[video]Verdriet in Aleppo(Syrië) om dood van een kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

[video]Verdriet in Aleppo(Syrië) om dood van een kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 06:16

Een vrijwilliger filmt het als een kind het ziekenhuis word in gebracht, waar de artsen hem nog proberen te redden. De drie jongetjes speelden buiten toen er een bom in de buurt afging.

En dit is waar een groot deel van Nederland de vluchtelingen zonder pardon naar willen terugsturen? Naar dit? Ik kan dat niet begrijpen. Ik vind dat zo onmenselijk.

Waarschuwing: Dood van een kind word gefilmd, dus behoorlijk zwaar iets.

http://nos.nl/artikel/2110326-video-ver ... -kind.html

8nnemiek

Re: [video]Verdriet in Aleppo(Syrië) om dood van een kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:22

Het terugsturen van mensen wordt voor zover ik weet alleen gedaan naar de veilige plekken en vluchtelingenkampen rondom het gebied, niet naar het gebied zelf.
Het is de bedoeling dat de mensen pas terug gaan zodra de oorlog voorbij is en het veilig is.
We kunnen in Europa moeilijk een compleet land aan mensen opnemen en voorzien van woningen en uitkeringen, zeker als je ziet hoe enorm hoog de wachtlijsten in nl zijn voor huurwoningen, en wat een enorme schuld de nederlandse overheid heeft, en hoe weinig werk er al voor ons nederlanders te vinden is..
Ik vind het echt geen probleem als de kwetsbare groepen hier een tijdje komen wonen, maar al die jonge mannen kunnen prima daar in de buurt worden opgevangen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:35

8nnemiek schreef:
Het terugsturen van mensen wordt voor zover ik weet alleen gedaan naar de veilige plekken en vluchtelingenkampen rondom het gebied, niet naar het gebied zelf.
Het is de bedoeling dat de mensen pas terug gaan zodra de oorlog voorbij is en het veilig is.
We kunnen in Europa moeilijk een compleet land aan mensen opnemen en voorzien van woningen en uitkeringen, zeker als je ziet hoe enorm hoog de wachtlijsten in nl zijn voor huurwoningen, en wat een enorme schuld de nederlandse overheid heeft, en hoe weinig werk er al voor ons nederlanders te vinden is..
Ik vind het echt geen probleem als de kwetsbare groepen hier een tijdje komen wonen, maar al die jonge mannen kunnen prima daar in de buurt worden opgevangen.

Precies!

Ik heb nog niemand in mijn omgeving gehoord dat ze mensen naar het gebied zelf terug willen sturen.
Ik heb wel veel mensen in mijn omgeving die vinden dat asiel hier tijdelijk moet zijn of nog beter, veel steun geven aan omringende (moslim) landen zodat ze daar opgevangen kunnen worden ipv in Europa.
Landen die veel beter aansluiten bij hun gewoontes.
Maar nogmals ik ken niemand die zegt stuur maar terug de oorlog in.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:31

bruintje123 schreef:
8nnemiek schreef:

Precies!

Ik heb nog niemand in mijn omgeving gehoord dat ze mensen naar het gebied zelf terug willen sturen.
Ik heb wel veel mensen in mijn omgeving die vinden dat asiel hier tijdelijk moet zijn of nog beter, veel steun geven aan omringende (moslim) landen zodat ze daar opgevangen kunnen worden ipv in Europa.
Landen die veel beter aansluiten bij hun gewoontes.
Maar nogmals ik ken niemand die zegt stuur maar terug de oorlog in.

Correct. Maar het belangrijkste wat een heel stuk ellende stop zet is een totaal wapenembargo voor het hele Midden-Oosten en Afrika. Daar hoor je nooit iemand over, terwijl daar juist de ellende zit. Onrust en haat en nijd komt daar onderling al eeuwen voor, maar met de wapens van nu er bij loopt het echt gruwelijk uit de hand zonder uitzicht op een eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:36

Wat een verdriet. ;(

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 14:36

Ik vind het echt heel erg, maar vind het idee dat dit nodig is om mensen wakker te schudden ziekelijk.
Echt erg, maar een deel van de mensen denkt hierbij vaak niet aan het feit dat dit dagelijks heel vaak gebeurt :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 14:43

ik zou willen dat dit het enige slachtoffer was van deze oorlog....Vluchtelingen terugsturen...nee.Eerst moet het rustig zijn in Syrie.Dan vind ik dat de vluchtelingen weer terug moeten,om hun land op te bouwen.Wat niet lukt zonder bevolking.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:01

Het enige wat ik kan uitbrengen na het zien van dit filmpje is: |(. De wetenschap dat dit maar een van de vele onmenselijke gebeurtenissen is in die streek (en elders) doet mij gewoon huiveren. Het enige wat wij kunnen doen is hopen dat de ellende zo snel mogelijk stopt daar en dat er ook daar (en op andere plekken waar er oorlog etc... is) terug vrede is.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 22:50

Ja, meer kunnen wij niet doen, dan hopen en misschien in Nederland proberen te helpen waar we kunnen met de stroom vluchtelingen..

Maar in ieder geval niet onze ogen sluiten voor het drama wat daar aan de gang is, en wat op vele andere plekken aan de gang is. Oorlog is verschrikkelijk, waar dan ook.

@Annemiek: Op dit moment is het dan niet overal in Syrië een oorlogsgebied, maar 100% veilig is het niet in dat hele land. Iets wat gisteren een veilige stad kon zijn, kan vandaag gebombardeerd zijn. Het is niet verantwoord mensen terug te sturen, naar welke plek in Syrië ook.

Dat wij dan even maar een paar jaar extra op onze huizen moeten wachten, nou en. Het gaat hier wel om mensenlevens, om kinderlevens, daar geef ik graag wat voor op, zo ook het wachten op een sociale huurwoning. Ik wil niet dat er mensen sterven die we niet konden opvangen, omdat ik zo graag sneller een ander huis wil hebben.

Hetzelfde met de schuld. De Nederlandse staat heeft schulden inderdaad, maar ik heb liever dat ze nog wat verder in de schuld komen en dat er daardoor mensenlevens gered kunnen worden. Ik vind mensenlevens belangrijker dan geld.

Dan werken. Er is altijd wel werk te vinden, alleen niet altijd hoger opgeleid werk, dat is een stuk moeilijker. De rotbaantjes blijven over, zoals fabriekswerk, kassen, schoonmaak, bouw. Maar het grote deel van de vluchtelingen, als ze al aan het werk mogen, zal in het lager opgeleide deel zijn of haar werk moeten vinden. Omdat daar altijd wel mensen nodig zijn, zullen we er echt niet zoveel banen op verliezen.

Daarnaast, ben ik het wel eens met dat het voor het grootste deel een tijdelijk verblijf moet zijn. Mocht het land weer veilig worden, iets wat ik heel erg hoop dat dat gaat gebeuren in de komende jaren, is het belangrijk dat een groot deel weer terug zal gaan voor een wederopbouw. Daar ben ik wel voor.

Maar ik vind het ook belangrijk dat mensen die in nood zijn geholpen moeten worden en dat dat belangrijker is dan bovenstaande zaken. Vind je dat niet, dan ben ik van mening dat je verkeerde prioriteiten hebt.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 00:22

Helaas is het kind in het filmpje niet het enige slachtoffer van de vreselijke oorlog die zich in Syrië afspeelt. Ik ben het met je eens dat we mensen niet kunnen en mogen terugsturen naar deze zeer onveilige situatie, maar ik snap dat het voor Europa ook lastig is om een goede oplossing te vinden. Er zijn zoveel mensen die uit deze hel vluchten en het is lastig om voor al deze mensen op te vangen, maar dat betekent in mijn ogen niet dat we er niet alles aan moeten doen om deze mensen te helpen. We praten hier immers wel over mensenlevens en die moeten in mijn ogen waar mogelijk gered worden.

Ik ben wel een voorstander van tijdelijke opvang en daarom vind ik ook dat we het probleem in de kern aan moeten gaan pakken. In mijn ogen is dat echt noodzakelijk om ervoor te zorgen dat het land weer opgebouwd kan worden en mensen daar weer onder fatsoenlijke omstandigheden kunnen leven. Het is denk ik niet mogelijk om maar eindeloos mensen op te blijven vangen en dus moet er iets aan de oorzaak van het 'vluchtenlingenprobleem' (wat ik een vreselijke benaming vind) gedaan worden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 00:37

Ja, het is onmenselijk, maar dat is oorlog altijd.

Ik snap niet waarom je dit koppelt aan dat Nederlanders deze mensen hiernaar wil terug sturen?

Het is net als met dat jongetje wat dood is aangespoeld, dat werd een symbool terwijl er daarvoor ook kinderen verdronken maar daar trok niemand zich wat van aan.

Ik vind het ook raar om een zielig filmpje te gebruiken om andere mensen jouw mening te geven.

Dus dat zegt me dan ook niks, er zijn zoveel misstanden overal ter wereld waar je ook zielige filmpjes van kunt plaatsen maar dat is niet actueel dus niet interessant.

Maar goed, wat deze oorlog en vluchtelingen betreft komen alle knappe koppen in de politiek van allerlei landen er niet eens uit.
Die Erdogan is ook niet te vertrouwen en Europa heeft daar al problemen genoeg mee.

Het gaat daarom niet alleen om de oorlog in Syrië maar alles wat er ook omheen speelt in allerlei landen.
Er spelen zoveel zaken mee, dat zo'n zielig filmpje geen functie heeft.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 02:16

Het is niet een zielig filmpje, het is een waar gebeurde verschrikkelijk gebeurtenis die toevallig op mijn tijdlijn kwam. En het is niet dat ik niet daarvoor al wist hoe verschrikkelijk het was, natuurlijk wist ik dat ook, en daarom ben ik rondom het 'vluchtelingenprobleem' ook bezig, kijkende waar ik kan helpen of wat kan doen... Maar om iets wat je eigenlijk al wel weet ineens in beeld te zien blijft verschrikkelijk naar om te zien.

Daarnaast, ik heb er niet zoveel problemen mee als foto's, video's of andere media als 'symbool' word gebruikt. Mensen reageren nou eenmaal meer op beelden dan op tekst en gezien hoe hoe een deel van Nederlanders het aan hun reet kunnen roesten zolang ze maar geen last hebben van die 'buitenlanders' mag van mij extreme media gebruikt worden om ze wakker te schudden. Het is immers geen leugen of propaganda, het is gewoon wat er daar daadwerkelijk gebeurt en dat mag best gezien worden... En dat heeft dan wel een functie, namelijk dat asielzoekers hier misschien met wat minder terughoudendheid worden ontvangen.

Als wij een filmpje van een paar minuten al naar vinden om naar te kijken, misschien dat mensen het dan eens kunnen voorstellen hoe het daar wel niet moet voelen, dag in en dag uit omringt te zijn met deze gebeurtenissen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 08:33

Uiteraard vind ik het ook prima als we die vluchtelingen een paar jaar hier opvangen, maar een groot deel is hierheen gekomen om te blijven. Als je de mensen bv vijf jaar hier laat blijven dan krijg je het probleem dat de jonge kinderen hier te veel gewend zijn en er weer protesten komen dat je zo'n kind niet terug kan sturen. Het zal voor zo'n kinderen veel fijner zijn om in de buurt van Sirië te worden opgevangen, voor mijn part bouwen ze daar in omringende landen een complete stad voor vluchtelingen van geld uit West-Europa, incl school en ziekenhuis, zodat ze gewoon hun eigen cultuur en taal houden. Voor vluchtelingen in Nederland is het veel lastiger om ze terug te sturen zodra het veilig is, ook voor de mensen zelf.
De huizen krijgen ze hier pas toegewezen zodra ze mogen blijven, dus het is dan geen kwestie van een paar jaartjes wachten, maar van helemaal geen plek meer totdat er nieuwe woningen worden gebouwd voor ons nederlanders, die dan weer onbetaalbaar zijn voor mensen met lage inkomens. Werk vinden valt zelfs in de rotbaantjes vies tegen. Ik heb een paar jaar geleden drie kwartier met de auto moeten rijden dagelijks, voor fabriekswerk.. Niet te vinden hier in de buurt! Ik heb een advertentie voor schoonmaakwerk staan, en maanden later nog maar een enkel adres. En ik ben niet eens laagopgeleid :=
De vluchtelingen mogen in het begin nog niet werken in nl, maar zodra die allemaal hun verblijfsvergunning hebben en al die tienduizenden mensen ook nog eens op zoek gaan naar werk.. daar is Nederland gewoon te klein voor. Ik denk echt dat wij als land aan onze max zitten, er overheen al zelfs.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 08:46

En dan speelt ook nog het feit dat de meesten die hier aankomen eigenlijk helemaal geen vluchtelingen zijn, en al helemaal niet uit Syrië komen. De illegale immigranten die hier willen komen om economische redenen mogen van mij meteen terug.

En niet alleen uit oorlogsgebieden zijn hartverscheurende filmpjes over mishandelde, verhongerde, misbruikte verminkte en gedode kinderen/volwassenen te zien op youtube of andere sites. En dan heb ik het niet over de incidentele gevallen, maar over "normale" gebruiken in andere landen. We kunnen nu eenmaal niet deze nare dingen híer oplossen. Dat zal toch uiteindelijk van de mensen die dáár wonen en leven moeten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:49

Van 'zonder pardon terugsturen' is geen sprake. Dat ze, wanneer ze géén legitieme reden hebben (lees: oorlogsvluchteling t.o.v. economisch vluchteling) om hier te verblijven, worden gestuurd naar een veiligere omgeving (vluchtelingenkampen dichter in hun eigen regio waar het wél veilig is), lijkt me logisch; je kan in een relatief klein land, geen duizenden, of een miljoen mensen opvangen waar er al een behoorlijk tekort aan woningen, geld en zorg is.

Dat 'wij dan maar wat jaartjes meer' op een woning moeten wachten, is erg gebagatelliseerd in mijn optiek. Als je ziet hoe idioot sommige wachtlijsten al zijn voor (behoorlijk dure) huurwoningen, lijkt het me niet reëel om die wachtlijst nog langer te maken terwijl hier in Nederland óók mannen, vrouwen, gezinnen zijn die dringend uit hun woonomgeving gehaald moeten worden. Toegegeven; hier hebben we geen bomaanslagen, maar hier zijn ook meer dan genoeg schrijnende gevallen te vinden (fysieke, mentale mishandeling, zichzelf de schulden inwerkend omdat het huis te duur is geworden maar geen urgentie krijgend voor een goedkoper huis/baan kwijt en niet meer aan het werk komend in welke sector dan ook) die óók een woning verdienen.

Houd hierbij even rekening dat ik hiermee niet zeg dat vluchtelingen geen veilige basis verdienen, want iedereen zou zich veilig moeten voelen in zijn of haar eigen thuis, maar je kunt ze ook niet allemaal een plek geven in een land waar er al zoveel wachtlijsten zijn voor werkelijk waar álles. Er zijn wachtlijsten voor verzorgingstehuizen, voor operaties, voor ziekenhuisopnames, voor psychische hulp.. Ik kan me daarmee de frustratie wel voorstellen als voor iemands gevoel 'de zoveelste vluchteling weer urgentie krijgt' terwijl een ander net zo goed die kans op een nieuw begin zou willen krijgen.

Het is een vreselijk filmpje en een vreselijke gebeurtenis. Maar dat zijn schietpartijen in Amerika ook. Degenen die door dergelijke schietpartijen naar Europa willen trekken, kunnen we toch ook niet met z'n allen opvangen? Daar zijn ook strenge procedures voor, hoe onveilig ze zich ook voelen.

Is het voor een ieder niet beter om zo dicht mogelijk bij huis, een veilige basis te vinden? Dichter bij hun eigen cultuur, hun eigen taal, hun eigen 'ik'. Zodat ook de terugkeer, wanneer hun echte eigen thuis weer veilig is, ook een stuk makkelijker verloopt.

Nogmaals, begrijp me niet verkeerd, ik vind het oprecht heel zielig wat er allemaal gebeurd in de wereld. En ik vind het voor deze kinderen echt vreselijk dat zij de pech hebben in het 'verkeerde' gebied te wonen. Maar in mijn optiek ben je nog altijd het beste af, zo dicht mogelijk bij je eigen 'thuis'. Dat hun eigen thuis niet veilig is, kan ik inkomen.

Maar een veilige thuisbasis vinden ze ook iets dichterbij dan 15 landen verderop.

Je kan ook niet heel Afrika opvangen omdat de kinderen daar honger hebben. Dat gáát gewoon niet.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 04:47

Dat er in veel landen altijd oorlog is onderling heeft ook vaak met de grenzen te maken. Wie hebben deze getrokken?
Verdeel en heers, juist ja.
Wij hebben zeker weten ons aandeel in een deel van de ellende daar. Volgens mij strooien de f16's niet met confetti daar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 14:08

Mixje90 schreef:
Dat er in veel landen altijd oorlog is onderling heeft ook vaak met de grenzen te maken. Wie hebben deze getrokken?
Wij hebben zeker weten ons aandeel in een deel van de ellende daar. Volgens mij strooien de f16's niet met confetti daar.

heb je helemaal gelijk in...die grenzen stammen vaak nog af van het koloniale verleden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 14:18

Mixje90 schreef:

Jup, maar er in blijven rondroeren en er wapens bij gooien helpt niet. Onze handen er vanaf trekken en ze zonder wapenhulp het zelf laten uitzoeken incl. hoe de grenzen dan wel moeten lopen is de enige optie om de boel lange termijn stabiliteit te geven. Vredesbesprekingen en medische hulp zijn fijn, maar als de groepen daar niet klaar zijn om te stoppen met geweld, gaat praten ook niet werken. Dat wordt enkel gebruikt om nieuwe aanvallen voor te bereiden en er weer ten koste van de buren beter van te worden.

Onze (over)grootouders, of beter de regeringen van toen hebben de huidige ellende erger gemaakt (elkaar de hersens in slaan deden ze ervoor ook al), maar al onze bemoeienissen, want wij verantwoordelijk (lees wij willen die olie) lossen niks op. Het is eerder erger geworden. Wapenembargo en op je handen gaan zitten is net zo goed pijnlijk, maar als je de "concurrentie" niet zo makkelijk doden kan, dan moet je uiteindelijk wat anders gaan verzinnen. De haat tegen de westerse wereld is te groot en de cultuur te anders om daar een neutrale partij in te zien die tussen de ruziënde kampen kan staan. Dat zal vanuit de mensen daar moeten komen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 00:13

In Afrika zijn er 15 miljoen vluchtelingen waarvan ook velen proberen in Europa te komen.
Vaak jonge mannen die dit dan proberen.
Niet eens omdat het oorlog is, maar voornamelijk om economische redenen.
En de Afrikaanse landen laten ze graag gaan, omdat ze daar ook geen werk voor ze hebben en als ze de tocht naar Europa overleven kunnen ze daarna wat geld opsturen naar hun familie. (hebben die overtollige mannen toch nog nut).

Daar zijn ook zat zielige filmpjes van, want die tochten naar Europa zijn echt een ware hel.
Veel mensen sterven al voordat ze sowieso Afrika al uit zijn (tocht door de Sahara waar mensen omkomen door de dorst bijvoorbeeld, mensensmokkelaars die echt vreselijk zijn)
Maar toch zijn er zat die de tocht overleven en Europa bereiken, dan zijn ze wel volledig getraumatiseerd en uitgeput.

Wat moet je daar dan mee, dat zijn er veeeeel meer dan de Syrische vluchtelingen, maar ze verdringen wel de plek van de echte oorlogsslachtoffers.

Alleen Syrië heeft tegenwoordig meer de aandacht, dus daar zijn de ogen op gevestigd, dat is een hot item.
Terwijl de massa van vluchtelingen juist van een andere kant gaat komen.

Dan zou je al die economische vluchtelingen terug moeten sturen, zodat de echte oorlogsslachtoffers kunnen blijven.
Alleen al die miljoenen economische vluchtelingen zijn ook niet voor niets gevlucht, die hebben in hun land verder ook niets.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 01:15

Meestal vermijd ik dit soort filmpjes. Toch maar afgekeken maar jeetje wat is dit heftig.. Hoe zijn vriendjes bij zijn levenloze lichaampje zitten, vol onbegrip, vol verdriet. Ik krijg er buikpijn van..