Blikseminslag bij jeugdvoetbal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Blikseminslag bij jeugdvoetbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 22:45

http://nos.nl/artikel/2107857-bliksemin ... onden.html

Wat heftig. Er werd gezegd dat er een strakblauwe hemel was. Hoe snel dat zoiets dan kan gaan.
Ik ben ooit eens 'overvallen' door een onweersbui tijdens een bosrit. Was blij om veilig thuis te zijn.

Wat doen jullie als je wordt 'overvallen' door noodweer?

Hopelijk knapt iedereen weer helemaal op Y;( :(:)

Citaat:
In Duitsland is de bliksem ingeslagen op een voetbalveld waar net een jeugdwedstrijd was gespeeld. De scheidsrechter en 34 anderen raakten gewond, voor het merendeel voetballertjes van tussen de 9 en 11 jaar. Drie volwassenen zijn er slecht aan toe.

Het drama speelde zich af in het plaatsje Hoppstätten in Rijnland-Palts. Volgens getuigen werd de wedstrijd gespeeld onder een strakblauwe hemel en wees niets op onweer of bliksem.

Er waren volgens de meteorologische dienst wel onweersbuien in aantocht. Grote delen van Rijnland-Palts waren daarvoor gewaarschuwd. Hoppstätten lag in het noordelijkste punt van dat risicogebied.

Hartrimtestoornissen

Vlak na het laatste fluitsignaal sloeg de bliksem in. De scheidsrechter werd als eerste geraakt. Hij moest worden gereanimeerd voordat hij met een traumahelikopter naar het ziekenhuis werd gebracht.Veel van de voetballertjes hadden hartritmestoornissen. Alle 35 gewonden werden onderzocht in het ziekenhuis, waar een elektrocardiogram werd gemaakt.

Animal

Re: Blikseminslag bij jeugdvoetbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:55

Het kan zijn geweest dat de lucht niet helemaal strak blauw was, maar er verderop onweersbuien hingen. Positieve bliksem (komt meestal van bovenin de wolk, negatieve eigenlijk alleen van onder de bui) kan kilometers verderop inslaan.

Ik let altijd goed op wanneer er onweer voorspeld is. Zodra ik het idee heb dat er een bui in de buurt komt, zoek ik een veilige plek op. De 'drie-secondenregel' hou ik niet aan, dan is de bui al te dicht in de buurt naar mijn zin. Zodra ik gerommel hoor ga ik op zoek naar een veilige plek. Als ik al binnen ben en ik hoor gerommel ga ik ook niet naar buiten. Zeker niet wanneer de bui in mijn richting komt.

Ik ben wel eens overvallen, maar dat was altijd lopend of op de fiets. Wanneer dit gebeurde zocht ik zo snel mogelijk een plek om te schuilen. Vorige zomer heb ik nog 1,5 uur in een fietstunnel staan schuilen omdat ik op de terugweg van mijn drumlessen overvallen werd door een bui. Het was ook nog eens een enorm heftige bui.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:06

Als ik weet dat er onweer aan kan komen. Hou ik de lucht Ed in de gaten. Wij hebben geen bak dus rijden altijd buiten als er net zoals morgen onweer voorspelt Is en ik twijfel ga ik dus niet rijden.

Ooit wel eens te paard overvallen door een bui en we zijn in volle tempo naar huis gereden (vriendin Is bang, vroeger Is er een keer onweer ingeslagen meter voor haar neus) wonderbaarlijk kon mijn paard die liever lui dan moe Is ineens heel hard lopen. Mijn adrenaline Was blijkbaar voldoende voor haar.

Vind onweer prachtig, maar wel binnenshuis. Ik zoek het liever niet op. En tijdens onweer stap ik nooit op de fiets Ed. Dan maar iets te laat. Mijn motto: Beter te laat dan geraakt

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:15

Ik ben wel eens tijdens een bosrit overvallen door een onweersbui, dat kwam ook ontzettend snel opzetten. Was toen met mijn ponyclub op kamp en ik reed met de gevorderde groep mee, dus we konden gelukkig wat meer tempo maken. Alleen toen kwam de eerste klap, alle pony's gingen omhoog en wilde het liefste alle kanten opvluchten, behalve mijn koele kikker :') Oh mijn pony gaf echt geen drol om het weer, dat het keihard regende en donderde en ook om de bliksem gaf ze niks. Dus ja, ik werd voorop gestuurd en in een vrij stevig draftempo zijn we terug naar kamp gegaan. Godzijdank niks gebeurd maar man wat waren we blij dat we weer terug waren.

Vroeger bij ons oude huis hadden wij een zwembad en in de zomer lag ik daar bijna 24/7, nooit in de gaten als het slechter weer werd. Mijn moeder is wel eens een aantal keer ontzettend boos naar buiten komen stormen, omdat ik samen met een vriendinnetje nog in het water lag terwijl het al begon te rommelen. Het regende altijd en de bubbels op het water waren dan zo leuk :o :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:16

Pfff, echt heel heftig, ik hoop dat iedereen er goed vanaf zal komen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:19

Even dom vraagje hoor :o maar ik zat echt te bedenken.. als de bliksem inslaat, dan is dat toch vaak op 1 punt? Hoe kunnen dan 35 mensen iets hebben? :S Of ik heb het gewoon altijd heel erg onderschat...

Vandaag ook wezen fietsen en echt tig keer onderweg gekeken (sowieso lucht in de gaten gehouden) zodat ik op tijd thuis was...

Hoop iig dat de mensen die zijn geraakt er goed vanaf komen... En dat we zoiets nooit meemaken als we een keer lekker op buitenrit zijn..

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:20

Ik ben ook wel eens overvallen op buitenrit, doodeng!
We waren met een groepje en op een meter of 200 van stal verwijderd, maar dan zijn die 200 meter toch wel erg ver in de stromende regen en met pony's die helemaal over de zeik gaan :=

Sindsdien hou ik de lucht ook goed in de gaten als er onweersbuien voorspeld zijn.
Zoiets wil ik nooit meer meemaken, het had goed fout kunnen gaan.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:27

Jup, een keer te paard (laaang geleden) midden in het bos, en één keer op de fiets, toen een bolbliksem gezien en daar wordt je ook niet blij van op je fietsje in the middle of nowhere.. :') )
Morgen ook zo'n twijfeldagje: moet eigenlijk buiten in een open veld zijn, maar bij de eerste rommel in de verte ben ik weg hoor :') Ben wat betreft buiten-zijn in combinatie met onweer echt een angsthaas, meerdere keren relatief dichtbij inslagen gestaan (gelukkig allemaal met goede aflopen, maar wil mijn geluk niet opmaken)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:31

Bij ons kan ook uit het niets zomaar onweer ontstaan. Kort ervoor wordt het dan heel erg stil (Vogels fluiten niet meer) en dan uit het niets komt het.

Paar jaar geleden zijn er hier 3 paarden om het leven gekomen omdat er op de omheining stroom stond. Alle drie van 1 eigenaar.

Ze zijn hier al een paar dagen aan het waarschuwen voor onweer. Gister hadden we in onweer vergezeld van een wolkbreuk met regen en hagel. Morgen schijnt het ook erg te worden. Trauma helikopters vliegen iig bij ons redelijk snel uit.

Ik wens de familie en vrienden veel sterkte en maar hopen dat alle slachtoffer goed herstellen.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:35

Liannetje86 schreef:
Even dom vraagje hoor :o maar ik zat echt te bedenken.. als de bliksem inslaat, dan is dat toch vaak op 1 punt? Hoe kunnen dan 35 mensen iets hebben? :S Of ik heb het gewoon altijd heel erg onderschat...

Als het inslaat krijgt de directe omgeving (nu dus een voetbalveld) vaak ook wel een "golf" ervan mee, het is een enorme kracht.. (heb eens een auto gezien die langs een boom reed die geraakt werd door bliksem, was alsof ze er op geschoten hadden, overal splintertjes boom)
*Edit, dit plaatje van vorig jaar zegt misschien wel genoeg:
Afbeelding
de tekst erbij:
Citaat:
De boom stond voor de brandweerkazerne en de splinters vlogen door de garagedeuren heen. Hierdoor raakte een brandweerauto beschadigd.

Over zo'n afstand heeft het dus nog kracht genoeg om schade aan te richten, dus op een voetbalveld "moet" die energie ook èrgens heen, zo denk ik er meestal over tenminste... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:37

Heftig zeg :oo
Hopelijk komt iedereen er goed vanaf..

Liannetje86 schreef:

Vandaag ook wezen fietsen en echt tig keer onderweg gekeken (sowieso lucht in de gaten gehouden) zodat ik op tijd thuis was...

Hoop iig dat de mensen die zijn geraakt er goed vanaf komen... En dat we zoiets nooit meemaken als we een keer lekker op buitenrit zijn..

De mensen staan wss dicht bij elkaar (spelers op het veld, mensen die toekijken zoals de ouders naast het veld..)
Als de bliksem vlakbij in de grond slaat, dan vangt de omgeving die stroom op!

Even een simpel plaatje:
Afbeelding
(http://www.onweer-online.nl/images/user ... /69620.jpg)

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:06

Ik heb echt altijd gedacht dat het veel minder invloed had.... Dat alleen als je geraakt werd... (of door iets wat omvalt of wat dan ook...) maar niet indirect nog zo'n schok kan krijgen... Op zich wel logisch eigenlijk, maar daar eigenlijk nooit echt rekening mee gehouden (en dan zit ik ook te denken, rubberen schoenen, dan zou het niet door moeten laten toch? Of mjah.. net na de wedstrijd, kids gaan misschien op de grond zitten enzo...)

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:14

Rubberen zolen maken helaas weinig uit. De bliksem komt van km's hoogte en dan maakt 1 cm slecht geleidend materiaal niet meer zoveel uit.

In de auto zit je ook zo goed als veilig vanwege de kooiconstructie, niet vanwege de banden.

Liannetje86 schreef:
Ik heb echt altijd gedacht dat het veel minder invloed had.... Dat alleen als je geraakt werd... (of door iets wat omvalt of wat dan ook...) maar niet indirect nog zo'n schok kan krijgen... Op zich wel logisch eigenlijk, maar daar eigenlijk nooit echt rekening mee gehouden (en dan zit ik ook te denken, rubberen schoenen, dan zou het niet door moeten laten toch? Of mjah.. net na de wedstrijd, kids gaan misschien op de grond zitten enzo...)

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:30

Ik ben altijd gewoon verkeerd voorgelicht dan :') De conclusie... Moet toch een terug naar de basisschool dat ze dat gewoon niet goed hebben uitgelegd... (auto hoor je idd ook altijd "rubberen banden, dus veilig" :S

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:37

Liannetje86 schreef:
Ik ben altijd gewoon verkeerd voorgelicht dan :') De conclusie... Moet toch een terug naar de basisschool dat ze dat gewoon niet goed hebben uitgelegd... (auto hoor je idd ook altijd "rubberen banden, dus veilig" :S

Nee, auto is faraday kooi en daar komt de veiligheid van :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:17

Mij is ooit uitgelegd dat er in de lucht spanning opgebouwd wordt en net zoals er in de lucht + en - is (horizontale bliksems), heeft de bodem ook afwisselend een + en een - veld. Vaak wordt de bliksem naar een dichtsbijzijnd +veld getrokken. (de 3-10 secondenregel) ( tot nu niks nieuws denk ik, we weten allemaal wel wat onweer is)

Maar soms wordt de bliksem niet naar een dichtsbijzijnde +veld getrokken, maar naar een groter veld, wat op grotere afstand ligt. En het kan dan goed zijn dat je het onweer niet eens ziet/hoort.

Mijn excollega had een voorbeeld van een fietsstunter die voor publiek kunstjes aan het doen was aan de ene zijde van een bergrug. Aan de andere zijde van de berg was onweer bezig (wat dus niet te zien/horen was) En de bliksem is toen over de berg heen op de stunter ingeslagen. Dat was blijkbaar op dat moment de weg van de minste weerstand.

Ik doe er zelf niet te druk over. Pech kun je altijd hebben en zolang je niet midden in een open veld zit of lekker in een meertje aan het rondzwemmen bent, zal de kans meevallen.