Zo ziet de wereld eruit als je autistisch bent.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Zo ziet de wereld eruit als je autistisch bent.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 18:01

http://www.metronieuws.nl/xl/2016/04/zo ... tisch-bent

Nou, nu het de week van Autisme is, wordt er veel aandacht besteedt aan het feit dat autisme bestaat. Ik zelf ben hier blij mee, heb vaak met veel vooroordelen te maken. In het filmpje in de bovenstaande link wordt een beetje weergegeven hoe iemand met autisme de wereld ziet.

Heeft een van jullie autisme? Wat vinden jullie van het filmpje?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-04-16 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foutje uit de titel gehaald

Weggebokt

Re: Zo ziet de wereld eruit als je autistisch is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:06

bent * :)

Ik ben zelf niet autistisch maar vind het wel een heftig filmpje, is het echt zo erg?
Ben blij dat het maar 1,30 lang was maar er zijn dus mensen die hier altijd mee leven. Goed dat hier aandacht aan word besteed

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:16

Heel herkenbaar. Ik heb geen autisme maar ik ben hsp'er ( hoog sensitief persoon ). Bij mij ziet het dagelijks leven er ook zo uit.goed dat hier aandacht aan wordt besteed.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:18

Herkenbaar. Nou heb ik het niet zo erg als in het filmpje, maar op school is het 1 grote ruimte met tig studenten en heel veel ramen en daar krijg ik dan idd 'te veel informatie' binnen en kan daar niet tegen. Ik sluit mij dan helemaal af, dus dan komt er ook vrij weinig tot helemaal niks binnen, zelfs een simpele vraag als hoe heet je.

Nou heb ik in de pauze niet meer zoveel last van omdat ik het uiteindelijk gewend ben en 'hetzelfde' is. Maar in de klas probeer ik ergens te zitten waar ik zo min mogelijk prikkels heb.

Ik Let ook erg op details en dingen om mij heen, zoals op het filmpje. En dat is soms erg lastig. Zeker als ik ergens heen ga waar ik nooit ben geweest is het heel erg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:19

Mijn beide broers zijn autistisch maar herkennen zich niet in het filmpje. Mijn jongste broer mogelijk nog een klein beetje.
Er zijn dan ook vele vormen van autisme.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:23

Ik heb het niet zo erg als op het filmpje maar als ik ergens naartoe ga waar het ontzettend druk is ben ik altijd bekaf als ik thuis kom en heb ik ook veel hoofdpijn. Op school sloot ik me altijd af van andere en ging ik achteraan zitten en concentreerde ik me op de docent die op dat moment lesgaf. Ik werd altijd als de rare gezien en werd daardoor ook erg gepest. Nu ik ouder ben kan ik er beter mee omgaan gelukkig, vroeger was ik volgens mijn moeder 300% erger en zat ik ook op een mkd school. Ik praatte ook niet tot mijn 5de tegen vreemde.

Persoonlijk vindt ik het ook goeddat er eens aandacht aan besteed wordt, soms heb ik het idee dat mensen toch niet zo goed begrijpen wat autisme inhoud.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:26

Heb het filmpje nog niet gekeken. Maar ben autistisch vooral sociale gebeuren en het niet herkennen of iemand boos is enzo. Thuis heb ik meer woede aanvallen dan buiten huis zeg maar

Edit: filmpje gezien, op zich wel heel herkenbaar, maar niet zo extreem als dat filmpje word er eerder moe van dan dat ik flip

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:36

Ik ben niet autistisch maar heb NAH (niet aangeboren hersenletsel) en moet zeggen dat dit filmpje herkenbaar is

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:43

Ik heb pdd-nos. Toen ik het filmpje zag vannochtend, kwam alles mij heel bekend voor. Elk kleine dingetje komt zo hard aan... Ik sla, zoals het jongetje in het filmpje, niet zo op slot, maar bij mij uit het in spanningen waardoor ik misselijk word en eigenlijk me continue beroerd voel.

Edit: moet er ook bij zeggen dat ik het filmpje al lastig vind om te bekijken. Zelfs daar krijg ik al te veel prikkels van binnen en reageer ik op.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:09

Hoe moet het dan wel niet zijn als het echt heel erg druk is in het winkelcentrum.

Is het nu zo dat je je met autisme niet goed af kunt sluiten voor wat er allemaal om je heen gebeurt?

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:13

Ik herken het een beetje, maar ik ben dan ook geen autist. Ik ben wel een vrij heftige HSP'er dus ik denk dat ik daar de dingetjes van herken :)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:16

Hier nog een HSP-er. En ik herken het wel ten dele. Heel vermoeiend dat je alles waarneemt en dat alles ook binnenkomt.
Van het filmpje zelf voel ik dat ik er lichamelijk op reageer. Ben super alert en zelfs mijn ademhaling stokte zo nu en dan. :j
HSP schijnt op dezelfde "lijn" te zitten als autisme maar dan aan "de andere kant". Dus er zijn zeker raakvlakken en overeenkomsten.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 03-04-16 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:17

Ik heb 'niets'
Maar ik kan ook helemaal niet tegen drukke plekken. Blijf er wel kalm onder maar dat is puur aangeleerde kalmte door mentale afluiting.
Bij congressen ga ik regelmatig een kwartier op het toilet zitten met mijn hoofd in mijn handen.
Mijn man heeft ook 'niets' maar die wordt boos en nerveus van drukke winkels en MOET dan echt weg.
Mijn jongste broer heeft ook 'niets' maar die kan er niets eens tegen om in een stad te wonen. Bij feestjes staat hij vooral bij de deur.
Mijn andere broer heeft waarschijnlijk wel een vorm van autistisch gedrag (niet gediagnosticeerd) en hij is gek op drukte :+

Te veel variatie en te veel generalisatie.
Iedereen ervaart dingen op zijn eigen manier.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:17

Ik heb Asperger. Dingen kunnen inderdaad zo hard binnen komen, overal geluid. Of een drukke ruimte, veel mensen, veel stemmen. Als ik dan al overprikkeld of moe ben, is het alleen maar erger. 'Normale' hersens filteren het onbelangrijke geluid weg, de mijne niet. Ik heb wel eens momenten dat ik niet weet waar ik het zoeken moet, nog steeds nu ik 18 ben. Een gesprek voeren in een ruimte waar veel geluid is, is bijna onmogelijk. Alle stemmen komen dan even hard binnen. (Hoewel dit vrij normaal is denk ik, maar ik hoor de stem van m'n gesprekspartner even hard als de rest).

Dit is in zekere zin dus wel herkenbaar. Loop ook het liefst in de stad met muziek in m'n oren.
Ben blij met m'n concerta (heb ook nog ADHD), maar ben na een paar drukke dagen echt mentaal uitgeput door alle prikkels.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 03-04-16 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:18

Sizzle: Wanneer heb je iets? En wanneer heb je niets? :)
Heb je iets als je gediagnostiseerd bent? Dan heb ik ook niets. :D ;)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:20

EskeGirl schreef:
Een gesprek voeren in een ruimte waar veel geluid is, is bijna onmogelijk. Alle stemmen komen dan even hard binnen.

Dat heb ik ook. Vreselijk hè! Ik kan negen van de tien keer mijn gesprekspartner zo goed als niet verstaan. Die stoorzenders word ik knettergek van. Kan ze gewoon niet uitschakelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:23

coloured: Dat vraag ik mij dus ook wel eens af.
Ik denk namelijk dat in feite iedereen wel 'iets' heeft.
Maar zolang je functioneert is het weinig relevant imo.
Echter ken ik bijna geen mensen die voor hun lol in de drukte gaan lopen.
Winkelcentra zijn voor enorm veel mensen een hel waar je soms even in moet omdat je doordeweeks moet werken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:28

Mijn grootste probleem zijn geuren.
Mensen die zwanger zijn geweest weten waarschijnlijk hoe dat voelt.
Als ik een vlaagje parfum ruik wordt ik accuut kotsmisselijk.
Sta ik in een ruimte met geparfumeerde mensen wordt ik misselijk en duizelig en kom er met hoofdpijn uit.
Als ik parfum ruim dan ga ik daarom automatisch aangeleerd reflexmatig over op mondademhaling.

Als mensen hard praten heb ik fysiek de behoefte om in elkaar te duiken en mijn handen voor mijn oren te doen. Ik heb echter geleerd om onverstoorbaar te blijven en mijzelf te beschermen met een vorm van afsluiting waarin ik keurig proffessioneel kan blijven.
Reken maar dat ik daar niet de enige in ben.
Bijna niemand houdt van herrie en chaos.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:32

En ik altijd maar denken dat mensen met autisme vooral in zichzelf gekeerd zijn.
Maar als je jezelf niet af kunt sluiten dan zit je ja niet echt in jezelf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:34

Loretta schreef:
En ik altijd maar denken dat mensen met autisme vooral in zichzelf gekeerd zijn.
Maar als je jezelf niet af kunt sluiten dan zit je ja niet echt in jezelf.

Ik denk dat daarbij juist het probleem is dat je het niet kan laten afvloeien en relativeren.
Er wordt op he ingehamerd maar je kunt niet weg. Daardoor krijg je een zelfversterkend effect tot het punt dat je mentaal flipt.
Dat is het punt die een mens met 'niets' niet snel bereikt.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:35

Herkenbaar. Ik heb 2 broers met autisme en ben zelf behoorlijk gevoelig voor spanning, voornamelijk voor spanning in mijn omgeving en in mijzelf. Ik ben het ook eens met sizzle. Tegenwoordig past er bij iedereen wel kenmerken van autisme, bordeline, OCD of weet ik het wat.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:45

Ik herken het filmpje ernom goed. Allees het flippen niet. Ik sloot me inderdaad ook helemaal af. Ik werd doof voor alles.

Nu ben ik 24 en heb ik toch wel geleerd om "er mee om te gaan". Ik kan er iig zo goed mee overweg dat het mij niet meer alle dagen van de week dwars zit.

Nieuwe situaties zijn wel een puntje. Maar bijvoorbeeld een winkelcentrum is een winkelcentrum voor mij. Ik weet wat ik kan verwachten aan prikkels. Dus stel ik me daar op in. Dan overspoeld alle informatie mij niet zo. Ik laat het gewoon komen. Dat helpt mij iig erg goed. Zo heeft iedereen een andere cooping.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:48

Ik ga straks even het filmpje kijken...

Ik heb zelf PDD-nos (en ADHD).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:49

Bij mijn weten heb ik geen autisme, maar ik herken het filmpje wel. Ik ben wel heel gevoelig. Ik kan me vaak ook afsluiten, ik zie en hoor dan eigenlijk niks meer. Als er meer dan 2 mensen praten vind ik het ook heel erg moeilijk om gesprekken te volgen. Aan tafels in restaurants weet ik dan echt niet meer waar iedereen mee bezig is. Best vervelend, want je wil dan toch sociaal doen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:58

Bralindy schreef:
Herkenbaar. Ik heb 2 broers met autisme en ben zelf behoorlijk gevoelig voor spanning, voornamelijk voor spanning in mijn omgeving en in mijzelf. Ik ben het ook eens met sizzle. Tegenwoordig past er bij iedereen wel kenmerken van autisme, bordeline, OCD of weet ik het wat.

Dat denk ik ook weleens ja. Misschoen als ik mij liet testen dat men ook wel iets zou vinden wat in de DSM 5 zou staan. Maar daar staat dan ook heel wel veel in.

Maar het beeld wat ik weleens heb van de mensheid in het algemeen(En ik begrijp dat dat een beetje te simpliuschtisch gesteld is)

Dat je aan de ene kant mensen hebt die totaal niet sociaal gevoelig zijn zeg maar de echte autisten en aan de andere kant, ik noem ze voor het gemak maar even de tweedehands autoverkopers die elk miniem trekje zien en daar vervolgens op in kunnen spelen.

Natuurlijk is de werkelijkheid veel complexer maar bij autisme denk ik altijd aan het ontbreken van sociaal gevoeligheid.
Maar kan dat dan bij mensen met autisme dan misschien weer komen doordat ze teveel dingen mee krijgen?