Persvrijheid in Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rider

Persvrijheid in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 15:41

Voor zover ik kon zien was hier nog geen topic over.

Ik vraag me of hoe andere Bokkers tegenover de ontwikkelingen in Europa op dit moment staan. Er is een hoop gebeurd de laatste tijd, dat de persvrijheid in geding brengt. Zoals de terroristische aanslag op Charlie Hebdo, maar nu ook recenter de vervolging van de Duitse komiek Böhmermann, de Erdogan Kliklijn en nu weer de arrestatie in Turkije van de Turks-Nederlandse columniste Ebru Umar.

Persoonlijk vind ik dit zeer benauwend. In plaats van dit fundamentele recht te beschermen, lijken EU bobo's in dit opzicht gewoon over zich heen te laten lopen of censuur zelfs in de hand te werken (bijvoorbeeld in het geval van Merkel). Gaat een wetsartikel zoals het beledigen van een 'bevriend staatshoofd' boven het grondrecht van persvrijheid? Zouden er beperkingen moeten zitten aan persvrijheid (anders dan die in de wet opgenomen)? Gaat het belang van de EU hierbij boven nationaal belang?

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken. :)

Palmera

Re: Persvrijheid in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:46

Dit is dan ook één van de redenen waarom ik erop tegen ben dat sommige landen tot de EU zouden toetreden.
Ik vind dat wij in Europa (gelukkig) vrij mogen zijn en om dat te behouden mogen we ook kritisch zijn. En kritiek is niet altijd leuk, maar wellicht kan er op een andere manier naar de dingen gekeken worden. En daarom is vrije pers zo belangrijk. Zij vertegenwoordigen het volk vaak meer dan staatshoofden en politici.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:48

Juist! We moeten voorzichtig zijn met het toelaten van landen. Ik wil graag in een vrij land leven, waar ik zelf mag bepalen wat ik vind. Dat is toch ook iets waar Europa van oorsprong ook voor staat?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:01

Wat mij betreft word er een referendum gehouden over toetreden van landen tot de EU. Maar dan wel een bindend referendum.
Wat er nu gebeurd vind ik ronduit kinderachtig en triest. Wat in ons land getolereerd word moet een ander land accepteren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:54

Eens met Palmera. Niet alleen Turkije, maar ook Oekraïne en nog een aantal landen hoeven van mij niet bij de EU. Alleen al vanwege dit soort zaken. Als dat nu al een probleem is, wat voor ellende gaat er dan komen als ze wel bij de EU komen? In dit geval ben ik - net als purny - ook een voorstander van een bindend referendum.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:58

Ik vind het heel erg dubbel. Vrijheid van pers en van mening is een groot goed, maar dat je alles mag zeggen/schrijven/tekenen zeg niet dat je het ook moét doen.

Mensen bewust beledigen en provoceren vind ik echt onnodig.
Ik zou ook niet blij zijn als ik een geitenneuker genoemd werd.
Dus: mag je mensen beledigen? Ja. Vind ik het nodig? Nee. Mag de persoon zich beledigd voelen: ja.

Een groep mensen maakt imo misbruik van het récht van vrije pers/vrije mening, en dat kan nog weleens vervelend worden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:03

Dat ben ik met je eens LadyMadonna. Toch is het woord 'geitenneuker' niet nieuw. De McCleod-clan in Schotland stond bijvoorbeeld eeuwen terug al bekend als de 'sheepshaggers'. Het is maar net of je erboven weet te staan. Tot op zekere hoogte snap ik best dat iemand het niet leuk vindt. In deze positie kun je twee dingen doen: 1) Negeren of 2) Zorgen dat dit niet gebruikt hoeft te worden. Rutte wordt ook al langere tijd Pinokkio genoemd en krijgt ook het nodige naar zijn hoofd geslingerd. Zal hij ook niet leuk vinden, maar als volk merk je daar niets van. Meneer gaat gewoon door en blijft glimlachen. Wat hij daarmee bereikt heeft? Dat het volk nu even stil is, want Pinokkio roepen helpt niet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:27

Ik ben erg geschrokken van het hele voorval. Je gaat slapen en wanneer je wakker wordt is het 1984, of je zit midden in de film V for Vendetta.

Vrijheid van meningsuiting is een groot goed wat net zo min 'een beetje' mogelijk is als 'een beetje zwanger' zijn. Vandaag wordt een enkel scheldwoord aan een staatshoofd verboden en voor je het weet is het verboden om te zeggen dat je die persoon niet leuk vind (want daar kan iemand ook al best beledigd over zijn).

Ik moet dan altijd hier aan denken: . Als je geen probleem hebt dan ben je niet te kwetsen, en zo is het maar net.

Hij zag het in 2009 al aankomen dat we op een wereld vol angst en middelmatigheid aan het afstevenen waren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:31

Ben het volledig met je eens LadyMadonna.
Beledigen is niet nodig. Helemaal niet als diegeen die je beledigd er niet bij is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:38

Die zogenaamde persvrijheid is toch een illusie.

De grote media zijn eiegndom van multi-nationals met economische belangen.

Ook de zogenaamd onafhankelijke pers danst naar hun muziek want anders hebben de journalisten geen toekomst meer.

Daarbij is censuur 'in het landsbelang' inmiddels de norm.

Zie daar waarom onze democratie helaas een farce is.
Door demogagie via de media stemt de massa op basis van wat hen gevoerd wordt.

Wanneer een individuele lidstaat wil, kan het de vrijheid van meningsuiting, vrijheid van informatieverzameling prima beschermen. Ook tegen andere lidstaten.
Het punt is dat er helemaal geen bekang is daarbij. Zie boven.

Het gevaar komt helemaal niet van BUITEN -O-

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 16:22

HC, dat is precies wat ik zorgwekkend vind, dat het een schijnvrijheid is.

Dat de pers in de zak van de multinationals zit, ja, dat is deel van het probleem. Er wordt door de media flink gefilterd in wat het 'volk' te zien krijgt.

Maar door de vrijheden zichtbaar steeds verder in te perken creeër je wel een cultuur waarin het vrije woord al helemaal niet meer vrij is.

Interessant hierin is de rol van het internet. Het is nooit in de geschiedenis zo makkelijk mogelijk geweest om je mening kenbaar te maken en gelijkgezinden te vinden. Als platform voor, laten we even zeggen, 'vrije journalistiek" biedt dit ongekende mogelijkheden. En ik vraagt me af hoelang dat nog duurt. Je kunt nu al van je bed gelicht worden door wat je op twitter of Facebook plaatst (zie Ebru Umar). En de overheid is bezig om de vrijheid op internet verder in te perken met hun zogenaamde Tapwet.

Hoe lang gaat het nog duren voor internet als 'vrij' medium, onafhankelijk van uitgeverijen (zoals kranten dat wel zijn) ook niet langer meer vrij is?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 17:36

rider schreef:
Hoe lang gaat het nog duren voor internet als 'vrij' medium, onafhankelijk van uitgeverijen (zoals kranten dat wel zijn) ook niet langer meer vrij is?

Dat is al feit. Vooral indirect, maar ook direct.
Het gaat alleen nog verder beperkt worden.

Het is ook al jaren zo dat alternatieve sites verdwijnen.

Het is met die schijnvrijheid net als met de toenemende controle via cameras et al voor onze veiligheid: 'als je niets te verbergen hebt, heb je toch niets te vrezen???'

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 18:56

Over niks te verbergen hebben las ik laatst een interessant artikel Je hebt wél iets te verbergen :)

Vooral het function creep principe vind ik daaruit interessant en natuurlijk punt 11, je weet niet wie er in de toekomst "de macht" heeft (en in het geval van dataverzameling dus toegang tot data).