Rambam en het Dolfinarium, voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Rambam en het Dolfinarium, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 19:48

Ik bekijk de documentaire nu. Ik ben alleen bang dat het een stukje stemmingsmakerij is. DUs als je tegen bent, dan krijg je een anti-documentaire. Ben je voor, dan krijg je een totaal andere documentaire. Ik ga er op dit moment nog niet over oordelen. Heb zelf ook een paard waar ik dressuur mee rij en die ik heb leren knielen. Zielig? Nee, in mijn ogen niet. En daarmee vergelijk ik het dan wel.

http://www.npo.nl/rambam/02-03-2016/VARA_101378109

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:50

Ik vind het afschuwelijk dat die dieren in zo'n klein bassin hun jaren moeten slijten. Net zo afschuwelijk als paarden die geen wei zien of honden die de hele dag in een bench zitten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:51

Eens met rambam. Is ook de reden waarom ik niet naar het Dolfinarium ga. Een dierentuin vind ik iets heel anders en daar heb ik minder moeite mee.

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:55

Ik vind het belachelijk dat de dieren in ongezond chloorwater gehouden worden.

trucjes vind ik lastig. Uitdaging zal best nodig zijn. Al denk ik dat er een betere uitdaging in een natuurlijk nagebootste omgeving zit. na het zien van blank fish iets te veel de uithonger praktijken op mijn netvlies staan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 19:56

Ben nu 11 minuten aan het kijken, wat een slechte documentaire, ze zijn gewoon tegen en zullen dat dus ook laten zien. Dan wordt alles negatief uitgelicht. Hier is al bij voorbaat begonnen met filmen om het vooral negatief te laten zien.
Laatst bijgewerkt door germie op 03-03-16 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:57

Ik vind het Dolfinarium sowieso niet leuk, vroeger ook al niet. Zwemmen met dolfijnen snap ik ook niet. Voor sommige mensen is dat de ultieme droom. Maar ik houd ook niet van clowns.
Ik denk dat we sommige dingen gewoon leuk vinden omdat het zo hoort, omdat het ons als kind ingepeperd is dat we die leuk horen te vinden. Clowns vallen daar onder. En naar dolfijnen kijken die in een vies badje een kunstje doen ook.
En dus vinden we dat als volwassenen nog steeds leuk, of hebben we het idee dat we het eigenlijk leuk zouden moeten vinden. En hoe leuker we het vinden, hoe normaler we het vinden dat dit voor de dieren misschien geen ideale manier van leven is. Maar misschien ben ik een beetje te cynisch, hoor...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:58

Ik heb hier al jammerlijk veel over gezien op Facebook :')

Iedereen roept maar dat alleen het slechte eruit gepikt wordt. Maar eerlijk: stel je hebt een docu over een asiel waar 3/4 van de dieren in mooie ruime verblijven zit waar ze lekker hun ding kunnen doen en zich kostelijk vermaken de hele dag, en de overige dieren zitten in kleine stinkende hokjes waar ze hun kont niet kunnen keren. In die docu kun je de slechte kant belichten. Gaan we dan ook roepen "maar dit is niet representatief want 3/4 van de dieren zit wel in mooie verblijven"? Ik mag hopen van niet: als er iets mis is, is dat slecht, ook al staan er goede dingen tegenover.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:00

Ik vind het echt heel erg sneu en dierenmishandeling. Net zoals veel dierentuinen, dieren in gevangenschap vind ik niet zo'n ramp (wel als ze in het wild uit hun familie geplukt worden) maar ze moeten wel genoeg ruimte hebben.. Bijvoorbeeld de Beekse Bergen vind ik wel prima, daar hebben ze mooie gebieden.

Dit zijn gewoon trieste badkuipen, en nog water met chloor ook..

Nu ik dolfijnen in het wild heb gezien ben ik nog véél meer overtuigd dat dit gewoon absoluut fout is. Enig idee hoe ontzettend hard die beesten kunnen en hoe graag ze dat doen? Dat wil je ze toch niet afpakken voor je eigen lol..

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:01

Dolfijnen in gevangenschap vind ik not done, we kunnen die dieren gewoon niet bieden wat ze nodig hebben.
Met ze trainen ben ik niet perse tegen, zeker in die minder geschikte omstandigheden biedt dat tenminste nog wat afleiding.

Maar dit heb ik wel met meer dierentuin dieren, vind een heel aantal gewoon niet geschikt voor gevangenschap. Die hebben gewoon meer nodig dan we ze kunnen bieden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:07

Of aanpassen of afschaffen.

Ik heb de docu nog niet gezien maar ik ben al een paar jaar tegen dit soort dingen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:07

Ik zag dit toevallig en vond het best shockerend. Deze dieren horen in vrijheid te kunnen leven, en niet in een vies chloorbadje. De vegelijking met paarden gaat niet op, ook al omdat paarden in hetzelfde element, nl. lucht, leven als wij mensen, en dolfijnen horen in het element water. Dus horen zowiezo niet in dezelfde omgeving als mensen. In de zee met wilde dolfijnen zwemmen dat lijkt me dan wel kunnen,denk ik tenminste want heb dat zelf nooit gezien.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:14

absoluut tegen elk zeezoogdieren circus..

en ik weet dat mensen weglopen met die laguna,die tjokvol met dolfijnen zit,omdat het zo "ruim"is..

nou hier de werkelijkheid waarin deze dieren gehouden worden:
Afbeelding

even voor het idee,dat "wolderwijd" is gewoon een kanaal.Vergeleken met een zee is die laguna al helemaal om te janken...

Magrathea

Re: Rambam en het Dolfinarium, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:17

Kimmie, wat representeert je plaatje precies?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 20:17

Alles bekeken, overduidelijk gemaakt om het Dolfinarium negatief te belichten. Ik mis het belichten van de andere kant. Ik ben nog nooit in een Dolfinarium geweest, heb alleen dolfijnen in het wild gezien. Tuurlijk is het niet natuurlijk, maar om nu direct te zeggen zielig? Dan heb ik meer moeite met maneges met stands waar paarden nooit op de wei komen (ja, die zijn er nog steeds).
Misschien is de show gedateerd, maar dat andere buitenbad met de 'normale' dolfijnen ziet er toch niet verkeerd uit? Willen jullie dat dan ook kwijt?
Verder ga ik er geen oordeel over vormen, dan moet ik eerst eens zelf in het Dolfinarium geweest zijn. Maar ik ben heel eerlijk, dat trekt me niet, ik heb dolfijnen al in het wild gezien (wel een andere soort overigens, de irrawadi dolfijn)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:21

Ik zag vanmorgen een plaatje op facebook met het volume van een dolfinariumbassin in vergelijking tot de leefruimte van een dolfijn in het wild, maar kan hem nu niet meer vinden helaas. Is misschien 1/100e ofzo.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:22

Ik vind het dieptriest. Ben absoluut niet tegen het houden van wilde dieren in gevangenschap maar dan moet je ze wel kunnen bieden wat ze nodig hebben waardoor ze hun natuurlijke gedrag kunnen uiten. Dolfijnen in een badje van 9 meter houden valt daar zeer zeker niet onder..

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:23

Ik denk dat het wel iets genuanceerder ligt dan voor of tegen.

Tegen het dolfinarium an sich ben ik niet. Ook het feit dat ze shows doen lijkt mij ook goed vermaak voor de dolfijnen, mits ze goed afgewisseld worden.

Waar ik wel problemen mee heb is het formaat van het basin waar de showdieren in zwemmen. Dit kan echt vele malen beter. Het feit dat ze met KI werken in plaats van natuurlijke voortplanting schokt mij ook niet zo, de leugen eromheen wel. Niet netjes.

Ik pleit voor meer ruimte en even een stop op de uitbreiding van het aantal dieren, dus het fokken. Met sluiten los je het probleem niet op. Waar moeten de huidige dieren dan naartoe?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:30

Wat is het verschil met in gevangenschap geboren dolfijnen of in gevangenschap geboren paarden of honden? Honden horen als wolven ene heel groot territorium te hebben en in een roedel te leven. Helaas is de gemiddelde huishond grote delen van de dag helemaal alleen in een miniruimte en wordt als ie heel veel geluk heeft 2 uur per dag uitgelaten.

Paarden die normaal in grote kuddes kilometers per dag afleggen die in de winter alleen in een box staan vaak of een paar uurtjes op een postzegel stenen of zand en onnatuurlijke bewegingen moeten maken met iemand op hun rug.

Of in dolfijn die normaal in de zee leeft en nu natuurlijke bewegingen maken in ruil voor vis. Ja chloor is niet fijn maar heeft te maken met veiligheid voor zowel hun als mens ivm oa legionella. Maar tussendoor kunnen ze vrij rondklooien in hun ruimte. Beter als een paard in een box.

Dan moeten alle dierentuinen, vogels in kooien, reptielen in een terrarium, aquaria, tuinvijvers, konijnen in een hokje, spinnen in ene plastiv bakje, slangen in een terrarium enz afgeschaft worden. En o ja honden ook maar loslaten in de natuur dan maar?

En vergeet planten in een klein potje dan ook maar niet, zijn ook levende wezens :j die in de vrije natuur leven normaal.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:35

Het verschil is paar duizend jaar. Maar da's natuurlijk peanuts karuna.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:36

Een dier in gevangenschap heeft niks aan jaren ervoor. Die weet niet beter. :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 20:38

Laatst bijgewerkt door germie op 03-03-16 20:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:38

karuna schreef:
Een dier in gevangenschap heeft niks aan jaren ervoor. Die weet niet beter. :+

He wat kinderachtig is dit zeg

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:40

Die show vind ik nog niet eens het ergste, ik geloof best dat die dolfijnen dat wel leuk vinden. Maar dat ze de andere 22 uur van de dag in zo'n klein badje zitten, vind ik sneu. Drie slagen en ze zijn aan de andere kant, weet je hoeveel die dieren in het wild zwemmen?? Als je een goudvis in een naar verhouding even groot bad stopt staat hier iedereen op de achterste benen.
Kan je vinden dat het negatief belicht is en dat andere dieren het slechter hebben, maar dat maakt dit niet ineens oké wat mij betreft...

eclair98

Rambam heeft wel een erg eenzijdig beeld geschetst vind ik :+ Ik vind het ook geen geweldige opzet wat het Dolfinarium heeft, maar zo erg als Rambam het schetst, nee, dat kan niet.

karuna
Drukke kabouter

Hoezo kinderachtig? Is de werkelijkheid elk dier weet niet dat zijn voorouders ooit wild waren. Kan er niets anders van maken.

Maakt het niet beter of minder alleen daar hoor je niemand over, dat vind ik altijd vreemd. Denk dat de dolfijnen daar het beter hebben dan menig huishond. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-03-16 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt