Beeld van naakte zwarte vrouw in Keukenhof 'racistisch'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Beeld van naakte zwarte vrouw in Keukenhof 'racistisch'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 17:05

Vandaag kwam ik onderstaand verhaal tegen om me over te verbazen. Nu ben ik zelf man en wit en de praktijk wijst uit dat je in die positie racisme en seksisme niet altijd evengoed kunt herkennen. Ik wil ook iedereen hier vragen om heel goed na te denken voor je een reactie als 'absurd!' of 'belachelijk!' geeft.

Maar ja... ik kan er echt geen kwade opzet in zien. Ik ben geen kunstkenner (verre van) maar ik vind dit beeld gewoon de indruk geven van een sterke prachtige vrouw. Het beeld staat er al 5 jaar, maar omdat er nu een tentoonstelling is over de Gouden Eeuw wordt het door sommigen gezien als een beeld van een slaaf.

Waarom dan? Ik probeer het echt te begrijpen maar het lukt me niet. De argumenten komen neer op: 'ze is naakt en dat waren slaven ook' en 'de armbanden kun je zien als ketenen'.

Nu waren mijn voorouders geen slaven (of misschien ook wel, wie weet?) en dus heb ik die gevoeligheid niet als het om slavernij gaat. Ik heb ook geen achterstandspositie vanwege mijn huidskleur of geslacht.

Maar dan nog denk ik: je bent je voorouders toch niet? Je voelt toch niet de pijn die zij als slaaf hebben gevoeld? En al herken je hier een slaaf in, dan snap je toch dat het niet zo is bedoeld?

Soms denk ik: wij gaan toch ook niet alle historische bouwwerken van de Romeinen afbreken omdat die ons doen denken aan de tijd dat 'wij' (onze voorouders die we nooit gekend hebben) hun slaven waren?

En natuurlijk doet dit denken aan de Zwarte Pietendiscussie, waarbij ik overigens voor aanpassing van Zwarte Piet ben. Daar was ik eerst ook tegen, maar later zag/vond ik toch dat een bepaald stereotype wordt neergezet en dat mensen met een bepaalde huidskleur worden uitgemaakt voor Zwarte Piet.

Alleen dit gaat me te ver. Mag een kunstenares geen beeld meer maken van een vrouw zonder dat ze zich zorgen moet maken of het niet toevallig als racisme of seksisme wordt gezien?

Ik kan een hoop argumenten bedenken waarom het onzin is, daarom ben ik eigenlijk vooral benieuwd naar argumenten waarom dit beeld inderdaad NIET zou kunnen. Je hoeft het niet zelf met die argumenten eens te zijn, maar ik merk gewoon dat ik hier echt helemaal niks van begrijp. Ik probeer me echt voor te stellen wat de tegenstanders nou precies voelen bij dit beeld en het lukt me gewoon niet mij voor te stellen dat dit beeld inderdaad een groep zou beledigen.

Afbeelding

Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan ... isme.dhtml

Trouw schreef:
Beeld in Keukenhof: geval van racisme?

Een kunstwerk in de Keukenhof doet het racismedebat oplaaien. 'Afrikaanse vrouwen worden nog altijd gezien als een object, net als in de slaventijd.'

Op een sokkel tussen de tulpen zit ze, de bronzen vrouw van de Keukenhof die onderwerp is geworden van discussie. Het standbeeld van een wulps, naakt en donkergekleurd lijf, met krullend haar en armbanden die verward kunnen worden met ketenen is racistisch, vindt onder meer actiegroep University of Colour.

Dat heeft te maken met het thema dat de bloemententoonstelling dit jaar heeft gekozen: de Gouden Eeuw. "De combinatie van dat onderwerp en het beeld is een belediging voor zwarte vrouwen zoals ik", zegt Jessica de Abreu van New Urban Collective, een studenten- en jongerenplatform voor diversiteit. "Ook de manier waarop ermee wordt omgegaan is disrespectvol. Het symboliseert het koloniale beeld dat Europeanen lange tijd van de Afrikaanse vrouw hebben gehad."

Seksistisch
Op internet circuleren foto's van bezoekers van de Keukenhof, waarop zij poseren, terwijl ze de borsten van het standbeeld vasthouden. "Het werk is niet alleen racistisch, maar ook seksistisch", aldus De Abreu. "In de kunst worden Afrikaanse vrouwen vrijwel altijd naakt afgebeeld, met de nadruk op de borsten. Dit beeld, en het betasten ervan, bevestigt dat wij nog altijd worden gezien als een object, net als in de tijd van slavernij."

Kunstenares Paz Sanz is geschrokken van alle commotie rondom haar werk 'De dromen van vrouwen'. "Ik ben al twintig jaar bezig met dit soort beelden en normaliter krijg ik juist positieve reacties", zegt ze. "Natuurlijk, iedereen mag kunst op zijn of haar manier interpreteren, maar deze benadering kan ik niet begrijpen. Ik word afgekraakt en dat raakt me, omdat ik op een positieve manier de kracht van de pure, prachtige Afrikaanse vrouw wil tonen."

Iedereen
Haar kracht zit vooral van binnen, zegt Sanz. "Daarom heeft ze haar ogen dicht. En ze is naakt omdat ze daardoor iederéén kan zijn, terwijl kleren naar een sociale klasse verwijzen." Voor de kunstenares maakt kleur niet uit, zegt ze, daarom schildert ze sommige van haar Afrikaanse beelden wit.

De Keukenhof benadrukt dat het standbeeld er al vijf jaar staat en niets te maken heeft met het thema. "Er komen hier jaarlijks meer dan een miljoen bezoekers, van alle achtergronden, culturen en religies", zegt woordvoerder Annemarie Gerards. "Daarom houden we ons verre van kunst die aanstootgevend is. Dat is dan ook helemaal niet de bedoeling van het kunstwerk, wat ons betreft geeft het een positief gevoel."

De bloementuin, die in maart van volgend jaar weer open gaat, is niet van plan het bronzen beeld weg te halen. Wel denkt de organisatie over het plaatsen van een informatiebordje, waarop de intentie van Sanz wordt uitgelegd. Nu staat bij het standbeeld alleen de naam van de kunstenaar vermeld.

Dat is onvoldoende, vindt De Abreu. "Het beeld moet weg, het is een verkeerd voorbeeld voor nieuwe generaties." Nu symboliseert het volgens haar de witte 'onschuld', waarbij het bestaan van racisme wordt ontkend. "Het gaat niet om goede bedoelingen van de Keukenhof, maar om de impact."

Machtsverhoudingen
In deze context geeft het kunstwerk van Sanz "blijk van achteloosheid en een gebrek aan historisch besef over de positie en behandeling van zwarte vrouwen in de koloniale tijd". Beter was het volgens haar als er tussen de tulpen een kunstwerk had gestaan dat wél de zwarte kant van de Gouden Eeuw had verbeeld: het pijnlijke slavernijverleden.

De bronzen vrouw illustreert dat de machtsverhoudingen tussen niet-witte en witte Nederlanders nog altijd ongelijk zijn, aldus De Abreu. "We worden niet serieus genomen. Wanneer iets racistisch is, vindt de witte kant vaak dat het heus zo erg niet is. In hun ogen is het alleen de beleving van mensen van kleur. De visie van een wit persoon is in een wit denkbeeld de objectieve realiteit. Bovendien heeft de Keukenhof de controle, wat symbool staat voor de koloniale ongelijkheid."

Negerzoenen, het omstreden paneel op de Gouden Koets en nu het standbeeld: emeritus hoogleraar koloniale geschiedenis Piet Emmer vindt dat het racismedebat af en toe doorschiet. "Alles wordt op een goudschaaltje gewogen, daar word ik soms moe van. Dat die armbanden slavenketenen zouden zijn, lijkt me een beetje vergezocht."

Beperkte blik
Emmer vraagt zich af of "dat vastbijten in de discussie niet verhindert dat zwarte mensen kijken naar andere factoren waardoor zij vaker onderin de samenleving zitten. Natuurlijk is er discriminatie op de arbeidsmarkt. Maar er zijn ook meer zwarte eenoudergezinnen dan witte, wat de lagere inkomens deels verklaart."

Toch denkt Emmer dat de ophef over het standbeeld het racisme uiteindelijk doet verminderen. "In navolging van Amerika gaan Nederland en andere Noord-Europese landen momenteel door een fase van emancipatie. De discussie slaat soms door, maar dat is niet erg. Het maakt anderen bewust van de problemen."

Anoniem

Re: Beeld van naakte zwarte vrouw in Keukenhof 'racistisch'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:14

Nederland is een multi-cultureel land, slaven bestaan in ons land allang niet meer, dus ik begrijp de ophef niet zo.
Ik vind het een prachtig beeld, van inderdaad een sterke vrouw.
Vraag me af of het wel goed was geweest als er een blanke naakte vrouw had gezeten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:14

Oh. Wauw. Hier moet ik over nadenken geloof ik.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 17:19

KoudbloedKim schreef:
Nederland is een multi-cultureel land, slaven bestaan in ons land allang niet meer, dus ik begrijp de ophef niet zo.
Vraag me af of het wel goed was geweest als er een blanke naakte vrouw had gezeten.

Zoiets zei ik op Facebook ook al, toen wees iemand me erop dat witte vrouwen geen verleden als slaaf hebben en dat het dus anders is... tja... weet ook niet of ik dat nou zo'n sterk argument vind... ook om over na te denken...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:24

Er zijn meer blanken verhandeld als slaaf dan donkere mensen las ik laatst ergens, net als de zwarte pieten discussie- die dus geen slaven waren maar vrijgekocht werden door de sint en salaris en opleiding kregen, denk dat er door verkeerde achtergrond info en gebrek aan kennis veel misverstanden ontstaan of gewekt worden door mensen die, sorry dat ik t zo zeg, op slakken zout leggen. Ik zie een mooi beeld van een donkere vrouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:25

Dat denk ik ook. :j

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:27

Ik zie het eerlijk gezegd niet. Wat ik zie in dit beeld is een sterke vrouw met een serene uitdrukking op haar gezicht. Alsof niets in de wereld haar op dat moment kan raken. Juist omdat het beeld bij mij dat gevoel oproept, kan ik niet zo goed begrijpen waarom iemand er aanstoot aan zou nemen en waarom het racistisch zou zijn. Het beeld had inderdaad net zo goed een blanke vrouw kunnen zijn, dat maakt voor mij de boodschap/lading/gevoel niet anders.

Ik volg dit topic even. Misschien komt er een post voorbij die het mij uit kan leggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:28

Waar blijft SYLVANA !!! Ik vind het zo'n bullshit, al dat gezeur over discriminatie en racisme. Kunst is kunst dus daar mag iedereen een mening over hebben maar omdat het zwart is is het weer fout?? Kom nou, heb er zo genoeg van.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:30

Citaat:
Seksistisch
Op internet circuleren foto's van bezoekers van de Keukenhof, waarop zij poseren, terwijl ze de borsten van het standbeeld vasthouden. "Het werk is niet alleen racistisch, maar ook seksistisch", aldus De Abreu. "In de kunst worden Afrikaanse vrouwen vrijwel altijd naakt afgebeeld, met de nadruk op de borsten. Dit beeld, en het betasten ervan, bevestigt dat wij nog altijd worden gezien als een object, net als in de tijd van slavernij."

Als er een beeld van een leeuw had gestaan had iedereen het ook aangeraakt, idem met een abstract beeld.
Ik vind dit echt een kul-argument. Het beeld wordt gezien als object ja, niet de vrouw.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:31

Door haar rechte rug en hoofd rechtop komt ze me ook als sterk over.
Was haar blik/gezicht nu meer naar beneden gericht had het wellicht een andere indruk gegeven.

Ik moet zeggen dat ik er flauw van wordt overal racisme en onderdrukking in te zien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:35

Ik heb o.a. kunstgeschiedenis gestudeerd,en de kunst door de eeuwen heen stikt van de afbeeldingen van naakte vrouwen en mannen in alle kleuren. Van mij hoeft dat niet, ik vind zelfs dat Michelangelo in de Sixtijnse Kapel beter wat meer bedekking erbij had kunnen schilderen.Maar ik stoor me er verder niet aan.Er was en is wel altijd een machtsongelijkheid tussen mannen en vrouwen,van alle kleuren, geweest.John Lennon heeft gezegd: Woman is the nigger of the world, en dat is zeker zo.Vreemd wel,want de helft van de wereld bestaat uit vrouwen.Als die daar niet zelf aan mee zouden werken zou dat niet kunnen.Ik vind het nu wel flauwekul om te gaan zeuren over een beeld dat er al 5 jaar staat en niet eens zwart is maar bronskleurig.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:36

arno8 schreef:
KoudbloedKim schreef:

Zoiets zei ik op Facebook ook al, toen wees iemand me erop dat witte vrouwen geen verleden als slaaf hebben en dat het dus anders is... tja... weet ook niet of ik dat nou zo'n sterk argument vind... ook om over na te denken...

Witte vrouwen, überhaupt blanken werden ook als slaven gehouden door rijke zwarte mensen. Mensen die over dit beeld vallen zouden hun geschiedenis eens beter moeten bestuderen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 17:39

bruintje123 schreef:
Door haar rechte rug en hoofd rechtop komt ze me ook als sterk over.
Was haar blik/gezicht nu meer naar beneden gericht had het wellicht een andere indruk gegeven.

Ik moet zeggen dat ik er flauw van wordt overal racisme en onderdrukking in te zien.

Dat dacht ik ook eigenlijk... en al was het een teneergeslagen vrouw geweest, dat mag je toch afbeelden? Los van het feit dat dit beeld helemaal niks met de tentoonstelling te maken heeft... Stel dat je een tentoonstelling zou maken over de Gouden Eeuw waarbij je alleen maar tevreden rijke witte Nederlanders ziet, prachtige koopvaardijschepen en specerijen, maar nergens iets over de slavernij. Dan is het weer niet goed omdat er dan wordt gedaan alsof de Gouden Eeuw alleen maar winnaars en geen verliezers had.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:39

Tja ik zelf denk, dat het momenteel een "hype" is om alles, maar dan ook alles aan te duiden als racisme.
De zwarte pieten discussie, negerzoenen, ik ben buitenlands dus ik krijg die baan daarom niet, of daarom zetten ze mij aan de kant van de weg met mijn auto.

Als ik dan een aantal jaar terug bijv. het t.v. programma Nederlanders in de rimboe keek, Zag ik daar NU ook mensen (vrouwen) welke er zo uit zagen. Compleet met armbanden en blote borsten.
Ik zie er dus geen slavernij in.
Maar zelf ook geen slaven verleden, of misschien wel? Want er waren ook genoeg blanken slaaf.

Ik houd mij meestal maar ver buiten deze discussies. Want die "win" je nooit. Ik denk ookniet dat je iets zou moeten winnen.

Ik erken dat er slavernij geweest is, IK erken dat dat niet goed is geweest, maar erken dan ook dat de mens van nu er niks mee te maken heeft, en dus niet steeds er op gewezen moet worden.
IK denk dat juist door het er steeds over te hebben, en je dus iets van vroeger naar NU haalt, je zelf een slachtofferrol aanneemt.

Neemt niet weg, dat er ruimte moet zijn, om je gevoel erover te kunnen uiten, maar laat die ruimte, niet de ruimte van anderen beperken. Want dan doe je eigenlijk hetzelfde.

Zwarte pieten? van mij mogen ze blijven. Geen enkel kind zal dit VOOR de discussie gezien hebben als link naar slavernij. NU praat iedereen erover, maar zeker niet positief.
De discussie erover meng ik mij niet in, plaatjes van bekende Nederlanders die voor of tegen zijn, wis ik, en deel ik zeker niet.
1 keer een plaatje gedeeld "zwarte Piet" bukkend waarbij rug en bilspleet te zien was wit natuurlijk ;-)

Mijn familie komt van alles voor, indo, antiliaan, vol en halfbloed ;-) Maar geen 1 van hen heeft moeite met beelden, "zwarte pieten" en andere uitingen.

En mijn bonusbroertje is zelf half antiliaan en ja helaas door andere kinderen wel eens uitgemaakt (zowel expres als per ongeluk) voor zwarte piet. Niet leuk zeker niet. doet pijn, Maar het doet ook "pijn" als ze altijd die rooie moeten hebben, of die brildrager, of als je net een niet gangbare naam hebt, of Christen bent, Of down hebt, of, of, of ......
Kortom helaas moet men ALTIJD wel een zondebok hebben.
Maar om nu steeds jezelf op de voorgrond te werpen, met pas op voor MIJN verleden (of nou ja niet mijn, maar die van overgroot opa/oma) Ja dat vind IK jammer.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:41

Ik vind Friese paarden Racistisch ~~}>

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:43

knollentuin schreef:
Er zijn meer blanken verhandeld als slaaf dan donkere mensen las ik laatst ergens, net als de zwarte pieten discussie- die dus geen slaven waren maar vrijgekocht werden door de sint en salaris en opleiding kregen, denk dat er door verkeerde achtergrond info en gebrek aan kennis veel misverstanden ontstaan of gewekt worden door mensen die, sorry dat ik t zo zeg, op slakken zout leggen. Ik zie een mooi beeld van een donkere vrouw.

Ik deel dezelfde mening.

Vind het overigens wel apart dat "men" overal over valt wat aanleiding tot racisme kan geven, van snoepgoed tot toetje tot kleur vermelding, maar dat deze mevr.Abreu zichzelf wel een zwarte vrouw noemt.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:44

Pfoe ik vind dat er tegenwoordig wel erg veel word gespeculeerd over de slavernij van vroeger hoor. Mijn oma komt uit een schippersfamilie die erg ver terug gaat in de tijd en dus ook de tijd van slavernij door heeft moeten maken waardoor veel van mijn voorouders dus ook slaven zijn geweest en waar uiteraard ook veel geweld plaats heeft gevonden. Echter voel ik mij totaal niet aangesproken door dit beeld. Wat ik zie, net zoals jullie, is een sterke onafhankelijke vrouw. Vind ook dat de kunstenares het heel mooi heeft omschreven.

Ik snap niet waar het steeds weg komt dat er steeds zo kritisch naar de blanken wordt gekeken, vooral mbt het verleden. Als iedereen nou eens op een andere manier naar dingen zou gaan kijken zou alles zoveel makkelijker maken, vooral het samenwerken en één worden met elkaar. Maar dat is enkel mijn mening. Jammer dat er in 2016 nog zoveel sprake is van racisme hoor...

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:45

Ik heb de foto met het beeld nu 3x bekeken en ik denk dat ik een verkeerd beeld zie op de foto. Ik zie namelijk een sterke vrouw rustig zitten. Niet een slaaf met boeien om.
Volgens mij schieten er sommige mensen hun doel voorbij wat betreft racisme en onderdrukking overal in zien, dat is jammer vind ik want daardoor worden misschien meer serieuzere zaken minder serieus genomen. Ik zal namelijk nooit ontkennen dat er geen racisme en onderdrukking is, maar in dit beeld zie ik het niet.

Een best interessant stuk over slavernij en over dat er meer blanke slaven waren dan zwarte en dat er niemand een positie monopolie op de slachtofferrol heeft.

https://tallsay.com/page/4294967892/er- ... rtikel-aub
Laatst bijgewerkt door geerte op 20-06-16 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:49

Als het beeld daadwerkelijk betast wordt rondom en op de borsten: Ja, dat vind ik - als vrouw zijnde - inderdaad niet kunnen. Het is nogal puberaal gedrag zeg maar.

Over het uiterlijk van het beeld: Al was het paars, werd er dan nog over de armbanden en de krullen gevallen? Ik zie een sterke vrouw in rust, ultiem gelukkig....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:52

ik ben racisme-moe....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:53

Wat als de beeldhouwer naar aanleiding van alle racisme-uitspraken zou vertellen dat de vrouw die voor het beeld model stond 1/8 negroide is en zelf een blanke huidskleur heeft met blond kroeshaar? Die mensen bestaan namelijk net zo goed. Als iemand voor 7/8 'blank' is, is het dan nog steeds racistisch?

En wat als het werk niet uit 1 vrouw bestond maar 3: 1 vrouw met negroide trekken, 1 blank en 1 chinees, allemaal met dezelfde sieraden om: was die ene zwarte vrouw nog steeds een teken van racisme?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:00

Ik vind het erg moeilijk... Door het zien van dat experiment van de Amerikaanse lerares met de blauwe en bruine ogen, werd ik me er toen pas van bewust hoe diep racisme eigenlijk wel niet ingebakken zit in ons. En het is inderdaad nogal arrogant van degenen die niet gediscrimineerd wordt (de blanke (man)) dat het heus niet racistisch is. Dat is nogal makkelijk om te zeggen wanneer je niet degene bent die gediscrimineerd wordt (maar zelf discrimineert).
Dus ja, ik ben wel, of zou wel zo willen zijn, heel voorzichtig met zulke zaken.
Daarom kan ik me hier niet echt een mening om vormen, en is het vooral wat men wil zien denk ik. Al moet ik eerlijk toegeven, toen ik het beeld zag, was het eerste dat in me opkwam: zwarte slaaf.
In combinatie met 'gouden eeuw' snap ik wel dat dat beledigend kan overkomen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:05

Mij vallen de borsten eerder op dan het feit dat het om een Afrikaanse vrouw gaat eerlijk gezegd

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:08

Racisme is universeel, daar hebben blanken geen alleenrecht op. Net zo goed als dat de meeste west Europese mensen het verschil niet zien tussen verschillende Aziaten, ziet bijna niemand het verschil tussen de verschillende vormen van 'blank' en worden we allemaal 'caucasian' genoemd.

In plaats van overal beledigd door te raken zouden mensen ook hun schouders op kunnen halen en door kunnen lopen...

Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 20-06-16 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:09

benangelique schreef:
Mij vallen de borsten eerder op dan het feit dat het om een Afrikaanse vrouw gaat eerlijk gezegd

Ik vind het een prachtig beeld, maar de borsten zijn inderdaad nogal opzichtig.

Eigenlijk vind ik het vooral raar dat we proberen te ontkennen dat de historie met slaven nooit gebeurd is. In de juiste context moet zo'n beeld toch juist een sterk punt over kunnen brengen? (als het in dit geval al een slavin betreft uiteraard)