#kalverliefde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

#kalverliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 11:15

Afbeelding
15-03-2016, Actie ‪#‎kalverliefde‬.
Wij geven onze kalveren de beste start, deze motie raakt ons in het hart !

Vandaag is het zover, dan gaan ruim 200!! boerinnen naar Den Haag om actie te voeren tegen de motie van Marianne Thieme 'kalf bij de koe'.

Met deze motie wil de Partij van de Dieren bereiken dat het kalf langer bij de koe moet blijven. En helaas is een groot deel van de kamer het hier mee eens.

Het is niet dat we er tegen zijn dat het kalf bij de koe blijft, we willen echter zelf bepalen wat we doen. Er zijn bedrijven die het doen, maar de meesten halen het kalf vrijwel gelijk weg. Dit heeft meerdere redenen.

Door onze jarenlange ervaringen en betrokkenheid bij het welzijn van de dieren weten wij wat het beste is voor het koe en haar kalf. Het gaan verplichten dat het kalf langer bij de koe blijft draagt niet per definitie niet bij tot het welzijn van moeder en dier. Het lijkt zielig maar dit is het niet!

De boerinnen hebben de koppen bij elkaar gestoken. Dit leidt vandaag tot een publieksvriendelijke actie in Den Haag. Hierbij zal een brief worden overhandigd aan de staatssecretaris. Daarnaast zal er veel media-aandacht zijn. We hopen hiermee een verschil te kunnen maken en in ieder geval aandacht te krijgen voor onze kant van het verhaal.

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:19

Triest eigenlijk, kalf en koe later scheiden geeft hartverscheurende taferelen, zeggen de boeren zelf.... wat nog meer eens aangeeft hoe tegennatuurlijk die hele industrie is.

(en nee, ik drink geen melk, en ja, ik ben vegetariër)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:19

Nou, noem mij dan maar een sentimentele muts, ik vind het doodzielig om de kalfjes direct weg te trekken bij de moeders en op te hokken.
Ik snap de motivatie om het te doen zeker wel als ik het zo lees, maar ik zal de boel we teveel vermenselijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:20

Kan alleen maar zeggen *\o/*

Goedzo dat er actie wordt gevoerd. Jammer dat ik er niet van op de hoogte was, anders had ik ook wel meegewild richting Den Haag.

Gister nog een pink gekalfd en die liep gewoon over haar kalf heen. Andere koe die erbij in het strohok zat had ook gekalfd en heeft zich ook maar om het andere kalf bekommerd.
Leuk als je ze dan bij elkaar moet houden maar moeders kijkt er niet naar om -O-

Mensen die zeggen sielugh enzo ga maar eens zelf kijken op een boerderij.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:22

Ergens kan ik het er wel mee eens zijn, met jullie standpunt. Ik denk alleen dat het scheiden van koe en kalf wél zielig is. Niet zozeer voor het kalf, wel voor de koe.
Ik weet niet of een koe te vergelijken is met een geit, maar voor mijn stage moest ik helpen bij het aflammeren van geiten. De geiten lammetjes gingen naar een schuur direct na de geboorte, de bokjes bleven bij de moeder en werden later afgevoerd naar een bedrijf waar ze gemest werden voor de slacht. Het was hartverscheurend om te zien hoe sommige geiten op deze scheiding reageerde. De wat oudere geiten leken er niet veel om te geven maar de groep geiten die voor het eerst lammerde riepen soms nog dagen naar hun lam.. Desondanks ben ik het met de andere punten wel eens.. Hoewel het natuurlijk een triest gebeurden blijft enkel omdat wij melk en kaas e.d. willen.

lisawouda93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:23

Kan je nog ergens tekenen ?

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:24

Ik steun deze actie en ik hoop dat ze kunnen voorkomen dat ''kalf bij koe'' word doorgevoerd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:35

Vreselijke industrie, die melkveeindustrie. Ik geloof best dat boeren van hun vee houden, maar ik vind het überhaupt al vreselijk dat kalfjes bij hun moeder weg moeten, en in kleine hokjes staan de eerste dagen. Verhalen over kalfjes die zo ver doorgefokt zijn dat ze zich dooddrinken als ze bij hun moeder blijven.. Jonge stierkalfjes die worden afgespoten en vernietigd omdat ze net wat minder wegen dan hun broertjes.. Dieren die hun hele leven in een donkere stal op roosters staan.. En ja, ik ben bij boerderijen binnen geweest.
Er zijn genoeg boeren die hun kalfjes nu al langer bij de moeder laten, dus ik zou echt niet weten waarom ze dat niet allemaal kunnen doen. Een moeder heeft altijd een band met het kalf, vanaf de geboorte al, ook al laten ze dat niet zien zoals mensen dat doen.
Ik vind de motie een goede eerste stap. Nu nog alle dieren verplicht vrije toegang tot de weides, subsidies afschaffen, melkprijzen flink omhoog en boeren helpen overstappen naar diervriendelijkere alternatieven voor melk.
Dat is mijn mening..

Esaqar

Re: #kalverliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:37

Ben het met je eens!
Maar zoals altijd willen mensen die de hele dag op een kantoor zitten en nog nooit een koe hebben aangeraakt hier over beslissen... jammer weer.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:44

Ontzettend triest eigenlijk dit. Niet zo lang geleden bij een melkveebedrijf geweest. Ik wordt er niet vrolijk van. Die kalfjes in een klein hokje gestopt. Heb er eigenlijk weinig positiefs over te zeggen. Dus nee ik steun dit absoluut niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:44

Esaqar schreef:
Ben het met je eens!
Maar zoals altijd willen mensen die de hele dag op een kantoor zitten en nog nooit een koe hebben aangeraakt hier over beslissen... jammer weer.

Waar is de vind ik leuk knop?

Dit precies.
Al die mensen die het denken beter te weten.
Beter te weten dan mensen die 24/7 met koeien bezig zijn.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:48

Als je wat moeite doet en het scheiden niet zo abrupt doet geeft het niet zulke hartverscheurende tafrelen.
Kortom, ook hier gaat het weer om dat zou meer arbeid en dus meer geld kosten en dat willen we niet.

Er is al fiks nagedacht over nette manieren van scheiden, er zijn al bedrijven die de kalveren langer bij de koe houden. Die hebben nagedacht over hoe dat scheiden niet hartverscheurend te maken en dat is gewoon gelukt. Simpelweg door een overgangsperiode toe te passen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:49

amoj schreef:
Esaqar schreef:
Ben het met je eens!

Waar is de vind ik leuk knop?

Dit precies.
Al die mensen die het denken beter te weten.
Beter te weten dan mensen die 24/7 met koeien bezig zijn.

Je weet dat dit plan opgesteld is met medewerking van mensen die ook 24/7 met koeien bezig zijn?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:51

Bowen schreef:
Als je wat moeite doet en het scheiden niet zo abrupt doet geeft het niet zulke hartverscheurende tafrelen.
Kortom, ook hier gaat het weer om dat zou meer arbeid en dus meer geld kosten en dat willen we niet.

Er is al fiks nagedacht over nette manieren van scheiden, er zijn al bedrijven die de kalveren langer bij de koe houden. Die hebben nagedacht over hoe dat scheiden niet hartverscheurend te maken en dat is gewoon gelukt. Simpelweg door een overgangsperiode toe te passen.

Hoe ziet zo'n overgangsperiode eruit dan?

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:53

Ik steun deze actie. Het is beter voor de welzijn van koe en kalf. Jonge kalveren worden nog wel eens door een koppen koeien omver gelopen of verdrukt. Met alle gevolgen van dien. Daarbij wil je echt niet zien wat er gebeurt als je bijvoorbeeld een stierkalf na 14 dagen bij de moeder weg trekt voor de verkoop (nee, je kunt geen stieren houden. Dat is veel te gevaarlijk. Ookal zijn ze misschien nog geen jaar oud!). De regering maakt regeltjes, terwijl ze waarschijnlijk nog nooit hebben meegedraait op een boeren bedrijf. Dat is toch idioot!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:57

hafjelinger schreef:
Bowen schreef:

Hoe ziet zo'n overgangsperiode eruit dan?

Bijvoeren bv zodat het kalf steeds minder bij mams drinkt. Kalveren in een speenruimte waar moeder en kalf elkaar wel nog kunnen zien en evt contact kunnen maken, anderen maken gebruik van pleegmoeders (bv een koe die niet meekan in de productie die pleegmoeder voor meerdere kalveren is.

Er zijn verschillende manieren mogelijk, dit zijn maar enkele voorbeelden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:00

JoannevZ schreef:
Ik steun deze actie. Het is beter voor de welzijn van koe en kalf. Jonge kalveren worden nog wel eens door een koppen koeien omver gelopen of verdrukt. Met alle gevolgen van dien. Daarbij wil je echt niet zien wat er gebeurt als je bijvoorbeeld een stierkalf na 14 dagen bij de moeder weg trekt voor de verkoop (nee, je kunt geen stieren houden. Dat is veel te gevaarlijk. Ookal zijn ze misschien nog geen jaar oud!). De regering maakt regeltjes, terwijl ze waarschijnlijk nog nooit hebben meegedraait op een boeren bedrijf. Dat is toch idioot!

Het is niet beter voor het welzijn van de dieren, het is beter voor de welzijn van het bedrijf.

Bv mams en kalf eerste week/2 weken apart houden. En er zijn al bedrijven die dit doen, gaat gewoon goed zonder hartverscheurende tafrelen.

Dat het over het welzijn van het bedrijf gaat vind ik trouwens een beter argument om neer te gooien. Voor een heel aantal bedrijven kan die extra moeite/extra ruimte die nodig is gewoon niet uit. Een keer echt goed duidelijk maken dat er financieel gewoon niet genoeg speelruimte is zou zinniger zijn dan dit op het welzijn van de dieren te gooien.
Dat is namelijk erg makkelijk onderuit te halen, er zijn niet voor niets testen en onderzoek geweest naar dat kalf bij de koe. Dit is niet zo uit de losse pols geschud.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:06

Esaqar schreef:
Ben het met je eens!

Mee eens!

Goede actie :j

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:11

8nnemiek schreef:
Ik vind de motie een goede eerste stap. Nu nog alle dieren verplicht vrije toegang tot de weides, subsidies afschaffen, melkprijzen flink omhoog en boeren helpen overstappen naar diervriendelijkere alternatieven voor melk.
Dat is mijn mening..

Leuk bedacht met die weides, maar als alle dieren naar buiten moeten, daar is simpelweg in NL geen ruimte voor. In de zin dat het gewoon letterlijk niet past.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:13

Bij een paarden melkerij worden de veulens toch ook niet direct weggehaald bij hun moeders? Vind dat de kalveren op een zelfde manier behandeld moeten worden. Weet uit ervaring dat het weghalen van de kalveren direct na de geboorte veel stress oplevert bij de moeders. Het omver lopen van het kalf kan voorkomen worden Door deze samen met de moeder een tijdje in een aparte box te zetten.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:15

Ze gaan het nu al terug draaien wat betreft de hoeveelheid koeien. Mensen met land mogen hun deel houden de andere moeten koeien weg gaan doen dit ivm de mest. (ik kan het artikel even niet weervinden)
Leuk zo'n afschaf maar niet echt rekening gehouden met, zeker niet met die melkprijzen.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:21

Wat ik hiervan vind? Economisch zal het veel voordeliger zijn om kalveren en moederkoeien apart te houden. Maar voor het welzijn van de koeien? :n Ik snap niet waarom het 'vermenselijken' zou zijn om het zielig te vinden ze te scheiden. ALLE moederdieren hebben van nature die band met hun kinderen. Hoe ver sta je dan van de natuur af als je het normaal vindt dat kalfjes wekenlang in een box van 2m² moeten staan vlak na hun geboorte? verwerpelijk vind ik het.

Maar, de boeren moeten wel hun hoofd boven water kunnen houden. Koeien zijn zo doorgefokt dat ze veel teveel melk geven voor hun kalf, de voedselprijzen liggen veel te laag om aanpassingen voor meer welzijn te kunnen doen. De markt is hiernaar gegroeid en de boeren moeten volgen of er onderdoorgaan. Als dit voorstel er door zou komen vraag ik me af hoe ze dit willen uitwerken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:26

Niello schreef:
Bij een paarden melkerij worden de veulens toch ook niet direct weggehaald bij hun moeders? Vind dat de kalveren op een zelfde manier behandeld moeten worden. Weet uit ervaring dat het weghalen van de kalveren direct na de geboorte veel stress oplevert bij de moeders. Het omver lopen van het kalf kan voorkomen worden Door deze samen met de moeder een tijdje in een aparte box te zetten.

Ja, want elk melkveebedrijf heeft 100 aparte koeien/kalveren boxen voor alle koeien en hun kalveren :j
Koeien en paarden zijn overigens niet te vergelijken.

En over die weides, een koe staat op zich best op de wei, tot een graad of 15, dan willen ze zelf het liefst naar binnen. Een koe is heel gevoelig voor hittestress en houdt het liefst van een constante temperatuur. In de stal kan deze gewaarborgd worden. Koeien willen daarom het liefste op stal. Waar ze overigens ook gewoon rondjes kunnen lopen, naar buiten kunnen kijken, zelf weten wanneer ze gemolken worden met de nieuwe melkrobots van tegenwoordig :)

Las ik ook nog iets over kleine hokjes voor kalveren. Misschien is dat op sommige bedrijven maar ik heb het eigenlijk nooit gezien. De kalveren staan dan gezellig met een stuk of 5 in een groot hok met lekke schoon stro of hebben een aparte wei voor zichzelf. Ze talen ook niet naar hun moeder.

Ik steun deze actie volledig. Boeren moeten zelf weten wat ze doen en niet verplicht worden door mensen op kantoor die amper weten hoe een koe eruit ziet.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:28

Ligt dat ook niet een beetje aan welke boer je hebt?
Ik weet dat in mijn kring de boeren een heel net kraamhok hebben, ruim en schoon.

Ook weet ik dat de kalveren hier met zijn allen komen te staan en voldoende aandacht/liefde krijgen. Ze zijn meer bezig met melk wat ze krijgen, dan met hun moeder. Ik heb geen negatieve ervaringen gezien, en zie allemaal vrolijke gezonde dieren.
Na de geboorte box, gaan ze naar een grotere ruimte, daarna door naar een andere ruimte tot ze melkkoeien zijn. Prima oplossing.

De stallen van tegenwoordig zijn ook een stuk verandert dan vroeger. Ruimte, licht en open!

Wat vinden jullie van de stieren dan die geboren worden, apart worden gezet en na de slacht gaan?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:34

verootjoo schreef:
Boeren moeten zelf weten wat ze doen en niet verplicht worden door mensen op kantoor die amper weten hoe een koe eruit ziet.

En weer iemand die dit zegt en die niet meeneemt dat dit een conclusie is die uit de praktijk komt, van bedrijven die zo werken en onderzoeken die ernaar gedaan zijn.

Dat dit niet gaat over uit de losse pols geschud door iemand die nog nooit een koe van dichtbij gezien heeft.