F16s doorbraken geluidsbarrière, knallen in het Noorden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

F16s doorbraken geluidsbarrière, knallen in het Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 16:16

Wie heeft ook die twee knallen gehoord? Hier in Assen. Zat lekker op de bank naast het raam en ineens twee keiharde knallen. Raam trilde zo hard, dat het leek of die zou barsten. Bloempotten vielen van de vensterbank.

Ben meteen op Twitter gaan kijken onder de hashtag #Assen en #knal, en meteen las ik dat tientallen mensen, zo niet honderden, de knal hebben gehoord. Mijn zus in Wilhelminaoord ook, Groningen, Delfzijl, Tiel etc.

Blijkt dus dat er straaljagers van vliegbasis Vonkel moesten opstijgen voor iets. Ze komen later met een verklaring.

Maar jeetje, wat een aparte knallen waren dat. Alles trilde. Was best eng. Gelukkig is het nieuws supersnel en 20 minuten na de knallen was er al meteen een verklaring.

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/163956/Ha ... door-F16-s

Evelijn

Re: F16s doorbraken geluidsbarrière, knallen in het Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:18

Ja ik heb ze hier ook gehoord. Poes zit van schrik nog steeds onder de bank.

Anoniem

Ja hier ook!
Schrok heel erg! Hier in huis trilde de deuren, de ramen en de katten waren direct helemaal overstuur :=

Zit in de buurt van [***], Meppel hoorde ze het ook al..

__Sannne

Jeetje dat verklaard die harde knallen. Vond het al zo raar.. Dacht even dat het weer een aardbeving was haha :))

Anoniem

Niet de knallen, wel een diep gerommel, alsof het in de verte onweerde. :j

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:19

Heb ze hier horen opstijgen (woon in de buurt van Volkel)
Las dat het mogelijk om de onderschepping van een onbekend vliegtuig ging

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:20

Ja hier 2 doffe klappen (kop van Overijssel) wachtte al wanneer er een topic werd geopend :P.

Wij dachten ( me moeder, de schilder en ik) dat het een gasexplosie was bij de fabriek, maar hoorde ook geen brandweer ofzo.

Was toch de geluidbarriere?

Er zijn mensen in Leeuwarden en Sneek die het niet hoorde ook vaag
Laatst bijgewerkt door JoycexEnya op 06-06-16 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:21

Hier staat de 'informatie' https://twitter.com/VlbVolkel
Ik las ook dat het om een onderschepping ging, maar op Twitter geven ze aan dat het een test was.

DarkoFoitzik

volgens mij mag dit niet toch? ik dacht dat er een verbod was op super sonisch boven bewoonde gebieden

Anoniem

Denk dat als het om testvluchten zou gaan, ze dat wel van tevoren aankondigen toch?
Tenminste, dat zou ik wel zo netjes vinden. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:22

KoudbloedKim schreef:
Denk dat als het om testvluchten zou gaan, ze dat wel van tevoren aankondigen toch?
Tenminste, dat zou ik wel zo netjes vinden. :o

Ze hebben het aangegeven op Twitter :j
Meer heb ik niet gehoord, niets op het nieuws etc.

Edit:
Overigens lees ik dan wel weer dit.. http://www.rtvnoord.nl/nieuws/163956/F1 ... -provincie

Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken :=

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:22

Hier in Haren waren de knallen heel duidelijk hoorbaar! Ik dacht eerst dat er verderop in het dorp explosies of zo waren geweest.. De ramen trilden ook. En hond van streek..

Wij hebben eerst zelfs nog gekeken of er ergens rookpluimen te zien waren. Mijn moeder in Groningen dacht dat het een aardbeving was. Gebouw waar zij werkte ging ook heen en weer.
Laatst bijgewerkt door Fearn op 06-06-16 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 16:23

Ik dacht ook dat het een explosie was ergens. Ik liep al snel naar buiten. De buren en andere bewoners van de straat stonden ook al buiten om zich heen te kijken, maar natuurlijk was er niets te zien.

Vraag me af of er echte schade is. Hoe de ramen hier bijna uit hun voegen trilden, dan moet het dichterbij de vliegbasis, Vonkel dus, toch wel schade zijn geweest. In ieder geval wat schade aan bloempotjes of andere dingen in de vensterbank. Hier zijn ook twee potjes gesneuveld :'). Maar dat is niet erg.

En de katten zijn overstuur, maar de hond kon het helemaal niets schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:24

Ah oke, dan zal dat het wel zijn geweest. :j

Maar Volkel ligt toch in Brabant? :o

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:24

Had eerst met vriendin afgesproke om te rijden rond half 4 gelukkig uitgesteld tot vanavond anders was ik er denk wel vandoor gevlogen

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 16:26

Mijn vader was in de winkel, maar die heeft helemaal niets gehoord. Vreemd, is hier 500 meter vandaan haha.

Maar idd, testvluchten oké, maar dit mag toch helemaal niet in een testvlucht. Als ze iets moesten onderscheppen, prima, dat is een noodsituatie, maar een testvlucht met zulke gevolgen mag wel beter worden aangekondigd dan alleen een tweetje.

Daarom dat ik ook eerder denk dat het een noodsituatie was.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:26

Oh dus dat was het! Hier in Groningen ook duidelijk te horen. Er gingen wel even allerlei scenarios door mij heen O:-)

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:26

Ja ik stond in de boekenwinkel in Groningen en schrok me rot! Gelukkig niks ernstigs :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:27

Ik had tegelijk met jou een topic hierover geschreven ElineS, dus ik quote mijn OP hier ook maar even omdat mijn topic is gesloten. Dan klets ik hier gezellig mee :)

Murosch schreef:
We werden hier in het noorden net rond 15.38 opgeschrikt door een paar hele harde knallen. Ik zat op mijn werk en binnen no time stonden alle collega's buiten omdat we op z'n minst verwacht hadden dat er een gasexplosie was geweest of een aardbeving. Nadat we niks konden vinden toch maar weer naar binnen en daar hoorden we al snel wat er aan de hand was.

Op dit moment zijn er een paar JSF gevechtsvliegtuigen in Nederland met als basis Leeuwarden en 2 daarvan waren op vlucht en zijn door de geluidsbarrière gevlogen. Deze zogenaamde sonic boom veroorzaakte een enorme knal die in Groningen, Drenthe en Friesland duidelijk hoorbaar was.

Zijn er van jullie nog meer die het hebben gehoord? En wat deed je toen het gebeurde?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:27

KoudbloedKim schreef:
Ah oke, dan zal dat het wel zijn geweest. :j

Maar Volkel ligt toch in Brabant? :o

Ze kunnen eerst een stuk gewoon vliegen en dan door de geluidsbarriere heen ;)

VoLkel ligt in Brabant :)

ElineS schreef:
vliegbasis, Vonkel

:+ :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:28

Hier in omgeving Winschoten dus echt alleen een diep gegrom, alsof het in de verte onweerde.
Maar wel zo opvallend dat zowel mijn man als ik elkaar aankeken en ons afvroegen wat het was.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:29

Het was een spoedklus omdat er een burgervliegtuig geen contact had met de luchtverkeersleiding... Staat nu ook bij het nieuws van rtvnoord van de link in het het eerste bericht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:30

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 16:31

Het is wel Volkel
https://twitter.com/VlbVolkel?ref_src=twsrc%5Etfw

Citaat:
QRA @VlbVolkel is gestart. Nadere informatie volgt later. Mogelijk heeft u hier overlast van ondervonden.

Blijkbaar waren het geen F16s..

Citaat:
Vliegbasis Volkel
‏@VlbVolkel
Om misverstanden en onjuiste informatie te voorkomen, de knallen werden NIET veroorzaakt door de F-35. Het betreft de QRA van Volkel.

RTVNoord zegt wel F16s
Citaat:
RTV Noord ‏@rtvnoord 16 min.16 minuten geleden
Spoedklus F16's zorgde voor de harde knallen in #Groningen. Defensie komt met toelichting.

Zijn QRA's dan F16s, ik heb namelijk geen idee :').

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:32

Joh, die hebben we hier (oefengebied vliegbasis gilze) wekelijks :+