Crowdfunding voor luxe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rofah

Crowdfunding voor luxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 10:01

Het luxe in de titel daar bedoel ik bijvoorbeeld paarden mee.
Gisteren kwam ik een actie tegen om de dierenarts kosten te kunnen betalen van een nog ongeboren veulen.
Als ik mij niet vergis moet de merrie, die daarna afgemaakt zal worden (blind en ataxie), nog 2 maanden en daarna zal het veulen ook nog langere tijd op de kliniek moeten blijven.

Zojuist zie ik een topic voorbij komen ivm de terugkoop van een paard, deze is verkocht vanwege financiële problemen en moet nu teruggekocht worden voor het dubbele omdat het paard op een manege terecht is gekomen.

Dit zijn nu 2 voorbeelden met paarden maar zo zijn er natuurlijk nog veel meer te vinden. Vele ook vanwege hoge dierenarts kosten van dieren die eigenlijk niet meer goed te helpen zijn maar koste wat t kost in leven gehouden moeten worden.

Ik merk dat ik hier zelf nogal moeite mee heb. In het eerste geval van de merrie omdat je mi zelf da kosten moet kunnen dekken, zo niet is het wellicht tijd om afscheid te nemen. Buiten dat vind ik het niet fair om een merrie te laten lijden.
In het tweede geval is verkocht verkocht, spijt is jammer maar niet voor de rekening van een ander. Ik begrijp ook niet goed dat mensen hier geld voor doneren. Geen geld voor de aanschaf is vaak ook geen geld voor de dierenarts, daar dan ook maar een actie voor starten?

Crowdfunding is een mooi middel om bijvoorbeeld een nieuw bedrijf van de grond af te krijgen, zeker nu het lastig is om de financiering op een reguliere manier rond te krijgen. Voor bijvoorbeeld hulp bij medische kosten van mensen of hulp bij boodschappen die door omstandigheden niet gedaan kunnen worden ben ik helemaal voor.

Ben ik nu zo'n trut dat ik zo denk? Zie ik het compleet verkeerd en is dit hoe steeds meer mensen rekeningen gaan betalen?
Of zijn er mensen die het met mij eens zijn en dit ook niet 'oke' vinden. (Oke tussen aanhalingstekens omdat het niet helemaal het juiste woord is maar kan niet op een alternatief komen)

verootjoo

Re: Crowdfunding voor luxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:06

Ik doe daar ook nooit aan mee en snap het ook niet :') maar als het zoveel gebeurt zal het wel werken en dan is het best slim. Maar vind het idd raar om anderen t laten opdraaien voor jouw wensen :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:07

Gelukkig hoef je niet op dergelijke acties te klikken.

Dreamordonate kan voor de meest uiteenlopende gevallen zijn. En dat is een ieders recht. Zo heb ik ook iemand voorbij zien komen die een crowdfunding had opgezet voor babykleding en babyspeelgoed. Zou ik zoiets (kleding) doen? Nee absoluut niet. Zou ik doneren voor zoiets dergelijks? Nee ook niet. Maar brengen ze jou schade toe door zoiets op te zetten? Dat absoluut ook niet. Men is niet verplicht te doneren.

Overigens moet de merrie waar jij het over hebt nog 2 weken, geen 2 maanden. Aanzienlijk verschil.

daarbij komt dat je DA potje ook lang niet altijd oneindig is en zulke dingen al-tijd kunnen gebeuren. Dan is het geen kwestie van niet kunnen betalen, maar gewoonweg klotepech.

Ik heb er persoonlijk meer moeite mee dat iemand die niet werkt maar wel kinderen op de wereld zet, dus een funding opzet omdat d'r kindje speelgoed met lampjes zo leuk vindt. Als we het toch over luxe artikelen hebben dan zou mijn eerste gedachte toch echt zijn; misschien eens overwegen om te werken..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-16 10:14, in het totaal 3 keer bewerkt

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:07

Ik ben het met je eens, als je de kosten niet kan dekken, dan geen dieren aanschaffen. Niet andere mensen er mee opzadelen. En als je al dieren hebt en financiële tegenslagen krijgt, dan nog, zou ik er even dubbel over na denken of het diertje niet bij iemand anders beter af is. Ook al is het heel moeilijk, omdat voor sommige mensen hun dier een kind is voor ze.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:25

Ik heb die crowfundingactie langs zien komen van de merrie op de manege ... en dacht precies zoals jou.
Als je het niet kan betalen houd het op, heel cru maar zo is het simpelweg wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:31

Ik zou het zelf niet willen, heb ook heel veel moeite om bijv. op mijn verjaardag een cadeautje van iemand aan te nemen.
Maar ik erger me er niet aan en wat een ander doet moet hij/zij zelf weten. :j
Je bent niet verplicht er aan mee te doen.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:33

Afgelopen dagen 2x voorbij zien komen, 1 x op bokt en 1x op facebook.
Zou zelf denk ik niet het lef hebben om zo'n actie op te zetten, grotendeels ook omdat ik denk dat er bar weinig mensen zullen zijn die werkelijk doneren. (En 'alle beetjes helpen' klinkt heel leuk, maar eerlijk is eerlijk, een paar euro zet geen zoden aan de dijk voor een paard van een paard honderd euro..)
En daarbij, de kosten idd die nog zullen volgen na de aanschaf van een paard op zo'n manier. Is daar dan wel geld voor? Heb er m'n twijfels over.

Ieder moet doen en laten wat ie wil, maar ik denk persoonlijk dat het weinig oplevert.
Maar niet geschoten is natuurlijk altijd mis..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:35

Ach, aangezien je niet verplicht bent om er aan te doneren, vind ik het onzin om je er druk over te maken :)
Laat mensen lekker hun eigen leven leiden :)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:37

Ergens heb je wel een punt.
Van de andere kant als we zo om de beurt voor elkaar zorgen, is het een mooi gegeven.
Maar dan verwacht ik ook dat het omgekeerd dus ook zo is. Anders is mijn crowdfunding bij die persoon eenmalig.

Ik doe overigens alleen mee bij mensen die ik ken.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 20-05-16 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:38

Ik wil iets daarover zeggen vanuit het dier gezien: Wat heeft je dier met geld of spaarpotjes te maken? niets en toch kan hij of zij daar slachtoffer van worden. Dus waarom niet geprobeerd wanneer mensen te kort schieten? Een paard is niet een luxe voor een mens. Een paard is een individu met een eigen leven en heeft in mijn ogen recht op goede verzorging. Dat recht staat los van de mogelijkheden van de mens om dat te kunnen betalen. Dus het zal het paard niet uitmaken hoe aan dat geld gekomen is! Onder goede verzorging hoort ook een stabiele woonplek zonder verkocht te worden omdat het de mens financieel tegen zit. Het is eigenlijk al gek dat dieren als "bezit" worden gezien!
Natuurlijk is het niet slim om dieren aan te schaffen wanneer je dat niet kunt betalen. Ik wil alleen toevoegen dat er ook een keerzijde aan zit voor het dier.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:39

Leven en laten leven toch? Het zou mijn keus niet zijn, maar als iemand zo een dier met emotioneel veel waarde aan kan houden ben ik blij voor diegene als het lukt :) Niemand is verplicht te doneren.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:50

josien_m_ schreef:
Ik wil iets daarover zeggen vanuit het dier gezien: Wat heeft je dier met geld of spaarpotjes te maken? niets en toch kan hij of zij daar slachtoffer van worden. Dus waarom niet geprobeerd wanneer mensen te kort schieten? Een paard is niet een luxe voor een mens. Een paard is een individu met een eigen leven en heeft in mijn ogen recht op goede verzorging. Dat recht staat los van de mogelijkheden van de mens om dat te kunnen betalen. Dus het zal het paard niet uitmaken hoe aan dat geld gekomen is! Onder goede verzorging hoort ook een stabiele woonplek zonder verkocht te worden omdat het de mens financieel tegen zit. Het is eigenlijk al gek dat dieren als "bezit" worden gezien!

Een paard is tegenwoordig wel degelijk een luxe. We hebben de paarden namelijk niet meer nodig om het land te bewerken, verkoopwaar naar de markt te brengen, als dagelijks vervoersmiddel of om in oorlog mee te strijden. Een paard is hobby, en nog een dure ook.

En daarom dus zijn er zoveel paarden op markten of paarden die slecht verzorgd worden: omdat meenigeen die hobby niet (meer) kan betalen.

Ik ben met je eens dat alle huis- en hobbydieren recht hebben op een goede verzorging. Maar het zou een heel stuk handiger zijn als we eens gaan nadenken voordat we fokken en voordat er weer moet worden gezocht naar een baas voor een veulen.

Ik zou ook van mijn leven niet meedoen aan dergelijke acties en overigens ook nooit om geld vragen voor de verzorging van mijn dieren. Als dat me niet meer zou lukken moet ik een oplossing zoeken, maar niet gaan bedelen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:16

Zelf zou ik een dergelijke actie, persoonlijk, niet snel opzetten. Dat er mensen zijn die het wel doen is prima natuurlijk. Het geeft de gevers ook weer een goed gevoel, namelijk dat ze iets bijdragen aan het geluk van een ander. Zonder verplichtingen. En niemand wordt gedwongen om te doneren.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:38

Ik wil graag even ingaan op deze 'discussie' gezien het over mijn merrie en veulen gaat. Ik heb zeer lang nagedacht over het advies van een vriendin welke mij hierover tipte, ik ben normaal helemaal niet zo dat ik zomaar om geld/iets vraag.. maar in dit geval ligt heel de situatie heel anders. Dat is niet om medelijden op te wekken o.i.d. want ik denk net zo goed dat als je het niet kan betalen je niet aan dieren moet beginnen, er is altijd wat te regelen qua betalingsregelingen etc in mijn geval. Maar de €220 die tot nu toe gedoneerd is zet zeker wel zode aan de dijk daar dit gewoon een week stalling op de kliniek overbrugt ondanks dat het maar een zeer klein deel is van het totaal bedrag maar ik word er zeer blij van.

Dit omdat de keuze die ik heb moeten al ontzettend klote is daar ik afscheid zal moeten nemen van mijn maatje! Over het onnodig laten lijden dat is complete onzin, het is een wel overwogen keuze geweest om haar daar de dracht uit te laten 'zitten' puur en alleen omdat de artsen mij konden verzekeren dat dit het beste was voor het veulentje en mijn merrie er zelf niet meer ongemak van ondervind door de medicatie die zij krijgt. Ik zelf had direct zoiets van wek de bevalling maar op en dan kan zij rust krijgen. Maar dit is gewoonweg nog erger voor beide dan het uit zitteb. Het kan net zo goed vannacgt geboren worden namelijk..

Maar goed iedereen heeft een potje voor dierenartskosten als je dieren hebt maar soms is dit potje al aangebroken door andere aandoeningen en dierenarts bezoekjes. En de rekening die nu al op utrecht ligt te wachten is torenhoog maar met wat er komen gaat zal hij nog ruim verdubbelen. Nou je kan me niet vertellen dat iedereen zomaar een paar duizenden euros voor de hand heeft liggen in dit geval. De giften tot nu toe komen allemaal van bekenden en daar is het vooral voor bedoeld. Dus ik vind het nogal kort door de bocht om te oordelen erover zonder dat je het fijne ervan weet.

Ik heb alles voor mijn dieren over, ik heb maandag direct duidelijk gemaakt als zij geen kwaliteit van leven heeft dan is het klaar. Dat kunnen menig mens die erbij waren beamen. Dus van 'laten lijden' is zeker geen spraken.

Dus ik zou het erg prettig vinden om niet vergeleken te worden met iemand die een crowdfunding opstart om een paard te kopen. In dit geval is het om het veulen een zo goed mogelijke kans te geven op een mooi leven. Want ook aan pleegmerries zitten hoge kosten. Het bedrag wat er staat wat we hopen op te halen dekt deze kosten nog niet eens laat staan de dierenarts kosten erbij nog...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:40

JustOneBite, je hoeft je echt niet te verantwoorden hoor.
Het is al erg genoeg waar je op het moment doorheen gaat.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:43

Een paard kun je alleen zien als luxe wanneer je het ziet als iets wat jouw eigendom is en (veel) geld kost. Als je kijkt naar het paard, is er niets luxe aan om gewoon te mogen leven naar zijn eigen aard.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:16

josien_m_ schreef:
Een paard kun je alleen zien als luxe wanneer je het ziet als iets wat jouw eigendom is en (veel) geld kost. Als je kijkt naar het paard, is er niets luxe aan om gewoon te mogen leven naar zijn eigen aard.

1. Ga er maar vanuit dat iedereen dat iedereen zijn eigen paard als zijn eigendom ziet. Anders zouden ze wel gek zijn die torenhoge kosten te betalen, nietwaar?

2. Maar heel weinig paarden mogen leven naar hun aard. Er zijn maar weinig paarden waarbij op stal staan, bereden worden en 2 keer per dag eten krijgen in de aard zit.

Conclusie: hoe je het ook wend of keert, een paard is een bezit van de eigenaar die daar inderdaad voor hoort te zorgen. En als dat niet lukt moet er een passende oplossing gevonden worden.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:22

Ik zou het zelf nooit doen,maar waarom niet!ik zie vaker dit soort acties voorbij komen en vind het hartverwarmend om te zien hoe mensen elkaar helpen <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:24

melody7 schreef:
Leven en laten leven toch? Het zou mijn keus niet zijn, maar als iemand zo een dier met emotioneel veel waarde aan kan houden ben ik blij voor diegene als het lukt :) Niemand is verplicht te doneren.

Prima verwoord :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:27

Een paard is zeker een luxe, daar ben ik het helemaal mee eens. :j
Toch kan een paard ook 1 van de eerste levensbehoeften zijn, levensreddend soms zelfs en dan kun je zeggen:"Zoek een verzorgpony", maar dat is ook niet zo makkelijk en ook dan heb je de kans dat het dier je wordt ontnomen.

En er kan veel meer achter zitten qua gevoel, zoals bijvoorbeeld een erfenis van een overleden dierbare, het laatste tastbare dat je aan zo iemand hebt.
Wie zijn wij dan om te zeggen dat zoiets onacceptabel is? Eten wij er een boterham minder om? Nee, dat doen we niet.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:41

Palmera schreef:
josien_m_ schreef:

1. Ga er maar vanuit dat iedereen dat iedereen zijn eigen paard als zijn eigendom ziet. Anders zouden ze wel gek zijn die torenhoge kosten te betalen, nietwaar?

2. Maar heel weinig paarden mogen leven naar hun aard. Er zijn maar weinig paarden waarbij op stal staan, bereden worden en 2 keer per dag eten krijgen in de aard zit.

Conclusie: hoe je het ook wend of keert, een paard is een bezit van de eigenaar die daar inderdaad voor hoort te zorgen. En als dat niet lukt moet er een passende oplossing gevonden worden.

Ik kom tot een andere conclusie: 1. Veel mensen zijn gek
2. Voor een paard is er nog een wereld te winnen.
3. (veel/sommige?)Mensen willen helpen als een paard dat nodig heeft.

Waar kies je voor?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:51

TS je hebt helemaal gelijk, de meeste mensen hebben die paar duizend Euro extra niet liggen en als ze die wel hebben liggen is het meestal zo dat ze vervolgens niet hopen dat de in de aankomende week de wasmachine het begeeft.

Ik snap dat je in dit geval deze keuzes maakt. Het lijkt me volkomen logisch.

Veel sterkte de komende periode.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:00

Ik moet zeggen dat ik er verschil in vind zitten.
Ik kan me er in het geval van JustOneBite nog begrip voor opbrengen dat ze het doet.

Maar naar mijn mening niet omdat ze zo nodig een paard terug willen kopen waar het geld er niet voor is. Paarden die overigens uit financiële oogpunt waren verkocht. Het is geen schande om daarom je paard te moeten verkopen, want vaak kan je zelf er niks aan doen dat je in die situatie beland bent.

Maar ben idd van de week al 3x een bericht van verschillende personen over tegen gekomen. 1 Op bokt en 2 op facebook (idd eentje was van JustOneBite)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:03

Het is gebedel. En om iets als een paard? Te belachelijk voor woorden. Pas je levensstijl aan bij je inkomen.
En het hebben van een paard hoort daarin een hele lage prioriteit te hebben.

En over prioriteiten gesproken, er zijn nogal wat goede doelen van mensen die zich werkelijk in nood bevinden, waar ik eerder geld aan zou spenderen dan aan één of andere miep in één van de meest welvarende delen van de wereld die haar dure speelgoed niet zelf kan bekostigen....

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:14

@KBK: een paard is nooit een eerste levensbehoefte. Of je moet hem toevallig hebben staan om hem eigenhandig te slachten en op te eten. Paardrijden, paard knuffelen, paard op de foto zetten en paardenpoep opruimen is echt geen levensbehoefte. :)

M.b.t die erfenis: als een persoon er financieel slecht voor staat vind ik het verre van slim om een paard als erfenis aan te nemen. Ook al is het paard gratis, hij moet wel eten. En heeft toch af en toe een hoefsmid of DA nodig. Dus om zo'n erfenis aan te nemen en er maar vanuit te gaan dat het wel goed komt of dat er mensen helpen is imo eigenlijk heel dom.