Hoe zit het met gevangenisstraf?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Hoe zit het met gevangenisstraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 18:14

Naar aanleiding van Kamervragen wat ik aan het volgen was op Eén over de terroristen zegt één van de ministers dat eigenlijk niemand een gevangenis straf langer uit zit als 4/5 van je straf maar dat de meeste naar 1/3 van hun straf worden vrijgelaten zo ook één van deze terroristen.

Ik vraag me dan af, waarom je een straf geeft die je niet uit voert?
Bij het opvoeden van mijn kinderen is mij altijd geleerd dreig niet met straffen die je niet uit voert.Dus waarom geld dat niet bij criminelen.
Wat heeft het voor zin om te dreigen met 10 jaar gevangenis straf om vervolgens maar iemand nog geen 3,5 jaar achter de tralies te houden.
Heeft hier iemand enige uitleg of verklaring voor?

pmarena

Re: Hoe zit het met gevangenisstraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:16

Waarschijnlijk omdat die persoon / de maatschappij er niet beter van wordt door hem (haar) nog langer gevangen te houden...denk ik dan maar :)

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:35

Ik studeer geen rechten oid, dus correct me if I'm wrong, maar ik heb altijd geleerd dat gevangenisstraf er niet is als 'straf'. Het is bedoeld om mensen weer terug in de maatschappij te krijgen. Dus met deze voorwaardelijke vrijheid hebben de gevangen zelf verantwoordelijkheid over hun eerdere vrijlating (er zitten voorwaarden aan, en ze moeten weer terug bij overtreding enz, daar weet ik ook verder niet zo veel over). Dus dan worden ze nog in de gaten gehouden terwijl ze vrij zijn, maar als je ze gewoon vrij zou laten na die jaren in de gevangenis, is er geen controle. Nu moeten ze zich aan regels houden om niet terug te hoeven. Zo is de overgang van gevangenis naar maatschappij iets geleidelijker.

Nog even nagezocht, hier staat ook een link erover: http://www.dsp-groep.nl/projecten/p1/5556/

Ongeveer hetzelfde als ik heb verteld, maar dan wat nauwkeuriger. Wel interessant om hier meer over te lezen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:02

Vaak wordt er bij een gevangenisstraf gezegd dat een deel voorwaardelijk is.
Bijvoorbeeld iemand krijgt 10 jaar, waarvan 4 voorwaardelijk.
Als hij zich goed heeft gedragen, dan komt hij na 6 jaar vrij. Maar als hij dan binnen 4 jaar weer opgepakt wordt, gaat hij voor de rest van die 4 jaar weer de cel in+ de straf die hij erbij krijgt voor hetgene wat hij heeftgedaan.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:13

In België geldt een ander regime dan in Nederland. Misschien dat er Belgische juristen precies weten hoe het in elkaar steekt, maar voor zover ik me kan herinneren is daar destijds in verband met de overbevolking van gevangenissen gezegd is dat bij de meeste straffen de veroordeelde na 1/3e van de straf weer vrijkomt, en de rest wordt omgezet in een voorwaardelijke straf.

In Nederland was het altijd zo dat je na 2/3 van de straf automatisch in vrijheid gesteld werd, ook weer met een voorwaardelijke straf, en afhankelijk van hoe lang je gezeten hebt ook een exittraject waarbij je weer een leven op kan bouwen. Sinds Volkert van der Graaf is dat niet meer helemaal automatisch....

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:16

Oh, sorry, ik wist niet dat dit om het Belgische recht ging.

Nederland heeft nu inderdaad een stuk meer regels las ik.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:33

Straf heeft ook meerdere doelen: zorgen dat deze persoon het niet meer doet, zorgen dat andere in de maatschappij het niet meer doen, genoegdoening voor het slachtoffer en genoegdoening van de maatschappij. Maar er is inderdaad ook het belang van de maatschappij dat een veroordeelde na zijn straf weer in staat wordt gesteld een leven op te bouwen en na zijn straf ook een nieuwe start kan maken. Dat voorkomt ook dat iemand weer de fout in gaat.

Bij straffen zijn er dus verschillende belangen in het geding, niet alleen maar het feit dat straf ook wel echt straf moet zijn. Al moet dat ook wel, vind ik, want anders heb je helemaal geen preventieve werking meer.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:43

Vriendin van mij werkt in de gevangenis en zei dat levenslang tegenwoordig echt levenslang is en terroristen echt nooit meer vrij komen als ze daar voor vast zitten die zitten ook op een speciale afdeling niet tussen de gewone criminelen

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:49

Levenslang is altijd al echt levenslang in Nederland ;) en het bestaan van de levenslange gevangenisstraf is juist vanwege het reintegratie doel van het strafrecht niet onomstreden.

Er zit wel een verschil tussen een voorwaardelijke straf die door de rechtbank wordt opgelegd ( 36 maanden waarvan 18 maanden voorwaardelijk bijv.) en de executie van de door de rechtbank opgelegde straf door het OM. Daarbij geldt dat idd bij 2/3 over kan worden gegaan tot voorwaardelijke invrijheidstelling. Iemand mag het dan onder voorwaarden weer gaan proberen in de maatschappij. Overtreedt hij de voorwaarden dan kan het zijn dat het laatste stukje toch nog uitgezeten moet worden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 00:46

Is dat wel altijd waar Mir ? Geen idee ik zeg maar wat ik zo af en toe mee krijg ik weet dat er in nederland nogal eens wat tbs'ers losgelaten worden en alsnog moorden terwijl ikdan zou denken dat is toch ook levenslang.

En Finley dat terroristen niet vrijkomen klopt toch ook niet anders hadden de broers geen aanslag kunnen plagen nu die ene broer was veroordeeld ,vervroegd vrijgelaten hield zich niet aan de voorwaarden die hij had gekregen,maar daar werd vervolgens niks misdaan.

Eigenlijk als ik alles zo lees dan weet ik een titel voor een nieuw topic;
MISDAAD LOONT !
Je vreet wat uit, eigenlijk de meest vreselijke dingen soms maar eigenlijk krijg je een soort betaalde hotel vakantie van een jaar dan loop je op straat en kan je op nieuw beginnen.

Het was in nederland toch waar de moordenaar van een kind zo rijk uit de gevangenis kwam? zoiets kan ik me ook nog herinneren.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:54

Tbs is geen straf maar een maatregel en dus niet hetzelfde als een levenslange gevangenisstraf.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:30

beatje schreef:
Is dat wel altijd waar Mir ? Geen idee ik zeg maar wat ik zo af en toe mee krijg ik weet dat er in nederland nogal eens wat tbs'ers losgelaten worden en alsnog moorden terwijl ikdan zou denken dat is toch ook levenslang.

En Finley dat terroristen niet vrijkomen klopt toch ook niet anders hadden de broers geen aanslag kunnen plagen nu die ene broer was veroordeeld ,vervroegd vrijgelaten hield zich niet aan de voorwaarden die hij had gekregen,maar daar werd vervolgens niks misdaan.

Eigenlijk als ik alles zo lees dan weet ik een titel voor een nieuw topic;
MISDAAD LOONT !
Je vreet wat uit, eigenlijk de meest vreselijke dingen soms maar eigenlijk krijg je een soort betaalde hotel vakantie van een jaar dan loop je op straat en kan je op nieuw beginnen.

Het was in nederland toch waar de moordenaar van een kind zo rijk uit de gevangenis kwam? zoiets kan ik me ook nog herinneren.

Tbs'ers gaan bijna nooit de fout in tijdens verlof. Het gebeurt wel, en dan komt het uitgebreid op het journaal, maar bijna alle verloven gaan gewoon goed. Alleen daar hoor je niets van. Er lopen elke dag wel tbs'ers vrij rond zonder dat ze iets verkeerd doen, maar dat weet je gewoon niet. :)

Een terrorist kan ook veroordeeld zijn voor iets anders. Als hij in de gevangenis heeft gezeten voor een overval of een autodiefstal is het logisch dat hij geen levenslang kreeg, hè?

En hotelvakantie? Nou, niet echt hoor. Bedenk maar eens goed wat het betekent als je geen vrijheid en geen privacy hebt. Je favoriete televisieprogramma? Lekker de radio hard aan? Even op bokt? Lekker wandelen in de zon? Naar de sportschool? Op vakantie? Bellen met een vriendin? Uit eten?

Vergeet het maar.

Zo'n pretje is dat niet. Ik zou in elk geval niet graag een jaar in de gevangenis zitten, al kreeg ik geld toe. Je zit met gewelddadige en gevaarlijke mensen om je heen, je hele dagritme wordt voor je bepaald, het eten is niet lekker, je zit misschien niet eens alleen in een cel...vreselijk lijkt het me.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 19:55

@ts: uit je bericht krijg ik het idee dat je hoopt dat gevangenisstraf iemand op het rechte pad zal krijgen. Helaas blijkt (ook uit onderzoek) regelmatig dat gevangenisstraf eigenlijk geen preventieve werking heeft, behalve voor het moment dat iemand vast zit. In plaats van in een primitief stelsel te blijven plakken van meer en langer opsluiten kan er beter gekeken worden naar straffen die wel daadwerkelijk leiden tot verbetering. Voor iedereen is het beter om veroordeelden op een goede manier in de maatschappij weer hun eigen zinvolle plek te laten hebben/krijgen. Een werkende ex-gedetineerde is namelijk een stuk goedkoper dan iemand opsluiten en verzorgen.

Verder raad ik je aan om eens een keer naar een rechtbank te gaan. Je mag gewoon naar strafzaken toe, die zijn openbaar. Mijn ervaring is dat dit voor mensen die er niet hun werk van hebben gemaakt, heel verhelderend kan werken over het hoe en waarom van straffen :))

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 20:05

Bedenk je ook dat Nederland een van de hoogste straflengtes heeft. 2/3 van de gevangenistijd is vaak al veel langer dan een volledige tijduititting in een ander land van de wereld.

In mijn ogen zorgt het vervroegd vrijlaten er net voor dat gevangenen beter hun best doen. De mensen die na hun gevangenisstraf weer terug willen naar hun oude ritme doen dat toch wel vrees ik, maar net de twijfelgevallen zullen eerder positief gedrag gaan laten zien.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 20:29

Dani schreef:
En hotelvakantie? Nou, niet echt hoor. Bedenk maar eens goed wat het betekent als je geen vrijheid en geen privacy hebt.
Je favoriete televisieprogramma? Kan prima eigen cel eigen tv, zelf gezien in een gevangenis.
Lekker de radio hard aan? Nee niet mogelijk
Even op bokt? Niet mogelijk
Lekker wandelen in de zon? Kan wel alleen rond bepaalde tijden. Wederom zelf gezien.
Naar de sportschool? Is gewoon aanwezig wederom zelf gezien en word ook gebruik van gemaakt.
Op vakantie? Nee niet mogelijk
Bellen met een vriendin? Ja dat kan en anders kun je altijd nog schrijven.
Uit eten? Nee kan niet maar je kunt er wel voor kiezen om zelf te koken.

Ik heb even jouw lijstje ingevuld ej hierbij is zichtbaar nog veel mogelijk. Ik weet dat niet elke gevangenis dit heeft maar enkelen sowieso wel want dit heb ik zelf mogen zien. Daarbij kunnen ze zelfs nog beschikken over een xbox etc.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 20:31

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 20:46

DearLove schreef:
Dani schreef:
En hotelvakantie? Nou, niet echt hoor. Bedenk maar eens goed wat het betekent als je geen vrijheid en geen privacy hebt.
Je favoriete televisieprogramma? Kan prima eigen cel eigen tv, zelf gezien in een gevangenis.
Lekker de radio hard aan? Nee niet mogelijk
Even op bokt? Niet mogelijk
Lekker wandelen in de zon? Kan wel alleen rond bepaalde tijden. Wederom zelf gezien.
Naar de sportschool? Is gewoon aanwezig wederom zelf gezien en word ook gebruik van gemaakt.
Op vakantie? Nee niet mogelijk
Bellen met een vriendin? Ja dat kan en anders kun je altijd nog schrijven.
Uit eten? Nee kan niet maar je kunt er wel voor kiezen om zelf te koken.

Ik heb even jouw lijstje ingevuld ej hierbij is zichtbaar nog veel mogelijk. Ik weet dat niet elke gevangenis dit heeft maar enkelen sowieso wel want dit heb ik zelf mogen zien. Daarbij kunnen ze zelfs nog beschikken over een xbox etc.

Maar het kan niet op de tijdstippen die je zelf kiest, niet op locaties die je zelf kiest, niet met de mensen die je zelf kiest. Er is een sportschool maar je kan niet met je vaste vriendin. Je kunt bellen, maar niet altijd wanneer je zelf zou willen. Je kan koken maar dan heb je geld nodig en lang niet alle ingrediënten zullen beschikbaar zijn. Je kan naar buiten maar op vaste tijden, op een vaste plek, onder toezicht.

Nou. Hiephoi.

Zou jij er vrijwillig gaan zitten? Zou je het leuk vinden? Zou je een jaartje gevangenis doen als je geld kreeg, en hoeveel geld zou er tegenover moeten staan?

Gevangenis is geen hotel. Zelfs de meest luxe hotelkamer wordt een verschrikking zodra de deur achter je op slot wordt gedraaid.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 21:09

Tieneke schreef:
Een overzicht van de Wet Lejeune in België: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wet-Lejeune

Ts, die broers waren niet veroordeeld voor terrorisme.

Nou wet Lejeune je kan er maar trots opwezen. Als die niet bestaan had hadden An en Eefje en Julie en Mellissa nog geleefd.

Je word uiteindelijk niet veroordeeld tot gevangenis straf als je je dikke teen in de dorpsvijver steekt.
Dus ik vind opgesloten in een hotel niet zo'n zware straf hoor.In rijkevorsel is er zelfs nog een zwembad bij.
Als ik dan in de wet Lejeune leest dat levens lang eigenlijk 10 jaar is en dat bij recidive je er 14 jaar moet zitten.
nee dan denk ik levenslang is levens lang.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:16

Ik ben er ook niet trots op ;-) maar je vraagt hoe het zit, wel zo zit het.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 09:23

beatje schreef:
Dus ik vind opgesloten in een hotel niet zo'n zware straf hoor.In rijkevorsel is er zelfs nog een zwembad bij.

Nou eh, ik ga toch liever spontaan met m'n vriend uit eten dan dat ik elke dag tussen 2 en 3 mag kiezen tussen het zwembad of de sportschool. Oh, en vergeet het gezelschap niet. Je deelt dat zwembad met misdadigers. Maar goed, ieder z'n voorkeuren. Ik hecht in elk geval een stuk meer aan mijn vrijheid en privacy dan aan luxe.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 11:11

Je word toch ook niet verplicht in een gevangenis te zitten Dani ? Het is een gevolg van je daden.Je hebt een keuze tussen het goede en het slechte en als je de verkeerde keuze maakt dan hangen er konsekwentie's aan vast en dat kan een gevangenisstraf zijn.

Alleen in mijn ogen en dat blijkt denk ik toch ook wel omdat er een deel toch altijd weer terug keren voeren ze de straffen niet genoeg door.En idd in belgie is een gevangenis te kort daarom hadden ze in tilburg een NL gevangenis gehuurd.En klagen dat die belgen toen konden want het eten was niet lekker genoeg ,Familie moest te ver reizen.Dat was toen één grote grap.
En de gavngenissen zijn hier idd luxe paradijzen ,ik heb toen de reeks gevolgd van Luc Alloo over de gevangenissen overal in de wereld,nou dan hebben ze echt geen klagen hier hoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:17

beatje schreef:
Alleen in mijn ogen en dat blijkt denk ik toch ook wel omdat er een deel toch altijd weer terug keren voeren ze de straffen niet genoeg door.

Alleen zijn langere straffen niet effectiever dan korte. En harde regimes geven zelfs MEER recidive dan een milder beleid. Wat ook wel logisch is - hoe harder je bent in je straf, hoe meer mensen in overlevingsmodus gaan, en hoe minder ze open staan voor verandering.
Niet slechts mijn idee hoor, maar ook wereldwijd bewezen als je strenge gevangenisregimes vergelijkt met opener regimes.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:20

beatje schreef:
Tieneke schreef:
Een overzicht van de Wet Lejeune in België: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wet-Lejeune

Ts, die broers waren niet veroordeeld voor terrorisme.

Nou wet Lejeune je kan er maar trots opwezen. Als die niet bestaan had hadden An en Eefje en Julie en Mellissa nog geleefd.

Je word uiteindelijk niet veroordeeld tot gevangenis straf als je je dikke teen in de dorpsvijver steekt.
Als ik dan in de wet Lejeune leest dat levens lang eigenlijk 10 jaar is en dat bij recidive je er 14 jaar moet zitten.
nee dan denk ik levenslang is levens lang.

En hadden ze Hitler geaborteerd dan zou WO II wsl niet op die manier verlopen zijn en misschien wel helemaal nooit gebeurt. En als mijn moeder een penis had dan was ze mijn vader.

Een beetje fatsoenlijker reageren richting Tieneke die je gewoon antwoord geeft op je vraag zou mooi zijn.

Over het algemeen worden gevangenen niet beter van gevangenisstraf; Van mij mogen ze mensen die bedoelt zijn om ooit nog terug te keren in de maatschappij eerder in een gesloten psychiatrische instelling zetten dan in een gevangenis. En mensen die in de gevangenis komen simpelweg nooit meer in de maatschappij laten.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:25

In dezelfde lijn van dit topic: Hebben jullie de serie "kijken in de ziel van... rechters" gezien?
Fantastische diepte-interviews in een serie van 6 met Nederlandse rechters. Het rechtssysteem wordt daarin uitgebreid besproken. Hoe je tot een vonnis komt, waarom je tot een vonnis komt.

Aanrader. NPO, uitzendinggemist.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:27

Leeuwnie, die was zeker interessant!