90 jarige engelse koningin vraag ivm leeftijd en beroep

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

90 jarige engelse koningin vraag ivm leeftijd en beroep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 12:16

Ik zit op bbc te kijken naar de festiviteiten van de 90 e verjaardag van de koningin van Groot britannie.

Ten eerste vitaal voor haar leeftijd dat hoe dan ook.

Maar dan komt bij mij de vraag op, wat is het protocol bij levenslange beroepen die tot de dood volgehouden moeten worden. Zoals deze koningin of de paus.

Wat gebeurd er als iemand geestelijk niet meer in staat is het werk te doen, door bv dementie wat heel langzaam en sluipend ontstaat en vaak niet word herkent en erkend door de lijder ervan. Zijn daar protocollen voor of zo? Een erg demente koningin die niet meer weet wat ze doet lijkt me geen goed idee namelijk. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 10-06-16 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Re: 90 jarige engelse koningin vraag erover.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:17

Ik gok dat ze dan een beetje aan de kant wordt gezet en ze alleen nog bij grotere ceremonies te voor schijn komt.

Maar dat is een gokje!!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 12:18

Nadeel van demente mensen is dat ze zelf niet doorhebben vaak dat ze niet meer functioneren en daar best kwaad of agressief over kunnen worden en vaak niet willen meewerken aan onderzoek erover en zo.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:20

Ik gok dat ze zich daar nergens iets van aantrekken :=

Er was op en gegeven moment in Denemarken een of andere koning die shizofreen was er waarvan ze vonden dat de dokter te veel invloed op hem had, daarom hebben ze die koning maar tot dood gebracht := Maar dat was heel lang geleden :P

EDIT: ik heb hier iets gevonden!
https://nl.express.live/2014/06/10/waar ... xp-205626/

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 12:21

Dat zal nu niet echt meer gebeuren mag ik hopen. En zullen ze zich meer aan de wet moeten houden. Maar schizofrenie is idd ook een fijn voorbeeld van beter niet de macht hebben. :n

eclair98

Re: 90 jarige engelse koningin vraag ivm leeftijd en beroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:22

Haha, dat gebeurd ook niet meer hoor, maar moest er opeens aan denken!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:23

de dokter (van Struensee) werd ter dood gebracht, niet de koning

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 12:24

En ik weet idd dat Elizabeth in het harnas wil sterven. Maar wat als zij of om wie het ook gaat voor die tijd geestelijk niet meer verantwoord hun werk kunnen doen, een koningin dwingen af te treden is ook niet zomaar gedaan.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:24

O, dan had mijn Engelse ik het verkeerd gelezen :oo Dank voor de opheldering! Ik vind het altijd zo interessant, die rare weetjes ed.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:25

karuna schreef:
En ik weet idd dat Elizabeth in het harnas wil sterven. Maar wat als zij of om wie het ook gaat voor die tijd geestelijk niet meer verantwoord hun werk kunnen doen, een koningin dwingen af te treden is ook niet zomaar gedaan.

Ik lees er in dat ze dan ook zelf wil aftreden, maar of ze dat tegen die tijd nog beseft?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:26

Troonopvolgingen gebeuren soms ook wanner de troonzitter nog bij leven is, dus ik veronderstel dat als de koning/koningin van het padje is of als ze hun rol gewoon beu zijn dat de troonopvolging dan gewoon versneld wordt. Dat is een procedure die desnoods gewoon in gang gezet kan worden denk ik.
Pausen zijn volgens mij ook al wel eens vroegtijdig 'vervangen'.

Neemt niet weg dat de Engelse Koningin een verdomd kranige tante is, die weet wel wat ze doet en zal volgens mij idd niet zomaar opgeven.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:29

heeft de koningin in the UK nog iets te zeggen dan? is dat geen protocollaire functie?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 12:30

Bij de paus was het de laatste keer de tweede keer dat dat ooit gebeurde. Eerder werden ze gewoon per ongeluk ahum dood gevonden.

Voor zover mijn kennis gaat moet het regerende hoofd een handtekening plaatsen om troonopvolging op gang te zetten, om hebberige opvolgers het onmogelijk te maken dit zelf te beginnen.

En als ik kijk naar mijn destijds demente moeder hoe moeiljk het al was haar met een handtekening te laten afzien van haar bankpas en mij gemachtigd te maken, daar is heel wat weken drama aan vooraf gegaan en het teken moment was ook nogal een hoop op haar ingepraat. Ze besefte gewoon niet meer genoeg en was dwars en heel erg boos erover.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:30

De staat (regering) kan ingrijpen en een regent aanstellen. Wie die regent is, is vaak van te voren al bepaald, zoals we nu al weten dat als er iets met WimLex gebeurt voordat Amalia hem wettelijk op kan volgen, Maxima regentes zal zijn. Mocht hij nou ook een ski-ongeluk krijgen en voor langere tijd zijn functie niet kunnen vervullen, dan moet dat laatste door de staat vastgesteld worden, en dan gaat Maxima vanzelf in functie.

Ik gok maar zo dat ze dat in Engeland ook ongeveer zo geregeld hebben.

Edit: niet automatisch, maar de staat grijpt wel in: https://www.quora.com/What-would-happen ... or-similar

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:02

karuna schreef:
Dat zal nu niet echt meer gebeuren mag ik hopen. En zullen ze zich meer aan de wet moeten houden. Maar schizofrenie is idd ook een fijn voorbeeld van beter niet de macht hebben. :n

Geen idee hoe dat in Engeland is, maar hier in Nederland heeft het koningshuis geen macht (meer). Ze zijn er puur nog ceremonieel en om wat handtekeningen te zetten, maar macht zoals dat vroeger was is niet meer van toepassing.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:06

Op zich hoor je nu ook al wel dat Prins William en zijn vader bepaalde reizen doen naar het buitenland die de Queen zelf door haar gezondheid niet meer kan doen. Ik meende dat er verleden jaar zo'n voorbeeld van was. Dus ik denk dat er achter de schermen zo heel stiekem al wel het een en ander overnemen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:07

Prrrr schreef:
De staat (regering) kan ingrijpen en een regent aanstellen. Wie die regent is, is vaak van te voren al bepaald, zoals we nu al weten dat als er iets met WimLex gebeurt voordat Amalia hem wettelijk op kan volgen, Maxima regentes zal zijn. Mocht hij nou ook een ski-ongeluk krijgen en voor langere tijd zijn functie niet kunnen vervullen, dan moet dat laatste door de staat vastgesteld worden, en dan gaat Maxima vanzelf in functie.

Edit: niet automatisch, maar de staat grijpt wel in: https://www.quora.com/What-would-happen ... or-similar

Zoiets is in Engeland ook gebeurd, rond 1800. Koning George III had regelmatig last van waanaanvallen en werd dus op een gegeven moment als 'krankzinnig' bestempeld. Zijn zoon is toen nog 9 jaar Prins-Regent geweest, totdat papa eindelijk het hoekje omging en zoonlief gekroond kon worden tot George IV :j

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:53

Interessant topic, heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:44

Ik heb de (korte) discussie wel een gevoerd met vrienden..
Wat als de eerstgeborene nu het syndroom van Down zou hebben.

de uitkomst na een paar minuten was in onze ogen dat de kroonprins/prinses dan niet fit zou zijn om de taken als staatshoofd uit te voeren en daarmee automatisch uit de lijn van troonopvolging zou vallen..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:56

Theo Maassen heeft betoogd waarom dat juist heel prima zou zijn - een koning met Down-syndroom :)
https://www.youtube.com/watch?v=gYVMxdBYAog (het stukje vanaf 6:25 zo'n beetje, maar de rest van het stuk is ook de moeite waard.)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:57

In Engeland is het in ieder geval niet gebruikelijk om af te treden zoals hirr in Nederland wel gebeurt, je regeert echt tot je in je kist ligt.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:00

Komt ook omdat de koning/koningin daar ook meteen hoofd van de (anglicaanse) kerk is toch? Dat ze als het ware de stem van god op aarde vertegenwoordigen enzo.
Maar er is idd vast een clausule voor royals die hun taken gewoon echt niet (meer) kunnen uitoefenen.
Interessant.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:07

Prrrr schreef:

Eigenlijk dus zo'n beetje gelijk hier in België is gebeurd bij de abortuswet. Koning Boudewijn moest de wet ondertekenen, maar omdat hij zelf kinderloos bleef en streng katholiek was weigerde hij deze wet goed te keuren. Dus ze hebben hem toen gewoon onbekwaam verklaard om te regeren, wet ondertekent en hem toen terug op de troon gezet. Dus in geval van zulke problemen zal er ook wel zo'n soort van protocol opgesteld zijn.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:14

Zoals ik het altijd begrepen heb komen dan de belangrijke beslissingen bij de troonopvolger te liggen. Niet prins William dus, maar zijn vader. Mocht iemand nog niet op leeftijd zijn, dan is het of een aangewezen 'rechterhand', of de staat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:45

Yunomi schreef:
In Engeland is het in ieder geval niet gebruikelijk om af te treden zoals hirr in Nederland wel gebeurt, je regeert echt tot je in je kist ligt.

...ehm, de echtgenoot van Wallis Simpson is afgetreden. Hij zat in 1936 op de troon als Edward de achtste. Het was een schandaal, dat wel.

En het is een soort van modern probleem : vroegah werden niet functionerende vorsten, inclusief pausen, etc etc gewoon onthoofd. Of via een paleisrevolutie opzij geschoven, of ze stierven op het slagveld.