Wanneer mag mijn kind sterven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Wanneer mag mijn kind sterven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 23:17

Vandaag gezien in nieuwsuur van NOS. Nooit echt over nagedacht, maar oef... Die beelden, die kinderen. Zwaar verdrietig. Dat is geen kwaliteit van leven meer nee. Ik snap de moeders, de ouders... Ze willen dat hun kind stopt met lijden... Maar euthanasie in Nederland is alleen mogelijk als iemand ongeneeslijk 'ziek' en iemand wilsbekwaam is en deze kinderen zijn wilsonbekwaam en de ouders hebben er niets over te zeggen, alleen de dokters, en die nemen de ouders hun wens niet zo in acht. Onbegrijpbaar... Maar ze kunnen niets doen, want actief leven beëindigen word gezien als moord en dus moeten ze toekijken hoe hun kinderen dag in dag uit lijden... Wat vinden jullie hiervan? Ik vind het verschrikkelijk en hierin zou gewoon veel meer mogelijk moeten zijn, in ieder geval bespreekbaar. Sowieso niet alleen met dit, maar met andere zaken, zoals ouderen, mensen met depressie en geen uitzicht op beter worden, zou de euthanasie wet veel meer versoepeld of uitgebreid moeten worden.

Hele artikel te lezen op de website + het filmpje.

Citaat:
Wat kan een ouder doen als een kind zo lijdt, dat het nauwelijks kwaliteit van leven heeft? Ouders van zeer ernstig meervoudig gehandicapte kinderen kunnen niet kiezen voor euthanasie, omdat de kinderen wilsonbekwaam zijn.

In Nieuwsuur het openhartige verhaal van de ouders van Meira (12) en Bram (17), die hun zwaar beschadigde kinderen de dood gunnen.

Moeten deze kinderen koste wat het kost in leven worden gehouden? Wanneer mogen artsen stoppen met behandelen?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 23:24

Ik weet dat er zelfmoordklinieken zijn, sowieso is er een in Zweden. Denk dat hun misschien wel iets kunnen betekenen.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 13-06-16 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 23:25

Ik wil dit wel terug zien. Reageer daarna :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 23:33

xEmily schreef:
Ik weet dat er zelfmoordklinieken zijn, sowieso is er een in Zweden. Denk dat hun misschien wel iets kunnen betekenen.

Dat kan zeker niet, want de kinderen zijn zo gehandicapt/ziek dat ze zelf niets kunnen beslissen en dus wilsonbekwaam zijn. Zouden de ouders het beslissen voor het kind en met de zelfmoordkliniek contact hebben erover en dus kun kinderen op die manier zouden laten sterven, is dat moord. Er staat ook iets over in het artikel, dat een stichting van zelfdoding vaak zulke vragen/verzoeken krijgt maar daar niets mee kan.

Desty

Re: Wanneer mag mijn kind sterven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 23:37

Ongelooflijk. Dat wij mensen over mensen moeten bepalen. Veel dingen worden uit context getrokken.
Ik snap voorzichtig gedrag zeker, maar eens mens heeft een wens. Leven, laten (niet) leven.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 23:38

ElineS schreef:
xEmily schreef:

Dat kan zeker niet, want de kinderen zijn zo gehandicapt/ziek dat ze zelf niets kunnen beslissen en dus wilsonbekwaam zijn. Zouden de ouders het beslissen voor het kind en met de zelfmoordkliniek contact hebben erover en dus kun kinderen op die manier zouden laten sterven, is dat moord. Er staat ook iets over in het artikel, dat een stichting van zelfdoding vaak zulke vragen/verzoeken krijgt maar daar niets mee kan.

Ook via het buitenland niet? Wauw zeg ...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 23:41

Nee, want je 'vermoord' nog steeds iemand, een Nederlands burger als een Nederlands burger, of je het nou via het buitenland doet of niet. Moord = moord voor de wet. In veel gevallen natuurlijk goed, maar hierin anders.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 23:54

In dat geval zou ik als ouder het recht in eigen handen nemen en mijn kind helpen dmv nicotinevergifting ... dan moet ik maar op mn blaren gaan zitten, maar om met zoiets verder te gaan brengt je ook niks verder, brengt alleen veel verdriet en pijn ...

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 00:23

Ik heb de docu gezien en man, man, man wat een ellende dat gun je niemand en zeker je kind niet.
Maar die kinderen zijn 12 en 17 die kan je niet zomaar een spuitje geven het zijn geen hamsters.
Levensbeëindiging wordt nooit toegepast op mensen die geestelijk niet in staat zijn om zelf beslissingen te nemen als ze niet terminaal ziek zijn en dat zijn deze kinderen niet.
Persoonlijk zou ik zeggen, dit is geen menswaardig leven stop er maar mee.
alleen werkt het zo niet helaas.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 00:29

We zijn wel vaak humaner als het gaat om levensbeëindiging van geliefde huisdieren.
Het is geen hamster inderdaad... maar het waarom mag je een hamster wel alle pijn besparen en je kind in dergelijke situatie niet?

De medische zorg is zo goed dat we het 'leven' erg lang kunnen rekken... maar waarom zijn we zo bang voor de dood?

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 01:46

Bang of niet waarom zou een ander mogen beslissen over de dood en hoever ga je dan.
Het zijn ook niet de doctoren die hier over gaan maar de politiek en een euthanasie wet die zover gaat als deze ouders willen gaat er voorlopig niet komen en misschien wel nooit.
Ik ben zelf een voorstander van euthanasie maar ik weet niet of ik de beslissing voor een ander zou kunnen nemen, hoe humaan ook je besluit wel dat een ander moet sterven.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 03:50

Ze praten constant over 'de kwaliteit van het leven', maar hebben deze kinderen nog wel een leven?

Dit moet niet verkeerd opgevat worden, maar dit was de eerste vraag die bij mij omhoog kwam.. Deze kinderen zijn in mijn ogen niet echt in staat 'een menswaardig' leven te leven, is het dan nog wel eerlijk om te zeggen dat euthanasie alleen mag bij mensen die er zelf om kunnen vragen als de persoon (in dit geval personen) waar het om gaat niet in staat is om te communiceren?

Ik vind de Nederlandse politiek soms een beetje cru, waarom zou je iemand in leven 'moeten' houden die eigenlijk niet in staat is om te leven (en hiermee wil ik euthanasie natuurlijk absoluut niet aanmoedigen, maar in een dergelijke situatie vind ik het logisch dat erover gesproken wordt)

Zoals in de docu gezegd wordt: Soms is goed zorgen loslaten..

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 03:57

Helaas docu niet gezien, maar kan het me wel voorstellen, vind het al vreselijk met ouderen en dan nog je eigen kinderen...
Geen leven enkel nog maar lijden...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:21

Kinder zijn zwaar gehandicapt, poepen en pissen in hun broek,mkwijlen en stikken in hun voedsel waardoor ze maagzondes hebben. Hebben altijd ten alle tijden zorg nodig. Ik vind dat geen leven. Kan me zeer goed voorstellen dat ouders euthenasie willen toe passen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:41

Rapido, ik vind dat dan weer een vrij respectoze omschrijving - mensen die incontinent zijn en/of sondevoeding nodig zijn niet automatisch ongelukkig. Genoeg ouders met meervoudig gehandicapte kinderen die hun kind beslist niet willen laten sterven. Het lijden kan heel reeel zijn, maar we hoeven ook weer niet te snel te beslissen dat bv levenslang zorg gelijk staat aan 'geen leven.' Ik denk dat het gesprek over leven en dood gevoerd moet kunnen worden, maar niet door er achteloos of respectloos over te praten.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:47

En als je ouders hulp moeten krijgen met plassen oid rapido, dan ook maar voor euthanasie gaan?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:48

Ik heb de docu niet gezien.
Maar zouden ze sterven zonder maagsonde of andere medische ingrepen?

Zou daar de grens niet moeten liggen in wanneer het toegestaan zou zijn als ouder om te beslissen over laten leven of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:53

Heel erg heftig.
Op de manege waar ik altijd gestaan heb, reed een kindje met vergelijkbare handicap.
Iemand erachter en dan stapten ze een rondje buiten, zodat de spiertjes konden ontspannen.
Ik verbaasde mij er altijd over hoe dit meisje lachte als ze terug kwam.
En ik vroeg mij altijd af hoe menswaardig het leven voor haar was.
Maar wat mij nog het meest verbaasde was de kracht van de ouders, want man, wat moet je ongelofelijk sterk zijn om ouders te zijn van zo'n prachtig, maar hulpbehoevend kindje.

Ik kan me geen goede mening vormen, omdat ieder mens uniek is en ik niet vind dat ik het recht heb om een oordeel te vellen. :o
Maar het lijkt me verd*md moeilijk voor met name de ouders en natuurlijk ook voor het kind, al is het maar de vraag in hoeverre deze er iets van mee krijgt.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:56

Ik begrijp de ouders volkomen, dit is een lijdensweg voor kids èn ouders. Een huisdier mag je niet laten lijden, waarom moet je een kind dan persé wel laten lijden... Kwaliteit van leven is er niet en zicht op verbetering ook niet.

xEmily schreef:

Zwitserland, http://www.dignitas.ch/?lang=en

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:00

Ik heb de docu niet gezien en zie hem niet staan in het topic.. zou iemand hem even willen sturen?

Zelfmoordkliniek nog nooit van gehoord wat is dit als ik vragen mag?

Ik vind het wel moeilijk onderwerp want ze kunnen het niet zelf beslissen maar zoals het klinkt ook geen waardig bestaan!

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:02

Ik ben het wel eens met Rapido hoor, en vind er niks respectloos aan.

En als je kijkt naar de natuur, dieren die nakomelingen krijgen die niet helemaal goed/gezond zijn worden ook verstoot.
Maar waarom wij als mensen maar perse koste wat het kost ongezonde mensen moeten laten leven, snap ik niet.
Alles maar volstoppen met medicatie, operatie na operatie, sorry maar dat vind ik echt nutteloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:08

Sammy_xxs schreef:
Ik ben het wel eens met Rapido hoor, en vind er niks respectloos aan.

En als je kijkt naar de natuur, dieren die nakomelingen krijgen die niet helemaal goed/gezond zijn worden ook verstoot.

Verstoten is iets anders dan actieve euthanasie, dus hoe is dit een voorbeeld van wat precies? Ik neem toch aan dat je niet bedoelt dat ouders van gehandicapte kinderen een voorbeeld moeten nemen aan de natuur en hun kind verstoten, gewoon ergens neerleggen of stoppen met verzorgen tot het vanzelf op een dag niet meer beweegt?
Dat gebeurt trouwens met gehandicapte kinderen in sommige culturen wel (oa China, zeker vroeger), maar toch wordt dat door de westerse wereld nooit echt toegejuichd als oplossing.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-06-16 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:11

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:12

Xyzutu

Natuurlijk niet.
Maar zou dat niet het moment mogen zijn voor ouders of ze mogen beslissen en medisch handelen om leven te rekken. Of medisch te handelen om het leven te beëindigen.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:13

Om eerlijk te zijn snap ik niet waarom we wel rekening houden met of iets een dierwaardig leven is, maar niet of het wel menswaardig is. Ik heb de docu niet gezien, aangezien er geen link in de OP staat. Maar van wat ik lees zijn zowel kinderen áls ouders ongelukkig. Voor wie doen we het dan nog? Omdat de doktoren geen 'moord' op hun geweten willen hebben moeten vier mensen een ellendige leven lijden?