.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:57

Ik ben voor. We hebben in ons eigen land niks meer te vertellen door die geldverslindende "organisatie" die voor miljoenen boete oplegt als je het te goed doet in je land.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:58

ben ook erg benieuwd.

ik ben van mening dat we veter bij de eu kunnen blijven, maar dat er wel veel moet veranderen.

ik heb het gevoel dat wij het braafste jongetje van de klas zijn. netjes betalen en aan de regels houden. tot ons 67e doorwerken. terwijl er andere landen crisis hebben, maar niet bereid zijn te hervormen.

we hebben teveel arme landen toegelaten wat ons zwak maakt. leuke beloftes, maar wat maken ze waar?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:59

Absoluut tegen een Nexit. Nederland is een te klein land om het alleen te redden. Bovendien krijgt de euro en Europa de schuld van o.a. de financiële situatie in Europa. De oorzaak is eerder de vergrijzing, de levenswijze van onze generatie (ik ben 50) en de crisis die wereldwijd is.

Terug naar de gulden is een utopie, dat is een drogreden en vluchtelingen opvangen is iets voor heel Europa. Ik verwacht ook grote problemen voor Engeland.

Ik ben het er wel mee eens dat er binnen de Europese Unie eens goed gewerkt moet worden aan de organisatie en dat dingen kunnen en moeten veranderen. Maar daarover kan je alleen meepraten en beslissen als je lid bent.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:02

We hebben een open handelseconomie en hebben juist veeeeel baat bij de EU. We zouden echt 8)7 zijn als we eruit stappen. Sterker nog, we zijn een van de oprichters en dat hebben we niet voor niets gedaan.

De Engelsen hebben niet voor niets al een petitie met een miljoen handtekeningen om nogmaals over Brexit te stemmen en dat velen toch geschrokken zijn voor wat het nu precies in gaat houden.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:03

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de (tot nu toe 7) voor-stemmers voor argumenten hebben.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:04

Engeland wilde ook geen brexit maar ze zitten nu toch met de gebakken peren.

Dat referendum was toentertijd alleen maar een politieke stunt van Cameron om de verkiezingen te winnen, dat vooruitzicht op een referendum.

Helaas heeft de jongere generatie, die juist tegen een brexit was, het een beetje laten zitten om te stemmen.
Als ze dat wel gedaan was er ook geen brexit gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:06

Nederland is een exporteconomie. Een grote rede dat wij zo'n exportland zijn is dat we onderdeel zijn van een enorm stabiele munteenheid waar veel vertrouwen in is. Als we eruit stappen dondert onze economie in. Dus nee, ik ben absoluut tegen een Nexit.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:08

chanicha schreef:
Ik ben voor. We hebben in ons eigen land niks meer te vertellen door die geldverslindende "organisatie" die voor miljoenen boete oplegt als je het te goed doet in je land.

Dus zelf gaan bepalen, grenzen dicht, bedrijven wijken uit naar bijvoorbeeld de haven van Antwerpen ipv Rotterdam. Das zeer, zeer slecht voor onze exportgerichte economie. Een nieuwe munt zal veel inflatie betekenen, wat nadelig is voor handel en alles zal ook duurder worden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:08

Nederland is altijd heel goed geweest in zijn eigen broek ophouden en ik weet zeker dat dit zou lukken. Er moet gewoon wat veranderen want nu krijg je steeds meer ontevreden mensen die zich blauw betalen aan o.a. huurverhoging en ziektekosten en daar steeds minder voor terug krijgen.Daarbij betalen de rijke landen miljarden aan de arme landen die vervolgens nu even ver zijn dan een paar jaar geleden maar dat geld wordt o.a. door ons verdiend terwijl er hier ook nog zat armoede is.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 25-06-16 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:09

Ik weet niet wat er gebeurd als we weggaan, dus ben benieuwd wat andere goede redenen vinden om weg te gaan uit de EU. Als ik nu zonder veel te weten zou moeten stemmen stem ik voor blijven/geen nexit.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:10

chanicha schreef:
Nederland is altijd heel goed geweest in zijn eigen broek ophouden en ik weet zeker dat dit zou lukken. Er moet gewoon wat veranderen want nu krijg je steeds meer ontevreden mensen die zich blauw betalen aan o.a. huurverhoging en ziektekosten en daar steeds minder voor terug krijgen.Daarbij betalen de rijke landen miljarden aan de arme landen die vervolgens nu even ver zijn dan een paar jaar geleden maar dat geld wordt o.a. door ons verdiend terwijl er hier ook nog zat armoede is.

De huren en ziektekosten worden echt niet goedkoper door uit de EU te gaan hoor...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:11

chanicha schreef:
Nederland is altijd heel goed geweest in zijn eigen broek ophouden en ik weet zeker dat dit zou lukken.

Maar hoe heeft Nederland dat gedaan?
Door al eeuwen lang een ondernemend land te zijn, de export is en was het belangrijkste.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:14

Ik ben tegen een Nexit, MAAR ik vind zeker dat er wat moet veranderen. Er zijn landen bij de EU gekomen die er helemaal niet bij hadden gemoeten en we betalen in verhouding ook ontzettend veel aan de EU. En ik denk dat dat ook het meeste frustreert. We moeten vooral met andere "rijke" landen in Europa meer samen gaan werken en samen sterk staan. Ik denk dat dan al heel veel frustratie uit de weg geruimd kan worden.

Er zitten gewoon voor- en nadelen aan, maar dat is bij elke samenwerking zo, maar de voordelen zijn er gelukkig veel meer. Het is geven en nemen.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 25-06-16 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:14

En hoeveel je weet je nu écht over de EU en haar werking?

Er zijn maar weinig mensen die dat doen. Ikzelf ook niet hoor.
Maar het grote merendeel van de mensen hoort gewoon wat quotes en enkele "feitjes" van anderen zoals "en wij geven zoveel euro per week aan Europa", en "dankzij Europa de migranten dit en...", en denken daarbij "oh ja, stom Europa, laten we eruit gaan!"
Die honderden anderen regeltjes in hun voordeel, handelsakkoorden, subsidies....daar wordt niet naar gekeken want dat is te ingewikkeld om allemaal uit te spitten en bekt niet zo interessant als "Europa neemt ons geld en onze identiteit af!"

Als je je goed hebt verdiept in wat de EU is, wat de EU doet, wat je krijgt en wat ze neemt, als je erover gestudeerd hebt en niet enkel hebt laten leiden door fervente behoud of verlaat politici die enkel de punten die in hun voordeel zijn zullen in de verf zetten, dan kan je pas een oordeel vormen over of je erin moet blijven of eruit. Want deze zaken zijn veel te belangrijk om over te beslissen om het met wat "Pietje heeft gezegd dat..."

In elk geval zal eruit gaan in een wereld die gigantisch geglobaliseerd is niet meevallen. En globalisering stop je niet, die "goude oude oude tijd van toen we nog de gulden/frank hadden" komt niet terug, zelfs al voer je ze terug in. Globalisering stop je niet. Net zoals we nooit meer zullen terugkeren naar die "goede oude tijd" waar er kastelen en burchten stonden tegen de rotswanden en boeren de grond bewerkten voor hun landheer. Je gaat vooruit, willens of niet.

Tenzij je naar Noord-Korea gaat, die doen niet mee. Maar of dat nu een goed referentiepunt is :+ .
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 25-06-16 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:15

Daarbuiten heeft Nederland altijd prima z'n eigen broek op weten te houden, voordat alle buurlanden samen in een unie zaten. Zoals Eske al zei zou teruggaan naar de gulden en terugtrekken uit allerlei handelsverdragen betekenen dat de havens van Antwerpen en het noorden van Duitsland weer heviger in gebruik genomen zouden worden en dat wij zo goed als al onze export mis zouden lopen. Daarbuiten zou niemand meer Nederlandse staatsobligaties willen kopen omdat onze munt zo betrouwbaar is als een goudvis.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:16

Nee, een Nexit zou een ramp-scenario zijn voor Nederland op economisch, sociaal, en politiek gebied.

Economisch: zie de feiten op een rij gezet door economische experts van het FD (http://fd.nl/economie-politiek/1157597/ ... discussies) :
per Nederlander per jaar kost lidmaatschap van de EU ons 280 euro, terwijl het extra inkomen door de interne markt 1500 tot 2200 euro is per persoon per jaar. Als klein land dat relatief weinig kan produceren is zo'n handelsgebied bijna een noodzaak voor een gezonde economie.Om nog maar te zwijgen van subsidies en hulpfondsen voor achtergestelde gebieden en monumenten, makkelijk internationaal dingen betalen, etc.. Als je uit de EU stapt, zou je al deze handelsverdragen en geldstromen opnieuw moeten opzetten, iets waar de UK nu tegenaan loopt: zij kunnen waarschijnlijk nooit meer tot zo'n goede "deal" komen als nu.

Vanuit politiek oogpunt is een unie van landen de enige manier waarop een klein, relatief onbelangrijk land als Nederland invloed kan uitoefenen op internationale besluitvoering. Als multilateraal verbond sta je bovendien sterker tegenover potentiële "gevaren" (invloed van Rusland, bijvoorbeeld) en kun je makkelijk gezamenlijke afspraken maken over van alles, van criminaliteit tegengaan tot de wettelijk vastgestelde maximum kosten van internetbundels, tot de maximale staatsschuld en werkgevers- en werknemersregelingen. Zonder vele van deze al bestaande regelingen zag onze staatsschuld er bijvoorbeeld veel belabberder uit. Dankzij deze samenwerking gelden er bovendien dezelfde veiligheidsregels voor voedsel, (kraan)water, en andere gezondheids-dingen in de hele EU. Toch een veilig idee.

Op sociaal vlak zijn er op Europees niveau dingen geregeld die werken in het buitenland, stage in het buitenland, en studeren in het buitenland zeer makkelijk maken. Dan heb ik het nog niet eens over het relatief makkelijk reizen en overal kunnen wonen en sociale zekerheid, en de maatregelen tegen bv. economische kartelvorming en werknemers-uitbuiting.

Al met al zeer grote voordelen: samen staan we een stuk sterker dan verdeeld. :j Natuurlijk heeft de EU vele problemen (met name een overwoekerende bureaucratie, niet duidelijk kunnen communiceren met de Europese burger, geen Europees "gevoel" kunnen opwekken, ondoorzichtige besluitvoering), maar ik ben eerder voor die oplossen dan drastisch uit een samenwerking stappen die zo veelbelovend is en al veel gebracht heeft.

Ik denk ook dat een groot probleem is dat de EU voor veel mensen een "ver van hun bed show" is, terwijl er wel degelijk Europese instanties en regelingen zijn die veel positief effect hebben op het dagelijks leven van de Europese burger (vooral die met betrekking op landbouw, veilig voedsel, en watervoorziening). Ik denk dat de EU haar eigen glazen ingooit door de burger niet voldoende te informeren over dit soort dingen, samen met politici die (terwijl ze zélf in de Europese Raad met dingen instemmen ) de schuld op "Brussel" schuiven om zelf politiek competenter te lijken. Dan lijkt de EU al gauw de on-democratische boe-man, terwijl er wel degelijk een verkozen Europees parlement is.
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 25-06-16 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:17

Nederland blijft echt wel ondernemend en met de export komt dat ook wel goed. Nederlanders zijn altijd goede handelsmensen geweest.

Djuulsie maar daar zijn de mensen wel ontevreden over! De overheid heeft sch**t aan zijn inwoners, zolang ze maar in de pas lopen van de EU.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:17

chanicha schreef:
Nederland blijft echt wel ondernemend en met de export komt dat ook wel goed. Nederlanders zijn altijd goede handelsmensen geweest.

Djuulsie maar daar zijn de mensen wel ontevreden over! De overheid heeft sch**t aan zijn inwoners, zolang ze maar in de pas lopen van de EU.

Je kan heel leuk ondernemend zijn maar er zijn meerdere partijen in een exportsysteem. Je kan deze tijden niet vergelijken met de Gouden Eeuw, waarin de Hollandse handelsmentaliteit nog echt een ding was.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:18

Tegen.
Eruit stappen is geen optie, kost nog eens veel meer dan erin blijven.
Het voordeel voor GB was wel dat ze hun eigen munteenheid behouden hadden (al is die gekelderd). NL heeft geen eigen munteenheid meer, terug naar de gulden klinkt leuk. Maar de gulden heeft geen waarde, en duurt jaren voordat die er weer is.

Dat er zaken moeten veranderen is wel duidelijk. Laten ze in Den Haag eens een voorbeeld nemen aan bv Duitsland en Frankrijk. Die hebben aangegeven om niet meer te kunnen voldoen aan de Brusselnorm. Die willen niet nog meer gaan bezuinigen ten koste van hun eigen volk.
NL staat braaf voorop door er wel aan te voldoen, het eigen volk word verder uitgeknepen.

Moet altijd wel lachen dat alles op de vergrijzing word gegooid. Maar je hoort er maar weinig over dat de pot van de pensioenen is leeg gegraaid vanaf hogere hand. Gewoon verkwanseld, zelfs voor een groot deel aan/naar/door de staat.
Dan de zorg. Iedereen betaald zich er scheel aan. Word steeds minder vergoed. Hoge eigen risico.
Bezuinigingen in de zorg.
Maar bij de verzekeringsmaatschappijen word de winst ieder jaar meer.

Als ik op internet lees, dan zijn er genoeg die een nexit willen. Maar een van de meest geroepen dingen is:
Grenzen dicht, en de buitenlanders en asielzoekers eruit.
Jammer dat er alleen daar naar gekeken word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:19

Een week geleden stond de pond even laag als dat hij gister stond, dus zo ver is de pond nou ook weer niet gekelderd. Dat betekent niet dat dit hele grapje niet enorm veel geld gekost heeft aan de Britse economie, het laatste wat ik gelezen heb is het ze evenveel gekost heeft als 40 jaar contributie aan de EU.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:19

chanicha schreef:

Maar wat heeft dat met een Nexit te maken dan?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:21

chanicha schreef:

Lees je ook de lange stukken met uitleg waarom de EU wél van belang is?