Regering wil dat diplomaat met boete vrijwillige bijdrage l

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Regering wil dat diplomaat met boete vrijwillige bijdrage l

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 20:08

Den Haag wil dat diplomaten die een verkeersovertreding hebben begaan, vrijwillig een bedrag gaan betalen. De overheid is van plan deze verkeersovertreders, die officieel niet aangepakt mogen worden, een brief te sturen.

De diplomaat wordt erop gewezen dat hij de wet heeft overtreden. Ook staat in de brief dat personen zonder diplomatieke onschendbaarheid een boete zouden hebben gekregen. De hoogte van dat bedrag wordt genoemd en een rekeningnummer.

Met deze aanpak wil de regering toch iets doen aan de verkeersovertredingen van diplomaten, zonder internationale verdragen over diplomaten te schenden. Het is bedoeld als prikkel om zich aan de wet te houden, aldus de betrokken ministers vrijdag.

Zij benadrukken dat voor deze aanpak een nieuw systeem nodig is, dat ook nog eens geld kost. Zij gaan nog na of de kosten opwegen tegen de baten.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/4198581/reg ... evert.html

Wat vinden we hier nou van? Ik merk dat ik het wel een mooi 'gebaar' vindt, proberen een persoon te wijzen op zijn/haar verantwoordelijkheid. Aan de andere kant vraag ik me af of het zin gaat hebben, of er iemand is die gaat betalen. Dit kost wel weer geld, geld wat we eigenlijk niet over hebben...

benangelique

Re: Regering wil dat diplomaat met boete vrijwillige bijdrage l

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:33

Ik ben heel zwart wit. Zij zijn net zo mens als jij en ik en horen zich dus gewoon aan regels en wetten te houden. Doen ze dat niet, behoren ze ook de sanctie te krijgen die daarvoor staat

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 20:36

benangelique schreef:
Ik ben heel zwart wit. Zij zijn net zo mens als jij en ik en horen zich dus gewoon aan regels en wetten te houden. Doen ze dat niet, behoren ze ook de sanctie te krijgen die daarvoor staat

Mja, dat kan dus niet door de diplomatieke onschendbaarheid. Vandaar dat ze nu dit systeem bedacht hebben.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:51

benangelique schreef:
Dit is voor ons makkelijk praten omdat Nederland geen zwaar gecorrumpeerd land is of een land waar bijvoorbeeld homoseksualiteit strafbaar is en wij dus geen diplomaten zomaar op zouden laten pakken als we in conflict zijn met een ander land. Het wegvallen van diplomatieke immuniteit zou onze diplomaten in andere landen echter de mogelijkheid ontnemen hun werk goed en in vrijheid te kunnen uitoefenen, aangezien lang niet iedere regering het even nauw neemt met mensenrechten en wetten en regels die ervoor zouden moeten zorgen dat mensen, als ze opgepakt worden, een eerlijk proces krijgen. Je wilt niet dat een ander land jouw diplomaten zomaar opsluit met een of ander knullig excuus om jou als regering onder druk te kunnen zetten om bepaalde dingen gedaan te krijgen. Mijns inziens wegen die verkeersboetes niet op tegen het risico dat je neemt als je diplomatieke immuniteit afschaft, een initiatief als dit is dan de meest veilige optie.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:05

Eerst vriendelijk vragen en als dit geen resultaat heeft in de toekomst geen nieuwe CD kenteken platen (diplomatiek kenteken) meer uitgeven aan het betreffende land tot de rekening betaald is.

Het betreffende land heeft dan de keuze wat ze willen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:17

Ik weet waarom de diplomatieke onschendbaarheid er is, maar het kan ook te ver gaan. In dit geval vind ik het meten met twee maten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:20

benangelique schreef:
Ik weet waarom de diplomatieke onschendbaarheid er is, maar het kan ook te ver gaan. In dit geval vind ik het meten met twee maten

Met je eens, want dat geeft ze geen vrijbrief om de wet te overtreden

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:02

Hoe zou het dan zitten met een dronken diplomaat die iemand aanrijdt? Mag dat dan ook maar gewoon?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:13

Palmera schreef:
Hoe zou het dan zitten met een dronken diplomaat die iemand aanrijdt? Mag dat dan ook maar gewoon?

Het mag niet, maar we kunnen er niks tegen doen. Diplomaten moeten het visitekaartje van hun land zijn, maar dat betekend helaas niet dat ze zich altijd correct weten te gedragen.

Brief met iets als : "U heeft de wet overtreden, maar omdat u diplomaat bent kunnen wij u daar geen straf voor opleggen. Enkel kunnen wij u verzoeken hiervoor toch de gevolgen te dragen en de bijbehorende boete te betalen." Tja, ik snap het absoluut en ben het er ook in zekere zin mee eens. Je zit alleen snel in een gevoelig gebied qua diplomatie en dat kan wel eens veel meer kosten dan een niet te innen boete. Maar voor het andere land geldt dat net zo goed.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:20

Dank voor de uitleg, Tamary :)

Wel heel sneu voor iemand die echt schade op loopt door zo'n diplomaat.